Ten eerste: het gaat eigenlijk om alles wat er in en om een pc huist, dus vandaar in HA.
Ik moet dus voor m'n vader 3 kantoorpc's samenstellen. Deze pc's moeten voldoen aan de volgende eisen:
- moet w2k kunnen trekken
- Standaard Office applic's kunnen draaien
- Evt internet/email
- Evt MegaCAD kunnen draaien.
Verder worden er geen multimediale of andere krachtverlangende eisen gesteld.
Dan: Mijn pa heeft een staalsnijderij, en dus is de omgeving _erg_ stoffig. Of het stofzuigen van de pc's tegen te gaan (ijzerstof geleidt en heeft in het verleden al eens tot rare problemen gezorgd, die met een simpele kwast en schoonpoetsen verholpen werden) en ze zo stabiel mogelijk te houden, gaan mijn voorkeur in deze uit naar Intel proc's, omdat ze minder koeling nodig hebben dan AMD's.
Verder ben ik minder thuis in Intel spul dan in AMD spul, dus nog een paar vraagjes.
Zelf had ik het volgende in gedachten:
P3 of celly proc's (zeg 1 ghz) (welke socket?)
Bijpassend Abit of Asus mobootje, liefst zo kaal mogelijk.
52x Lite-on CD-rom (of tóch DVD??)
256mb werkgeheugen (zal dan SDRAM zijn, toch?)
20gb Maxtor 7200rpm HD'tje
Floppydrijf
3Com netwerkkaart
Matrox G550 32mb Videokaart (om de 2D, 3D wordt _niet_ gebruikt)
En dat alles in een In-Win S500 towertje
De vraag is: is dit geschikt genoeg?
Een p4 is dikke overkill voor de progs die gedraaid worden. Aangezien de pc's in 2,5 tot 3 jaar afgeschreven worden, is de toekomst niet zo'n groot hangijzer.
En: welke socket op het mobo, welk mobo (chipset)??
Namens ons paps,
Bij voorbaat dank
Ik moet dus voor m'n vader 3 kantoorpc's samenstellen. Deze pc's moeten voldoen aan de volgende eisen:
- moet w2k kunnen trekken
- Standaard Office applic's kunnen draaien
- Evt internet/email
- Evt MegaCAD kunnen draaien.
Verder worden er geen multimediale of andere krachtverlangende eisen gesteld.
Dan: Mijn pa heeft een staalsnijderij, en dus is de omgeving _erg_ stoffig. Of het stofzuigen van de pc's tegen te gaan (ijzerstof geleidt en heeft in het verleden al eens tot rare problemen gezorgd, die met een simpele kwast en schoonpoetsen verholpen werden) en ze zo stabiel mogelijk te houden, gaan mijn voorkeur in deze uit naar Intel proc's, omdat ze minder koeling nodig hebben dan AMD's.
Verder ben ik minder thuis in Intel spul dan in AMD spul, dus nog een paar vraagjes.
Zelf had ik het volgende in gedachten:
P3 of celly proc's (zeg 1 ghz) (welke socket?)
Bijpassend Abit of Asus mobootje, liefst zo kaal mogelijk.
52x Lite-on CD-rom (of tóch DVD??)
256mb werkgeheugen (zal dan SDRAM zijn, toch?)
20gb Maxtor 7200rpm HD'tje
Floppydrijf
3Com netwerkkaart
Matrox G550 32mb Videokaart (om de 2D, 3D wordt _niet_ gebruikt)
En dat alles in een In-Win S500 towertje
De vraag is: is dit geschikt genoeg?
Een p4 is dikke overkill voor de progs die gedraaid worden. Aangezien de pc's in 2,5 tot 3 jaar afgeschreven worden, is de toekomst niet zo'n groot hangijzer.
En: welke socket op het mobo, welk mobo (chipset)??
Namens ons paps,
Bij voorbaat dank