[internet via netwerk] Het wil niet echt lukken

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:14
Ik heb sinds vandaag een 2e PC (PI 120, 32MB RAM) en heb die op me kamer gezet en verbonden met de PC die ik al had (PIII550, 384MB RAM). Ik heb het zo ver gekregen dat ze elkaar kunnen zien en bestanden kunnen uitwisselen etc. maar nu wil ik de 2e PC "aansluiten" op Internet door middel van dat netwerk. Maar dat wil niet echt werken. Ze zijn dus direct verbonden met elkaar. Hoe moet je zoiets instellen :?

Nog wat info: de 1e PC is aangesloten op een kabelmodem-(internet) en heeft WinXP Pro als OS, de 2e Windows '98 SE. Graag wat specifieke en gedetailleerde antwoorden want ik kom er echt niet uit wat volgens mij best wel simpel is.. :?

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:50

marco899

Know's what he wants.

Het is ook wel simpel, allen moet je een aantal zaken wat specifieker aangeven bv. 1 of 2 netwerkkaarten in pc 1, met welke software wil je dit doen. De interne ip adressen die je gebruikt etc.
Het klinkt flauw, maar ik weet zeker dat je de antwoorden ook in de search kan vinden.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Silent Thunder
Op vrijdag 22 maart 2002 23:22 schreef marco899 het volgende:
Het is ook wel simpel, allen moet je een aantal zaken wat specifieker aangeven bv. 1 of 2 netwerkkaarten in pc 1, met welke software wil je dit doen. De interne ip adressen die je gebruikt etc.
Het klinkt flauw, maar ik weet zeker dat je de antwoorden ook in de search kan vinden.
Uhm..elke PC heeft 1 netwerkkaart, elk 100Mbps. IP adres is 192.168.0.1 voor de 1e en 192.168.0.2 voor de 2e. Uhm..welke software? Ik doe het allemaal onder Windows dus kweet nie wat je daarmee bedoelt precies..

• JJay
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09-2018

JJay

Hit me!

Een zetje in de juiste richting dan:

Op de Windows XP machine zul je Internet Connection Sharing (ICS) moeten installeren. De Win98SE machine heeft het IP van de XP machine als gateway nodig en de DNS servers van je provider.

Hardcore-Networking-Wannabe's© | Artistiek? Jahoor! ik kan heel goed MRTG-grafiekjes kleuren

Verwijderd

[topic=309398]

staat specifieke informatie in, vaak ook gedetailleerd. en was heel simpel te vinden. ;)

• Silent Thunder
Ojah, nog een vraagje erover. Hoe stel je in hieronder (zie screen) dat ie connect met de host (PC1)? Gewoon bij "proxyserver" dat Host-IP invullen? En hoe gaat het met de verdere vinkjes?

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2064736315

• JJay
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09-2018

JJay

Hit me!

Op vrijdag 22 maart 2002 23:39 schreef acd het volgende:
Ojah, nog een vraagje erover. Hoe stel je in hieronder (zie screen) dat ie connect met de host (PC1)? Gewoon bij "proxyserver" dat Host-IP invullen? En hoe gaat het met de verdere vinkjes?

[afbeelding]
De host hoeft niets anders te doen dan alleen maar het verkeer door te sturen, en dit doe je door ICS te installeren en de gateway van PC2 aan te passen.
De instellingen van je browser kun je beter op default laten om in eerste instantie ICS werkend te krijgen.

Hardcore-Networking-Wannabe's© | Artistiek? Jahoor! ik kan heel goed MRTG-grafiekjes kleuren

• Silent Thunder
Ik kan nergens vinden waar je het moet installeren. In de Help word wel 100 keer gesproken over ICS maar waar je moet installen is nog een raadsel..nou jah, voor mij dan. Ben nog een newbie op dit gebied :)

• narotic
  • Laatst online: 02-11-2021
Ok, hier komt het zoals ik het een paar maanden geleden heb gedaan (jaja, ben nu al weer behoorlijk geswitcht):
(doe het ff uit mijn hoofd, heb geen administrator rights en fast user switching staat uit)

Op je XP machine (router) ga je naar network connections, dan naar de NIC waarmee je verbinding maakt met internet. Dan staat er (als je dus administrator rights hebt!) een kopje Sharing oid. Daar kan je 2 dingen aanvinken nml. Internet Connection Sharing & Internet Firewall. Je vinkt sowieso ICS aan. Dan ga je naar je client (win 98) machine en daar stel je het als volgt in: gateway 192.168.0.1 (dacht ik, iig ip adres van de NIC van het LAN in de router). Ik had als DNS server ook alleen dus ditzelfde ip ingevuld. Dus gateway en dns allebei op het lokale ip van je router.

Vervolgens hoef je niet meer om te kijken naar die proxy instellingen (heel misschien auto detect settings).

Als het goed is werkt je netwerk nu helemaal goed :)

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• Silent Thunder
Okeej, na een hele nacht gedroomd te hebben over zwevende IP-adressen rondom mijn bed en moordzuchtige gateways die mij met hakbijlen wilden vermoorden (jaja, ik krijg er al nachtmerries van, van al dat instellen) ben ik er weer met mijn "gezeur" :)

Het werkt nog steeds niet maar ik maak wel al vorderingen want bij PC 1 staat volgens mij al alles goed ingevuld en aangevinkt, o.a. ICS. Alleen PC 2 wil nog niet meewerken. Ik heb weer ff wat screens gemaakt van de Win98-machine bij het instellen van de verbinding. Misschien lijken al die screenshots overbodig maar ik wil het graag precies weten want ik heb dat al een biljoen keer doorgelopen zonder resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2523072147

Moet ik hier gewoon het aanbevolen gedeelte kiezen of "Automatisch Configuratiescript"? (zo ja, wat daar invullen? IP?) En kan "Handmatige proxyserver" gewoon uitgevinkt blijven?

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2634811473

Vervolgens heeft ie het over een "Microsoft VPN Adapter". Ik zal maar aannemen dat dat wel goed zit :? Ik kan in het pull-down menu namelijk ook niks anders selecteren.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2609123678

Uhm..wat precies invullen bij deze LAN-instellingen ?

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2155109202

En bij dit "vinkjes-veld".... :?

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2652981880

Ojah, hier heb ik volgens mij best wel iets slims gedaan. Iemand zei hierboven dat ik bij de DNS gewoon het IP kon invullen, dus ik netjes gedaan. Klopt er nog iets niet aan dit plaatje? (Dit schermpje krijg je, btw, als je op "Eigenschappen" klikt bij de verbindings-instellingen)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1945230034
volgensmij vergeet je de gateway in te stellen....
In het ene plaatje stel je in dat IE de insstellingen zelf moet vinden, in de andere niet. Ik zou het uit zetten, en ook het automatisch vinden van proxy.
Je hoeft ook geen inbelverbinding in te stellen.

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 14:20

RoRoo

Certified Prutser

Op zaterdag 23 maart 2002 11:07 schreef acd het volgende:
Okeej, na een hele nacht gedroomd te hebben over zwevende IP-adressen rondom mijn bed en moordzuchtige gateways die mij met hakbijlen wilden vermoorden (jaja, ik krijg er al nachtmerries van, van al dat instellen) ben ik er weer met mijn "gezeur" :)

Het werkt nog steeds niet maar ik maak wel al vorderingen want bij PC 1 staat volgens mij al alles goed ingevuld en aangevinkt, o.a. ICS. Alleen PC 2 wil nog niet meewerken. Ik heb weer ff wat screens gemaakt van de Win98-machine bij het instellen van de verbinding. Misschien lijken al die screenshots overbodig maar ik wil het graag precies weten want ik heb dat al een biljoen keer doorgelopen zonder resultaat.

[afbeelding]

Moet ik hier gewoon het aanbevolen gedeelte kiezen of "Automatisch Configuratiescript"? (zo ja, wat daar invullen? IP?) En kan "Handmatige proxyserver" gewoon uitgevinkt blijven?

[afbeelding]

Vervolgens heeft ie het over een "Microsoft VPN Adapter". Ik zal maar aannemen dat dat wel goed zit :? Ik kan in het pull-down menu namelijk ook niks anders selecteren.

[afbeelding]

Uhm..wat precies invullen bij deze LAN-instellingen ?

[afbeelding]

En bij dit "vinkjes-veld".... :?

[afbeelding]

Ojah, hier heb ik volgens mij best wel iets slims gedaan. Iemand zei hierboven dat ik bij de DNS gewoon het IP kon invullen, dus ik netjes gedaan. Klopt er nog iets niet aan dit plaatje? (Dit schermpje krijg je, btw, als je op "Eigenschappen" klikt bij de verbindings-instellingen)
hmmmm:
Je zoekactie naar 'internet delen' leverde 4591 resultaten op.
waarom ben jij in GODSNAAM een inbelverbinding aan het maken op je 2e pc?? wil je via VPN een tunnel gaan leggen over jouw interne lan naar internet ofzow??

staat allemaal duidelijk in de faq uitgelegd hoe je het moet instellen.. stap voor stap.. maar ik leg het nog wel ff uit..

pc1: nic naar interne lan --> 192.168.0.1
pc1: nic naar internet --> op dhcp
pc1: ICS inschakelen.. gebruik desnoods de wizard..

pc2: nic naar interne lan --> DHCP..

klaar..

geen proxy server instellen geen inbel verbinding maken..

klik HIER

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• Silent Thunder
Op zaterdag 23 maart 2002 11:38 schreef Kakarot het volgende:

waarom ben jij in GODSNAAM een inbelverbinding aan het maken op je 2e pc??
Uhm..omdat ik 100% newbie ben :? Ik deed dat altijd onbewust bij dat instellen van PC 2. Ik dacht dat het zo wel hoorde....

Maar goed, ik heb dat inbel-gedoe ff links laten liggen en nog wat gekloot met de DNS en Gateway en toen werkte het wel :) Thanx voor alle reacties. Couldn't done it without y'all ;) Ik weet dat ik irritant ben geweest maar jah..was me eerste ervaring met computer-netwerken.

• narotic
  • Laatst online: 02-11-2021
Ach, zo leren we het allemaal :)

Maar waarom adviseert hier iedereen om de client op dhcp te zetten? Kan toch net zo goed een lokaal vast ip? Lijkt mij makkelijker ivm pingen etc.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Pagina: 1