[mobo]Is dit mobo verrot?

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Hoi,

Een vriendin van me heeft een PR-166 (133 Mhz cyrix) CPU met een VX-Pro moederbord (merk onbekend) en 32 MB geheugen.

Nu is het probleem dat de computer na 5 tot 10 minuten helemaal vastslaat of opnieuw opstart. Dit gebeurd in Windows, maar ook in Linux (heb ik geïnstalleerd om te kijken of het aan Windows lag). Het geheugen heb ik al vervangen door geheugen dat 100% goed is en ook al een andere voeding geprobeerd. De CPU heb ik al vervangen door een AMD K6 200 Mhz maar heb nog steeds hetzelfde probleem.

Zelfs in een DOS omgeving gebeurd het.

Regelmatig gebeurd het ook dat het systeem helemaal niet opstart, dan krijgt ze alleen maar strepen over het beeld. Na ja, videokaart aandrukken, er uit halen en weer in. Nog steeds niet, nou ja, dan maar een andere videokaart. Mooi niet :(

Ik heb verder alle hardware al afgekoppeld maar zelfs dan gebeurd het. Ik heb ook het BIOS al gereset en met standaardinstellingen Windows en Linux geboot, maar nog steeds niet. Heeft iemand hier een oplossing voor?

tnx

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-08 19:13

dominic

will code for food

Lijkt me wel, heb hetzelfde met een cyric pr150+ proc op zo'n '586' moederbord gehad.

Na 2 jaar precies dezelfde problemen, toen bleek dat er een condesator aan het lekken was. (Check dus voor prut op je board)

Heb hem zelf weggegooid.

Download my music on SoundCloud

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het kan ook aan de voeding liggen, kortsluiting of iets dergelijks. Of is het knopje achter op de pc (voltage) te hoog?

Anders zou inderdaad je mobo naar de ******** kunnen zijn :{ en dat is minder leuk..

• LollieStick
Op zaterdag 23 maart 2002 16:00 schreef dominicbout het volgende:
Lijkt me wel, heb hetzelfde met een cyric pr150+ proc op zo'n '586' moederbord gehad.

Na 2 jaar precies dezelfde problemen, toen bleek dat er een condesator aan het lekken was. (Check dus voor prut op je board)

Heb hem zelf weggegooid.
Ik heb geen lekkage gezien, ik zit nu weer thuis. Wel veel stof, zal volgende keer even schoonmaken misschien dat ik het dan beter kan zien.

• LollieStick
heb al 2 voedingen geprobeerd. lijkt me dus niet relevant.

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

nieuw mobootje? Had je minder gekost dan de tijd de tijd die je er nu al in hebt gestoken. Voor een tientje of 5 heb je een mobo met een cpu. Oh ja dat zijn de goede ouwe tientjes he :'(

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• LollieStick
Op zaterdag 23 maart 2002 16:05 schreef Gompy58 het volgende:
nieuw mobootje? Had je minder gekost dan de tijd de tijd die je er nu al in hebt gestoken. Voor een tientje of 5 heb je een mobo met een cpu. Oh ja dat zijn de goede ouwe tientjes he :'(
Ik ken wel iemand die zo'n mobo anders weg doet, ze mag hem zo hebben. Zal dus toch wel dood zijn :( Dan maar begraven in de achtertuin >:)

• dominic
  • Laatst online: 20-08 19:13

dominic

will code for food

Op zaterdag 23 maart 2002 16:07 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

Ik ken wel iemand die zo'n mobo anders weg doet, ze mag hem zo hebben. Zal dus toch wel dood zijn :( Dan maar begraven in de achtertuin >:)
Maak je er wel een mooie ceremonie van?

Download my music on SoundCloud

• _JGC_
  • Laatst online: 14:33
PC CHIPS M537(DMA) heb je daar, zeer waarschijnlijk is die videokaart het probleem. Als je er nog wat moois van wilt maken met dat bord:
Hij ondersteunt tot 32GB harddisks, vreet brakke OEM DIMMs van Gistron en er kan max een AMD K6/2-450 in :)

• LollieStick
Op zaterdag 23 maart 2002 19:56 schreef _JGC_ het volgende:
PC CHIPS M537(DMA) heb je daar, zeer waarschijnlijk is die videokaart het probleem. Als je er nog wat moois van wilt maken met dat bord:
Hij ondersteunt tot 32GB harddisks, vreet brakke OEM DIMMs van Gistron en er kan max een AMD K6/2-450 in :)
Videokaart is het niet, heb er al een andere PCI en een ISA in gehad.

• _JGC_
  • Laatst online: 14:33
Hmm, L2 cache al eens uitgezet? Ik heb de Amptron versie van dat bord gehad (VXTwo), had ook soortgelijke problemen: telkens rebooten en telkens vastlopen met vreemde lijnen over het scherm. Uiteindelijk maar eens een geheugentest gedaan, wat resulteerde in elke keer andere adressen -> L2 cache uit, probleem opgelost, systeem trager -> mobo weg, Abit TX5 erin :)

• LollieStick
Op zaterdag 23 maart 2002 22:20 schreef _JGC_ het volgende:
Hmm, L2 cache al eens uitgezet? Ik heb de Amptron versie van dat bord gehad (VXTwo), had ook soortgelijke problemen: telkens rebooten en telkens vastlopen met vreemde lijnen over het scherm. Uiteindelijk maar eens een geheugentest gedaan, wat resulteerde in elke keer andere adressen -> L2 cache uit, probleem opgelost, systeem trager -> mobo weg, Abit TX5 erin :)
Dat is het eerste wat ik gedaan heb. L2 cache uit en daarna ook nog extended cache, zonder resultaat jammer genoeg. Klopt het trouwens dat dit een VIA chipset is?

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
VIA, dat klopt ja.
VXPro - A chipset for the affordable, entry-level system. It is mostly found on motherboards by PCchips. The VXpro supports UltraDMA and SDRAM, although it does not offer the fast memory timings. The VXPro is much like the original VP1, but it is cheaply built. It only supports 64MB of cacheable memory, like the 430TX. Really, the only good thing about this chipset is the price. One can probably buy a decent VXPro motherboard for around $60

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 24 maart 2002 01:38 schreef Gianni Rombios het volgende:
VIA, dat klopt ja.
VXPro - A chipset for the affordable, entry-level system. It is mostly found on motherboards by PCchips. The VXpro supports UltraDMA and SDRAM, although it does not offer the fast memory timings. The VXPro is much like the original VP1, but it is cheaply built. It only supports 64MB of cacheable memory, like the 430TX. Really, the only good thing about this chipset is the price. One can probably buy a decent VXPro motherboard for around $60
Hehe, het is een VPX chipset van VIA. Niks speciale versie ofzo, PC-Chips vond het 1996-1998 on een of andere reden nodig om nooit aan te geven van wie de chipset was en prakte dit soort onzinnamen erop.

Oslik blyat! Oslik!

• LollieStick
Ik heb het probleem gevonden. Er was een verbinding doorbroken. Met wat solderen is het gelukt het weer aan de praat te krijgen >:). Thank you all. Het mobo werkt weer en vraag niet hoe, maar het crasht ook niet meer :)

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Beter dan nieuw :D
Gefeliciteerd :7

• Jarwik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 15:51
even een tussendoor vraagje:
ik heb precies zo,n probleem,is dat gemakkelijk te zien dat er een verbinding is verbroken?
Want ik breng de pc morgen weg voor reparatie en heb zelf ook alles al geprobeerd behalve moederbord en processor

• LollieStick
Op maandag 13 mei 2002 20:13 schreef Jarwik het volgende:
even een tussendoor vraagje:
ik heb precies zo,n probleem,is dat gemakkelijk te zien dat er een verbinding is verbroken?
Want ik breng de pc morgen weg voor reparatie en heb zelf ook alles al geprobeerd behalve moederbord en processor
Met de berg stof die er op lag was het niet of haast niet te zien, maar toen de stof weg was wel :)
Pagina: 1