problemen A7M266

Pagina: 1
Acties:

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Topicstarter
Fout in topictitel, moet A7M266 zijn.

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn nieuwe A7M266.
Heb hem helemaal in elkaar gedraaid, en toen ik hem voor de eerste keer opstartte ging het goed, ik kwam in het bios.
Dus de processor deed het, geheugen deed het, en het mobo ook. Het vreemde was alleen dat ie mijn XP 1600+ op 1050 klokte, door 10.5*100 te doen.
Dus dat heb ik handmatig naar 10.5*133 gezet, en opnieuw opstarten.

Toen gebeurde iets vaags. De HD spint nog op, de CD-ROM leest nog, maar voor de rest gebeurt er niks.
De fan op mijn chipset doet niks, en mijn cpu fan doet ook niets.

Ik heb geprobeerd om het bios te resetten, maar ik heb daarover niets kunnen vinden, wel iets anders wat te resetten viel door twee puntjes kort te sluiten (verbinden).
Maar dat hielp ook niet veel.

Is er misschien iets wat ik over het hoofd zie, of kan ik soms op een andere manier mijn bios resetten?

edit:
Specs zijn:
A7M266
XP 1600+
FDD
CDROM speler + CDROM writer
HD 40 gig WD + HD 10 gig Seagate
NoName NIC
Creative soundblaster 5.1 Live

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 23 maart 2002 13:23 schreef Paitor het volgende:
Is er misschien iets wat ik over het hoofd zie, of kan ik soms op een andere manier mijn bios resetten?
Staat heel duidelijk in je moederbord handleiding beschreven :)
Je kan ook gewoon het batterijtje eruit halen en na 1 minuut weer terugzetten.

Welke powersupply heb je? Dat die fans niet draaien kan best ook wel duiden op stroomtekort of verkeerd aangesloten kabeltjes.

• Paitor

Paitor

Topicstarter
ik heb een 230 Watt voeding.
En voor dat iedereen roept dat het daar aan ligt:
Hij heeft een keer opgestart, ik heb nu een minimale config draaien van ram + proc + video, en dat kan nooi 230 Watt vragen....

Maar bedankt voor de tip, ik heb het nergens zien staan, maar ga het direct proberen!

Edit:
Batterijtje eruit halen hielp half;
Hij boot nu wel, maar nog steeds draaien er geen fans...
Ik weet eigenlijk zelf niet meer waar ik de oplossing zoeken moet, maar de kabels zitten goed voorzover ik weet:
cpu cooler zit in cpu, en de chipset cooler waar hij al in hoorde te zitten.
Dan zouden ze het toch moeten doen?!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 23 maart 2002 13:42 schreef Paitor het volgende:
maar de kabels zitten goed voorzover ik weet:
cpu cooler zit in cpu, en de chipset cooler waar hij al in hoorde te zitten.
Dan zouden ze het toch moeten doen?!
Probeer eens de kabels door te lussen naar de Molex conenctors uit je powersupply. Rood van je fan op geel van de molex en zwart (uiteraard) op zwart. De gele van je fan moet je niet doorlussen, da's namelijk de toerentalsensor en daar moet je geen stroom op zetten :o ;)

• Paitor

Paitor

Topicstarter
hmmm, ik ga daar liever niet mee kloten...
Kan je die draadjes zomaar lostrekken en weer terug steken in die connectors? Hiermee kan ik wel de garantie op bijv. mijn koeler verkloten...

Heb een tweak oplossing bedacht, met paperclips heb ik de twee verbonden, en nu werkt het wel. CPU blijft rond de 30 graden (in het bios) :)
Alvast bedankt. Waarschijnlijk kan ik het nu zelf wel oplossen met mijn chipset.
Eens koop ik dan wel een beter voeding, waar het dan misschien toch aan ligt :?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Misschien heb je ze tóch verkeerd aangesloten op de mobo of zijn de fanconnectors op de mobo gewoon brak. Check met bijvoorbeeld een multimeter of de fanconnectors wel stroom leveren. Is dat niet het geval, maak dan gebruik van je garantie om de mobo in te ruilen.

• Paitor

Paitor

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 22:23 schreef BalusC het volgende:
Misschien heb je ze tóch verkeerd aangesloten op de mobo of zijn de fanconnectors op de mobo gewoon brak. Check met bijvoorbeeld een multimeter of de fanconnectors wel stroom leveren. Is dat niet het geval, maak dan gebruik van je garantie om de mobo in te ruilen.
Verkeerd aangesloten is ie iig niet, want die van de chipset zat er al in toen ik het mobo kreeg.
een multimeter heb ik niet, maar ik denk dat die connectors helemaal geen stroom krijgen. Bij het kleinste beetje volt wat ie krijgt zou de fan al moeten draaien, maar dat gebeurt gewoon niet.

Er is wel nog iets vaags aan de hand, na het booten, loopt
de pc vast op de pci listing, maar volgens de search komt dit door mijn bios, en als ik het flash zou ie het weer moeten doen.
Kan iemand misschien dit bevestigen, of kan dit ook op een brak mobo duiden, dan zit daar misschien het probleem...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zondag 24 maart 2002 12:08 schreef Paitor het volgende:
Er is wel nog iets vaags aan de hand, na het booten, loopt
de pc vast op de pci listing, maar volgens de search komt dit door mijn bios, en als ik het flash zou ie het weer moeten doen.
Kan iemand misschien dit bevestigen, of kan dit ook op een brak mobo duiden, dan zit daar misschien het probleem...
Terugzenden.
Ik weet niet hoe je garantie is gespecificeerd, maar sommige winkels kunnen je garantie verwerpen als blijkt dat je je BIOS hebt geflasht, hoe onwerkelijk het ook klinkt :{

Heb je overigens al een andere powersupply geprobeerd? Gewoon om te uitsluiten dat het aan de PSU ligt.

• Paitor

Paitor

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 12:38 schreef BalusC het volgende:

[..]

Terugzenden.
Ik weet niet hoe je garantie is gespecificeerd, maar sommige winkels kunnen je garantie verwerpen als blijkt dat je je BIOS hebt geflasht, hoe onwerkelijk het ook klinkt :{

Heb je overigens al een andere powersupply geprobeerd? Gewoon om te uitsluiten dat het aan de PSU ligt.
Ik heb vandaag met Gistron en Asus gemaild, zal daar morgen wel een reactie op krijgen.
Ik ga morgen als het even kan ook naar een computerbedrijfje toe waar ik gewerkt heb, daar kan ik iig wel een andere voeding erin schroeven, en ik zal daar ook even kijken of ze een Athlon/Duron hebben liggen.
Dat laatste hoop ik maar, want zij gebruiken vrijwel alleen maar intel spullen...

Pagina: 1