Nieuwe hd in oude pc

Pagina: 1
Acties:

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 09:36
Ik heb net een nieuwe Maxtor 40GB UDMA 133 in mn P166 gestopt en hij kan hem niet eens detecteren, die ziet hem dus niet eens in de bios... niet eens als 8,4 ofzo |:(

Iemand een idee??

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
staat het bios wel op auto detect?
staat de HD wel goed ingesteld(master/slave)?

Verwijderd

Kabels etc goed aansgeloten neem ik aan. Probeer eens een bios update.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hd goed ingesteld (jumpers enzo)? Bios update uitvoeren? :?

• sKitZo
wow

fast reply's :)

Kabels zitten wel goed... Jumpers ook wel... en ik heb een hdd detectie optie op mn mobo en hij BLIJFT zoeken... en loopt uiteindelijk helemaal vast.

ik heb geen idee wat voor mobo het is... zijn er geen ehm bios upgrades die op elk mobo kunnen?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op zaterdag 23 maart 2002 18:55 schreef sKitZo het volgende:
wow

fast reply's :)

Kabels zitten wel goed... Jumpers ook wel... en ik heb een hdd detectie optie op mn mobo en hij BLIJFT zoeken... en loopt uiteindelijk helemaal vast.

ik heb geen idee wat voor mobo het is... zijn er geen ehm bios upgrades die op elk mobo kunnen?
nee, je moet gewoon even kijken wel mobo je hebt.(bios string)

Verwijderd

ik denk ok dat het aan je bios licht, je moet ff een update downen en dan nog ff een x detecten.

Verwijderd

Oudere moederborden hebben moeite met zulke grootte schijven. Als je perse een 40 gb erin wilt hebben, kun je een bios update doen (als die 40 gb ondersteund) En anders kun je bij ConRad wel een pci controlelrtje kopen die het wel mogelijk maakt.
Succes

Verwijderd

Je systeem is te oud voor zo'n grote schijf, ik had eerst een 15 GB schijf in een Pentium I 200, die ging ook maar tot 8 gb. I :(

Verwijderd

huh 2 keer dit bericht? :r

Verwijderd

Heb je em wel gepatitioneerd :? :D

• sKitZo
ik draai linux dus dan gaatie wel de normale grootte pakken als het goed is :)

ik heb bios flash gevonden :)

lets flash it :)

hmmmz eerst ff windows opstart disk zoeken :(

Verwijderd

gepartitioneerd of niet, bios moet die schijf dus gewoon zien.

Inderdaad even kijken of je op de website van de fabrikant een bios update kan vinden die grotere harddisks ondersteund.

Je kan het type moederbord vaak afleiden aan de 'vage' letter en cijfer combinaties ergens tussen de pci-isa sloten. Kan ook ergens anders vermeld staan.

Succes ermee.

Verwijderd

Gewoon lekker bios flashen... hehe anders krijg je hem nooit aan de praat!!!! >:)

Verwijderd

Het zal vast een bios probleem zijn, zoals al gezegd, kijk of je een nieuwere bios kunt vinden.
Daarnaast zou je kunnen kijken of het goed gaat als je de schijf formateert m.b.v. Maxblast een progje dat je van de maxtor site kunt downen. Dat progje installeert een ez-bios/drive.
Daarmee zou windows de schijf geheel moeten zien volgens mij.

Verwijderd

in welke pc-shop werk jij :?

Beroep: Verkoper PC shop

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Vroeger toen de guldens nog van hout waren en poep nog met een lange oe geschreven werd wilde ik een 800mb HD in een 486DX2-66 stoppen.. die BIOS herkende die schrijf dus ook niet.

Als oplossing had ik een programma gevonden dat DM nogwat heet (disk monitor, disk maintenance of zoiets). Dan moest je van diskette booten prog draaien en werd er iets met de eerste sectoren (ofzo) van de HD gedaan dat hij als kleinere schijf herkend werd. Met een partitie programma kon je dan de rest van de schijf tevoorschijn toveren.

Wellicht heeft maxtor een soort gelijk iets.. mailtje naar de helpdesk kan nooit kwaad.

Type mobo kun je misschien achterhalen door er een kleinere schijf in die bak te gooien.. en Sisoft of Dr Hardware te installeren.

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 18:50 schreef sKitZo het volgende:
Ik heb net een nieuwe Maxtor 40GB UDMA 133 in mn P166 gestopt en hij kan hem niet eens detecteren, die ziet hem dus niet eens in de bios... niet eens als 8,4 ofzo |:(

Iemand een idee??
Ik heb dit ook gehad met een A-Tech Moederbord (super 7) die liep ondanks de nieuwste bios ook vast met een 45GB van ibm :(
probeer eens met http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/ibmftool-install.exe daar mee kun je de grote van de hd terug brengen tot 36GB of 8 GB, of koop een losse ide controller (promise) daar mee hebben ik eens een 60GB op een 80x586 aan de praat gekregen :)

edit:
typo

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

gewoon een diskmanager als OnTrack of MaxBlast downloaden bij de fabrikant van de harde schijf, gaat zekerste weten werken.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 09:05

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

HA>>OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Hier staat het antwoord: [topic=448004/1/25]

Juist

• sKitZo
Op zaterdag 23 maart 2002 20:10 schreef Jeldert het volgende:
Hier staat het antwoord: [topic=448004/1/25]
is dat niet een beetje windows?
Ik draai op die bak Linux

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Op zaterdag 23 maart 2002 21:40 schreef sKitZo het volgende:

[..]

is dat niet een beetje windows?
Ik draai op die bak Linux
Nee, gaat er gewoon om dat de machine het niet kan vinden. Met MaxBlast wordt dat verholpen. Progje maakt een opstart diskette aan, waarmee je een soort nieuwe BIOS naar de MBR van de schijf kopieert, en je machine hem wel herkent.

Juist

• sKitZo
nou... hmmz :( kbegin nu een beetje moedeloos te worden... kga maar weer zoeken naar een nieuwe bios want dat programmaatje werkte ook niet... ik kreeg een foutmelding en hij sluitte af

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:22

GaMbiNo

1337

Op zaterdag 23 maart 2002 19:03 schreef rvdlugt het volgende:
Je systeem is te oud voor zo'n grote schijf, ik had eerst een 15 GB schijf in een Pentium I 200, die ging ook maar tot 8 gb. I :(
Mwaaa, mijn server P166 draait toch echt met een 15 Gb 7200 RPM schijf.
De BIOS ziet hem als 8,4 Gb maar ik kan in 2k alle 15 Gb gebruiken.
Binnenkort komt er een 40 Gb. 7200 RPM in :9

• sKitZo
ok... tword nu nog vreemder... mn 30 GB doet het er wel gewoon in..

Wat meer info:

Mobo: Intel 430VX chipset, VTECH = fabrikant
Er zit al een hd in van 3 GB en deze komt er dus bij

Dat MAxblast loopt dus niet... er komt een foutmelding en hij sluit dan het programma af.

Heeft iemand nog een idee?

• sKitZo
damneddddddddddd

nja het is opgelost.... ik ben wat heel stoms vergeten... gewoon schijf instellen als kleinere HD want Linux ziet toch de goede grootte wel :/ stom van me... oude AWARD biosjes kunnen wel een vaker vastlopen bij grote hd's

nj

toch nog iedereen bedankt voor de hulp!!!

• n00b | IA
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02-2003

n00b | IA

multislet

Op zondag 24 maart 2002 15:05 schreef sKitZo het volgende:
damneddddddddddd

nja het is opgelost.... ik ben wat heel stoms vergeten... gewoon schijf instellen als kleinere HD want Linux ziet toch de goede grootte wel :/ stom van me... oude AWARD biosjes kunnen wel een vaker vastlopen bij grote hd's

nj

toch nog iedereen bedankt voor de hulp!!!
bij welke computer-shop werk je nou

multisync is gebanned dat was hard nodig :D

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:10
Op zaterdag 23 maart 2002 22:24 schreef sKitZo het volgende:
nou... hmmz :( kbegin nu een beetje moedeloos te worden... kga maar weer zoeken naar een nieuwe bios want dat programmaatje werkte ook niet... ik kreeg een foutmelding en hij sluitte af
als je linux draait hoef je de harddisk niet in de bios te detecteren, tenminste als je een andere disk gebruikt die je bios wel ondersteunt, waardus linux vanaf start.
Pagina: 1