Toon posts:

bestanden veel groter op schijf dan werkelijke gro

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, vage topic titel...

Op dit plaatje is wel duidelijk te zien wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://www.fambroekema.com/vaag.jpg

Is nogal een gigantisch verschil...
Hoe kan dit :?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
heel veel kleine bestanden icm een grote clustersize?

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-03 23:57

TeeDee

CQB 241

ik heb hier op de zaak een raid 4 systeem staan. Daar zit een bepaalde cluster grootte op (de "hokjes" op je harde schijf)

Dat ding presteert het om een lettertype bestandje (laten we zeggen, 32 Kb) te "vergroten" naar 7,2 mb

Ik denk dat het komt door de indeling (cluster grootte) van je harde schijf.

Zijn het allemaal kleine file-tjes?

/edit: SHOO7 zei het minder ingewikkeld ;)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Topicstarter
Ja allemaal hele kleine filetjes...

Maar heb ik dan iets fout ingestelds, of de hardeschijf verkeerd geformateerd ofzo. Ik ben bestwel een n00b op dit gebied...

Dit was een beetje het meest extreme voorbeeld wat ik kon vinden bij de meeste mappen van zo'n 500 mb is de grootte op schijf iets van 30 mb meer...

Mijn vraag is dus, heb ik iets fout gedaan of is dit normaal... ?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

probeer es fat 32 of ntfs met compressie

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:32

Dark

who tweaked the light?

je moet het zo zien:

de harddisk is ingedeeld in blokken van b.v. 32kb. een bestand neemt dus minimaal 1 blok in beslag, dus als dat bestand maar 1kb is heb je 31kb overhead. deze overhead wordt ook wel slack genoemd. Een klein aantal grotere blokken haalt is sneller dan een groot aantal kleiner, dus slack hou je altijd op kleine bestanden.

een oplossing
Je zou kunnen proberen de folder met ZIP of de in XP ingebouwde foldercompressie de folder te verkleinen. Zodoende worden al die kleine bestandjes een groot bestand, waardoor er minder slack optreed, wan alleen het laatste blok van een groot bestand wordt natuurlijk niet helemaal benut.

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 13:03 schreef the_virus het volgende:
probeer es fat 32 of ntfs met compressie
NTFS met compressie is een beetje vies....

Gewoon kleinere partitie maken...

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Simpel rekensommetje geeft aan hoe het kan, maar het leg er iig aan dat je veel (lees 502) kleine bestanden heb, die allemaal kleiner zijn dat 1 cluster :
Grootte op schijf / aantal bestanden
16.449.536 / 502 = 32768 -> 32KB
Klopt dit ? Ale je bestanden kleiner dan 32 KB ?

Cluster grootte kan je oa bekijken door in een dosbox eens chkdsk in te typen, dan zie je je cluster grootte.
Je kan dit oplossen door je cluster grootte te verkleinen. Waarschijnlijk heb je 1 grote(vele GB's)partitie in FAT32 ?
Wellicht eens omzetten naar NTFS (Dosbox: convert c: /fs:ntfs).

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54

AvK

Ready Set Go

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Pagina: 1