Toon posts:

Exchange server 5.5 dns/mx trouble

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een exchange server draaien op Windows NT 4.0 SP6.

Draait prima, mailboxen werken etc. Heb alleen het volgende probleem.

Ik heb ADSL advanced met een fixed IP. Ik heb bij een ISP waar mijn URL is vastgelegd mij nieuwe IP doorgegeven. Website draait, en volgens hun zou de mail ook aangeboden moeten worden op dat IP.

Ik heb als volgt getest: mail gestuurd vanaf lokale netwerk naar zowel een hotmail als een pop3 account. Mailtjes komen gewoon aan.

Maar als ik een reply doe "verdwijnen" die mailtjes.. Ik krijg een paar keer een timeout (host unreachable) bericht terug, maar die mailtjes komen dus nooit op mijn exchange server aan. |:(

Heb de ISP gebeld, die begon over een aanmaken van een extra MX record ofzo. Ik heb een en ander gezocht op dit topic, maar ik word er niet veel wijzer van. Volgens mijn ISP word alle @domein mail gewoon naar mijn IP adres gerouteerd. Maar waarom ik die mail niet gewoon ontvang is me en raadsel. :'(

Wie kan mij helpen?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 10:17
En als je van een andere computer buiten je eigen netwerk telnet op poort 25 van je fixed IP adres? Komt dat aan?

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer te connecten, maar dit lukt niet. Ook niet als ik mijn firewall uit zet (waar ik overigens al wel heb gezorgd dat Exchange kan sturen en ontvangen).

Als ik een portscan draai staat poort 25 wel gewoon open.

Ik snap er niets van.. Heb echt het gevoel dat ik iets heel simpels over het hoofd zie, maar ik kom er maar niet achter wat het kan zijn.. :?

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 16:03 schreef McGeez het volgende:
Ik probeer te connecten, maar dit lukt niet. Ook niet als ik mijn firewall uit zet (waar ik overigens al wel heb gezorgd dat Exchange kan sturen en ontvangen).

Als ik een portscan draai staat poort 25 wel gewoon open.

Ik snap er niets van.. Heb echt het gevoel dat ik iets heel simpels over het hoofd zie, maar ik kom er maar niet achter wat het kan zijn.. :?
heb je je smtp service goed geconfigureerd?? (port 25)

Verwijderd

Wat is de domeinnaam als ik vragen mag?
Dan kan ik wel even kijken of de MX records goed staan.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

inderdaad..
.
wat is je domeinnaam en welk ip adres moet het naar wijzen?

dan kun je met NSlookup kijken of die goed staat.

Heb je daarnaast in exchange wel aanstaand dat voor het etreffende domein gerelayed moet worden?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net op mijn server thuis (zelfde config) met een dyndns URL exchange server geinstalleerd..

Die werkt perfect.

Ik denk dat die gasten bij die ISP toch iets niet goed hebben gedaan. Ik ga ze maandag maar eens bellen.

@sharp & dirk-jan

De URL is www.fysiologic.nl. Als je effe zou willen kijken. Ik probeerde net het volgende:
nslookup -q=mx fysiologic.nl

Krijg de melding dat 'ie niets kan vinden.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
> fysiologic.nl
Server:  [195.121.1.66]
Address:  195.121.1.66

Non-authoritative answer:
fysiologic.nl   MX preference = 10, mail exchanger = 80.60.63.193

fysiologic.nl   nameserver = ns2.sitebytes.nl
fysiologic.nl   nameserver = ns1.sitebytes.nl

mijn result.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

sharpe is de naam, niet @sharp :z
Maar even ter zake, voor het domein fysiologic.nl staat de mailserver 80.60.63.193 / ip503c3fc1.speed.planet.nl ingesteld in het DNS.

[Edit]
Hmm, net te laat alweer ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan..

IP klopt. Wat kan het dan zijn... De opties raken een beetje op.

Ik snap hier niets van. Iemand nog suggesties wat het probleem kan zijn?

Verwijderd

Hmm mijn mailserver zegt dit wanneer ik een email wil sturen naar test@fysiologic.nl
code:
1
2
3
2002-03-23 20:11:11 16oquz-0005F5-00 ** test@fysiologic.nl: all relevant MX reco
rds point to non-existent hosts: it appears that the DNS operator for this domain has installed 
an invalid MX record with an IP address instead of a domain name on the right hand side

Je moet dus het mx record naar een hostname laten verwijzen en niet naar een ipadres, fout zit dus toch bij die ISP ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk.. nu dit begint er al op te lijken. Maar wat zouden die gasten dan moeten invullen?

Je kan wel een URL gaan invullen, maar op een gegeven moment moet er toch naar een IP adres verwezen worden dacht ik zo.

Of moeten ze in het eerste record verwijzen naar bijv. mail.fysiologic.nl, en dan een tweede record aanmaken onder mail.fysiologic.nl die wel naar een IP verwijst?

Lijkt mij dat dan hetzelfde probleem zal optreden.

Ik denk dat ik het balletje maar bij de ISP neerleg.. Laat hen het maar uitzoeken. Met de posting van Sharpe kan ik in ieder geval aantonen dat het probleem niet bij mij ligt.

bedankt voor de hulp, suggesties zijn uiteraard nog steeds welkom :)

Verwijderd

Je zou je provider gewoon een CNAME record kunnen laten toevoegen van mail.fysiologic.nl naar ip503c3fc1.speed.planet.nl of je doet een A record laten adden voor mail.fysiologic.nl naar dat ip adres en dan het mxrecord laten wijzigen naar mail.fysiologic.nl.
Desnoods laat je het mxrecord wijzigen naar ip503c3fc1.speed.planet.nl rechtstreeks, maar dit ziet iets minder mooi uit ;)

Zo is dat bij de meeste domeinen gedaan :)

• luc
  • Niet online

luc

Op zaterdag 23 maart 2002 20:13 schreef sharpe het volgende:
Hmm mijn mailserver zegt dit wanneer ik een email wil sturen naar test@fysiologic.nl
code:
1
2
3
2002-03-23 20:11:11 16oquz-0005F5-00 ** test@fysiologic.nl: all relevant MX reco
rds point to non-existent hosts: it appears that the DNS operator for this domain has installed 
an invalid MX record with an IP address instead of a domain name on the right hand side

Je moet dus het mx record naar een hostname laten verwijzen en niet naar een ipadres, fout zit dus toch bij die ISP ;)
Indeed, laat de isp mail.domein.nl ff aanmaken en dat naar je ip wijzen.. en dan je mx naar mail.domein.nl.. Beetje dns admin moet dat toch wel zelf weten of zie ik dat verkeerd :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht idd ook dat ze dat bij die ISP wel zo effe konden regelen. Heb er nog duidelijk bij vermeld hoe ik de boel had geconfigureerd..

Had me een dagje prutselen gescheelt :(

Nou ja, ik kan hier in ieder geval mee aan de slag maandag. Onzettend bedankt allemaal voor jullie moeite :D

Verwijderd

Planet internet blokkeerd port 25...
zie....
http://web.planet.nl/abonnees/servicelijn/cards/768.shtml
voor de extra informatie.
Daarom krijg je time-outs, geen telnet connectie etc.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[topic=439442/1/50]

Staat LETTERLIJK in de FAQ:
Ik heb een eigen mailserver, maar er komt geen mail binnen?!
Dit heeft dus vaak te maken met je DNS instellingen.
En dan in het bijzonder met je MX Record.
Als je in het bezit bent van 'domain.com' dan zal deze moeten weten waar hij de mail af kan handelen.
Dat maa je duidelijk door een MX Record te plaatsen.
Bijvoorbeeld 'mail.domain.com' , dan weet de versturende partij dat er op mail.domain.com een SMTP server staat te luisteren.
Vergeet echter niet om eerst een A Record voor mail.domain.com aan te maken.
Uiteraard gaan we ervan uit dat je weet wat je doet.
Als je dus een soortgelijk topic maakt, en verteld dat je er niets van snapt, dan is dat jouw probleem.
Begin dan eerst maar eens aan een boek of een howto ..
Jet zet dus EERST een A Record genaamt mail.fysiologic.nl wijzend naar jou IP, vervolgens zet je als MX Record mail.fysiologic.nl
Verder is het welhandig om te kijken of port 25 idd nit geblokkeerd word.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.