Toon posts:

Hardware advies voor netwerk in school.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.
Ik moest voor school een adviesrapport schrijven over een school in een bepaalde situatie, waar er uiteindelijk in totaal zo'n 120 computers op een LAN moesten worden aangesloten. Ook moesten er meerdere printers worden aangesloten. Er wordt misschien ook een 2e locatie op enkele honderd meters bijgebouwd, hier moet ik ook rekening mee houden, omdat er daardoor een betere (snellere) hardware aangeschaft moet worden.

Hier moesten we een hele opdracht omheen maken, maar het enigste wat ik graag zou willen weten is:
Welke hardware kan ik het beste aanschaffen.
Dus wat voor netwerkkaart, bekabeling, printers en overig hardware dat er nodig is.

Alvast heeel erg bedankt voor de reacties! ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT
Moeilijk een beetje zelf nadenken :?
Flikker in alle client PC's 3Com 10/100 NICs.
Gebruik voor je lokale clients Cat5e (toekomst).

Zet op elke hoek een HP Laserprinter.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:48

scorpie

Supra Addict

no offence ofzo... maar jij bent sysadmin? :?

edit: sorry, las dat je beroep sysadmin was :)
maar je bent kok, sorry

anyway, zowieso cat5 bekabeling in combinatie met 10/100mbps netwerkkaarten en meerdere 3com (zou ik doen..) 10/100mbps 24 ports switches.

nouja, een pc configuratie is niet zo heel moeilijk lijkt me.

kast
p3 800 ofzo
mobo met onboard sound
128mb ram
cdrom
fdd
20gb hd
eth kaartje (10/100mbps natuurlijk)...

my 2 cents..

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:58
Ik dacht eigenlijk dat je de opdracht zelf moest doen en niet wij :)

Ligt er nogal aan of je alleen de netwerk hardware (kabels, routers, switches en NIC's) moet aangeven of ook het server park...

dus eerst: wat zijn de eisen/wensen van de school mbt tot functies: internet? fileserving? mail accounts studenten? etc etc

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tja en wij moeten alles dus voor je doen ?
Doei.

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
ik ben te huur voor Euro 150 >:)

Verwijderd

Topicstarter
In eerste instantie hoeven we alleen de netwerk hardware aan te geven (i.v.m. niet genoeg tijd, omdat we bijna op stage gaan...)

De computers hoeven niet zo super geconfigureerd te zijn, want ze hoeven in principe alleen voor internet en office en dat soort standaardtoepassingen gebruikt te worden...

En b.t.w dit is maar een klein deeltje van de opdracht, dus dit is alleen de basis waar we mee kunnen verder werken...
Als we maar een goed begin hebbe...

Maar nogmaals: IEDEREEN BEDANKT!
Op vrijdag 22 maart 2002 12:01 schreef Jochem het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat je de opdracht zelf moest doen en niet wij :)

Ligt er nogal aan of je alleen de netwerk hardware (kabels, routers, switches en NIC's) moet aangeven of ook het server park...

dus eerst: wat zijn de eisen/wensen van de school mbt tot functies: internet? fileserving? mail accounts studenten? etc etc

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 18:00
Het forum is er voor advies, niet om huiswerk opdrachten te maken. Kopiëer het dan gewoon van een klasgenoot ...

-

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Elk lokaal naar een switch.
Switches met 1 Gb glas naar een core-builder.
Servers op de core-builder.
Vanaf de core glas leggen naar de andere locatie.

En je heb een netwerk dat nog wel ff mee kan.....

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Deze mag nu dus dicht... Hij heeft zijn antwoord, wij zijn er vanaf. :P

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Verwijderd

Topicstarter
Elke informatie is van belang voor mij. Hoe meer hoe beter.
Maar bedankt...
Op vrijdag 22 maart 2002 12:20 schreef Fox-Web het volgende:
Deze mag nu dus dicht... Hij heeft zijn antwoord, wij zijn er vanaf. :P

Verwijderd

Post eens een pic van je mogelijke netwerk!

120 computers = 4x32-poorts switches + 1x8poorts switch (liever ook 32 poorts i.v.m. uitbreiding)
30 computers per switch.

Koop een switch die trunking ondersteund. Dan kun je lijnen dubbel uitvoeren!

VB:

Switch 1 Switch 2
PC01...PC30 ---------+ +--------- PC31 ...PC60
| |
+-+ +-+
Switch 5
+-+ +-+
Switch 3 | | Switch 4
PC61...PC90 --------- --------- PC91 ...PC120

Koop altijd 10/100 Mbit switches! (liefst trunking i.v.m. snelheid)

Je kan de printers aan PC's hangen (scheelt je weer bekabeling en poorten op je switch). Goedkoop

Neem altijd CAT5E bekabeling! Is nauwelijks duurder dan CAT5, maar ondersteunt gigabit!

Wat voor NIC: Koop gewoon een goedkope PCI 10/100 Mbit kaart voor elke computer! Je hoeft echt geen 3COm/ Intel te hebben (Neem RealTek kaartjes), want ik denk dat een school het wel overleeft als je netwerk ooit een keertje down gaat door een brakke kaart. Wat kan een school voor bedrijfskritische processen hebben? Wat wel handig is, is wake-on-lan voor remote administration doelen!, maar ook je computers moeten dat uiteraard ondersteunen.

Wat voor switches: Ik heb alleen ervaring met goedkope dingen (B-merken). En ik heb nog nooit problemen daarmee gehad. Wat kan er tenslotte kapot gaan aan een switch (geen mechanica)?

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 12:05 schreef Karel2001 het volgende:
ik ben te huur voor Euro 150 >:)
Per uur?

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt man, zo moet het wel lukken.
De rest moet ik zelf maar doen, anders leer ik er niets van he... En dan ga'k voor jan lul naar school.

Maar erg bedankT! :P
Op vrijdag 22 maart 2002 13:16 schreef Bladiebla het volgende:
Post eens een pic van je mogelijke netwerk!

120 computers = 4x32-poorts switches + 1x8poorts switch (liever ook 32 poorts i.v.m. uitbreiding)
30 computers per switch.

Koop een switch die trunking ondersteund. Dan kun je lijnen dubbel uitvoeren!

VB:

Switch 1 Switch 2
PC01...PC30 ---------+ +--------- PC31 ...PC60
| |
+-+ +-+
Switch 5
+-+ +-+
Switch 3 | | Switch 4
PC61...PC90 --------- --------- PC91 ...PC120

Koop altijd 10/100 Mbit switches! (liefst trunking i.v.m. snelheid)

Je kan de printers aan PC's hangen (scheelt je weer bekabeling en poorten op je switch). Goedkoop

Neem altijd CAT5E bekabeling! Is nauwelijks duurder dan CAT5, maar ondersteunt gigabit!

Wat voor NIC: Koop gewoon een goedkope PCI 10/100 Mbit kaart voor elke computer! Je hoeft echt geen 3COm/ Intel te hebben (Neem RealTek kaartjes), want ik denk dat een school het wel overleeft als je netwerk ooit een keertje down gaat door een brakke kaart. Wat kan een school voor bedrijfskritische processen hebben? Wat wel handig is, is wake-on-lan voor remote administration doelen!, maar ook je computers moeten dat uiteraard ondersteunen.

Wat voor switches: Ik heb alleen ervaring met goedkope dingen (B-merken). En ik heb nog nooit problemen daarmee gehad. Wat kan er tenslotte kapot gaan aan een switch (geen mechanica)?
Pagina: 1