[win 98] Kan geen toegang tot het netwerk krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Netman768
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik heb de search gebruikt en de FAQ's doorzocht, maar ik kan het nog steeds niet vinden:

ik heb aan mijn netwerk 2 workstations (win 98), 1 workstation die als server werkt (win XP) en 2 laptops (win 98).

Het netwerk heb ik gebouwd rond een switch, de internetconnectie is gedeeld dmv de ingebouwde XP funcies. Als je met XP een thuisnetwerk maakt krijg je de mogelijkheid een diskette te maken waarmee de rest van de computers geconfigureerd worden, dit heb ik gedaan en idd het werkte.... op de workstations.

Nu het probleem: de laptops geven kuren. Ook deze worden ingesteld voor het netwerk dmv de diskette en ze lijken ook idd toegang te hebben. De internetverbinding doet het, als ik 1x op opnieuw proberen klik bij het starten van IE. Alleen als ik in netwerkomgeving op volledig netwerk klik krijg ik een foutmelding:
Kan het netwerk niet doorzoeken

Kan geen toegang krijgen tot het netwerk.
Als ik een computer zoek met windows verschijnt deze gewoon, maar als ik daar op dubbelklik krijg ik een vergelijkbare foutmelding. Hierdoor kan ik ook geen netwerkschijven aanmaken in deze computer. Als ik in de netwerkomgeving een pad typ werkt het _wel_ gewoon. :?

Voor de duidelijkheid: Bij de workstations is dit allemaal geen enkel probleem, bij beide laptops wel. De configuratie van het netwerk gebeurt automatisch en geeft alleen op de laptops een foutmelding. Wachten is ook geen oplossing aangezien de 1e laptop nou al een dag aan het netwerk hangt en nog steeds kuren geeft.

Goed, lang verhaal en volgens mij een vrij algemene vraag, hoop dat jullie kunnen helpen :)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op zaterdag 23 maart 2002 15:28 schreef Netman867 het volgende:[..]
lang verhaal :)
[..]
Maak eens niet gebruik van de standaard diskettes van windows; stel het zelf in. Dan weet je ook wat er wel/niet fout kan gaan. Gebruik op alle systemen het subnetmasker 255.255.255.0. Op de server gebruik je het IP 192.168.0.1, en op je clients geef je als IP iets uit de 192.168.0.x range op, ook met het zelfde subnetmasker. Stel zowel gateway als DNS in op 192.168.0.1, en geef ze desnoods een leuke hostnaam. Als je geen andere protocollen dan TCP/IP gaat gebruiken (waarschijnlijk niet), kun je dingen als NetBeui en IPX/SPX ook wegdonderen, die willen nog wel eens in de weg zitten.

Als je dit allemaal hebt ingesteld, zorg er dan voor dat je op een client inlogt met een gebruikersnaam en wachtwoord (zorg er voor dat in eigenschappen van netwerkomgeving aanmelding op 'microsoft networking' staat!) die op de XP bak bestaat. Nu zou je over dat beestje heen moeten kunnen wandelen.

Kijk maar of bovenstaande werkt. Zo niet, horen we het graag tegemoet :)

• Netman768
ik heb aan de hand van deze pagina al eerder met de settings gemodderd, het heeft alleen tot gevolg dat het netwerk helemaal niet meer werkt. Dat van het aanzetten van de microsoft-netwerken heb ik niet gecontroleerd, zal ik eens doen. :)

Maar zelfs als het helpt, hoe komt het dan dat het op 2 comps wel werkt en op 2 andere niet? :?

[toevoeging]
Als ik een netwerkverbinding probeer te maken (rechts op deze computer --> netwerkverbinding maken) dan krijg ik de melding dat ik niet ben aangemeld. Wat houdt dat in? Ik heb op het netwerk geen gebruikers aangemaakt ofzo en ik heb geen wachtwoord ingesteld om op het netwerk te komen.
[/toevoeging]

Verwijderd

Je moet bij Microsoft Networking zijn aangemeld met een username en een wachtwoord (zelfde als op je XP bak), anders dan werkt heel networking niet...

Deze username/wachtwoord moeten lokaal op de computer (win98) bekend zijn. Als ze niet op de XP bak bekend zijn, zal je wel toegang hebben tot het netwerk, maar niet tot de XP bak..

• Netman768
Op zaterdag 23 maart 2002 15:49 schreef Akhorahil het volgende:
Je moet bij Microsoft Networking zijn aangemeld met een username en een wachtwoord (zelfde als op je XP bak), anders dan werkt heel networking niet...

Deze username/wachtwoord moeten lokaal op de computer (win98) bekend zijn. Als ze niet op de XP bak bekend zijn, zal je wel toegang hebben tot het netwerk, maar niet tot de XP bak..
Ok, maar ik heb nooit de mogelijkheid gekregen om zoiets in te vullen, waar doe ik dat? :?

Voor als het nog niet duidelijk was: dit is nou niet bepaald mijn expertise :P

Verwijderd

Moet ff m'n W98 laptop erbij pakken >:)

Alles in EN, dus als je NL versie hebt, ff zelf vertalen :

1. Vraag properties van je network neighbourhood op.
2. Controleer of primary logon op Client for Microsoft Networks staat (zo nee, zet em daarop)
3. Kies tabblad Identification
4. Wijzig je workgroup name in dezelfde als waar je XP bak in zit
5. Klik OK, net zolang tot je de melding krijgt dat je moet rebooten
6. Reboot
7. Vul in het aanmeldscherm een username+password in wat op je XP bak geldig is

• Netman768
Op zaterdag 23 maart 2002 16:06 schreef Akhorahil een duidelijk stappenplan :)
Het werkt! Tnx :)
Pagina: 1