[symlinks&kernel compilen] operation not permitted

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik probeer een nieuwe kernel te compileren volgens deze handleiding:

http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html

Nu kom ik bij de stap waar je make menuconfig moet geven <dus dat doe ik>

En dan gebeurt het volgende:
code:
1
2
3
4
rm -f include/asm
{cd include ; ln -sf asm-i386.asm)
ln: cannot create symbolic link 'asm'to 'asm-i386' : Operation not permitted
make: *** [symlinks] Error 1

Waar kan dit in zitten? Ik ben niet ingelogd als root en probeer dit via ssh te doen, omdat de server in de meterkast staat. Kan het iets te maken hebben met rechten via ssh?

ieeeepppppp :P

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 23 maart 2002 12:15 schreef VROEM! het volgende:
Waar kan dit in zitten? Ik ben niet ingelogd als root en probeer dit via ssh te doen, omdat de server in de meterkast staat. Kan het iets te maken hebben met rechten via ssh?
Jew moet ingelogd zijn als root, of als 'gewone' user inloggen en dan via 'su -' rootrechten verkrijgen. Standaard mag jij n.l. niet schrijven in die directory.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Als ik inlog als root, zowel via SSH als gewoon met de tikplank van de server zelf krijg ik dezelfde melding |:(

Als normale user inloggen en su plegen heeft ook geen zin.

Kan het zijn dat die kernel source uitgepakt is en nu op alle bestanden en mappen read-only permissies gezet heeft?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Nog misschien handige info: Ik werk in de /mnt/harddisk/tmp dir en niet in /tmp.

De harddisk waar de linux install op staat is niet groot genoeg om de uitgepakte sources te bevatten, dus ik werk vanuit een andere schijf. Ik heb zelf wel gewoon schrijfrechten op die hele schijf.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik krijg ook wel vaker "operation not permitted" foutmeldingen als ik archieven uitpak voor bijvoorbeeld webmin modules.

Kan het wat met archieven uitpakken te maken hebben?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
Uitgepakt naar een niet fat partitie zeker?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Volgens mij een linux partitie. Die schijf had eerst een fat32 partitie, maar toen heb ik er met cfdisk een linux partitie van gemaakt.

Ik gebruik debian 2.2R5 bij de weg.

controle...ja het is linux. Alleen een primaire partitie, bootable flag is aan. Het is /dev/hdb1

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Permissies (ls -sla) staan op dwrxr-xr-x voor user root. Dan moet die melding toch niet komen, of ben ik nu gek?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wel als je geen rechten op het bestandssysteem zelf hebt. Zeg maar zoals je op een bestand in een ISO ook +rwx kunt hebben, maar toch niet kunt schrijven omdat ISO's read-only zijn. Kun je wel een bestand aanmaken op die partitie? Gewoon met 'touch nieuwbestand' of zo. Als dat ook niet kan, dan moet je het bestandssysteem anders mounten. Als dat wel kan, dan moet je eens met lsattr naar het bestand kijken om te zien of misschien op de een of andere vage manier de immutable-flag is ingeschakeld...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb blijkbaar iets fout gedaan bij het partitioneren en formatteren van de schijf toen ik hem erin gehangen heb.

Het filesystem is op advies van meneer munnikes omgezet naar ext2 en het probleem was verholpen :)

Het lijkt erop dat ik eerst gepartitioneerd heb en toen niet geformatteerd oid. Wel vaag dat het voor de rest dan nog steeds zo goed gewerkt heeft eigenlijk.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Je kunt *wel* als gewone user compilen, zolang maar je maar lees/schrijf rechten hebt op de hele source tree (in je homedir uitpakken, configgen en compilen bijvoorbeeld). Ikzelf doe het nooit, maar het kan wel.

Even als uitleg van wat er nou fout was:

Je kernelsource stond op een fat-partitie.
Als jij met fdisk het partitie id van 'fat32' in 'ext2' veranderd, dan verander jij *alleen* het getalletje in de MBR wat aangeeft wat er voor een filesystem op die partitie zou moeten staan. Niet wat er eigenlijk opstaat. In de MBR stond toen dus dat het ext2 was, maar in feite was het gewoon nog fat32. GNU/Linux mount negeert de informatie in de MBR hierover en kijkt gewoon naar de partitie zelf (dus krijg je geen errors bij het mounten).
Je kunt met alleen fdisk overigens niet een filesystem overzetten van fat32 naar ext2 (als dataverlies op die partitie niet boeit is fdisk + mke2fs voldoende).

Waarom dit wel gewoon goed ging met andere dingen? Fat32 kan gewoon files opslaan met lange filenames enzo (wel iets minder efficient dan ext2, maargoed)... Dus ja, wrom zou het niet werken?

Waarom het met je kernelcompile foutging? De kernel Makefiles wilden symlinks aanmaken. Maar fat32 kent geen symlinks; symlinks op een fat32 fs aanmaken is dus gewoon onmogelijk. De kernel genereert dan een EPERM error, wat standaard vertaald wordt naar 'Operation not permitted'.

Operation not permitted is vaak iets dat (mogelijk met huidige drivers) gewoon onmogelijk is. Bepaalde settings op een netwerkkaart bijv, of symlinks op fat32.
Pagina: 1