Toon posts:

Welke webserver moet ik kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort stap ik over op dedicated hosting, maar ik weet nog niet goed welke server ik moet kopen.

Omdat ik niet veel verstand van servers/hardware heb, vraag ik hierbij jullie deskundige mening

Misschien handig om te weten: er komen ongeveer 15 websites op te draaien die samen zo'n 100 gb aan traffic per maand verbruiken. Die sites gebruiken veel PHP/MySQL. De server moet functioneren als webserver en ook als MySQL-server. En het moet een beetje op de groei zijn: als er straks 300 gb overheen komt, moet het ook nog soepel draaien.

Kernvragen:
- 1 of 2 processoren? Welke snelheid?
- hoeveel geheugen?
- single SCSI of RAID?
- welk besturingssysteem? Linux? FreeBSD?
- wat jullie nog meer belangrijk vinden...

Het budget is niet zo heel belangrijk: prestaties, stabiliteit en garantie/service wel. Maar ik hoop voor rond de €4.000,- wel klaar te zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes, Robert-Jan

P.S. Ik heb al een uitstekende provider, dus daar hoef ik geen advies over...

Verwijderd

Check Dell servers eens. Goedkoop en goed, en mooi spul.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

laat iemand FreeBSD installeren..

* xychix knipoogt

ook een goed geinstalleerde debian / slackware oid. moet voldoende zijn maar laat je niet afschepen met een standaard install van redhat/suse of welke distro dan ook !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 Produkt                                                Prijs       Subtotaal
19" Procase IPC-C2L (2U, 7x 3,5")                    € 369,-     € 369,-
3ware Escalade 7410B € 455,- € 455,-
2x 512MB PC2100 DDR SDRAM ECC Registered (Dane-Elec)     € 260,-     € 520,-
Acer 52x (OEM)                                       € 36,-      € 36,-
2x AMD Athlon MP 1800+ (1,53GHz)                         € 249,-     € 498,-
Floppy Drive 1,44MB Sony €                           14,-        € 14,-
2x Maxtor 40GB (D740X, 7200rpm)                      € 104,-     € 208,-
SiS 3D 8MB PCI                                       € 30,-      € 30,-
Tyan S2466N Tiger MPX Lan                            € 325,-     € 325,-
Totaal                                                           € 2455,-

Moet alleen nog een coolertje bij.

• QUILIX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

QUILIX

zZzZzZz.....

rjman wil een dedicated server. Dus een kant en klaar server huren.

rjman ik raad je aan om een Linux server te huren. Als je niet veel verstand hebt van Linux en het instellen/ zijn er 2 mogelijkheden: Een Cobalt Raq server of een Linux server met Plesk Server Administrator erop. De voordeel van deze 2 servers is het feit dat je alles via het web kan instellen. Door te klikken op een paar websites kan je een MySql database aan laten maken, PHP laten ondersteunen, DNS instellen, CGI instellen, schijfruimte instellen, etc. Cobalt Raq en Plesk hebben allebij standaard PHP, MySQL en van alles en nogwat.

Ik raad je aan om een server met Plesk te kiezen. Plesk is het meest gebruikersvriendelijke. Kijk bijvoorbeeld voor een demo op www.plesk.com

P.S. De processoren maken eigenlijk niet zo veel uit. Natuurlijk is een goeie belangrijk, maar belangrijker is het geheugen. Hoe meer geheugen hoe beter.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hij wil een server kopen, dus waarschijnlijk bedoelt rjman co-located ipv dedicated hosting.

Met alleen wat cijfertjes over de verwachte hoeveelheid traffic en de software die op de server moet komen te draaien, kom je niet ver bij het bepalen van de ideale configuratie.

- Gaat de webserver veel en zware dynamische content draaien
- Hoe en hoe zwaar wordt de database belast? Overwegend selects of ook veel inserts, updates en deletes?
- Gaan we grote files serveren? streaming media? of alleen wat PHP scripjes die dynamische data uit een database trekken?
- Hoe belangrijk zijn redundancy en backups van de data? Eenmaal daags een backup voldoende of heb je RAID 5 of 1 nodig?
- Doe je aan zelfbouw of moet het een kant en klare doos zijn?
- Heb je zelf ervaring met Linux of FreeBSD?

De config van m'n post hierboven zou meer dan snel genoeg moeten zijn en hij zit ver onder je budget.

Linux vs FreeBSD: als het een dual proc machientje wordt dan zou ik zeker voor Linux gaan.

Verwijderd

Modbreak
Ga ff in de HK lopen blaten ofzo :(

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:27

jep

Op zondag 24 maart 2002 00:51 schreef soeteharing het volgende:
ja het is allemaal leuk... maar ik raad IIS 5.0 aan....

yeh.... RIGHT....
mooi dat je dat nergens meer hoort he... LOVE YOU`L
Het gaat hier zoals je kunt lezen niet om een machine van een windows beginner ;).

Dell-servers hebben het tegenwoordig helemaal gemaakt bij mij. Ze werken zeer prettig.. Alles zit super in mekaar en echt overal is over nagedacht.

Dell is stabiel, doordacht, snel, en erg mooi :9~.

Bovendien.. is het niet zo duur :). Mocht je toch echt zelf willen bouwen dan zegt femme je precies wat je wil weten :).

Wat betreft Linux/BSD zou ik zeggen: doe wat je het beste kunt (indien je uberhaupt al 1 van beide kent).

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de adviezen...

Stiekem toch nog iets meer info:

- totaal zo'n 40.000 unieke bezoekers per dag
- al het verkeer loopt via een script dat php/mysql gebruikt
- dagelijks 200.000-250.000 mysql-queries
- mysql/php moet dus zeeer soepel lopen
- er komen 15 erotische sites op te draaien *D

Ik hoor veel verschillende verhalen:
- dual pentium3 1ghz met 1024mb en 36gb scsi-schijf
- single pentium3 850mhz met 512mb en ide-schijf is genoeg

Sommige adviseren een bak van rond de €2.000,-, anderen weer van rond de €4.000,-. Hij mag best een beetje op de groei zijn, er mag best wat overkill zijn... Maar upgraden kan ook tegen de tijd dat het nodig is.

Alles wordt onderhouden door een sysadmin, dus ik hoef zelf alleen te wennen aan de admin area, zoals Plesk ofzo

Nogmaals dank voor de adviezen, maar het is nooit genoeg ;)

RJman

Verwijderd

Stiekem toch nog iets meer info:

- totaal zo'n 40.000 unieke bezoekers per dag
- al het verkeer loopt via een script dat php/mysql gebruikt
- dagelijks 200.000-250.000 mysql-queries
- mysql/php moet dus zeeer soepel lopen
- er komen 15 erotische sites op te draaien *D

Ik hoor veel verschillende verhalen:
- dual pentium3 1ghz met 1024mb en 36gb scsi-schijf
- single pentium3 850mhz met 512mb en ide-schijf is genoeg
Ik heb hier een amd 1000 met 512 intern lopen op een ide 7200 harde schrijf. Die heeft:

- meer dan 800000 adviews(phpadsnew/mysql)
- Trekt meer dan 700 GB per maand
- in totaal meer dan 200000 unieke bezoekers per dag.

En die kan dit net aan, met een extra 512 mb kan hij het helemaal aan.

Andere voorbeeld:

dell 850 MHZ
512 intern
raid 1 scsi

- dataverkeer 300 GB
- meer dan 250000 unieke bezoekers
- hele dynamische content(php/mysql)

maar deze zit nu aan het randje, maar met een 1,3 CPU loopt hij als een zonnetje met een goede reserve.

maar als je toch geld hebt zou ik gewoon een dell nemen met:

Poweredge 2550
2x CPU
1024 SDRAM
RAID 5 (3x SCSI 18 GB)

Ik heb dit systeem voor maar 3100 euro kunnen kopen. Jij zal waarschijnlijk wat meer betalen ;)

• jep

jep

lebox (www.lebox.nl) is erg goed voor 't aanschaffen van dell-servers voor een hele vriendelijke prijs. Op mn werk hebben we er diverse servers gekocht en dat ging erg goed :)

Verwijderd

je hoeft echt geen bak van 4000 euro te kopen hoor, tenzij je het vermoeden hebt de server zwaar te gaan belasten... aangezien je overstapt van een virtual account (lijkt me zo te horen), lijkt me niet gelijk noodzaak om een gigantisch snelle server te kopen.... gewoon pentium III 1 ghz of ietsje meer, 512mb geheugen en klaar.... 2 of 3000 euro ben je wel klaar hoor

Verwijderd

Trouwens, Femme....

Ik weet uit eigen ervaring helaas dat het moeilijker is dan je denkt om zo maar ff een 2U server in elkaar te flansen...zeker wat betreft raiser cards...

Ook al probeer je iemand een antec case te laten kopen:)

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 17:09 schreef jep het volgende:
lebox (www.lebox.nl) is erg goed voor 't aanschaffen van dell-servers voor een hele vriendelijke prijs. Op mn werk hebben we er diverse servers gekocht en dat ging erg goed :)
ff offtopic helaas, stel je gaat een Dell server upgraden(nu: 2x 128 MB), dan moet je toch er 2 extra in zetten? Want ik heb gehoord dat je dus niet dit kan hebben:
2x 128
256

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05
Hoe zit het trouwens met onderhoud van een Dedicated of een Colocated? Beveiliging, gebruik, etc....

Ik heb een kennis vvan 0,0. Is het dan verstandig?
Of?????

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

• jep

jep

Op zondag 24 maart 2002 21:11 schreef worldpunch het volgende:

[..]

ff offtopic helaas, stel je gaat een Dell server upgraden(nu: 2x 128 MB), dan moet je toch er 2 extra in zetten? Want ik heb gehoord dat je dus niet dit kan hebben:
2x 128
256
Kort maar krachtig: niet waar. Enige waar je op moet letten is dat 't goed, ECC regged geheugen is.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 22:42 schreef gratiz het volgende:
Hoe zit het trouwens met onderhoud van een Dedicated of een Colocated? Beveiliging, gebruik, etc....

Ik heb een kennis vvan 0,0. Is het dan verstandig?
Of?????
als je met het webhost bedrijf een service contract kan regelen dat ze ook de server beheren kan het best, ik ga over een tijdje ook zoiets doen, ik kan wel linux installen maar echt (veilig) beheren...nope :) dus daar ga ik voor betalen

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05
Enig idee wat een redelijk bedrag is voor zo'n service contract?

En als de server toch eenmaal ingericht is heb je dan niet weinig meer aan zo'n service contract? Het draait allemaal goed.....of???

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

• jep

jep

Het moet onderhouden worden :)

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 22:57 schreef gratiz het volgende:
Enig idee wat een redelijk bedrag is voor zo'n service contract?

En als de server toch eenmaal ingericht is heb je dan niet weinig meer aan zo'n service contract? Het draait allemaal goed.....of???
wat dacht je van security updates, nieuwe versies, etc etc... ik heb geen flauw idee, ik denk dat je toch wel voor bedragen vanaf 50 a 100 euro per maand moet rekenen voor simpel onderhoud... (alleen basic onderhoud dus dat de server goed blijft draaien)... maargoed, das een wilde gok... je moet gewoon ff wat webhosts mailen/bellen en gewoon vragen hoe duur het kost

Verwijderd

Topicstarter
Hi guys,

Vanmiddag is de beslissing gevallen! En het is geworden:

- Dell PowerEdge 1550
- 2x Pentium 3 933mhz
- 1024mb geheugen
- 3x 18gb scsi in raid5 configuratie
- scsi-controller met 64mb geheugen on-board

Dat zal wel lekker draaien of niet? :P
Kosten vielen mee op zich: €3299,- ex. btw. Niet de allergoedkoopste oplossing, wel één van de betrouwbaarste.

Thanks voor alle tips!

RJman

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-03 22:59
En wat voor OS?

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

ik gok slackware :)

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 23:14 schreef rjman het volgende:
Hi guys,

- Dell PowerEdge 1550
- 2x Pentium 3 933mhz
- 1024mb geheugen

Dat zal wel lekker draaien of niet? :P
Kosten vielen mee op zich: €3299,- ex. btw. Niet de allergoedkoopste oplossing, wel één van de betrouwbaarste.

Thanks voor alle tips!

RJman
ik vind dat anders nog aardig goedkoop voor een dergelijk systeem

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Die SCSI controller alleen kost al 1200 piek!
je hebt nu wel iets degelijks :)

PS. dinsdag ga ik een kijkje nemen bij telecity.
staan daar niet ook de T.net servers?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Jah de T.net servers staan in Telecity. Ik weet niet in welke zaal je zit, maar T.net staat in de trueserver zaal (waar ook IS zit --> kom ik vaak). Maar als je binnekomt en door mag, dan is het een stukje rechtdoor tot je niet meer rechtdoor kan, dan links en weer rechtdoor tot je niet meer kan en dan links de tweede of derde deur.

Maar binnenkomen doe je er niet als je niet het juiste pasje hebt. En dan alsnog zitten de kasten goed dicht (dat is wel anders bij InterXion)

Ik weet wel dat als je de eerste keer er komt, je nogal je ogen uit gaat kijken :) Owjah, je moet ook van die rare overschoentjes aan :D

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op donderdag 28 maart 2002 08:57 schreef Glimi het volgende:
Jah de T.net servers staan in Telecity. Ik weet niet in welke zaal je zit, maar T.net staat in de trueserver zaal (waar ook IS zit --> kom ik vaak). Maar als je binnekomt en door mag, dan is het een stukje rechtdoor tot je niet meer rechtdoor kan, dan links en weer rechtdoor tot je niet meer kan en dan links de tweede of derde deur.

Maar binnenkomen doe je er niet als je niet het juiste pasje hebt. En dan alsnog zitten de kasten goed dicht (dat is wel anders bij InterXion)

Ik weet wel dat als je de eerste keer er komt, je nogal je ogen uit gaat kijken :) Owjah, je moet ook van die rare overschoentjes aan :D
Mooi! ik ga er naar toe met een stel mensen van IS.
het is nl. de bedoeling dat wij gaan colocaten bij IS, en nu krijgen we een rondleiding door hun serverpark.

ik zal wel kijken of ik mijn digitale camera binnen kan smokkelen :)

EDIT: Ik heb al mijn gegevens al daar naar toe moeten mailen, en ze zeiden dat in een paspoort mee moest brengen...
dus wat dat betreft is de beveiliging wel degelijk...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Modbreak
Als jetech. vragen hebt, open je daarvoor een topic. Een beetje je eigen vraag door iemand anders z'n topic heendrukken is wel erg aso, vind je niet ?

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op donderdag 28 maart 2002 09:04 schreef Dirk-Jan het volgende:

Mooi! ik ga er naar toe met een stel mensen van IS.
het is nl. de bedoeling dat wij gaan colocaten bij IS, en nu krijgen we een rondleiding door hun serverpark.
Als je hele! lelijke! 4U kasten ziet, dan beheer ik die waarsch. Het zijn gewoon simpele P3 800 bakjes met linux die een applicatie draaien die controleert op beschikbaarheid. Genereerd niet meer dan 4 GB in de maand, dus echt zwaar zijn ze niet (draaien ook mysql, PHP ed.)
ik zal wel kijken of ik mijn digitale camera binnen kan smokkelen :)
Och moet lukken :D

Verwijderd

wel eens binnen geweest bij level3 hosting?

nee?

hou dan je mond maar :P

Verwijderd

T.NET staat bij ons tegenover :)
Is wel lekker, zo met 1 hop naar T.NET :9~

En over die digi-cam, heb er vaker foto's gemaakt... tweakers.net ook trouwens, was nooit een probleem.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
- Dell PowerEdge 1550
- 2x Pentium 3 933mhz
- 1024mb geheugen
Geen backup voorziening? Lijkt me niet zo slim!

*en nee, raid5 is geen backup faciliteit!*

Verwijderd

mijn bevindingen:

Telecity:
Lawaai: gaat wel
Temp: goed
Sfeer: gaat wel
opmerk: kut schoentjes aan

Interxion:
Lawaai: iets te hard
Temp: warm

Teleglobe:
Lawaai: orkaan kracht
Temp: warm
Sfeer: geen leuke server ruimte om te werken, er zitten allemaal gevangenise kooien om bepaalde zones....
Opmerk: permission granted, acces card in bezit

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 22:19

Mentalist

[avdD]

Op zaterdag 23 maart 2002 20:03 schreef Femme het volgende:
code:
1
SiS 3D 8MB PCI

Moet alleen nog een coolertje bij.
Tis een keuze maar een SiS6326 in een server? Ik heb een beetje vervelende ervaring met SiS6326 kaartjes, wat betreft stabiliteit..het zal maar gebeuren dat je hele server plat gaat omdat de videokaartdriver crasht ;)

Ik zou er liever een Ati Rage Pro Turbo inzetten, die zijn (in ieder geval naar mijn ervaring) zeer stabiel met stabiele drivers. Die Ati's zitten (zaten) ook veel in OEM pc's, Compaq enzo. Dan is het meestal wel stabiel volgens mij...

En correct me if I'm wrong :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Hi guys,

- Dell PowerEdge 1550
Waar je even op moet letten is dat Dell's (in ieder geval alle modellen die ik ken) niet in een standaard rack passen. Dell maakt namelijk iets diepere en die verkopen ze heel graag...

Verwijderd

Op donderdag 28 maart 2002 15:48 schreef vink het volgende:

[..]

Waar je even op moet letten is dat Dell's (in ieder geval alle modellen die ik ken) niet in een standaard rack passen. Dell maakt namelijk iets diepere en die verkopen ze heel graag...
Sorry hoor, maar dit is gelul. Bijna alle Dell's passen makkelijk in de meeste rack kasten in NL. Zeker de poweredge series!

• mavink
Op donderdag 28 maart 2002 15:56 schreef worldpunch het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar dit is gelul. Bijna alle Dell's passen makkelijk in de meeste rack kasten in NL. Zeker de poweredge series!
Ik heb er hier twee staan (sorry even geen serienummers bij de hand) die echt niet passen... De meeste rackmount kits gaan geloof ik uit van 60 cm diep en die Dell rackmounts zijn 80 cm, in ieder geval levert het nog weleens problemen op.

Verwijderd

Hmm, om een server te plaatse heb je ook geen rack kit nodig. Die hebben ze daar meestal al......

• BrZ
  • Laatst online: 10:22

BrZ

Op donderdag 28 maart 2002 14:02 schreef warp het volgende:

[..]

Geen backup voorziening? Lijkt me niet zo slim!

*en nee, raid5 is geen backup faciliteit!*
Ehmz, wat wil jij dan? een tapestreamer en dan elke dag even langs het NOC om een tape te verwisselen? :+

raid5 en dan via internet backups maken lijkt mij voldoende hoor :)

maar goed, ik kan er ook volledig nasst zitten :+

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op donderdag 28 maart 2002 16:11 schreef vink het volgende:

[..]

Ik heb er hier twee staan (sorry even geen serienummers bij de hand) die echt niet passen... De meeste rackmount kits gaan geloof ik uit van 60 cm diep en die Dell rackmounts zijn 80 cm, in ieder geval levert het nog weleens problemen op.
compaq heeft van die diepte aanpasbare rackmounts...
altijd al degelijker geweest... dat compaq ;)

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op donderdag 28 maart 2002 19:01 schreef BrZ het volgende:
Ehmz, wat wil jij dan? een tapestreamer en dan elke dag even langs het NOC om een tape te verwisselen? :+
Zoals je had kunnen lezen, er loopt daar een beheerder rond.
Had je er ook misschien bij stilgestaan dat die beste man dat b.v. kan doen?
raid5 en dan via internet backups maken lijkt mij voldoende hoor :)
Erh, vertel, hoe wilde jij backups gaan maken via het internet zonder een backup-device? Die staat namelijk helemaal niet op zijn shoppinglist... en of je hem nu lokaal of remote* plaatst, je hebt er gewoon eentje nodig.

* Even buiten het gegeven dat via internet backuppen verre van gewenst is, alleen al qua security en performance...

Dus nogmaals: raid5 is zeer zeker geen backup oplossing!
Anders moet je maar eens gaan opzoeken wat raid5 dan wel precies is ;)
maar goed, ik kan er ook volledig nasst zitten :+
Lijkt me wel ja :+

• BrZ
  • Laatst online: 10:22

BrZ

Op donderdag 28 maart 2002 21:16 schreef warp het volgende:

[..]

Zoals je had kunnen lezen, er loopt daar een beheerder rond.
Had je er ook misschien bij stilgestaan dat die beste man dat b.v. kan doen?
Heb ik niet kunnen vinden... er staat dat er een sysadmin is, maar dat kan dus ook om remote beheer gaan :P
Erh, vertel, hoe wilde jij backups gaan maken via het internet zonder een backup-device? Die staat namelijk helemaal niet op zijn shoppinglist... en of je hem nu lokaal of remote* plaatst, je hebt er gewoon eentje nodig.

* Even buiten het gegeven dat via internet backuppen verre van gewenst is, alleen al qua security en performance...
tja, je kan een dbase dump maken en die dan naar een offsite ftp pompen... maar het is natuurlijk niet ideaal. Alhoewel ik bang ben dat je in de meeste geval dat je colocation doet niet anders kan...
Dus nogmaals: raid5 is zeer zeker geen backup oplossing!
Anders moet je maar eens gaan opzoeken wat raid5 dan wel precies is ;)
ow, dat hoef je mij niet te vertellen hoor :)
Lijkt me wel ja :+
:P

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 02:54 schreef olav het volgende:
Check Dell servers eens. Goedkoop en goed, en mooi spul.
Goedkoop?!?!?! vind dell toch aardig duur. Leuke server kost dan wat meer dan €4.000

• mavink
Probeer het anders eens bij www.ttec.nl, die zijn redelijk OK. Prijzen op de website zijn al aardig, maar als je ze belt praat je er zo nog wat vanaf.

En misschien een vreemde opmerking, maar een Netra X1 van Sun is ook niet duur. Voor die 4000 euro heb je of twee X1's met ieder 512 meg geheugen en 40 GB harddisk, of eentje met 1 GB RAM en 2x 40 GB schijf en nog wat geld over...

Ze zijn maar 500 Mhz maar dat zijn wel 64-bit UltraSparc's. En ze zijn behoorlijk degelijk gebouwd.

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat dacht je van een Sun Cobalt RaQ 4 Server
voor 2700 pleuro heb je:
Sun Cobalt RaQ 4r-serverappliance: 1 PCI-sleuf, 2 10/100 BaseT Ethernet-poorten, 2 RS232-seriële poorten, interne wisselstroomvoeding, externe Ultrawide SCSI-interface en LCD-scherm voor snelle configuratie. Inclusief: 450-MHz processor, 512 MB DRAM, 2 harde schijven van 40 GB met RAID 1, PHP, Chili!Soft ASP, CGI en Perl, Linux Kernel 2.2.14

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 14:41 schreef worldpunch het volgende:

[..]

Ik heb hier een amd 1000 met 512 intern lopen op een ide 7200 harde schrijf. Die heeft:

- meer dan 800000 adviews(phpadsnew/mysql)
- Trekt meer dan 700 GB per maand
- in totaal meer dan 200000 unieke bezoekers per dag.

En die kan dit net aan, met een extra 512 mb kan hij het helemaal aan.

Andere voorbeeld:

dell 850 MHZ
512 intern
raid 1 scsi

- dataverkeer 300 GB
- meer dan 250000 unieke bezoekers
- hele dynamische content(php/mysql)

maar deze zit nu aan het randje, maar met een 1,3 CPU loopt hij als een zonnetje met een goede reserve.

maar als je toch geld hebt zou ik gewoon een dell nemen met:

Poweredge 2550
2x CPU
1024 SDRAM
RAID 5 (3x SCSI 18 GB)

Ik heb dit systeem voor maar 3100 euro kunnen kopen. Jij zal waarschijnlijk wat meer betalen ;)
wat voor websites draaien daaar dan????????????
ben benieuwd!!
Pagina: 1