[CM] ingewikkelde schakeling

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
op dit moment zit in mijn pc 1x een blauwe CCFL en 1x een groene CCFL. nu heb ik ook nog 1 2weg-schakelaar over op mijn fanbus (DPDT) waaraan 1 blauwe led en 1 groene led zit die oplicht als hij in stand 1 staat de blauwe, in stand 2 de groene en als hij in het midden staat brand er geen van beide.
nu wil ik het volgende maken:
-als de schakelaar naar boven staat (de blauwe led brand) moet ook de blauwe CCFL aan gaan
-als de schakelaar naar onder staat (de groene led brand) moet de groene CCFL aan gaan
tot zo ver lukt het mij nog wel, maar nu komt het:
als hij in het midden staat (uit) moeten beide CCFL's EN beide led's branden, hoe doe ik dat? aangezien de led en de ccfl's op apparte stroomkringen zitten (5 en 12 volt)

het is een DPDT switch, er zitten dus in totaal 6 pootjes aan (om 2 stroomkringen appart tegelijk te schakelen)

• merijnen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 10:07

merijnen

Beam Me Up Scotty!

damn zeg, nog moeilijker:(
Ik zou 't echt niet weten, lijkt mij zo een beetje onmogelijk, maar misschien dat een of andere techneut nog iets leux weet te verzinnen.
Maar waarom wil je je ccfl's niet uit kunnen doen? Dat lijkt mij af en toe ook wel handig....., Toch???? :?

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 09:27
In het midden is er toch geen stroom mogelijk omdat de schakelaar dan "open" staat .. dus staan ze uit.

Toch ... ?
Heb ook van die 3standen schakelaartjes, en daar kon ik 3 dingen doen, 5v / off / 12v. Niet beide ...

Maar ik kan het fout hebben, dus wacht nog even andere reply's af ;)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:50

marco899

Know's what he wants.

Als je met een relais gaat werken, dan kan het wel. Schakel het dan zo, dat de middelste stand wordt aangesloten op de min zijde van het relais, zodat je hierop verder kunt bouwen.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Met een relais zou het moeten kunnen lukken ja.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

een relais gebruiken is de enige manier. ik heb ook zo'n sorrt schakeling voor mijn cpu fan. stand 1 = 5 volt, stand 2 = 12 volt en midden stand stand 0 = 8 volt.

het is wel een beetje ingewikkeld maar als je het schema ervan wilt dan moet je maar ff een mailtje sturen dan zal ik ff snel een tekening ervan maken. heb het namelijk uit mijn hoofd gemaakt. maar wil het wel voor je op papier zetten.

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

hoeveel invertors heb je?
met een relais kun je het zo maken dat je maar 1 invertor nodig hebt... als je de 12V schakeld dan heb je er 2 nodig }:O

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Ik weet niet hoe je een ccfl aansluit. Gewoon op 12 Volt?
Dan kun je met een enkele schakelaar alles schakelen (rode vak).

Eerste schets (geen garantie!! >:) )

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2772255202

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 13:17 schreef augustus het volgende:
Ik weet niet hoe je een ccfl aansluit. Gewoon op 12 Volt?
Dan kun je met een enkele schakelaar alles schakelen (rode vak).

Eerste schets (geen garantie!! >:) )

[afbeelding]
lekker ingewikkeld :P :P :P

het kan gewoon met 2 enkel polige relaissen hoor.

Verwijderd

Ingewikkeld?
Als je goed kijkt zie je dat je met slechts twee torren en twee weerstanden de schakeling kunt maken.
(Naast de LEDS, de LED-weerstanden, de lamp, de enkele(!)schakelaar).

Twee torren en twee weerstanden zijn ook nog stukken goedkoper dan twee relais.

Verwijderd

erm, er zijn ook varianten van de DPDT schakelaars die in demiddelste stand wel wat doorschakelen naar een bepaald pennetje...vraag er is naar bij je lokale electroboer...

Verwijderd

Schakelaars met een actieve middenstand zijn zeldzaam en duur.

Simpeler schema.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1865083187
Het gaat alleen om de gekleurde onderdelen.
Geen garantie! >:)

Ik heb begrepen dat een CCFL-lamp op 12 Volt draait, en 200mA trekt. Dan kun je hem parallel met een LED+weerstand zetten, en schakelen met twee torren (of darlington) die c. 220mA aankunnen.
Een BD139+BC547 haalt 1A; hFE=40/hFE=110
Een BC517 haalt 400mA; hFE=30000.
Een BD675 haalt 4A; hFE=750.
Een TIP122 haalt 8A; hFE=1000.

Verwijderd

[b]Op zondag 24 maart 2002 03:00 schreef augustus [verhaaltje]
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1865083187
[nog een stukje tekst]
Kun je mij uitleggen waarom er voor de ene led 470e staat en voor de andere 560e? (e = Ohm) :?

Volgens mij moet er over beide CCFL's 12 volt staan, dus ook over de led's + weerstand. Dit zou er op neer komen dat er voor bijde led's een zelfde grootte weerstand zou moeten komen. :)

Is dit een foutje, of zie ik iets over het hoofd... ;)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
Vergeet niet die invertor tussen je CCFL en voeding te zetten, anders gaat dat ding niet eens branden. Zo'n CCFL heeft namelijk enkele duizenden volts nodig om goed te kunnen branden, vandaar de invertor.

Verwijderd

Dat "lamp" moet je zien als lamp+invertor. Die invertor draait op 12Volt, nietwaar?

Maar hoeveel gebruikt zo'n lamp nou? (in mA)

De weerstanden verschillen omdat ik ze voor een rode en blauwe LED had uitgerekend. (Zie eerste schema).

• Oxi

Oxi

Op zondag 24 maart 2002 03:00 schreef augustus het volgende:
Schakelaars met een actieve middenstand zijn zeldzaam en duur.

Simpeler schema.
[afbeelding]
Het gaat alleen om de gekleurde onderdelen.
Geen garantie! >:)

Ik heb begrepen dat een CCFL-lamp op 12 Volt draait, en 200mA trekt. Dan kun je hem parallel met een LED+weerstand zetten, en schakelen met twee torren (of darlington) die c. 220mA aankunnen.
Een BD139+BC547 haalt 1A; hFE=40/hFE=110
Een BC517 haalt 400mA; hFE=30000.
Een BD675 haalt 4A; hFE=750.
Een TIP122 haalt 8A; hFE=1000.
ik spot ergens een fout volgens mij (correct me if i'm wrong)
De basis van de transistoren is aangesloten op de min pool (0V dus). als je nu die omwisseld zodat ie tenminste een stroom daarbinnen krijgt anders doet ie nog niets.
* Oxi gaat ff tekenen.

• Oxi

Oxi

Op zondag 24 maart 2002 12:13 schreef Oxigun het volgende:

[..]

ik spot ergens een fout volgens mij (correct me if i'm wrong)
De basis van de transistoren is aangesloten op de min pool (0V dus). als je nu die omwisseld zodat ie tenminste een stroom daarbinnen krijgt anders doet ie nog niets.
* Oxi gaat ff tekenen.
sorry. EXCUSES ik zit fout. hij zit ook aan de 12V
en dat loopt meteen naar de massa (min pool) als die schakelaar zo staat... :)
(quote, geen edit)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2719862586

Nogmaals, en nu misschien voor iedereen duidelijk. >:)
En nogmaals: geen garanties >:)

Darlingtons zijn twee transistors in één behuizing.
Pagina: 1