Toon posts:

Aanschaf nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik ben van plan een laptop te kopen en wil graag jullie mening over het volgende systeem:

De Paradigit Voyager

Intel Pentium 4 1,6 GHz
256 MB SD-RAM geheugen PC133 SO-DIMM
20 GB 2.5 Harddisk
8-speed DVD-speler (24 sp. CD-ROM), ingebouwd incl. DVD software
14 TFT scherm, 1024 x 768
Geïntegreerde AGP 3D-videokaart met TV/SVHS-Out
Keyboard met Easy Start & Mail buttons, Touchpad met twee buttons en scrollbutton
PCMCIA type II insteekslot met CardBus support
16 bit geluid AC97 met wavetable en 3D Surround, speakers en microfoon ingebouwd
1394/FireWire poort en 1 parallel poort, 2 USB aansluitingen
VGA-aansluiting, Fast Infrared poort
Audio: Line-out, Microfoon aansluitingen
10/100 Mbps netwerkadapter UTP intern
56K Fax/modem intern
Lithium-Ion batterij, ca. 1 tot 2 uur werktijd
Externe voedingsadapter, 100-240V
Afmetingen b x d x h: 313 x 263 x 38 mm, gewicht 3,4 kg
3,5 Floppy drive 1,44 MB extern met USB aansluiting
Notebook tas

MS Windows XP Home Edition NL geïnstalleerd, recovery-CDs meegeleverd
MS Works NL, meegeleverd op CD
Antivirus software incl. 1 jaar updates van virusdefinities

Mzzlz Jerinamite

Verwijderd

Het is algemeen bekend dat een je met PC133 SDRAM niet het maximale uit je Pentium 4 kan halen. Een pentium 4 is eigenlijk gemaakt voor gebruik met RAMBUS-geheugen!

Verder is de laptop compleet, d.w.z. incl. usb, firewire, netwerk, PCMCIA etc. Ik zou hem best willen hebben. De vraag is echter; wat betaal je ervoor? Hoe kunnen we iets zinnigs zeggen over deze laptop zonder de prijs ervoor te weten.

Wat wel van belang is (zelfs in een Laptop) is de videokaart. Welke ingebouwde videokaart zit er in de laptop?

Verwijderd

Topicstarter
Daar doet Paradigit dus een beetje vaag over, maar het schijnt een ATI Rage te zijn, weet alleen niet wat voor type.......

Prijs voor dit systeempje is voor mij tussen de 2500 en de 2700 gulden

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[topic=309815/1/100]

Verwijderd

Een ATI Rage?

Dan heb je volgende mogelijkheden voor een LAPTOP:
RAGE MOBILITY 128
RAGE MOBILITY
RAGE LT PRO

Allemaal brak tot niet het beste van het beste, ..... sorry .....

Als je echt een goede ATI in je schootgeteller wilt, neem dan een schootdoos met Mobile RADEON 7500

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bedoel je 2500 EURO? want als het 2500 gulden is, dan is het vrij goedkoop!

Volgens mij is hier al een topic over geweest,
namelijk:
[topic=431373/1/25]

Verdiep je daar maar in verder.
Ik zou voor de DELL Inspiron 8200 gaan....

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 10:41
ik heb een compaq armada e500 met een 1 gighz 256kb proc

en er zit een ati rage mobility 128 in

ik ben best tevrede over de 3d
ik speel graag met emulators en dan op me tv
playstation werkt perfect in 3d en ook nintendo 64 werkt er prima op

quake 3 trouwens ook in 640 x 480 op 16 bit

hardwarematige dvd decoding heeft die ook btw

hij is beter in direct 3d dan in opengl

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik inderdaad van gehoord dat ie goed moet zijn, die Radeon.
Maar die anderen, zijn die echt zo brak als je schrijft. Ik ga niet continue zitten gamen op dat ding hoor. Een spelletje af en toe is wel leuk.
De meesten grafische kaarten voor laptops voldoen toch wel of niet?

Probleem is dat ik aan een vaste config. zit. Kan wel wat dingen uitbreiden, maar de videokaart niet. Zal eventueel nog eens navraag doen bij paradigit zelf.

En wat denk je van de prijs?

Verwijderd

Topicstarter
Had niet gezien dat er al een topic over is. Ben een newbie hier *D, maar zoveel info staat er niet in dat topic.

Er staat daar trouwens wel een link naar een soortgelijke laptop...Minote 8170. Hij/zij meent dat dit dezelfde is als de voyager.

In deze laptop zit een ATi Mobility M6-D integrated 16MB DDR SDRAM

Wat denken jullie van de overige onderdeeltjes trouwens?

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 15:59 schreef _Richie_ het volgende:
Bedoel je 2500 EURO? want als het 2500 gulden is, dan is het vrij goedkoop!

Volgens mij is hier al een topic over geweest,
namelijk:
[topic=431373/1/25]

Verdiep je daar maar in verder.
Ik zou voor de DELL Inspiron 8200 gaan....
Hij betaalt er 2500 gulden voor, waarschijnlijk wordt hij verkocht voor een veel hoger bedrag (pc-prive-toestanden), maar f 2500,- is i.d.d goedkoop voor een laptop. Voor 2500 euro zou ik het waarschijnlijk niet doen, want er moet wel iets goedkopers te vinden zijn.

Wat betreft die videokaart, ja de rage is brak. Maar een topkaart heb je zowiezo niet snel in een laptop, want een latop is natuurlijk niet gemaakt om te gamen. Daar hebben we desktops voor. Als je daarentegen de RADEOn weet te bemachtigen heb je wel een top-systeem, waarmee je ook goed kan gamen.

• MariG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 13:40
Op zaterdag 23 maart 2002 16:04 schreef Jerinamite het volgende:
Had niet gezien dat er al een topic over is. Ben een newbie hier *D
je zet iig genoeg info erbij ( behavle wat het koste :) )
en je hebt een goede topictitel
dat kan ik van anderen hier niet zeggen |:(
ik raad je aan om nog eens ff de faq te gaan lezen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 16:04 schreef Jerinamite het volgende:
...een soortgelijke laptop...Minote 8170. Hij/zij meent dat dit dezelfde is als de voyager.

In deze laptop zit een ATi Mobility M6-D integrated 16MB DDR SDRAM

Wat denken jullie van de overige onderdeeltjes trouwens?
Zou kunnen dat het deze kaart is... Voor "normaal" gebruik lijkt me dat voldoende

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid:

Kan hem dus via een pc project kopen (zit dus ook nagenoeg vast aan bovenstaande configuratie) en hij kost mij na aftrek van het voordeel ongeveer 2500 GULDEN

Verwijderd

De M6???
Voor zover ik weet bestaat er een M4.

Ik heb ff gekeken op de site van ATI en daar kon ik de m6-d nergens vinden.

Laten we er voor het gemak van uitgaan dat de M6 minstens de capacitteiten heeft van de m4, dan heb je i.d.d. een redelijke vidoekaart voor een laptop. Voor de meeste toepassingen voldoende. Ga er alleen niet van uit dat je top of the bill hebt.
Je zult toch niet Quake3 spelen bij resoluties > 1024x768.

Oh ja, voor 2500 gulden moet je die laptop niet laten liggen. Zoiets is minstens 4500 waard in de shop.

Verwijderd

Topicstarter
Videokaart kan dus nog een struikelblok zijn, maar de rest is wel okee?

- Wat is bijvoorbeeld jullie evaring met een externe 3,5 "

- Is het aan te raden om de drive uit te breiden naar een combo met CD-RW?

Verwijderd

Ik denk dat bij normaal gebruik je geheugen (pc133) je eerder opbreekt dan die videokaart.

Of het aan te raden is om een DVD-CD-RW combo te nemen? Ligt eraan. Heb je een desktop met een brander? Zo ja, zou ik het niet doen, want dan kun je beter je desktop daarvoor gebruiken en voor datatransport moet je toch je netwerk gebruiken. Zo nee, is het het oeverwegen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Heb inderdaad desktop met brander, maar kan natuurlijk ook relatief goedkoop (250 gld) er een combo van maken in de laptop.

Die externe 3,5 " is geen probleem?

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 17:32
Wat hij bedoeld is dat die laptop hem NETTO 2500 kost.

Inclusief 3 jaar garantie/verzekering kost dat ding bij paradigit 4980 gulden.

Maar als je hem afschrijft op een PC prive project als je in de belastingschijf van 52% valt, kom je uit op zo'n 2500 gulden netto kosten.

Hij koopt hem dus gewoon bij paradigit voor ~5000 gulden.

American Express vraagbaak

Verwijderd

Topicstarter
Ik houd het op de standaard garantie van 1 jaar, maar wat betreft je netto/bruto verhaal:

Completely right (maar ik d8 dat men dat wel had begrepen hier)

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 16:33 schreef Jerinamite het volgende:
Heb inderdaad desktop met brander, maar kan natuurlijk ook relatief goedkoop (250 gld) er een combo van maken in de laptop.

Die externe 3,5 " is geen probleem?
Voor 250 extra is het het overwegen waard.
Een externe 3,5" maakt qua snelheid niks uit.

Verwijderd

Topicstarter
En qua praktische hanteerbaarheid? Tuurlijk minder als een interne, maar wordt zoiets als lastig ervaren?

Verwijderd

Neuh, maar ga je dat ding ook echt gebruiken? Je hebt toch docking stations, netwerken, infrared dingen. Waarom dan die 3,5"?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 16:53 schreef Bladiebla het volgende:
Neuh, maar ga je dat ding ook echt gebruiken? Je hebt toch docking stations, netwerken, infrared dingen. Waarom dan die 3,5"?
Waarschijnlijk niet nee en anders is het een kwestie van inpluggen (USB) toch?

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 16:55 schreef Jerinamite het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet nee en anders is het een kwestie van inpluggen (USB) toch?
Of het USB is ? Ik weet het niet. ik heb het wel eens anders gezien (COM-poort) en ja dat is niet handig, maar er valt mee te leven.

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval vast thx voor de info...

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
Op zaterdag 23 maart 2002 16:18 schreef Bladiebla het volgende:
De M6???
M6 = Radeon Mobility
M7 = Radeon Mobility 7500

Ik heb de M6 ook in mijn notebook, zit net onder de prestaties van een GF2GO. Quake 3 is goed te doen in 1024x768@32.

Verwijderd

Vergeet ook niet dat Paradigit desktop processors gebruikt in hun laptops. Dat kun je herkennen aan "Intel Pentium 4".
Sinds kort is er ook een mobiele versie van de P4 die minder stroom verbruikt, veel koeler is enz. Deze herken je in de meeste gevallen aan de benaming "Intel Pentium 4 - M", bijvoorbeeld hier.

Dat Paradigit desktop processors gebruikt kun je trouwens ook zien aan de kloksnelheden: de P4-M is alleen nog beschikbaar in 1,6 en 1,7 GHz, terwijl je bij Paradigit een P4 2,0 GHz kan krijgen.

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 15:50 schreef Terw_Dan het volgende:
[topic=309815/1/100]
Heb je niks anders te doen elk topic waar iemand een begroeting plaatst ben jij er als de kippen bij. :(

;)

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 22:18

oCe

aka Dookie.

De Paradigit Voyager P4 heeft met de Mobile Radeon (M6) en een 1,8A Ghz P4 een 3DMark2001SE score van rond de 2000, dit in WindowsXP. Daarnaast, een timedemo van Quake3Arena op 1024x768x32bit met alles max. leverde een gemiddelde van 38.6fps op (timedemo demo1). Absoluut geen slechte scores voor een notebook dus, 3D prestaties liggen iets onder de Geforce2Go inderdaad, kortom tussen de Geforce2MX-200 en Geforce2MX-400 in.

-I am Jack's wasted life.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 23:09 schreef oCe het volgende:
De Paradigit Voyager P4 heeft met de Mobile Radeon (M6) en een 1,8A Ghz P4 een 3DMark2001SE score van rond de 2000, dit in WindowsXP. Daarnaast, een timedemo van Quake3Arena op 1024x768x32bit met alles max. leverde een gemiddelde van 38.6fps op (timedemo demo1). Absoluut geen slechte scores voor een notebook dus, 3D prestaties liggen iets onder de Geforce2Go inderdaad, kortom tussen de Geforce2MX-200 en Geforce2MX-400 in.
Waar komt deze tekst vandaan?

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:12
Ik had eerst zelf ook het plan deze paradigit notebook aan te schaffen. Hier heb ik echter vanaf gezien door het feit dat sdram te langzaam is voor de pentium 4. Nu heb ik een andere notebook op het oog de eurocom 5600, in nederland verkocht als promedion 5600.
http://www.eurocom.ca/products/showroom/specselectnew.cfm?model_id=51
voor prijzen zie pricewatch.

Deze notebook heeft DDR geheugen en bovendien een 64 mb ati radeon mobility 7500.
Als ik hem binnen heb laat ik meer weten of de prestaties.

Send encrypted messages - Freelance Drupal Developer

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou het sdram te langzaam zijn voor de pentium 4 ?

• oCe

oCe

aka Dookie.

Op zondag 24 maart 2002 16:15 schreef Jerinamite het volgende:

[..]

Waar komt deze tekst vandaan?
eigen ervaring, ik heb er n.l. 1tje :)
Paradigit Voyager P4 1,8A Ghz, 512 MB SDRAM, 40GB HDD, DVD+RD combo drive. :9

• oCe

oCe

aka Dookie.

Op zondag 24 maart 2002 21:17 schreef Jerinamite het volgende:
Waarom zou het sdram te langzaam zijn voor de pentium 4 ?
je haalt niet 't maximale uit een P4 met SDRAM, RDRAM is het geheugentype dat je het liefste in een P4 systeem hebt.

Maarja, RDRAM wordt te warm / zit niet in notebooks. DDR is er wel voor een P4, ook in notebooks, echter nog niet bij Paradigit. Sowieso, voor de prijs heb je een prima systeem aan de Voyager P4, en Paradigit service is prima in orde, vooral snel en soepel.

En tja, RDRAM en SDRAM scheelt max 20% in prestaties, maar dat merk je alleen bij echt reken-/geheugen-intensieve applicaties; bij Office-gebruik e.d. merk je het verschil niet.

Persoonlijk bennik voor de Voyager gegaan, prijs- en kwaliteit-verhouding is uitstekend, heb er in iedergeval geen seconde spijt van!

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor een videokaart zit er in dit systeempje, want dat is mij niet duidelijk....

• oCe

oCe

aka Dookie.

Op zondag 24 maart 2002 21:54 schreef Jerinamite het volgende:
Wat voor een videokaart zit er in dit systeempje, want dat is mij niet duidelijk....
zie een van mijn vorige posts, die je zelf ge-quote hebt: De Paradigit Voyager P4 heeft met de Mobile Radeon (M6) en een 1,8A Ghz P4 een 3DMark2001SE score van...

een Ati Mobile M6(-D), een Mobile Radeon dus. Uitgerust met 16MB DDR geheugen; goed voor prestaties die ongeveer gelijkwaardig zijn aan desktop Geforce2MX kaarten.

Verwijderd

Topicstarter
Na navraag bij Paradigit zelf blijkt inderderdaad:

De videochip die in de Voyager Pentium 4 is de ATI Mobile 3D 16MB.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 17:32
Op zondag 24 maart 2002 16:57 schreef FAD het volgende:
Ik had eerst zelf ook het plan deze paradigit notebook aan te schaffen. Hier heb ik echter vanaf gezien door het feit dat sdram te langzaam is voor de pentium 4. Nu heb ik een andere notebook op het oog de eurocom 5600, in nederland verkocht als promedion 5600.
http://www.eurocom.ca/products/showroom/specselectnew.cfm?model_id=51
voor prijzen zie pricewatch.

Deze notebook heeft DDR geheugen en bovendien een 64 mb ati radeon mobility 7500.
Als ik hem binnen heb laat ik meer weten of de prestaties.
Deze heb ik dus ook op het oog.
Icm 3 jaar garantie uitbreiding.

Hij word hier verkocht onder de naam van Promedion, en daar hoor ik weer slechte verhalen over mbt garantie en onderdelen.
Iemand van GoT zou hem deze week krijgen, en laat het mij dan even weten wat de kwaliteit van het ding is.

Want daarna schaf ik hem ook aan denk ik.

De paradigit heeft als nadeel
- 14.1 tft
- Sdram
- Mindere videokaart
- Geen tas

Wel heeft de paradigit een verzekering.

American Express vraagbaak

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 11:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

Lijkt mij een prima systeempje, maar als je dan toch zo'n prijzig ding neemt, zou ik niet tevreden zijn met een onboard video-kaart :)

Dividend for Starters

• oCe

oCe

aka Dookie.

Op dinsdag 26 maart 2002 01:03 schreef Stinger_Ventura het volgende:

[..]

De paradigit heeft als nadeel
- 14.1 tft
- Sdram
- Mindere videokaart
- Geen tas

Wel heeft de paradigit een verzekering.
D'r zit gewoon een leren draagtas bij hoor, heb ik d'r zelf ook bij gekregen!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt idd, wat vind je trouwens van die tas?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om dat ding toch maar aan te schaffen.... Iedereen bedankt voor de info!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op zaterdag 23 maart 2002 23:09 schreef oCe het volgende:
Ik haal 2300 met mijn delletje inspiron 8100 1,13 ghz en geforce go :)
Pagina: 1