Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
"Niet zien"Op vrijdag 22 maart 2002 19:11 schreef Demoniac het volgende:
Ik heb een probleem... ik heb gisteravond FreeSCO geïnstalleerd en die wilde ik dus vanmiddag configureren... Dus ik hubje aangesloten, ding aan, mijn eigen pctje aan... konden elkaar niet zien100 keer geprobeerd, geen resultaat... Dus ik denk klote FreeSCO, ga ff met Windows pielen... Zien ze elkaar daar ook niet
![]()
Allerlei instellingen geprobeerd, niets werkt... ze hebben allebei de werkgroep 'Netwerk' ,maar ze zien allebei alleen zichzelf
Is m'n NIC gewoon gaar (heb 'm gekregen en nog niet eerder getest), Windows herkent hem iig wel... heb btw geen andere NIC om ff te testen
Heb je proberen pingen tussen de hosts ?
Is je kabel wel goed ?
Heeft die nic ook een coax aansluiting ?
En ja, de NIC heeft een coax aansluiting, het is een NE2000 compatible kaart, geript uit een DEC Alpha 266XL
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Ik merk het. Het is logisch dat je freesco niet in jouw windows netwerkomgeving te zien was hoorOp vrijdag 22 maart 2002 19:17 schreef Demoniac het volgende:
Ben netwerk n00b... heb geen idee hoe ik moet pingen (vast gewoon ping [naam] intypen ofzo)
En ja, de NIC heeft een coax aansluiting, het is een NE2000 compatible kaart, geript uit een DEC Alpha 266XL
Een test met ping doe je zo:
1
| ping [ip] |
Heb je hem wel goed ingestelt ?
IP & netmask ?
Zelfde subnet als jouw andere pc ?
Kaarten met coax/utp(/aui) kan je soms ook met een toolje hard instellen op 1 van de 2(3). Normaal staan ze op auto.
Hij zou eventueel hard op coax kunnen staan.
Maar als ik het zo hoor zal dat wel niet het probleem zijn
IP 2: 192.168.0.1
Mask 1: 255.255.0.0
Mask 2: idem.
Maar hoe zie ik die FreeSCO dan onder Windows? Gewoon als 'Router' (dat is de netwerknaam van het ding)?
Probleem gevondenOp vrijdag 22 maart 2002 19:25 schreef Demoniac het volgende:
IP 1: 192.168.0.0
IP 2: 192.168.0.1
Mask 1: 255.255.0.0
Mask 2: idem.
Maar hoe zie ik die FreeSCO dan onder Windows? Gewoon als 'Router' (dat is de netwerknaam van het ding)?
192.168.0.0 is het network id dat mag je niet gebruiken.
Het eerst en het laatste ip uit een subnet mag je niet gebruiken.
Maar er dus maar=
IP1 192.168.0.1
IP2 192.168.0.2
netmask 255.255.255.0 (neem die maar)
Probeer dan eens van pc1 naar pc2 te pingen
1
| ping 192.168.0.2 |
op pc met ip 192.168.0.1, anders ping je jezelf
Als je op die freesco ook samba zet (als er dat voor is) kan je hem zien. Anders zie je hem niet.
Dat is ook nergens voor nodig.
De LED's op de hub branden allebei, en de LED's op de NIC's ook, dus ze zijn wel aangesloten...
De hub is een 'Mini-hub', zo een die ze bij veel winkels verkopen.
Ik word er zo langzamerhand aardig gestoord van
Heb je ook een transfer ledje ?Op vrijdag 22 maart 2002 20:25 schreef Demoniac het volgende:
Heb de IP-adressen gewijzigd, maar nog steeds werkt het niet... als ik intyp 'ping 192.168.0.2' (vanaf 192.168.0.1) dan krijg ik een timeout...
De LED's op de hub branden allebei, en de LED's op de NIC's ook, dus ze zijn wel aangesloten...
De hub is een 'Mini-hub', zo een die ze bij veel winkels verkopen.
Ik word er zo langzamerhand aardig gestoord van
Doe anders eens
1
| ping -t [ip] |
Dan blijft ie pingen tot je hem stopt met ctrl-c en kijk dan of je de transfer ledjes ziet flitsen.
Gebruik je een firewall ? (bv die van winXP)
Ik draai op beide PC's Win98 (met zelfde serial, maakt dat uit?) zonder firewall, virusscanner of enige andere beveiliging (ze komen nooit op het grote boze internetOp vrijdag 22 maart 2002 20:29 schreef Predator het volgende:
[..]
Heb je ook een transfer ledje ?
Doe anders eens
code:
1 ping -t [ip]
Dan blijft ie pingen tot je hem stopt met ctrl-c en kijk dan of je de transfer ledjes ziet flitsen.
Gebruik je een firewall ? (bv die van winXP)
Nee, ze zitten in 2 gewone, werkende poorten (1 is kapot, maar dat wist ik)Op vrijdag 22 maart 2002 20:33 schreef TweakMaster het volgende:
Zit er niet een kabel in een eventuele uplink poort?
tooltje downen van producent van de kaartOp zaterdag 23 maart 2002 16:06 schreef Demoniac het volgende:
Ik heb ping -t geprobeerd en naar de link/act LED van de hub gekeken... bij PC1 gaat de LED knipperen (dus activiteit) bij PC2 niet. Kabels omgewisseld: zelfde resultaat, dus het zit niet in de kabels. Ik denk dus dat de NIC gewoon kapot is. Of dat ie op coax staat, maar er zit geen jumper op om dat om te zetten, en ik heb er ook geen software bijHoe zet ik dat dan om?
Verbindt ze anders een met een cross cable
Heb alleen geen idee wie de producent is... hij komt uit een DEC Alpha en wordt onder Windows herkend als NE2000-compatible. Enig idee wat voor kaart dit is of hoe ik dat op kan zoeken (typenummer ofzo?)Op zaterdag 23 maart 2002 16:28 schreef Predator het volgende:
[..]
tooltje downen van producent van de kaart
Verbindt ze anders een met een cross cable
EDIT: heb helaas ook geen crosscable
Kijk eens op het kaartje of geen FCC nummer of zo kan vinden.Op zaterdag 23 maart 2002 16:46 schreef Demoniac het volgende:
[..]
Heb alleen geen idee wie de producent is... hij komt uit een DEC Alpha en wordt onder Windows herkend als NE2000-compatible. Enig idee wat voor kaart dit is of hoe ik dat op kan zoeken (typenummer ofzo?)
Bij deze geef ik de strijd tegen de netwerkkaart op, ik leen wel ff een kaartje van een vriend...Op zaterdag 23 maart 2002 16:49 schreef Predator het volgende:
[..]
Kijk eens op het kaartje of geen FCC nummer of zo kan vinden.