Toon posts:

Hoe een AT (misschien) mobo aante sluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier nu te werken met een oude pentium 133 en nog een Celeron (ik gok erop dat het PPGA is; hij is iets van 233 of 300 MHz.). Beide moederborden hebben een soort legacy power connectors (die Celeron ook nog een moderne, 2 dus!). Ik heb nooit met die dingen gewerkt en wil een Freesco kastje bouwen, maar omdat beide computers veel kapotte onderdelen hadden was ik een beetje onderdelen gaan swappen. Maar ik ben dus vergeten hoe de plugjes zaten |:(.

Nu heb ik wel ontdekt dat er getalletjes op staan. De mobo power connectors heten P8 en P9 en zitten naast elkaar, ik wil liever niet door trial en error uitzoeken welke waar moet, dus welke moet aan welke kant?

Dan heb ik nog de pluggetjes P1, P2, P3, P4 en die zitten voor in de kast in de buurt van de power/reset knoppen. Ik heb daar vier heerlijk ouderwets aandoende pluggen voor die van de voeding afkomen, maar die hebben geen getalletjes maar een kleurencode. :z

LEkker toch. Ik heb nu het vermoeden dat dit zo'n AT kast is ipv het huidige ATX... Heeft iemand een website met uitleg over hoe die troep in elkaar moet? Ik word er echt niet goed van, en om op deze manier nou zo'n mooi servertje op te fokken lijkt me ook niets...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet de zwarte draden tegen elkaar aanzetten bij het aansluiten van de powerconnector, anders blaas je het mobo op.

en wat zit er verder nog op?

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
AT stroom stekkers aansluiten met de zwarte draden naar elkaar toe :)

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Uhm. Ik heb zelf ook wat AT en ATX computers door elkaar en in de haastigheid sluit ik ook wel eens de AT connectors verkeerd om aan, maar dan doet 'ie het gewoon niet en dan weet je dat het andersom moet ziten. Dat van "je blaast je moederbord op" lijkt me een beetje overdreven.

Verder is het misschien handig om het typenummer van je moederborden te zoeken en te kijken of je op het internet de manuals kunt vinden. Die staan bij de betere fabrikanten gewoon in PDF op de website (ook bij stokoude mobo's) en daar kun je vaak precies in vinden hoe de connectors voor je hdd, power, led's, enz. moeten zitten. http://www.wimsbios.com is vaak een goede hulp om je mobo te identificeren.

Je moet wel oppassen bij het aansluiten van de voeding op de powerknop (die grote zwarte kabel met 4 klemmetjes aan het uiteinde, de "kleurencode" waar jij het over hebt). Als je die verkeerd aansluit kost het je geheid een stop (mij wel :( )

Su6

Verwijderd

Topicstarter
Staat niet duidelijk in de manuals die ik op asus.com kan vinden... Kan niemand ergens even die kleurencode koppelen aan het P1/P2/P3/P4 koppelen? Die grote connectors staat er wel in namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? Ik wil niet echt stoppen gaan verslijten namelijk....

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

HA>>PMG

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Op donderdag 28 maart 2002 15:54 schreef Vipertje het volgende:
Niemand? Ik wil niet echt stoppen gaan verslijten namelijk....
offtopic: woon je nog in een oud huis dan ;)

ontopic: uhmz die stekkertjes hebben idd een code maar bij een maat konden ze niet anders dan de goede in te steken (van die uitstulpingkjes) misschien werkt dat

succes

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Op vrijdag 22 maart 2002 12:39 schreef Sailorman het volgende:
Uhm. Ik heb zelf ook wat AT en ATX computers door elkaar en in de haastigheid sluit ik ook wel eens de AT connectors verkeerd om aan, maar dan doet 'ie het gewoon niet en dan weet je dat het andersom moet ziten. Dat van "je blaast je moederbord op" lijkt me een beetje overdreven.
En je hebt ook mobos waarbij niet al die aansluitingen verbonden zijn (vooral 486 en eerder). Welk probleem je dan krijgt: er wordt geen kortsluiting gemaakt, dus gooit je voeding de stroom er zo op. Gevolg: mobo alsnog in rook opgegaan, evenals alle dingen die eraan hangen zoals geheugen, videokaart, geluidskaart, floppydrive (interface fikt ook af), etc.

Verwijderd

Is het nu nog niet duidelijk? Op een AT-connector komen twee stekers, die maar op een manier er opgeprikt kunnen worden. Om nu te voorkomen dat je ze verwisselt hebben ze heel handig ingesteld dat de massa in het midden zit, hetgeen trouwens met een enkele ATX-connector ook al het geval is.

• Sailorman
Op donderdag 28 maart 2002 17:09 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

En je hebt ook mobos waarbij niet al die aansluitingen verbonden zijn (vooral 486 en eerder). Welk probleem je dan krijgt: er wordt geen kortsluiting gemaakt, dus gooit je voeding de stroom er zo op. Gevolg: mobo alsnog in rook opgegaan, evenals alle dingen die eraan hangen zoals geheugen, videokaart, geluidskaart, floppydrive (interface fikt ook af), etc.
offtopic:
AAAI dan heb ik dus veel geluk gehad! Een leer voor de volgende keer want het overkomt me regelmatig dat ik het in de haast verkeerd aansluit. Gelukkig nog nooit brand gehad (ja ok 1 keer maar toen had ik mijn netwerkkaart niet goed in het pci slot geduwd |:( )

Ik neem aan dat de pluggetjes P1, P2 enz die je bedoelt van de ledjes, resetknop, enz af komen? Wat ik altijd doe is kijken waar het draadje vandaan komt en dan in de manual kijken op welke plug dat aangesloten moet worden. Enneh, zonder power-led doet je computer het ook wel hoor, als je de power-knop maar goed aansluit. Als je er niet uit komt kijk ik vanavond wel even hoe dat bij mij thuis zit.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00
Op vrijdag 29 maart 2002 09:59 schreef Sailorman het volgende:
Enneh, zonder power-led doet je computer het ook wel hoor, als je de power-knop maar goed aansluit. Als je er niet uit komt kijk ik vanavond wel even hoe dat bij mij thuis zit.
mijn at kast heeft geen powerknop op zijn moederbord waar ie mee aan en uit moet. dat hebben alleen de atx borden toch???

• Sailorman
Eerst lezen voordat je iets plaatst a.u.b.

Het gaat er over dat hij 1. de at connectors op zijn moederbord moet plaatsen, 2. de powerknop aan moet sluiten, 3. de rest aan moet sluiten. Punt 1 en 2 weet hij nu als het goed is, punt 3 geloof ik nog niet. Een power-led is iets anders als een power-knop hoor.
Pagina: 1