Vraag over switches

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Hoop dat ik het hier in het goede forum hebt gezet.
Ik had ff een vraagje over switches, het kan een hele stomme zijn maar here goes:

Als je bijvoorbeeld een 24 poort switch hebt staat er altijd 24 poorten 1 upload poort
Dus die upload poort kun je dus koppelen aan een andere switch (of wat dan ook) lijkt me logisch.

Hier komt dus nu mijn vraagje. Ik heb 24 poorten en 1 upload en er worden maar 16 poorten gebruikt.
Dus ik heb nog 8 poorten over en 1 uplink. Is het dan ook mogelijk die 8 poorten te koppellen aan een andere switch. Om zo een backbone te maken of gewoon omdat die poorten niet gebruikt worden gewoon de switch te benutten?
(mij persoonlijk lijkt van wel)
En wanneer het mogelijk mocht zijn iemand al ervaring mee?

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Ja dat is mogelijk

Je kan een backbone creeren. Je knoopt namelijk een uplink poort aan een normale poort.

Dit kan de uplink poort zijn van je backboneswitch of van je volgende hub/switch. Dit doe je met een normale straight kabel.

Je kan ook normalepoort > normalepoort doen alleen heb je dan een crosskabel nodig. Daar straightkabels makkelijker zijn is het sneller om je uplink van je 2e apparaat te gebruiken.

edit: met makkelijk bedoel ik dat ik persoonlijk alleen maar straight kabels heb liggen hier in dit huis (circa 200-300 meter aan gemaakte kabels en nog een groffe 400 meter aan kabel zonder stekkertjes)

crosskabels hou ik gereserveerd voor pc <> pc verbindingen waar ze imo voor bedoelt zijn. switch/hub betekent voor mij straight only. voorkomt ook verwarringen van "wat was ook alweer een straight en wat was cross?" :7

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 20:24

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik denk dat de topicstarter bedoeld dat hij 8 poorten van deze switch wil verbinden met 8 poorten van een andere switch, om zo een snelle backbone tussen beide switches te realiseren. Dat kan met een techniek die link aggregation heet, maar sommige fabrikanten noemen het trunking. Geef eens de specs van beide switches.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 11:02 schreef Basdoorn het volgende:
Ik denk dat de topicstarter bedoeld dat hij 8 poorten van deze switch wil verbinden met 8 poorten van een andere switch, om zo een snelle backbone tussen beide switches te realiseren. Dat kan met een techniek die link aggregation heet, maar sommige fabrikanten noemen het trunking. Geef eens de specs van beide switches.
Zoeits bedoel ik ja, maar dan met 2 24 poorts
dus van die 24 poorts gebruik ik (bijv.(16 poorten en de rest als uplink naar een andere switch Om zo op een goedkopere manier een beetje degelijke backbone te maken.

Hier onder wat switch gegevens (in het duits):

Ethernet Switch 24ports 10/100Mbps
od. Komponenten direkt angeschlossen werden. Sie können
allerdings auch an vertelende Hubs verbunden werden.
(hieruit begrijp ik dat het kan)
Technische Daten:
Netzwerkstandard: IEEE 802.3/802.3u
Steckertyp: RJ-45 (TwistetPair)
24x Steckplätze (davon einer sowohl als Peripherie od.
Uplinkport nutzbar)
Auto Erkennung und Umschaltung von 10/ 100Mbps.
Systembuffer 1Mbit
MAC Adressenliste bis zu 1K Einträge
LED Indikatoren für Aktivität
externe Stromversorgung

Maar het komt er eigenlijk op neer dat elke switch voldoet, gewoon normale 24 poorts voldoet (hoeft dus niet percee 3Com te zijn)
Dus als je goede (goedkopere) 24 poorts switches weet, hoor ik het graag.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Trunking kan je oplossing zijn. Dit werkt veelal met de betere merken (3COM, Cisco). Je kan dan meerdere kanalen bundelen tot 1 kanaal. Bijv 4 x 100 tot 400Mb kanaal. Het is het handigst als je beide switches hetzelfde zijn. In ieder geval minstens hetzelfde merk, omdat trunking ook per merk kan verschillen.
Het activeren gaat vaak via de beheersoftware (http). Je kan dan aangeven welke poorten getrunkt moeten worden.
Als het om een één of ander vaag merk gaat is het twijfelachtig of dit gaat werken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 11:39 schreef Microkid het volgende:
Trunking kan je oplossing zijn. Dit werkt veelal met de betere merken (3COM, Cisco). Je kan dan meerdere kanalen bundelen tot 1 kanaal. Bijv 4 x 100 tot 400Mb kanaal. Het is het handigst als je beide switches hetzelfde zijn. In ieder geval minstens hetzelfde merk, omdat trunking ook per merk kan verschillen.
Het activeren gaat vaak via de beheersoftware (http). Je kan dan aangeven welke poorten getrunkt moeten worden.
Als het om een één of ander vaag merk gaat is het twijfelachtig of dit gaat werken.
Het is dus niet "hardware matig" mogelijk dus gewoon crosslink koppelen en dat beide switches gewoon denken van die andere is een netwerkkaart?

Graag meer ervaringen van iedereen, ook juist met bijvoorbeeld 2 goedkope 8 poort switches.

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 20:24

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Met goedkope switches gaat dit niet werken. Die ondersteunen dit soort dingen niet.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Vertaling:
er staat dus aan de 24 poorten kun je componenten direct koppelen maar ook (raar wordt misschien fout geschreven) Hubs verbonden worden.

Ik weet ff niet wat wat vertelende betekend, maar hieruit begrijp ik dat het met deze switch wel kan?

Maar dus het trunken is alleen software matig in te stellen (anders zou het bij de goedkopern wel werken lijkt me)? Dus dan ben ik direct aangewezen op switches van 3Com ?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Heel simpel:

je kan met 2 switches wel een trunk maken (8 links is wel wat veel, Cisco, 3com enz. ondersteunt er max. 4)

Je switch moet dan wel managed zijn. (als jou switches minder dan €500 per stuk hebben gekost, kun je het vergeten)

Je kan dan softwarematig instellen dat meerdere poorten 1 logische poort zijn.

Als je meerdere kabels gewoon tussen die switches prikt, krijg je een ander probleem, loops.
Switches houden een tabel met entries bij, uit welke poort een pakketje moet, met een bepaalt mac adres.

Als nu via 'truck' 1 poort een nieuw pakketje (onbekend mac adres that is) zou komen, broadcast die switch het naar alle poorten, behalve de incomming poort. op die manier zou het pakketje over 'truck' 2 weer bij switch 1 uitkomen, en die denk dat dat paketje over 'trunk' 1 naar switch 2 moet. Op die manier heb je een loop.

daar is wel een middel tegen. 802.1d heet dat. oftewel spanning-tree. Die zet 1 van die 2 'trunk' poorten dicht, totdat de eerste ofline gaat.

STP is meer een beveiliging dan een bandbreedte vergroter.

Maar zoals met dat trunk verhaal, heb je wel een managed switch nodig. en die beginnen bij de de €900.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op vrijdag 22 maart 2002 12:03 schreef blijhoofd_bennie het volgende:
Vertaling:
er staat dus aan de 24 poorten kun je componenten direct koppelen maar ook (raar wordt misschien fout geschreven) Hubs verbonden worden.
je kan er wel een hub aan hangen, maar niet met meerdere verbindingen. Een hub is dan ook niet meer dan 1 segment aan die switch
Ik weet ff niet wat wat vertelende betekend, maar hieruit begrijp ik dat het met deze switch wel kan?
kan dus niet helaas.
Maar dus het trunken is alleen software matig in te stellen (anders zou het bij de goedkopern wel werken lijkt me)? Dus dan ben ik direct aangewezen op switches van 3Com ?
inderdaad..

of hp, of cisco
[quote]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 12:06 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

je kan er wel een hub aan hangen, maar niet met meerdere verbindingen. Een hub is dan ook niet meer dan 1 segment aan die switch
Niet dat ik er wat aan heb, maar 1 poort per switch zou dus wel kunnen.

Ok, maar denk dat ik het nu wel begrijp :)
Pagina: 1