Op zondag 24 maart 2002 22:18 schreef otaku-san het volgende:
[..]
En nog steeds ben ik het met je eens. je moet je goede wil tonen, ervan uit gaan dat de user van goede wil is. daarmee geef hem/haar de meeste kans op een goede manier om te gaan met je advies. Meteen flamen heeft geen enkele zin, noch een botte verwijzing naar de FAQ. een beetje begrip tonen heeft in min inzicht veel meer resultaat. Eerst je best doen en de newbie een kans geven, als die daar niet van gediend is en niet wil leren dan kan een tijdelijke ban een maatregel zijn om hem te leren dat we het serieus menen.
JUIST...
ff een scenario wat best voor zou kunnen komen:
Joop. Joop heeft net een CD-Brander gekocht en geinstalleerd, maar dat pokkeding wil geen cd's branden. Naja, ff zoeken op internet maar. Opeens herrinert Joop zich die ene site waar Kees laatst was; GoT. Ff kijken maar dus Joop typt in:
http://gathering.tweakers.net .
Wow, best veel onderwerpen hier zeg, ff kijken, Software Algemeen, ja, want het programma geeft steeds een foutmelding. Hij ziet verder het gebruikelijke, een lijst met posts, stickies enzo. Naja, maar ff mijn post posten, oh ja en eerst registreren.
Met zijn vers verkregen username post Joop:
Ik heb net een brander gekocht maar hij wil geen CD's branden. Als ik een lege CD erin stop dan kan ik wel branden, maar hij geeft dan op het eind een foutmelding. Hebben hier meer mensen last van en weet iemand de oplossing?? Oh ja het is een HP 9100 brander, met Nero Burning Rom 5.
grtz,
Joop
Nu kan het verhaal 2 kanten op...
1:
Hmm... 3 replies al, das mooi, ff kijken hoor.
reply 1:

UTFS!!!! dit is al 100x voorbij gekomen
reply 2: Move SA->OM
reply 3: begroeting, lees de FAQ!!
HUH?? SA->OM??? FAQ?? Wat een antwoorden zeg, ik snap er niks van, zo antwoord je toch niet? Dat zal ik eens ff in mijn reply laten merken zeg!
2:
Hm.. 1 reply, ff kijken...
Je hebt in het verkeerde forum gepost. Vragen over branders horen thuis in
Opslagmedia & I/O Controllers. Verder moet je altijd eerst de
search gebruiken voordat je iets post. Begroetingen onder posts mogen ook niet, lees daarvoor de FAQ eens goed door. Ook vindt je in elk sub-fora een aantal korte punten waarop je moet letten bij het posten in dat sub-forum. Ik heb het topic al gemeld in
Stoute Usertjes, dat is verder niet erg maar dan kan het naar het goede forum verplaatst worden en evt gesloten worden mocht het probleem al vaker voorbij gekomen te zijn.
Oh ja, welkom op GoT!
met een post in SU voor een move -> OM/sluiten.
Joop kijkt nu in zijn topic, replied met
Oh sorry, dat wist ik niet. Dankjewel voor de aanwijzingen.
Even later als Joop in OM kijkt staat inderdaad zijn topic daar, maar nu met nog een reply, met daarin 2 linkjes naar topics over zijn probleem, en het topic is gesloten. Joop heeft meteen even de FAQ doorgelezen, en weer heeft GoT een volwaardig lid van de maatschappij erbij.
DISCLAIMER: De naam Joop en het probleem zijn volledig illustratief en verzonnen. Eventuele overeenkomsten met de werkelijkheid berusten dan ook op toeval
Wat hebben we liever? De user Joop na kant 1, of de user Joop na kant 2??
Dit is toch echt iets wat WIJ als goeie users moeten doen, groen kruisje of niet. Iedere nieuwe user zou een Joop kunnen zijn...