The one, the only, the original ICW
[edit]
whehehe tegelijkertijd
www.kuiphuis.nl
<edit>
shit te laat
</edit>
Zolang ie het blijft doen....
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Mac OS XOp vrijdag 22 maart 2002 14:00 schreef ICW het volgende:
Het liefst een soort combi tussen linux (open source) en windows(grafisch en overzichtelijk).
is een Unix onder de motorkap en de GUI is
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Jammer...
Liege, liege, liegebeest!
met een search kom ik niet verder dan deze os
Unix
Linux
Winlinux
BeOS
BSD
Solaris
Windows
Lindows
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Verwijderd
Verwijderd
BeOS kan je nog steeds downloaden ook al is het bedrijf failiet. Kijk maar in de FAQ daar is een linkje te vinden.
zie www.qnx.com (logisch he)
OS/2 van IBM
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
En hoe 42,7 Mb hoe moet ik dit binnen halen zit op mijn werk met een isdn lijn gedeeld over 30 mensen. ben ik volgende week nog bezigOp vrijdag 22 maart 2002 14:20 schreef DonzigEendje het volgende:
http://classic.tucows.com/beos/preview/58545.html
Hier is BeOS te downloaden
In het weekend aanzetten.. en dan is ie zo binnen..Op vrijdag 22 maart 2002 14:22 schreef ICW het volgende:
[..]
En hoe 42,7 Mb hoe moet ik dit binnen halen zit op mijn werk met een isdn lijn gedeeld over 30 mensen. ben ik volgende week nog bezig
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
En hier QNX: http://qnx.tucows.com/preview/201249.htmlOp vrijdag 22 maart 2002 14:20 schreef DonzigEendje het volgende:
http://classic.tucows.com/beos/preview/58545.html
Hier is BeOS te downloaden
Verwijderd
LOLOp vrijdag 22 maart 2002 14:23 schreef The_Surfer het volgende:
[..]
En hier QNX: http://qnx.tucows.com/preview/201249.html
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Spelletjes zijn hoofdzakelijk windows..Op vrijdag 22 maart 2002 14:26 schreef ICW het volgende:
en hoe zit het met gnx en BeOS zijn die compatible met bijna alle hardware en hoe zit het met spellen en andere software
BeOS en QNX hebben grote hardware ondersteuning, lees hun sites maar, nouja die van QNX dan. Zelfs mijn ISDN kaart werd toen gelijk goed herkent
Software is goed.. Ligt er ook aan wat je er allemaal mee wilt gaan doen natuurlijk
Verwijderd
volgens mij omdat dat niet meer legaal is - dit is dus m.i. een (onbedoelde) warez requestOp vrijdag 22 maart 2002 14:28 schreef xychix het volgende:
kan iemand nog soloaris voor intel arch. op cd zetten ?? ik kan deze niet meer van de site downen !
Omdat BeOS en QNX niet zo'n groot marktaandeel hebben, is de hardwareondersteuning een stuk minder dan Windows of Linux. De meeste hardware zal wel werken, maar je hebt kans dat bijv een webcam niet werkt.Op vrijdag 22 maart 2002 14:26 schreef ICW het volgende:
en hoe zit het met gnx en BeOS zijn die compatible met bijna alle hardware en hoe zit het met spellen en andere software
lindows is een linux distributie...geen programma oidlindows draait toch onder linux of is dat opzichzelf staand
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
En de 2 varianten die je genoemd hebt (linux & windows) is het beste water is, beter zul je niet krijgen (qua gui), wel simpeler.. dus als ik jou was zou ik eerst die 2 maar onder de knie krijgen
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
1. ik zelf heel veel met windows werk en bijna iedereen onder windows draait.
2. ik met linux heb gewerkt maar het trekt mij niet zo. Het lijkt veel op dos en de grafische modus van linux is ook niet alles.
Er zit bijna niks anders op dan onder 1 van deze 2 te draaien hier is meeste software voor en compatible.
Het wordt tijd dat windows opensource wordt. Zal voor microsoft ook hele winst worden komt er eindelijk een goeie windows uit
Verwijderd
BeOS is een grafisch operating system met een simpele, maar zeer snelle interface. Het systeem ondersteund smp en is uitzonderlijk geschikt voor multimedia toepassingen volgens de makers. Het systeem is daar dan ook voor ontworpen.Op vrijdag 22 maart 2002 14:07 schreef ICW het volgende:
wat is beos
Het bedrijf Be bestaat echter niet meer, het os is nog wel te downloaden.
Er zijn genoeg applicaties te krijgen op bebits.com en tucows, waaronder ook een goeie office suite bijvoorbeeld (GoBe Office)...
Be is trouwens overgenomen door Palm...
De hardware support in BeOS is redelijk goed te noemen. De meeste hardware wordt wel herkend. Echter heb ik ook aardig wat problemen hiermee gezien.Op vrijdag 22 maart 2002 14:26 schreef ICW het volgende:
Een matrox G450 die bijvoorbeeld niet herkend werd. Zelf heb ik een SB Live!. Deze wordt wel ondersteund, maar met het spelen van wave files of zo klinkt ut voor geen meter.
Gewoon een kwestie van proberen denk ik...
Maar, zoals eerder gezegd: als je een GOED besturingssysteem wil dat ECHT geschikt is voor dagelijks gebruik, dan kom je toch steeds uit bij linux, bsd of windows...
als dat zo is excuses...Op vrijdag 22 maart 2002 14:30 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
volgens mij omdat dat niet meer legaal is - dit is dus m.i. een (onbedoelde) warez request
ik meende alleen dat ze het niet meer deden omdat ze geen goede ondersteuning meer konden bieden. van verbieden heb ik niets gelezen... maar ok..
welke grafische os draait het snelste op een p120 met 16 mb ram ?
BeOS ? of toch BSD/linux ?
kan mac OS X ook op een intel draaien ?? het is tenslotte BSD based en dat draait wel !
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Ik denk het niet, ook omdat er altivec optimalisaties ed. inzittenOp vrijdag 22 maart 2002 15:32 schreef xychix het volgende:
[..]
kan mac OS X ook op een intel draaien ?? het is tenslotte BSD based en dat draait wel !
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
De kernelcore draait wel, maar de grafische omgeving erbovenop zal niet zomaar gaan. En aan een OS X zonder grafische omgeving heb je ook niet veel, dan zijn er waarschijnlijk wel betere alternatieven te verzinnen...Op vrijdag 22 maart 2002 15:32 schreef xychix het volgende:
Een alternatief OS dat ik nog niet gezien heb maar dat ook interessant is: GNU/Hurd. Veel hardware-ondersteuning is er (nog) niet, maar software is er in overvloed. Veel van de packages die in Debian GNU/Linux zitten zijn namelijk geport naar GNU/Hurd.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Verwijderd
Of ga zelf een besturingssysteem maken: ICWindows ofzow
Verwijderd
LOL very hardOp vrijdag 22 maart 2002 15:47 schreef ICW het volgende:
dat is de oplossing maak eigen os. zal het lukken in html of access
Verwijderd
Suc6, heb je iets werkend, plaats hier dan ff een linkie dan kunnen wij ook kijken. Maybe kunnen we dan het project joinen en een echt GOT-OS bouwen
Dan heb je toch de juiste kennis op windows gebied? waarom dan iets anders?Op vrijdag 22 maart 2002 15:19 schreef ICW het volgende:
Ik wil juist wat anders omdat,
1. ik zelf heel veel met windows werk en bijna iedereen onder windows draait.
Een prompt is dus gelijk DOS ??? Corel Linux zag er voor mij best goed uit hoor, heel makkelijk.2. ik met linux heb gewerkt maar het trekt mij niet zo. Het lijkt veel op dos en de grafische modus van linux is ook niet alles.
Dat iets opensource wordt wil niet zeggen dat het gelijk beter wordt. Linux de kernel is wel opensource maar er zijn wel een aantal software applicaties (die bij distributies worden geleverd) die dus niet opensource zijn.Er zit bijna niks anders op dan onder 1 van deze 2 te draaien hier is meeste software voor en compatible.
Het wordt tijd dat windows opensource wordt. Zal voor microsoft ook hele winst worden komt er eindelijk een goeie windows uit
Dat de software daar compatible voor is die jij kent wil niet zeggen dat er geen soort gelijk applicaties bestaan onder ander OS'en. Echter de compatibiliteit met verschillende diensten (denk aan ICQ / MSN / online games) zal stukken minder zijn.
Het linux en windows platform daar zijn de meeste huis-tuin-en-keuken programma's opgericht. Andere platformen missen deze dingen veel. Natuurlijk ook Mac OS wordt goed gericht op de thuis gebruiker kwa applicaties, maar dat moet bij de 3rd party mensen nog eens echt goed doorbreken.
Dus advies blijf gewoon bij dual-boot windows en je linux distro die je hebt draaien.
Ik kan op http://neworder.box.sk/ niks vinden van zwanderer en hoe je een eigen os maakt
Aha, dan zou ik gewoon het maar gaan testen op een test bakje. Maar ook wel leukOp vrijdag 22 maart 2002 16:03 schreef ICW het volgende:
Juist omdat ik best wel veel kennis van windows heb wil ik wat anders, een avontuur het ontdekken van nieuwe besturings systemen
http://www.v2.nl/v2_os/
Iemand een linkje naar een bedrijf die dit soort machines aanbiedt?koop voor een paar tientje een oude hp/sun/compaq alpha, werkt prima om te leren/proberen
is leuke pagina alleen de link die er op staat doet het niet kan aan mij leggen hoorOp vrijdag 22 maart 2002 16:06 schreef RIKZ het volgende:
[..]
Aha, dan zou ik gewoon het maar gaan testen op een test bakje. Maar ook wel leuk
http://www.v2.nl/v2_os/
Ga wel weer ff google hoe je een eigen os kan bouwen
Haha lachen joh, ik snap hier al niks van.
Als jullie nog eens goeie ideeën hebben hou die dan voor jezelf. Tsss eigen os maken
Verwijderd
Idd, dat gedoe met Assembler is onbegonnen werk tenzij je een enorme brainiac bent. Een LFS systeem opzetten is zelfs voor iemand die niet kan programmeren nog mogelijk, gewoon de handleiding volgen en alle stappen overtypen. Het is natuurlijk wel leuker om het systeem zo te maken als je zelf wilt. Ik ben er zelf ook eens aan begonnen, en ben toen een heel eind gekomen. Ik ben er mee gestopt omdat ik geen tijd genoeg had om er serieus aan te werken. Nu staat MIJN distro ergens als image op een cd-tje en moet ik er later maar eens naar kijken.Op vrijdag 22 maart 2002 16:25 schreef ICW het volgende:
Sorry ben zeker scheel aan het kijken
Haha lachen joh, ik snap hier al niks van.
Als jullie nog eens goeie ideeën hebben hou die dan voor jezelf. Tsss eigen os maken
ziet er wel leuk uit maar dit is voor een server. ik heb geen server thuis, Sterker nog ik heb thuis geen eens internetOp vrijdag 22 maart 2002 16:40 schreef RIKZ het volgende:
Hmm die link was dus nog de oude link..
dit is de juiste http://v2os.v2.nl/
Je realiseert je dat die interface drastisch in look&feel aangepast kan worden (GNOME vs KDE vs <tig windowmanagers>, windowmanager themes en settings, toolkit themes)?Op vrijdag 22 maart 2002 15:19 schreef ICW het volgende:
2. ik met linux heb gewerkt maar het trekt mij niet zo. Het lijkt veel op dos en de grafische modus van linux is ook niet alles.
Op vrijdag 22 maart 2002 15:47 schreef ICW het volgende:
dat is de oplossing maak eigen os. zal het lukken in html of access
Dat meende je toch niet serieus he? Html, Access (Op vrijdag 22 maart 2002 15:51 schreef ICW het volgende:
ken misschien nog wel paar java en php scripts er in verwerken of frontpage
Dat zijn niet eens programmeertalen (afgezien van Java, maar daar kun je geen OS in schrijven).
Voordat je kunt beginnen een OS te maken heb je een zeer stevige kennis van een goede programmeertaal (bij voorkeur C of C++) en assembly nodig, plus een zeer goed begrip van hoe computers werken (incl memory protection, bootstrap, e.d.).
Je hebt flink wat kennis en heel veel tijd (of meerdere mensen) nodig voor je een OS kunt maken. Maar zonder een ECHT groot team aan mensen bijven dingen als hardware support altijd een probleem. Een nieuw OS maken lijkt mij dan ook niet echt nuttig - er zijn er zat. Dan kun je je programmeer-tijd beter steken in het verbeteren van een bestaand OS (bijvoorbeeld het door velen vervloekte XFree86 eens wat verbeteren of vervangen).
Zul je niet vinden. Ze worden nogal eens weggedaan door bedrijven die ze gebruikten, maar waar ze nu te verouderd zijn, maar om daarvan mee te kunnen pikken moet je goed uit je ogen kijken en mazzel hebben (kennisen werken ook). Verder worden ze op veilingen en marktfora wel eens aangeboden.Op vrijdag 22 maart 2002 16:09 schreef Solarsparc het volgende:
Iemand een linkje naar een bedrijf die dit soort machines aanbiedt?
Meestal kosten ze wel wat meer dan 'een paar tientjes' btw (tenzij je ze rechtstreeks als afdanker van een bedrijf kunt regelen).
ehhh.. je had toch ook JOSOp vrijdag 22 maart 2002 16:44 schreef deadinspace het volgende:
Dat meende je toch niet serieus he? Html, Access (), Java, PHP en Frontpage (
)?
Dat zijn niet eens programmeertalen (afgezien van Java, maar daar kun je geen OS in schrijven).
Java Operating System
Of is dit ook weer afgeblazen (Was al een tijd terug trouwens maar ok)
Verwijderd
Geen OS in java?! Niet ALLEEN in java nee, als je een combinatie maakt van java met een aantal andere programmeertalen, dan is het zeker mogelijk denk ik zo.Op vrijdag 22 maart 2002 16:44 schreef deadinspace het volgende:
[..]
)?
Zie ik daar wat minder sterk onderbouwde kritiek richting Access?Op vrijdag 22 maart 2002 16:44 schreef deadinspace het volgende:
)?
[/quote]
Ik zou toch zweren dat er een JavaOS of iets dergelijks is. Ik zie overigens ook niet waarom het niet zou kunnen. Ja, het eerste stuk zal natuurlijk nogal lastig zijn omdat je ergens met assembler moet beginnen, maar dan zou C ook niet als programmeertaal voor een OS gelden. En je kunt nog altijd als onderdeel van je OS een paar classes schrijven die de benodigde bootcode uitspugen, dan is je OS helemaal volledig in Java geschreven
Ik bedenk net dat je met PHP ook binary files kunt schrijven...dan zou je dus PHP een correcte binary om van te booten uit kunnen laten spugen, een bootrecord installeren en de reboot-functie aanroepen. Dan heb je een volledig werkend OS, geschreven met niets anders dan PHP
[edit: mijn reactiesnelheid kan nog wat verbetering gebruiken.]
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Op vrijdag 22 maart 2002 16:48 schreef RIKZ het volgende:
ehhh.. je had toch ook JOS
Java Operating System
Of is dit ook weer afgeblazen (Was al een tijd terug trouwens maar ok)
Je kunt geen OS in java schrijven omdat Java een VM nodig heeft om in te draaien. Deze VM (en het onderliggende systeem wat de VM mogelijk maakt) zou dan ook in Java geschreven zijn, maar daar is dus een VM voor nodig, waar Java voor nodig is, waar een VM voor nodig is, enz, enz.Op vrijdag 22 maart 2002 16:51 schreef Ceyene het volgende:
Geen OS in java?! Niet ALLEEN in java nee, als je een combinatie maakt van java met een aantal andere programmeertalen, dan is het zeker mogelijk denk ik zo.
Wat wel mogelijk is dat het basissysteem en de VM in een andere taal geschreven zijn, en dat alles daarbovenop (bijna alleen maar de userspace apps zeg maar) in Java zijn geschreven.
Maar die Java apps kun je ook in een VM onder Windows of GNU/Linux draaien (dat was het idee van Java). Het enige voordeel zou dan een snelheidsverschil zijn (omdat een 'Java OS' gebouwd is om Java te draaien).
Verwijderd
Zal niet werken. Linux heeft een community opgebouwd van toegewijde programmeurs. Windows heeft dat niet, en dat kost tijd. Veel tijd.Op vrijdag 22 maart 2002 15:19 schreef ICW het volgende:
Verwijderd
En dat bedoelde ik dus... je zult java moeten combineren met een basisssysteem (kernel?!) geschreven in een andere taal, waarin de virtual machine is ingebouwd. De rest van het systeem zou dan kunnen worden geschreven in java. Theoretisch gezien is het dus wel mogelijk.Op vrijdag 22 maart 2002 16:56 schreef deadinspace het volgende:
Wat wel mogelijk is dat het basissysteem en de VM in een andere taal geschreven zijn, en dat alles daarbovenop (bijna alleen maar de userspace apps zeg maar) in Java zijn geschreven.
En als je de Java-code nu eens naar machinecode en niet naar bytecode vertaalt? Dan ben je natuurlijk de platformonafhankelijkheid kwijt, maar dat is geen probleem als je een eigen OS schrijft.Op vrijdag 22 maart 2002 16:56 schreef deadinspace het volgende:
Je kunt geen OS in java schrijven omdat Java een VM nodig heeft om in te draaien. Deze VM (en het onderliggende systeem wat de VM mogelijk maakt) zou dan ook in Java geschreven zijn, maar daar is dus een VM voor nodig, waar Java voor nodig is, waar een VM voor nodig is, enz, enz.
OKay..Op vrijdag 22 maart 2002 16:41 schreef ICW het volgende:
zijn er geen voorgeprogrammeerde stukken source die je kan samenvoegen en daar één os van maken
Laten we even duidelijk zijn
- Je hebt absoluut niet genoeg kennis en intelligentie om een eigen OS samen te stellen, laat staan programmeren
- Je hebt heel kort naar linux gekeken (je bent niet verder dan de cli gekomen) en denkt dat je ervaring met linux hebt.
- Je moet windows gebruiken, maar echt veel verstand heb je er ook niet van, dat hoeft ook niet, het is windows.
Als jij echt serieus geintressert bent in wat jij noemt een andere omgeving, dan wil ik je zeker aanraden je te verdiepen in linux, zoek een aantal windowsmanagers uit en bekijk die.
Als jij echter; zoals je zegt; niet van het grafische afwil,dan vraag ik me af waarom je uit windows weg wil, want nogmaal: beter KRIJG* je het niet....
<font size=1>* je zou inderdaad kunnen proberen iets beters te maken ;)</font>
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
maar verder is het stil gebleven rond dit projectPlease, don't scramble JOS and JavaOS. JavaOS is a commercial java-based operating system made by Sun Microsystems, Inc. JOS has nothing to do with this!
JOS is an attempt, to create a free and open operating system, based on Java. Although the project started in late 1997, there is no running kernel and no running shell/desktop. But the team did a lot of work (concepts, sourcecode, architecture discussions). Please feel free to join our team. JOS can use any help from you!
Verwijderd