Toon posts:

Netwerkprinters in Citrix XP

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Okay jongens,

hier komt het berichtje: is wel in 't engels want heb al 11 uur op die servers liggen vloeken en de zin ontbreekt om het bericht te vertalen...

Hi,

currently we have a NT4 domain with multiple sites, connected via vpn, lan, leased lines etc.
All our printers are installed on the File&Print servers in that site where the printer is located.

We installed 4 Windows 2000 Terminal Servers (SP2), with Citrix XPe FR1.
I imported our File&Print servers (NT4) in Printer Management, and it does that correctly. All the shared printers are imported. Then i did 'Autocreation' for the correct groups (even tried Domain User which is everyone).
When i start a session and try to print, i get a print dialog box with no printers installed. After 5 minutes 1 printers appears, and then some more.
After a while, no more printers appear, so only 1/4 of the printers are installed. I kept waiting for over one hour, but no more printers appeared. I tried rebooting, reinstalling etc...

Questions:
- Is this the correct way to install Netwerk Printers within Citrix XP?
- Why can i only see 1/4th of all my printers in my session?
- How long does it take for Citrix to install a printer (from my file&print servers)?

My only thought is that it doesn't work is because the File & Print servers are all NT4 Servers. Maybe he loads the wrong drivers...

Any help would be greatly appreciated!

Thanks very much,
<font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000"size="1"><font size="1">Graag niet meer je naam (+ greetz oid) onderaan elke post zetten.Zie hier waarom niet.</font><hr color="FF0000" size="1">

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 01:53 schreef BoerLowie het volgende:
My only thought is that it doesn't work is because the File & Print servers are all NT4 Servers. Maybe he loads the wrong drivers...
Ik hoop dat je hier loopt te geinen. Systeembeheerder van 4 peperdure citrixservers, inclusief de FR1 met de Universal Printer Driver, en je loopt NT4 drivers te importeren?

Ik zit hier echt met open mond die post te lezen.
Niet lullig bedoeld hoor, maar heb je wel citrix training gevolgd, of moeten we het hele printer mechanisme vanaf scratch uitleggen?

De combinatie UPD, win2kcd drivers en wtsuprn.inf, zeggen je die wel iets? :'(

Verwijderd

Topicstarter
Persoonlijk heb ik bijna géén ervaring met Citrix. De persoon die bij ons citrix beheerde zei dat alle printers lokaal op de Terminal Servers (op ip-adres dus) moesten geïnstalleerd worden omdat het in citrix gewoon niet anders kan. Omdat dit ten eerste enorm veel werk is (elke printer overal installeren en instellingen goed zetten...), en niet te beheren is ging ik dan maar zelf eens rondneuzen in de manual van Citrix XP. Daar kwam ik het importeren van Print Servers tegen, wat mij wel een mooie oplossing leek! Ik heb de richtlijnen van de manual gevolgd met bovenstaand resultaat.

Ik begrijp dat je dit verhaal met 'open mond' leest. Don't blame me ;-)

Hetgeen je daar zegt onderaan je bericht zegt me inderdaad niets (heb dan ook géén ervaring met citrix).

Ik vraag me gewoon af of het inderdaad mogelijk is om met 'print servers' of netwerkprinters te werken (hetgeen ik geprobeerd heb maar blijkbaar niet goed doe, omdat ik er de ballen van ken). De werkwijze van alle printers lokaal installeren op de terminal servers druist in mijn ogen volledig in tegen het principe van een file&print server.

Indien dit mogelijk is, zijn er dan documenten over dit te vinden, of Citrix cursussen?

Bedankt alvast voor de hulp!
<font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000"size="1"><font size="1">Graag niet meer je naam (+ greetz oid) onderaan elke post zetten.Zie hier waarom niet.</font><hr color="FF0000" size="1">

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op zaterdag 23 maart 2002 20:33 schreef BoerLowie het volgende:
Persoonlijk heb ik bijna géén ervaring met Citrix. De persoon die bij ons citrix beheerde zei dat alle printers lokaal op de Terminal Servers (op ip-adres dus) moesten geïnstalleerd worden omdat het in citrix gewoon niet anders kan. Omdat dit ten eerste enorm veel werk is (elke printer overal installeren en instellingen goed zetten...), en niet te beheren is ging ik dan maar zelf eens rondneuzen in de manual van Citrix XP. Daar kwam ik het importeren van Print Servers tegen, wat mij wel een mooie oplossing leek! Ik heb de richtlijnen van de manual gevolgd met bovenstaand resultaat.

Ik begrijp dat je dit verhaal met 'open mond' leest. Don't blame me ;-)
het probleem met NT4 drivers importeren is dat ze je terminal server kunnen (en dus zullen..) laten bluescreenen, tenzij de drivers geschikt zijn voor terminalservers. In theorie zijn alle drivers die Microsoft op de CD's bij levert terminal server geschikt. Van de HP drivers die je bij je printer krijgt is er echter maar zelden een direct geschikt voor terminal server. Op hp.com is een lijst beschikbaar met drivers en versie nummers die terminal server geschikt zijn.

Als je echter voor "2000-only" drivers gaat, zal je server niet kunnen bluescreenen door je printer drivers, maar zal hooguit je spooler service crashen. Je moet er dus voor zorgen dat je geen NT4 drivers gebruikt. Controleer dit eens door naar de driver list van de terminal server te gaan. Alle drivers die gelist staan als "Windows NT4 or 2000" zijn dus NT4 drivers (v2-drivers), alle drivers gelist als "Windows 2000" drivers zijn Windows2000 drivers (v3).

Printerpoorten installeren op je server is niet haalbaar en zeker niet wenselijk. Als je dit zou doen, zouden alle printers die je installeert op die server ook voor iedereen beschikbaar zijn (standaard), dit kan dus oplopen naar bijvoorbeeld 100 printers op een server waar elke gebruiker doorheen zou moeten.

wtsuprn.inf is een manier om printer drivers te 'vertalen' naar een andere naam, zo kan je een "HP Laserjet 8000" de driver "Generic text/only" laten gebruiken. Lees dit eens door: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q214593

UPD (Universal Printer Driver) is een manier om alle soorten printers te kunnen gebruiken door middel van een generieke driver te gebruiken (nl. de HP Laserjet II driver) welke op de client vertaalt wordt naar printer-specifieke informatie. Afhankelijk van je printers en behoeftes kan dit een uitkomst zijn (deze UPD ondersteunt 300dpi, monochroom), of een waardelooze aanvulling. Er zijn ook producten op de markt (www.thinprint.com, www.thinprint.net, etc) die een universele printer driver hebben die wel alle features van jouw printers ondersteunen als 1200 dpi en full-colour etc.

Het makkelijkste voor jou zal waarschijnlijk zijn om eerst te bepalen ofdat je met auto-created client printers wilt gaan werken. Het makkelijkste (in termen van techniek, het moeilijkste qua politiek ;) ) is om "client printers" niet te ondersteunen en alles via je print servers te laten lopen.

Als je dat gedaan hebt, verwijder dan alle NT4 drivers die op je server staan (controleer dat ook eens door naar %systemroot%\system32\spool\drivers\w32x86\2\ te staan, deze zou leeg moeten zijn) en installeer de 2000 drivers hiervan. Gebruik de wtsuprn.inf om drivers die een andere naam hebben onder NT4 en W2K (eg: onder NT4 heet de driver "HP Laserjet 1100" en onder W2K heet hij "HP Laserjet 1100 (MS)"), te mappen naar hun Windows2000 versie

Verwijderd

Zoals elevator al zegt; citrixservers zijn gevoelig voor drivers. De verkeerde kan gelijk (soms pas na maanden) de server "blue screenen". In het gunstigste geval crasht alleen de spooler service.

Om kort te zijn, moet je beginnen met alle drivers eraf te gooien. Stop de spooler service, en delete de inhoud van volgende registry keys:
HKLM\system\current control set\control\print\environments\windows NT x86\drivers\version2 en version3
Daarna delete je de inhoud van de directory die elevator zei. Na een herstart heb je weer een schoon drivervrij systeem.
Verwijder en herinstalleer FR1. Hierna is er nog 1 printer geinstalleerd; de universal printer driver (UPD). Hiermee kun je in princiepe naar alle printers printen. Hij ondersteund echter alleen zwart-wit (300 dpi) en geen dingen zoals duplexing. Om van de UPD gebruik te kunnen maken, moet de citrix client minimaal versie 6.20.985 zijn.

Dan de kleurenprinters; Indien je ook kleurenprinters hebt, selcteer op de server "only use upd if native is not available". De drivers zelf; zoals elevator al zei, zijn er bijna geen geschikte terminal server drivers. Daarom bij voorkeur die van de win2k cd gebruiken. Om bijvoorbeeld de hele deskjet serie te pakken; installeer je de "HP deskjet" driver van de cd. Daarna vertel je via de printer drive mapping tool uit de MMC, of in het bestand wtsuprn.inf (indien nog niet gebruikt heet het nog wtsuprn.txt) dat bepaalde client printers die "HP deskjet" driver moeten gebruiken. Op de client heet de driver "HP Deskjet 640 series" en op de server "HP deskjet".

Huiswerk: op de citrix cd, staat in de doc directory een administrator guide. Hij is 400 pagina's maar het is de moeite om het uit te draaien en door te lezen. Datzelfde voor de FR1, zodat je kunt lezen wat het mechanisme van de UPD is, en zijn beperkingen zijn.

Dan wat links: (laat je niet verwarren door de vermelding dat het voor metaframe is; hetzelfde geld voor XP)
Als een printer niet gecreerd word:
http://hqextsrvsft01.citrix.com/cgi-bin/webcgi.exe/,/?Session=2690524,U=1,ST=167,N=0005,K=14251,SXI=7,Case=obj(2599)
De volgorde van het printercreatieproces:
http://hqextsrvsft01.citrix.com/cgi-bin/webcgi.exe/,/?Session=2690524,U=1,ST=167,N=0005,K=14251,SXI=10,Case=obj(1373)
Uitleg en voorbeeld van de wtsuprn.inf:
http://hqextsrvsft01.citrix.com/cgi-bin/webcgi.exe/,/?Session=2690524,U=1,ST=167,N=0005,K=14251,SXI=7,Case=obj(10389)

Bijna alles kun je terugvinden op http://knowledgebase.citrix.com

Het beheren van een citrix server lijkt makkelijk, omdat het windows is, maar het is een vak apart. Lees veel documentatie, en gebruik bij voorkeur een testserver voor wat je niet zeker weet. Tevens is het gebruik van bijvoorbeeld ghostimages bij citrix zeer aan te raden, voor je wijzigingen probeerd.

En die persoon die voor jou de citrix servers "beheerde" klinkt als een prutser, dat hij het jou niet beter uitgelegd heeft. CCA cursussen kun je bijvoorbeeld volgen bij computrain of azlan. (CCA= Citrix certified administrator)

Succes met je farm

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Waarom alle printers lokaal op de TS installeren, dit is juist niet wenselijk. Ik heb geen ervaring met Citrix XP maar onder 1.8 is dat niet een vereiste gelukkig. Wanneer je dat doet heb je ook nog het probleem dat de users alle printers zien, dit kun je afschermen maar daar heb je weer werk mee. Verder is het helemaal niet wenselijk dat zo'n TS ook nog eens als printserver fungeert, en wat als je een farm van 20 terminal servers hebt ?

Ik zorg gewoon via een kix-script dat elke user tijdens inloggen de juiste netwerkprinter in z'n profile heeft. Dus geen lokale printers op de TS, de drivers moeten wel aanwezig zijn en daarvoor moet je elke type printer inderdaad 1x lokaal installeren en daarna weer verwijderen.

Zoals Smiley ook al zegt, terminal server en citrix beheer lijkt misschien makkelijk maar is het niet. Ik ben er zelf ook op de harde manier achter gekomen omdat mijn vorige werkgever een opleiding niet nodig vond, 'het is toch gewoon een NT server' is dan de opmerking.

Suc6 ermee ! ;)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 09:58 schreef seq_uence het volgende:
Waarom alle printers lokaal op de TS installeren, dit is juist niet wenselijk. Ik heb geen ervaring met Citrix XP maar onder 1.8 is dat niet een vereiste gelukkig.
De driver moet daadwerkelijk aanwezig zijn op de citrix server. Dat kan alleen na installatie van de printer. De configuratie wordt weggeschreven naar HKLM\system\current control set\control\print\environments\windows NT x86\drivers\version-2 (drivers van de win2k cd worden naar version-3 weggeschreven) en de printer kan daarna gedelete worden. Als hij vraagt om alles te verwijderen klik je op nee! (de dll's en die registry entry blijven staan) Daarna is het systeem klaar om die printer te emuleren. Ze moeten dus zeker NIET zichtbaar staan in "start settings printers" want dan ziet iedereen ze. Daarna nog dat gedonder dat de driver op client anders heet dan op de server en kun je de wtsuprn.inf gaan vullen. Enige pluspunt is dat elke niet succesvolle printeremulatie wordt weggeschreven naar de eventvieuwer, en kun je er de client drivername uitvissen (scheelt je een bezoekje aan de clientpc)

Daarom is die FR1 UPD zo makkelijk, die dekt 90% van je printers, terwijl je er niks voor hoeft te doen. Zonder dit ding, is printer administratie een hel op citrix, en ik krijg het mijn klanten ook moeilijk uitgelegd. Ook ik vindt het een klotemechanisme.

Verder ontlopen MF 1.8 en XP elkaar niet zoveel; het bovenstaande mechanisme blijft hetzelfde. Net als bij microsoft produkten; ander jasje, dezelfde shit.

Verwijderd

Topicstarter
Uit alle voorgaande posts ben ik al een héél pak wijzer geworden.

Wanneer ik nu alle drivers correct installeer, fr1 deinstall en opnieuw installeer, kan ik dan werken met het principe van een Print Server importeren? (zoals ik voordien al had geprobeerd, maar waar slechts 1/4de van de printers op de clients verscheen, ook al had ik ze allemaal gecreerd voor die user bij wijze van test).

Of kan ik best de netwerkprinters installeren op de clients, en de mee binnenbrengen in de sessie (mits juiste drivermapping etc.)?

• elevator
  • Niet online

elevator

Op zondag 24 maart 2002 17:19 schreef BoerLowie het volgende:
Uit alle voorgaande posts ben ik al een héél pak wijzer geworden.

Wanneer ik nu alle drivers correct installeer, fr1 deinstall en opnieuw installeer, kan ik dan werken met het principe van een Print Server importeren? (zoals ik voordien al had geprobeerd, maar waar slechts 1/4de van de printers op de clients verscheen, ook al had ik ze allemaal gecreerd voor die user bij wijze van test).

Of kan ik best de netwerkprinters installeren op de clients, en de mee binnenbrengen in de sessie (mits juiste drivermapping etc.)?
Met het importeren van je printer server maak je eigenlijk gewoon een opdracht om al je drivers van je file/print server te copieeren. Je doet hiermee dus juist wat je niet wilt (namelijk v2 NT4 drivers op een Win2000 gebruiken).

Misschien kan je ons wat meer vertellen over je exacte setup zodat we een wat meer specifiek advies kunnen geven, bijvoorbeeld:

1). Is dit een bestaande farm of ben je bezig deze op te zetten? (maw: zitten er al users op)
2). Hoeveel gebruikers?
3). Hebben je gebruikers lokale (LPT1: e.d.) printers die niet op een NT4-print server staan?
4). Welke Citrix client versie is er geinstalleerd bij je client? (de Citrix UPD valt af onder 6.0.985)
5). Is het alleen z/w of zijn er ook kleuren printers?

oh.. en een Citrix server is niet zo heel moeilijk, je maakt alleen erg veel gebruikers tegelijkertijd boos >:)

Verwijderd

Topicstarter
1). Het is idd. een bestaande farm. Applicatie is door eigen programmeurs ontwikkeld (vooral afdrukken van lijsten ed. op laserprinters en matrix-printers)
2). Momenteel rond de 100 gebruikers.
3). Sommige gebruikers hebben idd. een lokale printer geïnstalleerd op lpt-poort. Deze wordt echter NIET gebruikt binnen de applicatie op de Terminal Servers. Deze applicatie print dus enkel af naar netwerkprinters.
4). De versie van de Citrix-client weet ik zo niet direct uit het hoofd. Liever een nieuwe client installeren en deftig kunnen printen dan op de bestaande manier te werken.
5). Het gaat ook om kleurenprinters, maar er worden binnen dat programma enkel zwart-wit afdrukken gemaakt. Ik zal even een kleine opsomming maken van de meest gebruikte modellen die ik zo direct uit het hoofd weet.

- Psi PP806 (A3 matrix printers).
- Tektronix (Xerox) Phaser 850 & 860 (Kleuren wax printers)
- Kyocera 1000, 1010, 1700, 1750, 1800, 6700 (Zwart-wit lasers)
- HP Deskjet 1600, 2000 (Kleurendeskjets)
- HP Laserjet 2100 (Zwart-wit laser).

Dit zijn de meest gebruikte printers. Allen zijn via netwerkinterface aangesloten (met vaste ip-adressen uiteraard).

De meeste printers (vooral die Psi PP806 printers) vereisen speciefieke papierinstellingen en lade-instellingen. Deze instellingen zijn allemaal correct geconfigureerd op de File&Print servers (wat nu nog NT4 bakkies zijn, in de toekomst wordt dit ook 2000).

De applicaties zijn geinstalleerd op de terminal servers. De databases van deze applicatie (SQL) en de gebruikersprofielen staan op een cluster.

Voorheen draaide dit alles op NT4 terminal server en Metaframe 1.8. Alle printers waren zoals gezegd lokaal op de terminal-servers geinstalleerd met een enorme last tot gevolg (1 nieuwe printer voor die applicatie = 4 keer installeren en configureren).
Nu zijn de terminal servers (dit weekend) herinstalleerd met Win2000 en Metaframe XP.
Als 'tussenoplossing' hebben ze alle printers terug lokaal geinstalleerd op de terminal servers... in mijn ogen is dat echter geen tussenoplossing maar een vraag om problemen en véél werk ;-)

• elevator
  • Niet online

elevator

[b]Op zondag 24 maart 2002 19:07 schreef BoerLowie

- Psi PP806 (A3 matrix printers).
- Tektronix (Xerox) Phaser 850 & 860 (Kleuren wax printers)
- Kyocera 1000, 1010, 1700, 1750, 1800, 6700 (Zwart-wit lasers)
- HP Deskjet 1600, 2000 (Kleurendeskjets)
- HP Laserjet 2100 (Zwart-wit laser).
Als het enigszins mogelijk is, zou ik de file/print server ASAP op Windows2000 zetten. Ik denk dat dat voor jou het gemakkelijkste is.

De universele printer driver zou misschien ook zinvol kunnen zijn (ik ken de UPD niet), maar ik weet niet hoe flexibel die is met papier lades en instellingen e.d.

Je zou dan misschien de client moeten updaten op 100 clients. Controleer de versie eens steeksproef gewijst door de \\clientname\c$\progra~1\citrix\icacli~1\version.dat uit te lezen om te zien ofdat dat voor jou nodig zou zijn.

Over de specifieke printers.
Zelf hebben we ook die Phaser850, 860's e.d. en geen problemen gehad qua drivers (gebruikt de AdobePS5 driver waar ik geen problemen mee gehad heb).

De Kyocera's ken ik niet. Werken die misschien gewoon met een "HP Laserjet 4" driver, heeft NT4 deze drivers "onboard" of geeft de fabrikant aan deze op TerminalServer te ondersteunen?

HP Laserjet 2100 is met een recente driver van HP geen probleem. Als je een niet recente driver hebt of een versie conflict tussen je TSE en File/print driver hebt is het rekenen op een BSOD. Deze driver zou ik dus ASAP op alle servers updaten, just in case.

De Deskjets. Probeer de algemene "HP Deskjet" driver eens. Ik persoonlijk zou ze proberen ASAP te vervangen.

• elevator
  • Niet online

elevator

* elevator elevator |:(

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu terug op het werk en een beetje aan het experimenteren geslagen.

Ik heb een vijftal verschillende printers geïnstalleerd op een 2000 servers. Wanneer ik dan import print-servers doe in citrix, krijg ik netjes m'n printers te zien.
Vervolgens installeer ik de drivers op de terminal servers (printer lokaal installeren met juiste drivers en vervolgens printer terug verwijderen).

Wanneer ik dan een published applicatie open op m'n werkstation en een document probeer af te drukken, krijg ik netjes alle printers te zien! (nadat ik natuurlijk auto-creation heb gedaan).

Enige risico dat ik natuurlijk loop is dat bep. drivers niet compatibel zijn met Terminal Server. Heb tot nu toe echter nog geen enkele blue screen gezien, dus lijkt nogal mee te vallen.

Is dit nu een (of de) correcte manier van werken met netwerkprinters, of moet ik toch helemaal de andere kant uit -> de gebruikte netwerkprinters installeren op de clients en zo mee laten binnenbrengen in de sessie?

• seq_uence
  • Laatst online: 01-08-2024
Dit is bij mij de situatie:

-drivers staan op de TS
-printers staan op de printserver
-binnen de clientsessie de printer toevoegen (netwerkprinter)

Autocreation is hier toch helemaal niet van toepassing ?
En printers op de client installeren ook niet, als je via een ICA of UDP sessie naar een TS connect en je maakt gebruik van netwerkprinters hoef je de printer helemaal niet te installeren op de client. Alleen als de client ook lokaal programma's heeft staan waarmee je naar een netwerkprinter afdrukt is dat nodig. Maar dat staat helemaal los van de TS.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 14:31 schreef seq_uence het volgende:
Autocreation is hier toch helemaal niet van toepassing ?
En printers op de client installeren ook niet, als je via een ICA of UDP sessie naar een TS connect en je maakt gebruik van netwerkprinters hoef je de printer helemaal niet te installeren op de client. Alleen als de client ook lokaal programma's heeft staan waarmee je naar een netwerkprinter afdrukt is dat nodig. Maar dat staat helemaal los van de TS.
Citrix wordt vaak als wan oplossing gebruikt. Dan is autocreation wel degelijk wenselijk; zeker als je geen invloed op de printservers elders hebt. Als je citrix op een lan gebruikt, zie ik het nut niet echt eigenlijk; alleen makkelijk beheersbaar.

Op de server stel je in of de standaard printer of alle client printers geemuleerd moeten worden. Vink je geen van beide aan, dan blijven alleen de zichtbare printers van de citrix server over. Of dat lokale of netwerkprinters zijn boeit niet. Kan wel een zooitje worden, omdat dan alle netwerkprinters voor iedereen zichtbaar zijn. Tring Tring...welke moet ik gebruiken meneer de systeembeheerder?

Ik prefereer autoprint creation met alleen de standaard printer. op die manier staat er maar 1 in de lijst.

• arjants
  • Niet online
Wij hebben heir ook een citrixomgeving met VPN.
In het begin werd per user een astandaard printer aangegeven (lokatie)
Sinds kort hebben we het opgelost met Kixx script.
Hierin leest 'ie het ip-adres uit (DHCP) en voert daarmee een standaardprinter in het register in.

Als de users inloggen op verschillende lokaties krijgen ze aan de hand van het ip-adres dus telkens de printer op hun lokatie mee.

Werkt perfect!

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Misschien is dit een intressant artikel voor je:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;264039

hierin legt MS uit dat je alleen printers kan redirecten die op een locale poort draaien, en niet direct naar ip..

of je moet net use gebruiken en gaan delen enzo..

Verwijderd

Is wel een beetje oud he 8)7
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.