IBM AS 400 versus ???

Pagina: 1
Acties:

• Markje_X
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2014

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Voor school moeten we een tegenhanger zoeken voor de IBM AS400 server. Daar wij geen flauw idee hebben wat een concurrent is van de AS 400, stellen wij deze vraag hier.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Geen, deze superstabiele IBM e-Server I-series (zoals hij tegenwoordig heet) staat op eenzame hoogte :9~ :7

Mwa, je zou een flinke e-Server P-series (RS/6000, Unix dus) kunnen noemen maar tis wel heeeeel wat anders.

• Markje_X
  • Laatst online: 29-10-2014

Markje_X

a.k.a. Olthuis

Topicstarter
Heb je ook een URL naar de verschillende machine's?

Van welk merk is de e-server?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mogelijke tegenhanger : Compaq (voorheen Digital) VAX systemen. Ook zeer mooie mainframes.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op vrijdag 22 maart 2002 11:17 schreef Mark Olthuis het volgende:
Heb je ook een URL naar de verschillende machine's?

Van welk merk is de e-server?
Het is *jouw* huiswerk, dus een beetje meer inzet word wel van je verwacht.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 11:34 schreef Microkid het volgende:
Mogelijke tegenhanger : Compaq (voorheen Digital) VAX systemen. Ook zeer mooie mainframes.
Een AS/400 is/was geen mainframe.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 18:30

_nethack

We're all MAD here

Klopt, de AS/400 is een midrange.

De AS/400 heeft niet echt een vergelijkbare tegenhanger, hij hangt qua hardware een beetje tussen de mainframes (niet zo heel snel qua brute rekenkracht, maar wel een monsterlijke I/O performance) en de gangbare unix systemen (rs/6000, sun - vaak systemen met pure brute processorkracht)

Daarnaast maakt het operating systeem OS/400 het apparaat helemaal uniek.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Misschien bedoel je system 38 of system 36 ??? (dat zijn de voorgangers :) )

Verder is de AS/400 vrij uniek.
Goeie security!

But I thought YOU did the backups...

• Poiter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 14:54
De VAX/ALPHA machines zijn ook geen echte mainframes, maar zitten ook ergens in de midrange. Met besturingssysteem OpenVMS en database RDB nog altijd een systeem om een puntje aan te zuigen! Ook Unix draait op Vax/Alpha. Vooral bij de amerikaanse en andere overheden worden deze systemen nog veelvuldig gebruikt vanwege de robuustheid en veiligheid. Ook in Nederland bij o.a. defensie en KPN worden ze gebruikt voor bedrijfskritische systemen.

Meer info op :
http://www.compaq.com/alphaserver/index.html

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 12:55

Cliffie

Trompetslet

Op vrijdag 22 maart 2002 12:26 schreef Poiter het volgende:
De VAX/ALPHA machines zijn ook geen echte mainframes, maar zitten ook ergens in de midrange. Met besturingssysteem OpenVMS en database RDB nog altijd een systeem om een puntje aan te zuigen! Ook Unix draait op Vax/Alpha. Vooral bij de amerikaanse en andere overheden worden deze systemen nog veelvuldig gebruikt vanwege de robuustheid en veiligheid. Ook in Nederland bij o.a. defensie en KPN worden ze gebruikt voor bedrijfskritische systemen.

Meer info op :
http://www.compaq.com/alphaserver/index.html
Als er het over bedrijfskritisch hebben. Dan moet je ook bij Compaq kijken. Compaq Himalaya, ongetwijfeld het beste bedrijfskritische systeem wat er bestaat. Staat bij bijna alle beursvloeren in de wereld, en wordt in 80% van de financiele instellingen gebruikt, waaronder heel veel banken. Zelf werk ik met deze apparatuur en het is leuk spul in ieder geval ;) (http://nonstop.compaq.com)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
AS/400 = miniframe

Concurrentie moet je niet zien op hardwareniveau denk ik, de AS/400 wordt veel gebruikt bij de overheid.

In dat kader is een Unix (Alpha) platform de concurrent.
Komt ook een beetje omdat er voor de overheid maar 2 grote software leveranciers zijn, en die maken tot nu toe voornamelijk software voor een OS400 systeem en voor een Unix omgeving

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op vrijdag 22 maart 2002 15:20 schreef seq_uence het volgende:
AS/400 = miniframe

Concurrentie moet je niet zien op hardwareniveau denk ik, de AS/400 wordt veel gebruikt bij de overheid.

Komt ook een beetje omdat er voor de overheid maar 2 grote software leveranciers zijn, en die maken tot nu toe voornamelijk software voor een OS400 systeem en voor een Unix omgeving
volgens mij bij zo'n beetje elk bedrijf waar een beetje fatsoenlijke lonenadministratie bij gehouden word...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

test

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op vrijdag 22 maart 2002 21:15 schreef maarten het volgende:
test
...ok ;)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Op vrijdag 22 maart 2002 15:20 schreef seq_uence het volgende:
AS/400 = miniframe

Nog wel ja, laat nu net de grootste leverancier over gaan op SAP en voor de nieuwe applicaties dus platform onafhankelijk word.. ;)

Owja, Alpha zie je niet veel bij de overheid. Dit is meer HP-UX (ik weet zelf een paar Superdomes te staan) en AIX. Alpha is sowieso een afgelopen zaak.
Verder staan er ook nog een paar S/390 welke ervoor zorgen dat iedereen zijn belasting formulier krijkt ;)

Verwijderd

Kijk eens bij SUN. Hun midrange en highend FIRE servers zijn ook niet misselijk.
Pagina: 1