Toon posts:

HDD VU meter maken!

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de VU meter gaan maken met behulp van dit schema, ik kom er alleen niet helemaal uit wat ik er allemaal voor moet bestellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/computer/sch_03.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/computer/pichdled.jpg

Ik heb de meeste dingen kunnen vinden in het Conrad boek, en hier wil ik het gaan bestellen.

Er staat dat ik het volgende nodig ben:
R1 = 1,2 kÇ
R2 = 3,9 kÇ
P1 = 10 kÇ
P2 = 25 kÇ
C1 = 4,7 uF
D1-D10 = LED
IC1 = CNY 17
IC2 = LM 3914

En het volgende kan ik niet vinden:
IC1 = CNY 17
(Conrad blz 644)
Deze kan ik niet vinden tussen de grote lijst in het Conrad boek.
En ik weet niet van C1 = 4,7 uF is, er staat bij optocoupler is dat het zelfde als Optokoppeling. Dit staat wel in het Conrad boek op blz 687 maar 4,7 uF staat er niet bij.

Dit alles wil ik op een gewoon voorgeboord printplaatje gaan zetten met 10 x 3mm led in een houdertje. Moet ik nu ook nog tussen de IC en het ledje een weestandje plaatsen!

Ik denk dat ik ga voor de blauwe leds van de inkoopactie!

Verwijderd

Die 4,7uF is een condensator, CNY17 is een optocoupler. Er hoeven geen weerstanden tussende IC en de leds

• Smackers
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Die C1 is een elektrolytische condensator van 4,7 micro farad. je kan hier 472476-60 voor nemen (blz 708 hoofdcatalogus 2002)
Die CNY 17 is dus de optocoupler die staat op blz 687

Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 19:15 schreef Smackers het volgende:
Die C1 is een elektrolytische condensator van 4,7 micro farad. je kan hier 472476-60 voor nemen (blz 708 hoofdcatalogus 2002)
Die CNY 17 is dus de optocoupler die staat op blz 687
Dat is 100% duidelijk! En een super snel antwoord.

Tnx voor de info! Nu heb ik weer wat geleerd!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het nu als je zo'n meter wil gebruiken voor je netwerkaart, dat lijkt me ook wel geinig.

Dank kun je mooi zien voor hoeveel % je netwerkaart belast/gebruikt word!
Ik heb een 3Com 100 mbit netwerkkaart, standaard zitten daar 3 van die super kleine ledjes in, ik heb nog niemand gezien die dit gemaakt heeft!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39
Ik zit er over te denken om voor deze spullen, en nog wat andere kleinen spullen zoals LED's een inkoopaktie te organiseren. Vertel me even wat je ervan denkt :P

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb er van de week ook een aantal gemaakt volgens dit schema, en hij werkt wel goed.
Een andere optocoupler erin en die condensator 10x zo groot genomen, dan lopen de ledjes niet zo snel terug, (vin ik mooier) maar het probleem is dat die lm3914 een beetje heel erg heet wordt, zo heet dat je je vinger er niet op kan houden. Is dit normaal? Gebeurt wel alleen als er constant schijfactiviteit is (scandisk of installatie ofzow)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 21:52 schreef SlinkingAnt het volgende:
Ik heb er van de week ook een aantal gemaakt volgens dit schema, en hij werkt wel goed.
Een andere optocoupler erin en die condensator 10x zo groot genomen, dan lopen de ledjes niet zo snel terug, (vin ik mooier) maar het probleem is dat die lm3914 een beetje heel erg heet wordt, zo heet dat je je vinger er niet op kan houden. Is dit normaal? Gebeurt wel alleen als er constant schijfactiviteit is (scandisk of installatie ofzow)
tijd voor waterkoeling ? :7

nee, als je blauwe leds gebruikt kan het heel goed zijn dat ie (te) warm word, dit komt doordat die blauwe krengen beetje veel stroom vreten...

• SlinkingAnt
  • Niet online
nee, 4 groene, 3 oranje en 3 rooie 3mm leds

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• snoei
  • Laatst online: 03-08 15:32

snoei

kabels... :D

wat voor opto coupler heb je dan gebruikt??

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 15:59

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

en je heb ook nog een printje nodig om de onderdelen op te solderen.. >:)
binnen kort ga ik zelf printjes voor deze vu meter etssen en ook voor printjes met 20 leds dus wie intresse heeft :z
benniekooi@home.nl
heb nu de printjes enzo besteld

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• snoei
  • Laatst online: 03-08 15:32

snoei

kabels... :D

is ook goed te maken op een experimenteer print. paar draadjes en alles werkt, maar etsen is en blijf natuurlijk mooier!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 22 maart 2002 21:57 schreef SlinkingAnt het volgende:
nee, 4 groene, 3 oranje en 3 rooie 3mm leds
Of 1 groene, 3 gele, 3 oranje en 3 rooie zoals ik heb :)

• mr.loepie

mr.loepie

Op vrijdag 22 maart 2002 22:07 schreef BalusC het volgende:

[..]

Of 1 groene, 3 gele, 3 oranje en 3 rooie zoals ik heb :)
ik heb allemaal blauwe van 5 mm lijkt best wel cool :9`

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:50
Doe maar duur. Terror gaat btw voor 1 blauw, 2 groen, 3 oranje, 4 rood.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• mr.loepie

mr.loepie

Op vrijdag 22 maart 2002 22:12 schreef Terror het volgende:
Doe maar duur. Terror gaat btw voor 1 blauw, 2 groen, 3 oranje, 4 rood.
maar zo duur zijn ze niet hoor bij conrad 1.87 € dus dat is nog te doen vindt mr.loepie

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb 3 mm blauwe leds uit de inkoopactie voor € 0,75.
Dat is nog 10 x zo duur als een geel/groen/rood ledje voor € 0,07 ps bij conrad!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 20:28
voor de optocoupler kun je ook de til111 gebruiken werkt ook goed :)

Verwijderd

die til111 is niet te koop bij conrad... heb ik net lopen zoeken... maar wat is het verschil tussen die til111 en de cny17?

• SlinkingAnt
  • Niet online
Op vrijdag 28 juni 2002 08:32 schreef Pjotr223 het volgende:
die til111 is niet te koop bij conrad... heb ik net lopen zoeken... maar wat is het verschil tussen die til111 en de cny17?
Moet je het daarvoor 2x posten?

Verwijderd

Uhh... ik d8 ik maak gewoon een nieuwe topic... dit past er niet goed bij...

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:36

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heeft er iemand een mirror van dat schema bovenaan? Zie hem niet :'(

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 21:55 schreef C001JU135 het volgende:

[..]

tijd voor waterkoeling ? :7

nee, als je blauwe leds gebruikt kan het heel goed zijn dat ie (te) warm word, dit komt doordat die blauwe krengen beetje veel stroom vreten...
Het IC begrenst zelf de stroom voor de LEDs, en ook al gebruik je blauwe, hoger dan zo'n 13 mA kan de stroom niet worden.
De stroom wordt bepaald door de totale weerstand tussen pen 7 en massa.
Dat het IC warm wordt is niet verwonderlijk als je bedenkt dat ie dan 130 mA moet leveren.
Op vrijdag 28 juni 2002 08:32 schreef Pjotr223 het volgende:
CNY17 kan hogere spanningen aan, is hier niet belangrijk.
Op vrijdag 28 juni 2002 09:43 schreef Prammenhanger het volgende:
Heeft er iemand een mirror van dat schema bovenaan? Zie hem niet :'(
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/HDvu.gif

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 21:55 schreef C001JU135 het volgende: ---> LOL.... beetje oud of niet? |:(

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 11:13 schreef Pjotr223 het volgende:
Op vrijdag 22 maart 2002 21:55 schreef C001JU135 het volgende: ---> LOL.... beetje oud of niet? |:(
So what?
Tijd is maar betrekkelijk. :)

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 22:06 schreef snoei het volgende:
is ook goed te maken op een experimenteer print. paar draadjes en alles werkt, maar etsen is en blijf natuurlijk mooier!!
zit toch in je kat en zie je toch niet????

Verwijderd

Ghehehehe

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
Op vrijdag 28 juni 2002 21:38 schreef PlaceR het volgende:

[..]

zit toch in je kat en zie je toch niet????
lol dan wil ik jou kat wel eens zien :P

dude... wait... what...

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Jaja, * Thijsmans heeft hem gemaakt, en hij werkt als een tierelier!

Afbeeldingslocatie: http://www.prammenhanger.nl/casemod/img/casemod_13.jpg

Voor meer info/pics: www.prammenhanger.nl/casemod. En nee, geen filmpje van een stel knipperende leds, die zijn er genoeg :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Op maandag 01 juli 2002 13:37 schreef Prammenhanger het volgende:
Jaja, /me heeft hem gemaakt, en hij werkt als een tierelier!

[afbeelding]

Voor meer info/pics: www.prammenhanger.nl/casemod. En nee, geen filmpje van een stel knipperende leds, die zijn er genoeg :)
Als ik op je site kijk :
De kosten
Er zit één IC bij dat de prijs verdubbelt. Dat is de kleine IC met zes pootjes, een opto-coupler. Die biedt bescherming aan je moederbord, wanneer er kortsluiting optreedt. Zo gaat je mobo niet dood. Die IC kost €3,80, de rest is minder duur, hoogstens 80 cent (IC2). Totaal was ik, inclusief 15 ledjes (ja, er waren er maar 10 nodig) €6,70 kwijt.
Als ik op de conrad website kijk zie ik dat het IC LM3914 daar 6,60 euro is , en volgens jou 80cent.
En de andere IC(1) is bij conrad 0,64 cent en volgens jou 3,80 euro

Waar heb jij je onderdelen gehaald ?

• M14
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Op maandag 01 juli 2002 13:37 schreef Prammenhanger het volgende:
Jaja, * M14 heeft hem gemaakt, en hij werkt als een tierelier!

[afbeelding]

Wat een grote kabel-teringzooi. Die van mij is veel kleiner.

Afbeeldingslocatie: http://army-weapons.hypermart.net/HDD.jpg

Ligt op mn muismat. Ik heb er zelf een printplaatje voor gemaakt. Hij moet nog ingebouwd worden, maar daar word aan gewerkt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Logisch... als je de boel op een printplaatje zet is het allemaal een stuk netter afgewerkt... (ga ik ook doen)

• M14

M14

Op maandag 01 juli 2002 17:51 schreef Pjotr223 het volgende:
Logisch... als je de boel op een printplaatje zet is het allemaal een stuk netter afgewerkt... (ga ik ook doen)
Heb nog ff een betere foto van mn printje gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://army-weapons.hypermart.net/HDD2.jpg

Verwijderd

ziet er heel netjes uit... alleen waar is dat ronde ding van?

Iets van een piepertje ofzow... want ik ken da niet... |:(

Verwijderd

Ik wil graag weten waar jullie de onderdelen hebben gekocht , bij conrad is de LM3914 best duur (6,60 euro)

• M14

M14

Op maandag 01 juli 2002 17:58 schreef Pjotr223 het volgende:
ziet er heel netjes uit... alleen waar is dat ronde ding van?

Iets van een piepertje ofzow... want ik ken da niet... |:(
Welk rond ding bedoel je?? Bij het blauwe en witte kabeltje is een condensator. De zwarte ronde dingen zijn 2 potmeters.
Op maandag 01 juli 2002 18:11 schreef Jeuksel het volgende:
Ik wil graag weten waar jullie de onderdelen hebben gekocht , bij conrad is de LM3914 best duur (6,60 euro)
Ik heb de LM3914 en de CNY17 bij een 'EP' winkel (Electronic Partner, winkel die tv's, radio's enz. verkoopt) laten bestellen. De LM3914 kostte 5 euro, en de CNY17 1 euro. De rest heeft me nix gekost, want ik heb het printje op school kunnen maken. De onderdelen die ze er hadden kun ik zo pakken en gebruiken. Helaas hadden ze de 2 IC's niet.

Verwijderd

Wat moet je met potmeters op een HDD Vu Meter?

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 13:31

The_Duke

ho gek!

hier een heel goed schema, deze hek zelf ook gebruikt en alles werkt perfect:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sander.fontijn/VU-HDD-LED-schema.gif

• M14

M14

Op maandag 01 juli 2002 18:32 schreef Pjotr223 het volgende:
Wat moet je met potmeters op een HDD Vu Meter?
Wat d8 je van afstellen. Je kunt namelijk regelen hoe ver de uitslag van de leds is. De 2e potmeter is voor de snelheid dat ie loopt.

Verwijderd

p1 en p2 zijn toch potmeters?
edit:

met de tijd dat ik dit bericht schreef was er al een 2de pagina :P en daar stond het antwoord

Verwijderd

heeft iemand zo ets ehm ding laat ik me oom hem eff etsen :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 01 juli 2002 18:35 schreef The_Duke het volgende:

[afbeelding]
Bijbehorend beschrijving staat op mijn homepage, zie de page Tweaks - HDD LED Meter :)

Verwijderd

ik ben ook bezig met een hdd vu meter maar ik heb hier een voorbeeld met de LM 3915
wie weet het verschil??

Verwijderd

Als je een "hdd" led meteter op je nic wilt plakken, moet je een optocoupler hebben die inverteert. Het lampje van je nic staat immers altijd aan, tenzij hij zend. Dan gaat het lampje uit.

Die inverterende opto coupler kan ook vervnangen worden door een opto coupler met een and-not poort.

ik heb dit (nog) niet gemaakt, maar als iemmand dit gaat doen wil ik wel ff het resultaat zien!!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op maandag 01 juli 2002 14:01 schreef Jeuksel het volgende:

[..]

Als ik op je site kijk :
[..]

Als ik op de conrad website kijk zie ik dat het IC LM3914 daar 6,60 euro is , en volgens jou 80cent.
En de andere IC(1) is bij conrad 0,64 cent en volgens jou 3,80 euro

Waar heb jij je onderdelen gehaald ?
De 1e keer bij stuut en bruin (www.stuutenbruin.com), maar dat was allemaal kapoet en doorgebrand enzo na een tijdje kloten, dus toen maar even naar radio twente (in Den Haag) gegaan :)

Verwijderd

haal jij je spullen bij de regionale omroep?

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bwah, regionaal... Woon in Leidschendam, niet echt dicht bij twente :) Die winkel zit in Den Haag, zelfde straat als Stuut en Bruin, maar waarom hij twente heet... tsja :?

Verwijderd

vaaaaaaaag :|

Verwijderd

Volgende week ga ik 'm maken... maar ik was bijna vergeten potmeters te bestellen bij conrad... thnx :)

Verwijderd

sorry voor het omhoog kicken van dit topic, maar ik heb nog een vraagje en vond het niet nuttig om daarvoor een nieuw topic te openen:
Die optocoupler (CNY17-3 of TIL111) is die echt noodzakelijk of is het een 'extra' beveiliging voor je moederbord. En hoe moet je het schema aansluiten zonder de optocoupler ?

Verwijderd

niemand ???

Verwijderd

In principe kan het ook met een gewone tor ipv een opto, maar met een optocoupler is de hele schakeling gescheiden van je mobo.

Verwijderd

Ik heb hier nog een BC547 liggen, zou het daar mee kunnen ?
En zo ja, hoe moet ik hem aansluiten (welke pinnetjes)
Ik kan bij mij in de buurt (in een straal van +/- 40 km) geen CNY17-3 krijgen, maar wel CNY17-..... En ik wil m'n schakelingetje zien werken, want ik heb iets heel moois gemaakt (denk ik :) ) maar dat zien jullie later nog wel......

Verwijderd

Je hoeft ook niet een CNY-3, de simpelste opto volstaat hier al, kunt ook de TIL111 nemen.

Verwijderd

maareh, ik wil me schakelingetje wel es ff proberen (op oud mobo) dus hoe moet ik BC547 precies aansluiten ?
Die optocoupler koop ik later nog wel een keertje...

Verwijderd

Weerstandje van 4k7k tussen mobo en de basis, collector en emitter net zo als de tor in de CNY.

Verwijderd

ik heb ook geen weerstandje van 4,7 k Ohm, dus dat wordt dan toch maar een optocoupler halen vrees ik ......

Verwijderd

Is wel de deftigste oplossing...

Verwijderd

Kan die CNY17-3 eigenlijk 12 V hebben of niet ??
Die icoontjes van Exter en mij zo onderelkaar ziet er trouwens wel grappig uit :)

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-07 07:40
Op maandag 01 juli 2002 18:35 schreef The_Duke het volgende:

[url="http://members.home.nl/sander.fontijn/VU-HDD-LED-schema.gif"][afbeelding][/url]
he hoi,
dat schema wat je daar had staan heb ik ook nagemaakt. alleen heb ik het probleem dat ik het niet voor elkaar krijg om bij geen hd aktiveit 0 of 1 ledje te laten branden en bij volle aktie alle 10.
maximaal krijg ik een reeks van 5 flikkerden ledje (dit door aan de potmeters te draaien dus.)
enig idee wat ik hier aan kan doen of welk onderdeel kapot of beschadigd is.

Verwijderd

Misschien een kortsluiting bij een weerstandje, of maybe is het de LM3914 wel.
Op donderdag 25 juli 2002 21:43 schreef PJanssen het volgende:
Die icoontjes van Exter en mij zo onderelkaar ziet er trouwens wel grappig uit :)
GoVegan, je verpest mijn lol helemaal :P

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 21:43 schreef PJanssen het volgende:
Kan die CNY17-3 eigenlijk 12 V hebben of niet ??
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/cny.jpg

• GoVegan
GoVegan, je verpest mijn lol helemaal :P
hahah
:) I'm sorry :)

Verwijderd

Nou doet ie het weer... :(

• GoVegan
Op donderdag 25 juli 2002 22:30 schreef exter het volgende:
Nou doet ie het weer... :(
zo beter joh...

zo past hij altijd *D

Verwijderd

Wat zal ie daar blij mee zijn.. :)

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-08 12:22

Maf

[off-topic]

Man, wat lijken jullie usericons op elkaar

[/off-topic]

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 00:06 schreef Maf het volgende:
[off-topic]

Man, wat lijken jullie usericons op elkaar

[/off-topic]
:?

Verwijderd

ZIT EEN BUG IN!

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/HDvu.gif

als je allebij de potmetertjes vol open draait komt er kortsluiting!? waardoor de opto-coupler zal door branden!?

Verwijderd

Dat moet je dus niet doen...

Maar je hebt gelijk, in serie met de 10k trimpot moet even een 1k weerstandje.

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 00:18 schreef exter het volgende:
Dat moet je dus niet doen...

Maar je hebt gelijk, in serie met de 10k trimpot moet even een 1k weerstandje.
ja of een 5K tussen de 25K pot meter en de pot meter met 5K verkleinen

Verwijderd

is het trouwens een beetje instelbaar op deze manier? of moet je alle potjes zoon beetje tot uiterste draaien?

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 00:31 schreef The Vaporizer het volgende:

[..]

ja of een 5K tussen de 25K pot meter en de pot meter met 5K verkleinen
trimpots van 20k zijn er niet, maar beter is het om een serieweerstand met P2 op te nemen, anders kan er bij een lege elco nog heel even een grote stroom lopen.

• GoVegan
maar iemand nog een antwoord op mijn bovengestelde vraag???

Verwijderd

Bij geen HDDactiviteit, zijn dan alle LEDjes wel uit?
Als je de pennen 4 en 5 van de opto met elkaar verbindt, even met een schroevendraaiertje oid, en P1 op maximale weerstand, P2 ongeveer op half, branden alle LEDjes dan?

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-08 12:22

Maf

Heb je een nieuw schema met de bug gefixed?

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www3.evilserv.com/Pjanssen/HDvu.gif
edit: zo, fixed

Verwijderd

Tijd is niet betrekkelijk het is relatief maar ja ook deze opmerking is natuurlijk weer betrekkelijk

• GoVegan
Op vrijdag 26 juli 2002 09:50 schreef exter het volgende:
Bij geen HDDactiviteit, zijn dan alle LEDjes wel uit?
Als je de pennen 4 en 5 van de opto met elkaar verbindt, even met een schroevendraaiertje oid, en P1 op maximale weerstand, P2 ongeveer op half, branden alle LEDjes dan?
hmmm momenteel ff helemaal nix meer. ;(
vanmiddag maar ff lang conrad.
bouw ik hem wel ff opnieuw.
hope dat hij het dan wel doet ;)
Pagina: 1