Toon posts:

aardlek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen
mijn computer werkte niet helemaal perfect (zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/444155/1?limit=25)
en nu kwam ik erachter dat ik een aardlek heb.
als ik nu mijn computer uitzet (kabel eruit etc) en dan een ijzeren draadje tussen achterkant van de kast en de verwarming houd begint het draadje nogal te vonken.
heeft iemand enig idee hoe ik mijn computer kan aarden? er zijn geen geaarde stopcontacten aanwezig.
en iemand zei dat er misschien een probleem is met een foutief ding in mijn kast dat zit te klooien met de stroom.

• Kraanwater
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 21:08
als je dicht in de buurt bent van je tijn kun je een stukje draad naar je tijn trekken en een pinetje in de grond steken en daar het draadje aan vastmaken

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 19:47 schreef Razer het volgende:
als je dicht in de buurt bent van je tijn kun je een stukje draad naar je tijn trekken en een pinetje in de grond steken en daar het draadje aan vastmaken
wth is een tijn? ik weet alleen dat mijn exvriendje martijn heet.

overigens woon ik op driehoog dus als je iets bedoeld met grond/aarde : dat is niet in de buurt

• Kraanwater
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 21:08
ik bedoelde lijn

Verwijderd

Topicstarter
welke lijn?
** sorry maar ik snap het echt niet**

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat vonken komt van je beeldscherm, haal je (ongeaarde) beeldscherm maar eens los van je computer, zet je computer aan de aarde met die draad en pak dan tegelijk de signaalstekker en de computerbehuizing tegelijk vast. Zoiets heb je volgens mij nog nooit gevoeld :D

Als je begint met aarden aan de CV, moet je niet alleen je computer nemen, maar direct alles wat er aan hangt.
Met aarding is het alles of niets: half aarden is gevaarlijker dan niet aarden.

BTW: ook leuk als de UPC monteur in de kelder met de kabel aan de slag gaat terwijl mn PC met TV-kaart nog aan de stroom staat: monteur trekt die kabel van de CAI en mag zelf de aarding via de betonnen vloer in de kelder verzorgen :P

Verwijderd

Ik zou hier mee oppassen. zodadelijk is het PATS en einde computer. Ik heb dit bij een vriend meegemaakt en dat zag er na afloop niet best uit.

Het beste kun je een spanningsschakelaar halen die beveiligd dan bij spanningspieken.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar hoe kan ik dan wel alles aarden?
overigens is mijn comp nog nooit geaard geweest via stopcontact, maar pas sinds ik zelf mijn ram erin gemikt heb, en verhuisd ben, storen mijn boxen (door aardlek).
.. reden hiervoor?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je boxen zitten aangesloten op een versterker, waarvan de tuner op de kabel zit neem ik aan? In dat geval probeert je computer zich te aarden via je audiosnoertje :(

Ik heb hier een Ground loop isolator tussen mn stero en mn computer zitten, scheelt al een hoop :)

Verwijderd

Topicstarter
zijn gewoon mijn computerspeakers.

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Er is niets anders dat toevallig bij je speakers staat of zo?
Want als je geen geaard stopcontact hebt, hoe kunnen je computerspeakers dan storen vanwege aardlek :?

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 20:44 schreef Basdoorn het volgende:
Er is niets anders dat toevallig bij je speakers staat of zo?
Want als je geen geaard stopcontact hebt, hoe kunnen je computerspeakers dan storen vanwege aardlek :?
omdat ehm de aarde/stroom niet wegkan?
overigens heb ik nu op 1 of andere wijze (ook monitor afkoppelen) nu een draadje tussen comp en verwarming hangen en speakers storen nogsteeds.
overigens niet als ze op mijn walkman aangesloten zitten.
iemand zei: ligt aan je geluidskaart of omdat er minder spanning op een walkman zit.
WAAROM WERKT HETNIET GEWOON :'(

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Wat voor storing hoor je precies? Zit er een zoem in, kraakt het, etc...?

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Aardlek treedt op als er een verbinding tussen pluspool en aarde ontstaat (meestal op kleine schaal). Er lekt dan stroom weg naar de aarde. Aangezien je geen aarde had, komen je problemen niet door aardlek lijkt me. Als er trouwens op grote schaal stroom lekt, (meestal meer dan 30 mA), dan slaat je aardlekschakelaar af. Dit zorgt meteen in het hele huis voor die romantische sfeer die ontstaat als je het elektrische licht uitdoet >:) Oftewel: aardlek = grote problemen!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nope.. problemen komen niet door de aardlek, maar gewoon door de afwezigheid van een geaard stopcontact. Allerbeste oplossing is om een verlengsnoer te kopen en deze in een wel geaard stopcontact te steken (In de keuken moet altijd een geaard stopcontact wezen)..

Ikzelf ga binnenkort ff een kabel vanaf zolder trekken (CV heeft wel geaard stopcontact)..

Tussen oplossing is om een draadje tussen de radiator en je computerkast te doen, maar dit moet je meer als tijdelijke oplossing zien!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Als ze haar kast heeft geaard (Qoute: nu een draadje tussen comp en verwarming), en het kraakt nog steeds, dan is een geaard stopcontact niet de oplossing lijkt me?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 21:13 schreef Basdoorn het volgende:
Wat voor storing hoor je precies? Zit er een zoem in, kraakt het, etc...?
harde zoem.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 21:28 schreef Basdoorn het volgende:
Als ze haar kast heeft geaard (Qoute: nu een draadje tussen comp en verwarming), en het kraakt nog steeds, dan is een geaard stopcontact niet de oplossing lijkt me?
dacht ik ook.
en draadje naar keuken vind ik niet echt handig.. moet dan hele huis door

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Aangezien het een harde zoem betreft, stond hier onzin

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 21:30 schreef Basdoorn het volgende:
Als je MSN gebruikt, en windows XP, dan moet je windows updaten. Ik heb hier ook gehad dat speakers kraakten, dat was na een windowsupdate verholpen :)
heb windows 2000.
en geen msn

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Heb je een stekkerdoos waarin al je computerapparatuur zit, met nog een vrije aansluiting? Want dan kun je je aarde vastmaken aan de aarde van je stekkerdoos. Daarmee is de hele stekkerdoos dan meteen geaard. Dat heb ik hier ook :)

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik neem niet aan dat je een netwerk hebt liggen, of een slecht modem, maar als je dat hebt, moet je met aarde oppassen. Want voor je het weet wordt de netwerkkabel of telefoonkabel de aardedraad.

• casio1983
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-04 13:43
Dit kan komen door een apparaat wat niet in een geaard stopcantact zit. De meeste apparaten hebben namelijk een netfilter die stroringen uit de netspanning filteren. Zo'n netfilter bestaat onder andere uit een paar conensators welke van de fase en de nul naar de aarde/massa zitten. Als je dus geen aarde hebt aangesloten, waardoor deze "zweven" functioneren deze condensators als een spanningsdeler, waardoor er dus 110V op je kast komt te staan. Deze spanning is niet zo heel doodelijk maar je moet daarom (bijna) altijd met geaarde apparaten een stopcontact met een aarde hebben.

Succes

AMD XP 2100+ | Epox 8K3A+ | 512MB pc2700 Samsung | 2 * 80GB Maxtor D740x raid 0 | Leadtek GF4 Ti 4400 | LiteOn DVD-Rom 16/48 | LiteOn 48124/48 | Chieftec Dragon DX 01B-D | Nec floppy | Realtek + 3Com NIC

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 21:39 schreef Basdoorn het volgende:
Ik neem niet aan dat je een netwerk hebt liggen, of een slecht modem, maar als je dat hebt, moet je met aarde oppassen. Want voor je het weet wordt de netwerkkabel of telefoonkabel de aardedraad.
Hehe ik heb wel een netwerk + TV kaart + ISDN Heb ik nu niet gewoon 1 grote aarde met veel spanning :?

En eeeh niet weer het lotte had je niet gewoon je ouwe topic kunne kicken :?

• LooP
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08-2024
of zoek een electricein die een aardedraad vanuit je meterkast naar een stopkontact in de buurt van je pc trekt dat kan nooit meer als €30 kosten en je bent veiliger bezig ook want wat ik hiet allemaal voorbij zie gaan over draadjes vanuit je verlengdoos naar je kachel !!!! wie weet is je kachel ook wel niet geaard (HMM hij vonkt wel he :/ )
maargoed suuk6 ermee

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Als je gewoon een geaard stopcontact hebt, heb je geen problemen. Als je een TV kaart hebt, terwijl je kast niet geaard is, dan springen er soms vonken vanaf, als je de antennekabel aansluit.
Het ontbreken van aarde hoeft geen probleem te geven. Er zijn immers zat apparaten die geen aarde stekker hebben en toch prima werken (bijvoorbeeld dubbel geisoleerde apparaten). Helaas zijn bijna alle computers niet van dat soort apparaten.

Verwijderd

Topicstarter
hmm.
dank voor de reacties.

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 21:39 schreef Basdoorn het volgende:
Netwerkkabel wordt aardedraad???? huh, en zoja, wat bedoel je moet met aarde oppassen?

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Als je spanning hebt die op je kast staat, en je hebt bijvoorbeeld BNC, dan kan de spanning op je kast je netwerkkabel overgaan, naar een andere pc, om daar de aarde in te duiken. Oftewel: Alles aarden! En als 1 apparaat niet geaard kan worden, zorgen dat er geen verbinding naar aarde ontstaat, ook via modems, BNC, Antenne, etc...

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 23:00 schreef Basdoorn het volgende:
Als je spanning hebt die op je kast staat, en je hebt bijvoorbeeld BNC, dan kan de spanning op je kast je netwerkkabel overgaan, naar een andere pc, om daar de aarde in te duiken. Oftewel: Alles aarden! En als 1 apparaat niet geaard kan worden, zorgen dat er geen verbinding naar aarde ontstaat, ook via modems, BNC, Antenne, etc...
Dan kan ik toch gewoon alleen me hub aarden :?

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Als je dus alleen je hub van aarde voorziet, kan er een spanning over
netwerkkaart->kabel->hub->aarde
gaan lopen waarvoor ie niet gemaakt is. Dan kan je netwerkkaart kapot gaan, of je hub. Met dat soort dingen moet je dus oppassen. De meeste consumentenhubs en switches hebben simpele spanningsadapters, ongeaard, waardoor je dat soort problemen niet krijgt.

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 16:19 schreef Basdoorn het volgende:
Als je dus alleen je hub van aarde voorziet, kan er een spanning over
netwerkkaart->kabel->hub->aarde
gaan lopen waarvoor ie niet gemaakt is. Dan kan je netwerkkaart kapot gaan, of je hub. Met dat soort dingen moet je dus oppassen. De meeste consumentenhubs en switches hebben simpele spanningsadapters, ongeaard, waardoor je dat soort problemen niet krijgt.
Het probleem wat je krijgt als je al je apparaten gaat aarden is dat je dan aardlussen aan het creëren bent waardoor brom op signaalleidingen ontstaat.

Als de apparaten onderling met hun massa's zijn verbonden via signaalleidingen, zijn ze automatisch met aarde verbonden indien 1 enkel aparaat geaard is.

Maar dat valt nog niet altijd mee, een tuner of receiver bijvoorbeeld hangt al aan de massa van de CAI en als ie dan ook nog via een audiokabeltje met de aarde van de computer is verbonden, dan heb je al weer gauw last van brom.

Verwijderd

Als je via je kast aard dan loopt het toch gewoon via je voeding :?

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 17:14 schreef ChieftecMasterDisaster het volgende:
Als je via je kast aard dan loopt het toch gewoon via je voeding :?
Ja duh de aardlek komt van je voeding verder raakt niks je kast aan |:(

• morphje
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Ik kan me een paar lanparties herinnneren waar ze ook nogal last hadden van een slechte aarding. Outdoor lan trouwens :)

We zaten met 10+ computers in een tent met een brakke 220 feedline die ook te zwaar belast was trouwens. Aarde was er dus niet of nauwelijks.

Iedereen een aantal haringen van zijn eigen tent weggenomen, utpkabel van een meter of 2 strippen. Vastmaken aan de haring en die de grond inrammen en andere kant aan pc vastschroeven :P werkt perfect

Het leuke was nog het verspreidde aarde-effect, omdat al onze pc's aan stopcontactdozen vastzaten die wel goed geaard waren. Mocht er dus ergens een brakke "aardeharing" zijn dan had die toch wel aarde via een andere "aardeharing" :D

Uiteraard niet thuis uit te proberen :) Was opzich grappig verhaaltje wat wel thuishoorde in dit topic ;)
Pagina: 1