Op zaterdag 23 maart 2002 15:23 schreef supersook het volgende:
ik heb geen id hoe je je lcd aanstuurd, maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat een regel van je lcd een variabele is.
De string die op de regel moet komen is als het goed is langer dan de lengte van de string die je op je lcd regel kunt plaatsen. In VB zit vast wel een functie waarmee je een gedeelte van een string op kunt slaan in een andere string >> substr() ? Daarmee neem je de eerste keer dat je de regel naar je lcd stuurd een stukje van de string die je wilt laten zien, met de lengte van de string die je op je lcd kunt zetten.
voorbeeld: Stel, je lcd regel is 5 tekens lang en je wilt deze text laten scrollen: "Dit is een test", dan neem je dus met een soort functie als substr() een stuk van 5 letters van die string >> "Dit i" krijg je dan. Daarna schuif je een plaatsje op >> "it is". En nog een plaatsje "t is " etc. etc. Net zo lang tot je bij het einde bent, en dan kun je naar keuze weer de eerste letter van de string laten zien, of eerst wachten tot je hele regel leeg is en dan opnieuw beginnen.
zoiets had ik ook al geprobeerd, maar het was me nog niet gelukt.
het probleem hierbij is dat ik alle letters 1 voor 1 moet sturen. en dat is (voor mij dus) ingewikkeld.
dan zouden het dus 2 for...next loops worden. de eerste pakt 16 characters uit een string en slaat die op in een aparte string. de tweede (die dan dus binnen de eerste zit) pakt uit die laatste string dan een voor een de letters en schrijft die naar het lcd.
hmmz, nog een keer proberen dan