Toon posts:

Ervaring met IIyama 17" TFT monitor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik ben van plan een IIyama AS4315UT monitor te kopen en vroeg mij af of er hier iemand is die ervaring heeft met deze monitor.

Afbeeldingslocatie: http://store1.yimg.com/I/value-emporium_1680_148710946

Link naar de monitor:

http://www.iiyama.nl/1024x768/php/showmonitor-lcd.php?monitorid=41

Ik speel op zijn tijd nog wel eens een spelletje (MOHAA) met een radeon 8500 (met DVI) en wil graag weten of 25ms goed is om ghosting tegen te gaan. Ik weet dat er veel monitoren zijn die >25ms response tijd hebben maar ik wil graag dus specifiek weten of je met snelle spellen (zoals quake3) geen strepen krijgt (ghosting) (Is er een duidelijk verschil te zien tussen CRT en 25ms response tijd TFT onder dit soort spellen?

En hoe zit het met de kleuren? ik weet dat dit TFT scherm 24 bits kleuren ondersteund, maar hoe zit het dan met spellen die doorzichtige objecten laat zien? (of krijg je dan een ondoorzichtig object?) Met 16 bits kleuren krijg je toch ook gewoon doorzichtige dingen?

Je ziet het, allemaal vragen hebben jullie hier wat antwoorden op?

alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
probeer het nog ff :)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Die schermpjes zien er erg mooi uit en de specs zijn wel okay. Toch kan ik mijn oordeel pas vellen als ik zo'n scherm zelf in werking gezien heb.
Zal nog even duren dus voordat ik mijn mening hierover kwijt kan.
Let wel op de wat mindere kijkhoek vanwege het hebben van een TN panel en geen IPS of MVA.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:47

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Monitor zelf ziet er heel mooi uit :9~ Volgens mij is 25 genoeg en heb je geen last dan van gohsting...Maar goed, ben bang dat geen enkele tweaker hem heeft en ik ben nu eigelijk ook nieuwsgierig geworden :)

Verwijderd

Heb hier zelf de iilyama 17.4 staan met dvi pc werkt met gf2 ulta ben er zeer tevreden over.
Ook ik ben een gamer geen pro ondervonden snel en strak beeld succes :9

Verwijderd

Topicstarter
alvast bedankt voor de reacties jongens,

dat van verschillende types tft m.b.t. de kijkhoek wist ik niet. Maar ik heb verschillende reviews gelezen waar instaat dat de kijkhoek 140 graden of meer moet zijn..
van die scherm is dat 150 graden dus dat leek me prima
en ja, hij ziet er super uit he? :)

oja nog ff wat meer specs voor de geintereseerden onder ons

Model AS4315UT

LCD 43cm (17"), a-Si Super Twisted Nematic Active Matrix

Viewing zone Horizontal: 150O, Vertical Up: 60O Down: 65O

Dot pitch 0,264mm H x 0,264mm V

Displayable colours 16.777.216 maximum

Response time 25ms (black, white, black)

Pixel arrangement RGB vertical stripe

Sync frequency Horizontal: 24,8 - 80 kHz
Vertical: 56 - 85 Hz

Video bandwith 135 MHz maximum

Resolution 1280 x 1024 (max.)

Brightness 250 cd/m2 (Typical)

Contrast 350:1 (Typical)

Backlight Cold Cathode Tube

Input video signal Analoog: 15pin D-sub

Digitaal/Analoog: DVI-I

User controls D-sub: contrast, brightness, clock, phase, H/V positioning,
auto-setup,OSD positioning, RGB color temp., auto balance, language,
signal select,reset

DVI: contrast, brightness, RGB color

temp., signal select, OSD positioning,language, reset

Weight 6,2 kg

Warranty 3 years (on-site in Benelux and Sweden)

• We Are Borg

We Are Borg

Op zondag 24 maart 2002 10:26 schreef X-iT het volgende:
alvast bedankt voor de reacties jongens,

dat van verschillende types tft m.b.t. de kijkhoek wist ik niet. Maar ik heb verschillende reviews gelezen waar instaat dat de kijkhoek 140 graden of meer moet zijn..
van die scherm is dat 150 graden dus dat leek me prima
en ja, hij ziet er super uit he? :)
Ja, ben daarom niet zo blij met jou :P Was er helemaal uit, zie ik dit topic....Mooi zwart tftje ziet er denk ik wel leuk met wat zwarte speakers en toetsenbord + muis ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oja nog even dit,

mensen die op zoek zijn naar een TFT scherm moeten echt eerst even hier kijken. Er staan belangrijke dingen in waarop je moet letten!

http://www.hardware.info/artikelen.php?id=44

• We Are Borg

We Are Borg

Op zondag 24 maart 2002 10:41 schreef X-iT het volgende:
Oja nog even dit,

mensen die op zoek zijn naar een TFT scherm moeten echt eerst even hier kijken. Er staan belangrijke dingen in waarop je moet letten!

http://www.hardware.info/artikelen.php?id=44
Handige link...Nadeel van de TFT wat ik was vergeten is maximaal 24 bits kleuren... Kan iemand mij uitleggen hoe dat dan in games zit. Je kan kiezen tussen 16 en 32 bits en als je tft maar 24 bits aankan, dan moet je dus in een spel voor 16 bits kiezen..Of praat ik hier nu onzin :? :)

Verwijderd

Topicstarter
dit las ik net hier op GoT:
16.777.216 kleuren om precies te zijn:
24 bit is #RRGGBB
32 bit is hetzelfde, maar dan met een 8 bit alpha layer extra: #RRGGBBAA

Dat laat een soort doorzichtigheid toe: PNG ondersteunt dat onder anderen.

Windows ondersteunt standaard wel 32 bit, maar heeft geen mogelijkheden in de standaard GUI.
Met andere programma's (windowblinds) kun je er wel gebruik van maken.

Ook met photoshop wordt dit gebruikt voor alpha blending.
(het doorzichtich maken van objecten dus)
Je kan toch wel mooi photoshoppen op zo'n TFT scherm ofniet? Of kan je geen bijna transparante dingen zien?!?!

• We Are Borg

We Are Borg

Hmm, gebruik heel weinig fotosoep dus zou het niet weten, maar speel wel veel games en als dat niet op 32 bits kan, dan geen tft ;)

• coramoor
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-05-2022

coramoor

pyoro!

lees dit topics es ff door [topic=347890/1/25]

gaat over een andere TFT scherm van de merk neuvo ofzow. in de topic wordt gezegd dat het hetzelfde tft scherm gebruikt als de iiyama en de mensen zijn razend enthousast over die scherm de design is namelijk heel mooi. Ook wordt er gerept over 3 maanden dode pixels garantie, als je een dode pixel vindt op je scherm krijg je een nieuwe scherm. na de 3 maanden krijg je een nieuwe scherm als er 5 dode pixels zijn in 5 jaar ofzow.

Ik heb de beeldscherm zelf niet, maar het is wel interresant om het door te lezen.

Verwijderd

Ik heb zelf een 17.4" van iiyama , dit is de AS4431D met DVI ingang, ik raad ten zeerste aan een DVI aansluiting te nemen want de kwaliteit is gruwelijk mooi. Als ik een analoog signaal aansluit op deze monitor dan zie je direct verschil in scherpte en moire effect.

De reden hiervoor is, ten eerste dat het signaal van je videokaart naar de monitor digitaal blijft en niet twee keer hoeft te worden geconverteerd. Ten tweede is een digitaal signaal op de kabel niet gevoelig voor storing van buitenaf.

Verwijderd

Ik speel ook veel games en die mijns inziens fantastisch uit, ook in 24/32 bits. Het enige waar je op moet letten is de snelheid van het wisselen tussen wit en zwarte pixels (dit kan je goed zien (bij tft) als je op en neer scrolled met zwarte tekst op een witte achtergrond)

Ook werk ik veel en ten opzichte van een crt-monitor is er geen verschil, behalve in de kwaliteit ten gunste van TFT.

Bij een TFT-scherm is een pixel ook echt duidelijk een pixel en is volledig onafhankelijk van alle andere pixels erom heen. (in de native resolution dan ofcourzzz)

• We Are Borg

We Are Borg

Op zondag 24 maart 2002 16:07 schreef SuperMouse het volgende:
Ik speel ook veel games en die mijns inziens fantastisch uit, ook in 24/32 bits. Het enige waar je op moet letten is de snelheid van het wisselen tussen wit en zwarte pixels (dit kan je goed zien (bij tft) als je op en neer scrolled met zwarte tekst op een witte achtergrond)

Ook werk ik veel en ten opzichte van een crt-monitor is er geen verschil, behalve in de kwaliteit ten gunste van TFT.

Bij een TFT-scherm is een pixel ook echt duidelijk een pixel en is volledig onafhankelijk van alle andere pixels erom heen. (in de native resolution dan ofcourzzz)
Dus in word merk je het een klein beetje. Maar ik zie dat je het hebt over 32 bits....Kan die tft dan 32 bits aan in een game :?

• We Are Borg

We Are Borg

Op zondag 24 maart 2002 14:51 schreef coramoor het volgende:
lees dit topics es ff door [topic=347890/1/25]
Ook een mooie link, wordt een hoop uitgelegd...Maar toch de iiyama ;)

Verwijderd

Ik bedoel dat je in word kan zien hoe 'snel' je monitor is.

als je scrolled met zwarte letters op een wit achtergrond, dan zie je een beetje een na-ijling van de letters, ze blijfen als het ware nog heel even staan.

Dit heeft niets met 16 of 32 bits te maken, zoals eerder vermeld is er geen verschil in kleurdiepte tussen 24 en 32 bits.

• We Are Borg

We Are Borg

Op maandag 25 maart 2002 19:56 schreef SuperMouse het volgende:
Ik bedoel dat je in word kan zien hoe 'snel' je monitor is.

als je scrolled met zwarte letters op een wit achtergrond, dan zie je een beetje een na-ijling van de letters, ze blijfen als het ware nog heel even staan.

Dit heeft niets met 16 of 32 bits te maken, zoals eerder vermeld is er geen verschil in kleurdiepte tussen 24 en 32 bits.
Ik begrijp wat je bedoelt...Maar ik vraag me nog steeds af hoe het in games zit.Kan je gewoon op 32 bits spelen :?

Verwijderd

Ja kan inderdaad op 32 bits spelen !

• We Are Borg

We Are Borg

Op maandag 01 april 2002 13:41 schreef SuperMouse het volgende:
Ja kan inderdaad op 32 bits spelen !
Dan ben ik verkocht :9~

Edit: De zwarte dan natuurlijk ;)

Verwijderd

Ik heb dit scherm (AS4315UT) nu ruim een week staan, bevalt prima. Eerst met een Leadtek Ti200, nu meet een Leadtek A250.
Prima voor spelen (Mohaa, Ghost Recon, Serious Sam2 etc.), geen last van ghosting, ook niet bij het bekijken van DVD's.
(hiervoor met een Flips 150S wel ghosting bij het bekijken van DVD's, nauwelijks bij spellen (resp.time ca 40ms))

Een dode pixel ergens li in het midden, maar dat valt net zo op als de trinitronlijntjes, alleen als je er naar zoekt.

Kortom, een prima scherm, wat mij betreft een aanrader:).

• We Are Borg

We Are Borg

Op maandag 01 april 2002 21:11 schreef teddo het volgende:
Ik heb dit scherm (AS4315UT) nu ruim een week staan, bevalt prima. Eerst met een Leadtek Ti200, nu meet een Leadtek A250.
Prima voor spelen (Mohaa, Ghost Recon, Serious Sam2 etc.), geen last van ghosting, ook niet bij het bekijken van DVD's.
(hiervoor met een Flips 150S wel ghosting bij het bekijken van DVD's, nauwelijks bij spellen (resp.time ca 40ms))

Een dode pixel ergens li in het midden, maar dat valt net zo op als de trinitronlijntjes, alleen als je er naar zoekt.

Kortom, een prima scherm, wat mij betreft een aanrader:).
He he, hoopte al dat iemand zo reageren die hem had...Bevalt dus wel ;)
Pagina: 1