Wat veroorzaakt nou die rottige moire ?

Pagina: 1
Acties:

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Ok, mijn monitor ging allemaal moire strepen geven nadat ik verhuisd ben. Ik heb toen maar een grotere 19" gekocht, ik moest toch een nieuwe en dan was ik lekker van dat moire probleem af!
Niet dus :( het was nog steeds net zo erg.
Goed ik heb hier inmiddels al de 2e Philips 109B20 staan, precies hetzelfde moire patroon als op de eerste philips en de CTX monitor die ik daarvoor had.
Ok dacht ik, dan is het misschien de videokaart, verwisseld met een ati 8mb kaartje. Nog steeds precies dezelfde moire :'(
Vervolgens een laptop op de monitor aangesloten, ook weer diezelfde moire patronen.
Verder heb ik alle stoorbronnen uitgeschakeld. In de wijde omtrek stond alleen de PC en de monitor aan.
Kan er nu nog storing van buiten afkomen die dat veroorzaakt? Moet ik de monitor dan in een afgeschermde kooi zetten. Of heb ik gewoon 3x rotte monitoren gehad?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

horizontal/vertical moire instellingen op je monitor ?

je weet t niet...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op vrijdag 22 maart 2002 20:36 schreef Atgast het volgende:
horizontal/vertical moire instellingen op je monitor ?

je weet t niet...
Dat wil misschien wel helpen, alleen kan ik hem niet al te veel bijregelen, anders krijg je van die "dansende" letters :(

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:49

thaMini

Tool !!

ehm , woon je naast gsm mast?
wel lekker voor bereik btw

Be small, act BIG.

• Ghost|IA
Ik ben met alle monitoren al helemaal door de instellingen geweest, horizontal moire helpt helemaal niets, met vertical moire kan ik het iets verhelpen. Ik verschuif het dan van het midden van het beeldscherm naar de randen.
Maarja, het blijft er dus wel :'(

• Ghost|IA
Een GSM mast zie ik nergens staan, wel hoogspannings leidingen op 200 meter. Als ik aan de monitor van links naar rechts draai, beweegt het moire patroon ook op de monitor. Is dat normaal of ook vreemd.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
er zal wel wat zijn denk ik, als het bij het andere adres niet zo was... :)

er zijn meer mensen met dat soort problemen, het ligt toch meestal aan de locatie

maar moiré zie je toch alleen bij een dicht op elkaar diagonaal patroon? of is het bij jou heel erg?

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:49

thaMini

Tool !!

uhm veroorzaakte een sterke stroom door een draad geen magnetische veldlijnen?
verklaart meteen dat meebewegende patroon

Be small, act BIG.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op vrijdag 22 maart 2002 20:54 schreef floduR het volgende:
er zal wel wat zijn denk ik, als het bij het andere adres niet zo was... :)

er zijn meer mensen met dat soort problemen, het ligt toch meestal aan de locatie

maar moiré zie je toch alleen bij een dicht op elkaar diagonaal patroon? of is het bij jou heel erg?
Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1063399219

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op vrijdag 22 maart 2002 20:59 schreef J0YR1D3R het volgende:

[..]

Zoiets:

[afbeelding]
grapjas :P

van dat andere topic ja... Hogere resoluties - veel minder scherp

maar hierbij ziet iedereen zowat moiré op 1280*xxx

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op vrijdag 22 maart 2002 21:02 schreef floduR het volgende:

[..]

grapjas :P

van dat andere topic ja...

maar hierbij ziet iedereen zowat moiré op 1280*xxx
je kunt niet ontkennen dat het geen goed testplaatje is, je zegt zelf al, alleen superdeluxe EIZO's hebben bijna geen last van moire bij dit plaatje :P

• LooP
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08-2024
Ik had op mijn werk 2x 21" monitoren daar stond het beeld te schudden als ik de refresh hoger zette 100 mhz dan begon het allemaal te trillen en helemaal aan de randen van het scherm, Zeker kl*te als je op dat klokkie moet kijken of je al naar huis mag :z dus ik heb een beetje geklooid met een stalen plaat over die monitor en dat hielp iets ( wij zitten naast het spoor en onder hoogspanningsmasten (galgjewoord :))) maarja das natuurlijk geen sm**l zo op je buro.
ik ben me dus maar gaan verdiepen in lcd schermen "want die hebben geen last van storingen van buitenaf" en heb toen een 2 NEC schermen gekocht (eerst even bij T.net/pricewatch gekeken)...we hadden overiggens wel bij NEC een monitor geleend om te testen of het beter was.
Dus als ik jou was zou ik eens zo'n tft scherm proberen.

(beetje warrig verhaal maarja tis vrijdag !)

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 12:09
Véél monitoren hebben last van moire en ook van zodra je ze wil verwijderen dan krijg je meestal ergens anders een negatief resultaat.
Zoals bibberende letters of onscherpte, enz....
Mensen probeer dit maar eens in Windows om de moire te testen open een programma met een witte achtergrond en ga daarna naar start en klik op afsluiten.
Nu krij je een nieuw venster te zien.
Kijk maar eens naar het moire-effect op je beeldscherm en is er iemand hierbij die het niet heeft???
Onder normaal gebruik heb je hier weinig last van, tenzij het abnormaal is bij jou en dat kan ik van hieruit niet
zien :)

• Ghost|IA
Volgens philips is de ergonomische resolutie 1280x1024, de scherpte is dan mooi goed, alleen de moire is dan verschrikkelijk. Op 1152x864 is het allemaal wat minder maar concentreert het zich op de linker en de rechterkant van het beeldscherm.

Het is overigens ook bij lagere resoluties. Ik kan zelfs bij het booten (dosscherm) moire patronen in het zwart zien.
Sterker nog, als ik de monitor los koppel.
Dan geeft hij de melding, no signal check cable. Zelfs dan zit er moire in mijn beeld (of storing dan, zo'n golven () maar dan 90 graden gedraaid.)

En dit is dus zo bij 3 beeldschermen, waarvan 1 van een ander type.
Nu lopen hier wat rommelig aangelegde stopcontacten, maar die kunnen toch nooit zo'n storing veroorzaken :?

Ach misschien moet ik er dan maar gewoon aan wennen, op 1152x768 is het goed te doen. Op 1600x1200 heb ik zelfs helemaal geen last van, maar da's wel klein.

• Ghost|IA

[..]

Zoiets:

[afbeelding]
Hmm als mensen met een LG in dat piepkleine stukkie in het midden van het scherm al golfbewegingen zien moet ik maar niet zeuren dan :D Ik heb ze alleen aan de rand 8-)

Verwijderd

Probeer je monitor eens ergens anders, kijk of ie zonder die masten in de buurt ook last van moire heeft.

Verwijderd

[..]

Zoiets:

[afbeelding]
WOEI!

Net zag ik nog wat van dat moire effect, nu even wat bijgesteld aan m'n beeldscherm...

EN HET IS WEG! :)

Tja, een screenie maken heeft weinig zin ;)

Iiyama Vision Master Pro 510, Matrox G400 @ 122kHz horizontal, 97 Hz vertical, 1600x1200 :)

Verwijderd

wat is moire. waarin uit zich dat?

• Ghost|IA
Moire is volgens mij een stilstaand golfpatroon in je beeld.

Dit kun je zien met monitor testprogrammatje's bijvoorbeeld en op vlakke ondergronden.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Moire is toch die gebogen strepen over het beeld heen? Mijn el cheapo 19" CTX barst ervan, gelukkig zie je die niet zo met kleurige schermpjes.

Verwijderd

Ik heb er geen totaal geen last van, mijn huisgenoot (Eizo F77 (.28 dot) ik heb een F78 (.26 dot)) heeft er last van op 1280x1024 en bij 1280x960 iets minder maar bij 1600x1200 is het opeens weg. Erg raar.
Hij heeft een gf2mx van hercules en ik een gf2mx van msi met de outgangsfilters eraf gesloopt.Zie daarvoor mijn sig.

• Ghost|IA
Bij mij begint het zo rond de 1152x768, het ergste is het bij 1280x1024 en bij 1360X864 en 1600x1200 en hoger is het weer weg. Typisch is wel dat ik bij precies 100hz, rollende balken over mijn scherm krijg, misschien heeft dat iets te maken met 50hz van de spanning?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als je een LG flatron 795ft+ hebt zoals ik dan kan je dat moire zo weghalen :P
Gewoon kloten in het OSD bij moire ,had het net wel ,nu niet meer :)
Pagina: 1