Op vrijdag 22 maart 2002 11:17 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Ik denk dat er een onstoffelijk iets moet zijn waarin het zelfbewustzijn schuilt.
......
die op een bepaalde manier gerangschikt liggen.
in FORMATIE (graag een langere pauze na in.)
De betekenis van een woord is inderdaad onstoffelijk, ondanks het feit dat het woord kan bestaan uit bv. karaktertekens, of geluid of hersenimpulsen wat de fysieke realiteit van een woord weergeeft, maar juist de bepaalde manier waarop ze is gerangschikt is de inhoud en enkel begrijpbaar.
Leuk vind ik bijvoorbeeld de link met het het evangelie van johannes. "In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God."
Dus God is dus "in FORMATIE".(Wat voor mij een geheel ander licht werpt op het wezen van God.)
Leuk vind ik ook het feit dat het DNA uit informatie bestaat.
Leuk vind ik ook de link tussen ziel en bezieling.
Wat bezielt jou ? Wat drijft jou. Wat dus slaat op drijfveren, motieven.
Het woord motief is ook alweer iets dat in een bepaalde volgorde ligt. (bv. het motief van het behang, het motief op je blouse)
Leuk vind ik ook de link tussen motief en versiersel. Bij het behang is het motief ook het versiersel.
Dit doet de vraag bij me ontluiken, is de ziel het versiersel van het bestaan ? Hetgeen het bestaan mooi doet ogen.
Zijn wij het versiersel van het bestaan ? Het motief. Hetgeen het bestaan mooi doet ogen.
Toch leuk dat het bestaan zichzelf wil versieren, of beter, in staat is om zichzelf te versieren.
Oeps, versieren is dat ook niet verleiden. (Hoe ging dat gebed ook alweer ?) Verleiden, in bekoring brengen. Zichzelf in bekoring brengen ? Klinkt al minder leuk.
Wanneer men het woord ziel op deze eerder lichtvoetige manier bekijkt lijkt mij de ziel onsterfelijk, maar dan in de zin dat ze ook bij anderen kan voorkomen. Mensen met eenzelfde motief, bezieling, karakter, iets dat op in bepaalde manier gerangschikt ligt, in FORMATIE.
(Wat zegt de godsdienst ook alweer ? Bemin de informatie van God boven alles ? )
Of er echter meer achter zit is niet noodzakelijk.
Toeval kan ook het algoritme van bewustzijn doen ontstaan. Zolang het maar in FORMATIE staat.
Langs de andere kant denk ik ook aan het woord ontWIKKELing. Wat krijgt men wanneer men de wikkels er van afneemt ? Toch alleen wat er reeds inzat.