Toon posts:

Linux kan ook hangen!!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beetje jammer, daar was ik juist voor over gestapt, maar jawel netjes een hanger tijdens zo'n leuk ingebouwd spelletje van ze... Maar we geven de moed niet op, we gaan rustg verder.....

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Hmmm... Misschien ten overvloede: linux is de kernel, niet de software die er op draait (X, het ingebouwde spelletje van je). Ook de kernel kan wel eens over z'n nek gaan hoor, maar meestal is daar toch wat meer voor nodig dan een spelletje. Al geprobeerd naar een andere console te gaan om van daar je proces af te schieten?

Verwijderd

Topicstarter
Ehm nee, moet wel zeggen dat ik het er pas vanaf gisteren op heb staan en nu gewoon een beetje aan het kutten ben... Waarschijnlijk is er ook iets mis met de hardware ondersteuning, want alle spelletjes gaan ook nogal traag....

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op vrijdag 22 maart 2002 10:03 schreef Poohbear het volgende:
Hmmm... Misschien ten overvloede: linux is de kernel, niet de software die er op draait
Ohjee, komen we weer op dat politiek-correcte GNU/Linux gezeur uit :)

Uit de jargon-file:
(Some people object that the name 'Linux' should be used to refer only to the kernel, not the entire operating system. This claim is a proxy for an underlying territorial dispute; people who insist on the term 'GNU/Linux' want the FSF to get most of the credit for Linux because RMS and friends wrote many of its user-level tools. Neither this theory nor the term `GNU/Linux' has gained more than minority acceptance).
Zo :Y)

We zeggen toch niet continu 'Microsoft Windows XP', maar gewoon 'Windows XP' of 'XP'?
Oh wacht, NT is oorspronkelijk ook van Digital Corp.
Hmmm ... DEC/Microsoft Windows XP.
Ja maar ik draai geen MS Office erop, maar Word Perfect ...
Corel/DEC/Microsoft Windows XP.
Oh, wacht, ik browse met Opera... Opera/Corel/DEC/Microsoft Windows XP.

Dus :z

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:08

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Amen to that!!!

[Off-topic]
Ow, en een koele sig heb jij! LotR rules!
[/Off-topic]

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

1) Ik vind het niet echt tof dat je meteen hier komt rondschreeuwen dat Linux klote is, de eerste keer dat je een hanger hebt. Vraag eerst even wat nu eigenlijk de oorzaak is, en "wat" er nu eigenlijk is vastgelopen. Op deze manier maak je iig geen vrienden en zul je ook niet snel geholpen worden. In zo'n geval kun je beter weer Windows gaan draaien, want Linux is dan niets voor je.

2) Waarschijnlijk is het spelletje vastgelopen en heeft hij je muis en toetsenbord vastgehouden. Om dit op te lossen kun je het beste proberen om het spelletje te 'kill'en. Ik kan je met redelijke zekerheid vertellen dat Linux niet vast was gelopen. Als je d'r echt niet meer uitkomt kun je altijd een reboot forceren met de toetsencombinatie Alt-SysRQ-S,U,B (langzaam achter elkaar intikken. En de optie moet wel aanstaan in je kernel).

3) Over je langzame hardware. Waarschijnlijk het je het over 3D, al geef je dat hier helemaal niet aan. Als je vragen/problemen hebt, dan kun je die gewoon stellen. Maar geef dan wel wat meer info zodat we ook weten wat er nu eigenlijk aan de hand is.

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Op vrijdag 22 maart 2002 10:24 schreef Valium het volgende:
1) Ik vind het niet echt tof dat je meteen hier komt rondschreeuwen dat Linux klote is, de eerste keer dat je een hanger hebt. Vraag eerst even wat nu eigenlijk de oorzaak is, en "wat" er nu eigenlijk is vastgelopen. Op deze manier maak je iig geen vrienden en zul je ook niet snel geholpen worden. In zo'n geval kun je beter weer Windows gaan draaien, want Linux is dan niets voor je.
Waarom zou hij dat moeten weten? Hij is een gewone gebruiker die merkt dat zn computer niet werkt zoals hij dat wil, en hij geeft terecht de schuld aan het OS, dat hem kennelijk niet de middelen aanreikt om het probleem op te lossen.
2) Waarschijnlijk is het spelletje vastgelopen en heeft hij je muis en toetsenbord vastgehouden. Om dit op te lossen kun je het beste proberen om het spelletje te 'kill'en. Ik kan je met redelijke zekerheid vertellen dat Linux niet vast was gelopen. Als je d'r echt niet meer uitkomt kun je altijd een reboot forceren met de toetsencombinatie Alt-SysRQ-S,U,B (langzaam achter elkaar intikken. En de optie moet wel aanstaan in je kernel).
vage toetsenbordcombinaties... kill commando's... de gewone gebruiker weet echt niet waar je het over hebt hoor.
3) Over je langzame hardware. Waarschijnlijk het je het over 3D, al geef je dat hier helemaal niet aan. Als je vragen/problemen hebt, dan kun je die gewoon stellen. Maar geef dan wel wat meer info zodat we ook weten wat er nu eigenlijk aan de hand is.
Nou.. is het niet een feit dat de combinatie X + windowmanager bij de meeste videokaarten gewoon een trage beeldopbouw geeft dan? Trager iig dan, pak em beet, windows?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op vrijdag 22 maart 2002 10:47 schreef jeroen het volgende:

[..]

vage toetsenbordcombinaties... kill commando's... de gewone gebruiker weet echt niet waar je het over hebt hoor.
Tja, gebruik dan geen Linux zeg ik dan. Linux is nooit bedoeld als een alternatief voor Windows, maar voor Un*x.
[..]

Nou.. is het niet een feit dat de combinatie X + windowmanager bij de meeste videokaarten gewoon een trage beeldopbouw geeft dan? Trager iig dan, pak em beet, windows?
Yup. XFree zuigt :X :P (IMHO dus heh :))

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Yup. XFree zuigt :X :P (IMHO dus heh :))
XFree is userspace, dat is een van de redenen waarom mensen het als traag ervaren / is. Ten tweede is het nooit bedoeld om snel te zijn.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op vrijdag 22 maart 2002 11:09 schreef igmar het volgende:

[..]

XFree is userspace, dat is een van de redenen waarom mensen het als traag ervaren / is. Ten tweede is het nooit bedoeld om snel te zijn.
BeOS GUI (app_server) is userpace en retesnel.

Nooit bedoeld om snel te zijn? Tijd voor een vervanging in een tijdperk waar werkomgevingen worden afgerekend op de performance van onder andere GUI's.

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 11:09 schreef igmar het volgende:

[..]

Uh, XFree is misschien userspace maar runt als setuid root met de hoogst mogelijke prioriteit (aarom kun je, zelfs als je CPU usage 100% is, nog altijd venstertjes verschuiven etc.)...

Dus niet helemaal waar.

En nogmaals, kut of niet, XFree is een standaard so let's be happy with that... HAd net weer zo'n standaard discussie op de v4l mailinglist en daar wordt je gewoonweg niet goed van. Als je een standaard hebt, mooi, houden zo!!!!! Be happy with it want het zal niet vaak voorkomen :)

Verwijderd

Traag? ligt meestal aan slechte drivers en/of ondersteuning!
Het is zelfs mogelijk dat een geport spelletje onder linux juist net sneller draait dan onder windows door betere geheugenbeheer (is voorbeeld van, kan zo 123 niet vinden).

Voordeel van windows is dat daar (zeer) goede drivers voor zijn, helemaal optimized ed

Oh ja, en als X of een spelletje vastloopt wil CTRL-ALT-BACKSPACE nog wel eens helpen (wel een botte restart van X maar toch)

• jeroen|IA
Op vrijdag 22 maart 2002 11:17 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Uh, XFree is misschien userspace maar runt als setuid root met de hoogst mogelijke prioriteit (aarom kun je, zelfs als je CPU usage 100% is, nog altijd venstertjes verschuiven etc.)...

Dus niet helemaal waar.
Userspace is userspace, as in: niet kernelspace. Onder welk uid maakt geen donder uit. En dat het toch snel kan onder userspace bewijst BeOS, MacOS X...
En nogmaals, kut of niet, XFree is een standaard so let's be happy with that...
Nou persoonlijk ben ik niet geweldig blij met deze standaard; bovendien is het bestaan van een standaard geen reden om dan maar nooit meer iets te verbeteren.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb hier een extremere versie van Linux hangers... Ik draai een BX bordje met een TNT2 AGP en een TNT1 PCI. Maar ik kan over het algemeen een crash verwachten zodra ik X ook met de twee schermen opstart... En dan wel een hele harde, want ik kan enkel door via telnet/ssh reboot commando te geven in zo'n 80% het oplossen... Misschien dan idd die Magic SysRq aanzetten en het daarmee oplossen... Het is in ieder geval zo dat zodra ik naar een andere console schakel ik nooit meer text zie, alsof die klote NVdriver module alles vasthoud :(

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 11:42 schreef Kippenijzer het volgende:
Ik heb hier een extremere versie van Linux hangers... Ik draai een BX bordje met een TNT2 AGP en een TNT1 PCI. Maar ik kan over het algemeen een crash verwachten zodra ik X ook met de twee schermen opstart... En dan wel een hele harde, want ik kan enkel door via telnet/ssh reboot commando te geven in zo'n 80% het oplossen... Misschien dan idd die Magic SysRq aanzetten en het daarmee oplossen... Het is in ieder geval zo dat zodra ik naar een andere console schakel ik nooit meer text zie, alsof die klote NVdriver module alles vasthoud :(
de nvidia drivers zuigen zeg maar nogal hard kwa stabiliteit of exotisch features (zoals dualhead)... Probeer eens de nv drivers :) Kortgezegd, het is dus niet XFree (direct) of de kernel die crasht, maar gewoon de driver, en die sleept dan dus XFree (indirect mee). De kernel loopt nog gewoon ;)

Verwijderd

Heeft iemand ooit beweerd dat het onmogelijk is dat de Linux-kernel (weet niet welke distro je draait) blijft hangen dan? :*

Verwijderd

Topicstarter
Wow wat een discussie gelijk, maar zo snel geef ik de moet niet op hoor, we gaan rustig verder klooien.....
Op vrijdag 22 maart 2002 10:24 schreef Valium het volgende:
Zijn dat mijn woorden??? Ik vind het dus niet tof als anderen dingen gaan rondschreeuwen die je nooit gezegd hebt!!!!! Op die manier maak je inderdaad geen vrienden!! Enne, ik draai evengoed wel Windows, want ben spelletjes freak, maar daarom is Linux wel leuk om gewoon te "doen" ... Dus als het zo moet, bemoei je er dan a.u.b. niet mee, ik was gewoon nogal verbaasd dat Linux binnen een uur computeren ook al hing, iets wat ik nog nooit (Ik lieg hier niet) met Windows XP heb gehad....

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn ervaring met het crashen van Linux is best vreemd.

Thuis draai ik namelijk Sorcerer Linux.. een source-based distributie die alles op maat compiled voor jouw systeem. Werkt echt heerlijk. Ik draai XFree met NVidia drivers en KDE 2.2.

Op school draai ik RedHat 7.2, ook met KDE, maar dezelfde KDE-versie daar loopt constant vast en zelfs RedHat's eigen applicaties (printconf-gui etc) lopen stelselmatig vast. Toch vreemd.. van zo'n grote distributie zou je juist verwachten dat het allemaal goed werkt.

Maar zo zie je dus dat het niet simpel een kwestie is van 'Linux hangt ook'

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
ik was gewoon nogal verbaasd dat Linux binnen een uur computeren ook al hing, iets wat ik nog nooit (Ik lieg hier niet) met Windows XP heb gehad....
Afgezien van het feit dat ik (in de weinige tijd dat ik xp draai) toch al 29 bsod's heb gehad (in nog geen jaar tijd, linux draait perfect op dezelfde pc dus het ligt niet ad hardware) weet ik bijna zeker dat "linux" bij jouw niet hing, ik heb in 5 jaar 2 keer een echte crash gehad (zoals in windows) en dat vind ik wel meevallen..

meestal kan ik bij een crash van x (gebeurt alleen als ik bepaalde opengl games speel) gewoon x killen, als dat niet lukt kan ik met ssh x killen (hoewel dat niet voor iedereen een optie is)

Linux hangt dus niet, hoogstens een applicatie of een driver, linux (de kernel ed) draaien daarna gewoon verder.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Op vrijdag 22 maart 2002 12:52 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

de nvidia drivers zuigen zeg maar nogal hard kwa stabiliteit of exotisch features (zoals dualhead)... Probeer eens de nv drivers :) Kortgezegd, het is dus niet XFree (direct) of de kernel die crasht, maar gewoon de driver, en die sleept dan dus XFree (indirect mee). De kernel loopt nog gewoon ;)
Buubje, heb je ooit bijvoorbeeld UT geprobeerd te spelen op een TNT2 met de NV driver? Ik zit niet te wachten op 7fps eigenlijk... Da's de hele reden dat ik Nvidia's driver gebruik, en mijn probleem zit hem vooral dus in de 2e kaart, want enkel deze heeft tv-out, voor divx op de TV, maar dat moet ik wel onder linux aan de praat krijgen, voor mijn volle linux migratie...

• hammerhead
  • Laatst online: 08:09
Ik heb over het algemeen nooit problemen gehad met vastlopers onder Linux (alleen de dingen waar ik zelf aan het kloten was en ik per ongeluk de verkeerde dingen deed veroorzaakte soms een hanger.... Eigen schuld)

Ik had echter wel een heel wazig probleem toen ik mijn brander had ingebouwd.... Ik had extra IDE Controler (Promise Ultra 100 Controler) kaart in mijn computer gehangen (Pentium III @ 500 , Asus P3B-F) en daar dacht ik even leuk mijn brander op aan te sluiten. Ik kon idd wel gewoon mijn brander als CD-ROM station gebruiken. (Brander voor alleen CD's lezen gebruiken is ook weer zo'n zonde :) )Ik kon echter met verschillende kernels (2.4.5, 2.4.10, verschillende configuraties) het niet voor elkaar krijgen om cdrecord aan het branden te krijgen. Op het moment dat het eigelijke brandproces begon hing mijn hele computer, zelfs Magic SysRq werkte dan niet meer..... (Dit was ook de tijd dat ik het nut van een Journaling FileSystem heb ondekt :) )

Uiteindelijk heb ik mijn normale CD-ROM speler maar op mijn promise controler gehangen en heb ik mijn Brander op de IDE-Controler van mijn moederbord gehangen en nu brand ik heerlijk weg op 24x 8-)

Misschien heeft iemand dit probleem al een keer eerder gezien en zou hij me nog kunnen vertellen waar dit nu precies aan ligt.....

Maar behalve dit probleem (en het zelf per ongeluk verkeerde dingen doen :P ) heb ik echt nooit problemen met vastlopers op mijn linuxsysteem.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Op vrijdag 22 maart 2002 13:41 schreef hammerhead het volgende:
Ik heb over het algemeen nooit problemen gehad met vastlopers onder Linux (alleen de dingen waar ik zelf aan het kloten was en ik per ongeluk de verkeerde dingen deed veroorzaakte soms een hanger.... Eigen schuld)

Ik had echter wel een heel wazig probleem toen ik mijn brander had ingebouwd.... Ik had extra IDE Controler (Promise Ultra 100 Controler) kaart in mijn computer gehangen (Pentium III @ 500 , Asus P3B-F) en daar dacht ik even leuk mijn brander op aan te sluiten. Ik kon idd wel gewoon mijn brander als CD-ROM station gebruiken. (Brander voor alleen CD's lezen gebruiken is ook weer zo'n zonde :) )Ik kon echter met verschillende kernels (2.4.5, 2.4.10, verschillende configuraties) het niet voor elkaar krijgen om cdrecord aan het branden te krijgen. Op het moment dat het eigelijke brandproces begon hing mijn hele computer, zelfs Magic SysRq werkte dan niet meer..... (Dit was ook de tijd dat ik het nut van een Journaling FileSystem heb ondekt :) )

Uiteindelijk heb ik mijn normale CD-ROM speler maar op mijn promise controler gehangen en heb ik mijn Brander op de IDE-Controler van mijn moederbord gehangen en nu brand ik heerlijk weg op 24x 8-)

Misschien heeft iemand dit probleem al een keer eerder gezien en zou hij me nog kunnen vertellen waar dit nu precies aan ligt.....

Maar behalve dit probleem (en het zelf per ongeluk verkeerde dingen doen :P ) heb ik echt nooit problemen met vastlopers op mijn linuxsysteem.
Simpel, denk ik.

Branden met een IDE brander, doe je door middel van SCSI emulatie.
Op je standaard IDE controller gaat dat prima, maar een promise IDE controller is iets anders natuurlijk..
Als je daar met een SCSI emulatie naar probeert te schrijven, dan kan dat best kanllen ja.. Misschien kan het wel, maar ik vindt het i.i.g. een logisch iets.. |:(

Bovendien, waarom wil je een brander aan een ATA100 kanaal hangen ??

heb je soms een 83 speed brander :Y)
Ata 33 is snel zat voor een brander..

• hammerhead
Op vrijdag 22 maart 2002 14:05 schreef CyberJ het volgende:

[..]
Branden met een IDE brander, doe je door middel van SCSI emulatie.
Op je standaard IDE controller gaat dat prima, maar een promise IDE controller is iets anders natuurlijk..
Als je daar met een SCSI emulatie naar probeert te schrijven, dan kan dat best kanllen ja.. Misschien kan het wel, maar ik vindt het i.i.g. een logisch iets.. |:(
Je hebt wel gelijk dat het door middel van SCSI emulatie gaat. Hoe ze dit voor elkaar krijgen is gewoon SCSI over de IDE versturen, ze praten dus gewoon SCSI tegen het apparaat over de IDE-bus. Dit zou dus niet uit mogen maken of het nu via mijn standaard IDE controller of via mijn Promise gaat, is gewoon SCSI over IDE. En waarom is een Promise controler anders dan de IDE controler die op mijn moederbord zit? Zijn beide normale IDE controlers hoor....

Verder nog een klein puntje waarom jouw verhaal niet op kan gaan: Ik had op mijn computer ook nog een dualboot Windows 2000 (Staat er nu al redelijk lang op, ben de afgelopen 5 maanden niet eens meer geboot in windows 2000, denk dat ik die partitie eens leeg ga maken .... :) ) en toen mijn brander nog op mijn promise controler zat kon ik onder windows 2000 wel gewoon branden op 24x. En voor zover ik weet doet windows ook niets anders dan SCSI over IDE emuleren voor het branden. Ik vond het alleen een beetje jammer dat als iets wilde branden ik eerst alles op mijn FAT partitie moest zetten, dan compu restarten, dan branden en vervolgens weer opnieuw starten naar linux.

Als het onder Windows ook niet had gewerkt had ik het inderdaad wel begrepen, dan kan het gewoon niet over de promisecontroler, maar het kan wel onder windows en niet onder linux.

Over het puntje waarom ik hem op mijn promise wilde hebben:
Mijn eerste twee IDE kanalen waren beide al in gebruik (2xhdd,1xcdrom,1xZIP) en ik wilde een eigen kanaal voor mijn brander hebben, dus die werd Secondary Master op mijn Promise wegens 1xhdd die al aan de promise hing. Was niet zozeer snelheidsprobleem, maar meer het feit dat ik hem niet een gedeeld IDE kanaal wilde geven...

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 22 maart 2002 12:58 schreef X101X het volgende:
Wow wat een discussie gelijk, maar zo snel geef ik de moet niet op hoor, we gaan rustig verder klooien.....
Jaja, kom niet aan "ons" OSje. We houden allemaal net zo veel van tux als van het leven zelf ;)
[..]

Zijn dat mijn woorden??? Ik vind het dus niet tof als anderen dingen gaan rondschreeuwen die je nooit gezegd hebt!!!!! Op die manier maak je inderdaad geen vrienden!! Enne, ik draai evengoed wel Windows, want ben spelletjes freak, maar daarom is Linux wel leuk om gewoon te "doen" ... Dus als het zo moet, bemoei je er dan a.u.b. niet mee, ik was gewoon nogal verbaasd dat Linux binnen een uur computeren ook al hing, iets wat ik nog nooit (Ik lieg hier niet) met Windows XP heb gehad....
Okee, je zei niet dat het klote was, maar je zei dat het een beetje jammer was, aangezien je daarvoor Linux probeerde. Dus dat het OS je liet zitten op het punt waarin het juist sterk zou moeten zijn. Is qua strekking wel hetzelfde. Wat je beter kunt doen is je afvragen waarom het nou gebeurde. Ik denk dan aan dingen als, beta-drivers voor je videokaart of bijvoorbeeld beta-versies van spelletjes die zijn meegeleverd door de distro. Om die zelfde reden ben ik ook niet echt te spreken over RedHat Linux. De enige reden is wat je al eerder zelf aangaf in je RedHat-installatie-draadje: makkelijke installatie, maar vanwege beta-software niet zo stabiel als Linux zou kunnen zijn.

In pricipe maakt de verminderde stabiliteit niet echt uit. Het is een desktopsysteem. Die gaat toch regelmatig uit. Wat ik zelf ook als argument gebruik voor een Linux-systeem is de flexibilieit en aanpasbaarheid van Linux. Daar kan XP nog een puntje aan zuigen.

En over jouw argument dat je onder XP nog geen crash hebt gehad: Ik heb 1x achter een XP-machine gezeten. Binnen 5 minuten had ik een harde crash. Hetzelfde systeem werk ik volle dagen achter op 98 en ook op Linux is het stabiel. Dus laten we het op dit gebied maar gewoon bij de statistieken houden.

Oftewel. Dit wordt command-prompt-debuggen >:) , welkom in de wereld van Linux. Het wordt nog leuk. Je het debuggen zelf zeker leuk vinden, dat kan ik je wel vertellen iig ;)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Op vrijdag 22 maart 2002 10:13 schreef mithalph het volgende:

[..]

Ohjee, komen we weer op dat politiek-correcte GNU/Linux gezeur uit :)

Uit de jargon-file:
[..]

Zo :Y)

We zeggen toch niet continu 'Microsoft Windows XP', maar gewoon 'Windows XP' of 'XP'?
Oh wacht, NT is oorspronkelijk ook van Digital Corp.
Hmmm ... DEC/Microsoft Windows XP.
Ja maar ik draai geen MS Office erop, maar Word Perfect ...
Corel/DEC/Microsoft Windows XP.
Oh, wacht, ik browse met Opera... Opera/Corel/DEC/Microsoft Windows XP.

Dus :z
Het verschil tussen GNU/Linux (JA ik ben er ook zo een), isdat dit Vrije Software is (JA met 2 hoofletters :)) en dat men de auteurs van deze met meer respect moet behandelen dan de software van autuers van niet vrije software. Deze mensen doen dit voor de fun en om anderen te helpen, ze hebben er zelf geen baat bij. Als jij een HEEL OS had geschreven en ik maak een bootfile genaamd wazapa, en iedereen begint jouw OS wazapa te noemen dan zou jij daar ook het schijt van krijgen.
Dus (no flame to Torvalds btw) het minste wat men kan doen voor het gratisse OS dat men gebruiken mag is

ere wie ere toekomt.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik krijg het alleen voorelkaar om m'n computer te laten hangen, als ik m'n kast open laat staan, dan is de luchtdoorvoer een beetje ondermaatst, en dan gaat 'ie keihard neer.. Verder nooit last van eigenlijk, of je moet Sun's Office-clone versie 4.0 installeren op een S3 Virge kaart meerekenen >:)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• jeroen|IA
Reaktie op Valium:

Quote: "Sure Linux is flexible, but so is a hump of clay" :)

Flexibiliteit is hartstikke leuk, maar vooral voor bedrijven die software aan willlen passen aan hun bedrijfsprocessen. Voor een desktop OS is het alleen maar onhandig; het zit de gebruiker in de weg.

Verder vind ik eigenlijk niet dat Linux nou duidelijk zoveel stabieler is dan Windows (met name 2k, geen ervaring met XP). Het zijn toch vooral de applicaties die lastig doen, en daar heeft Linux net zoveel last van als Windows (misschien nog wel meer, met al die brakke, half gedocumenteerde probeerseltjes van wannabee coders).

Verwijderd

Linux kan ook hangen!!!!
A small step for a PC but a huge step for mankind :)

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 03:04
Het is onzin om te denken dat er een OS bestaat dat nooit crasht, dus Linux inbegrepen. Kan me verder niet schelen hoe je het noemt.

De reaktie dat het niet tof is als iemand dat hier komt zeggen...tja, waarom niet? Moet het geheim blijven? Mag er niets "negatiefs" over linux gezegd worden? Hij geeft iig aan dat ie er mee doorgaat en gaat niet lopen schreeuwen of flamen. Moet je sommige posts zien over een vastloper onder windows. Hel en verdoemenis worden uitgesproken (ook door Linux users) over MS, bill etc.

Btw, draai zelf ook linux voordat ik afgestraft wordt met flames

Mijn fotografie en videografie

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:43

Kettrick

Rantmeister!

Je moest eens weten :z :Z

• jeroen|IA
Op vrijdag 22 maart 2002 17:19 schreef scollon het volgende:

[..]
Er zit een typo in je sig. Het is threat, niet thread.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 22 maart 2002 11:13 schreef mithalph het volgende:

[..]

BeOS GUI (app_server) is userpace en retesnel.

Nooit bedoeld om snel te zijn? Tijd voor een vervanging in een tijdperk waar werkomgevingen worden afgerekend op de performance van onder andere GUI's.
*kuch*

Linux is in mijn ogen nog altijd primair server gericht.
Ik heb nog nooit een server zijn gekwoteerd worden op zijn performantie van de GUI maar enkel in hoe hij zijn servertaak kan verwezelijken.

Xfree is een app.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dubbelaar, sorry :)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op vrijdag 22 maart 2002 17:40 schreef Predator het volgende:
Linux is in mijn ogen nog altijd primair server gericht.
Ik heb nog nooit een server zijn gekwoteerd worden op zijn performantie van de GUI maar enkel in hoe hij zijn servertaak kan verwezelijken.
Klopt, het is een Server OS. Maar als mensen het als desktop gaan gebruiken en promoten, dan mag het daar keihard op afgerekend worden.
Op vrijdag 22 maart 2002 16:21 schreef XTerm89D het volgende:
ere wie ere toekomt.
Inderdaad. Maar ik heb gewoon geen zin om continu GNU/Linux in te typen. Net zomin als ik het heb over de "Toyota Yaris Linea Sol" van m'n moeder. Ik noem dat ding een Yaris en iedereen weet waarover ik het heb.
Ik vind het gewoon zo enorm puristisch om het steeds GNU/Linux te noemen. Dat mensen dat doen, moeten ze zelf weten, maar dan gaan ze anderen er op wijzen, en dat slaat IMHO nergens op.
Daarbij zit er in mijn Linux distro veel meer dan alleen GNU software. Noem het beestje dan bij de naam van de distributie, dan weet iedereen over welke flavour met bijbehorende software je het hebt.

Ik vind het echt een zwakke actie van de FSF, puur op politieke gronden. Maarja, zo is de FSF :X :X :X

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 22 maart 2002 17:14 schreef jeroen het volgende:Quote: "Sure Linux is flexible, but so is a hump of clay" :)
Die kende ik nog niet. Is wel een leuke. Maar of hij helemaal opgaat...
[..]
Flexibiliteit is hartstikke leuk, maar vooral voor bedrijven die software aan willlen passen aan hun bedrijfsprocessen. Voor een desktop OS is het alleen maar onhandig; het zit de gebruiker in de weg.
[..]
Voorlopig kan ik met mijn homp klei nog wel lekker surfen, Quake3-en, HoMM3-en en Tuxracen. Daarbij kan ik ook met deze homp klei mijn werkomgeving aanpassen aan mijn wensen. e-mail notificatie, nepspeakertjes op je balk, meerdere schermen aan elkaar hangen, vanaf andere computers deze besturen, en ga zo maar door. Ook is denkik wel genoeg bewezen dat Linux niet significant langzamer is dan Windows als spelletjesOS. Dus de nadelen van de homp klei moet ik in dit geval nog horen (behalve dat je moet kleien voordat je de gewenste vorm hebt bereikt. Daarentegen heb ik nooit geloofd in de eenheidsworstoplossing. Een dwangbuis voor de gebruikers noem ik het.

Disclaimer: Dit is mijn mening, maar ik ben dan ook een echte techneut. Voor de gewone gebruiker gaat eenvoud/gebruiksgemak natuurlijk altijd voor. En de meeste gebruikers weten niet dat je je toetsenbord kunt gebruiken voor meer dan Word. Dus pas wanneer dat ook ik Linux zo is, is het 100% klaar voor de massa.
Op vrijdag 22 maart 2002 17:28 schreef k7of9 het volgende:
Het is onzin om te denken dat er een OS bestaat dat nooit crasht, dus Linux inbegrepen. Kan me verder niet schelen hoe je het noemt.
Maar Linux komt wel verdomd dichtbij. ;)
De reaktie dat het niet tof is als iemand dat hier komt zeggen...tja, waarom niet? Moet het geheim blijven? Mag er niets "negatiefs" over linux gezegd worden? Hij geeft iig aan dat ie er mee doorgaat en gaat niet lopen schreeuwen of flamen. Moet je sommige posts zien over een vastloper onder windows. Hel en verdoemenis worden uitgesproken (ook door Linux users) over MS, bill etc.
Hij gaat door. Dat is te prijzen. Maar het feit dat er een draadje wordt geopend puur om even te melden dat Linux niet stabiel is... is vragen om ruzie. Kom dan met de vraag waarom dit het geval is. In den Engelsche weereldt wordt dit wel een flame/troll genoemd. Ongegronde kritiek en/of FUD.

Iets negatiefs over Linux mag. Graag zelfs, want alleen dan worden er dingen verbeterd aan ons lievelingsssysteem. Bovendien wordt altijd aangeraden om het handboek en/of de installatiehandleiding te lezen wanneer je iets gaat doen waar je totaal geen ervaring mee hebt. Hierdoor voorkom je het "in het diepe gegooid worden" gevoel en kun je dit soort eenvoudige problemen zelf snel, safe en simpel oplossen.
Btw, draai zelf ook linux voordat ik afgestraft wordt met flames
MOOI! Anders hadden we je afgeschoten ;)

Ik ben benieuwd waar onze nieuweling nu mee bezig is... X101X laat eens van je horen! Heb je Wine al draaien?

• Valium

Valium

- rustig maar -

Even een extra post: XFree86

Wat heeft iedereen toch tegen dit systeem. Persoonlijk vind ik het niets minder dan geniaal. Een relatief platformonafhankelijke grafische omgeving die de verdere afhandeling aan de gebruiker zijn persoonlijke keus overlaat. Netwerktransparant is. En, sinds de 4.x serie, ook nog eens een acceptabel spelletjesplatform blijkt te zijn. Fundamentele problemen zijn er in mijn ogen niet. Slechts marginale verbeteringen zoals instellingen op-de-vlieg veranderen.

(en kom nou niet met "muis is langzaam", want op een windows systeem worden PS/2 calls gewoon genegeerd tijdens schijfactiviteit. Dat is pas irritant.)

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 23 maart 2002 01:28 schreef Valium het volgende:
Ook is denkik wel genoeg bewezen dat Linux niet significant langzamer is dan Windows als spelletjesOS.
Niet langzamer? Ik heb ooit Quake III Arena gebenchmarkt op mijn g450... Hij was in GNU/Linux iets sneller dan in Windows (ok, zeer weinig, niet de moeite zelfs, en we hebben het over een zeer goed ondersteund kaartje, maar dannog).
Maar Linux komt wel verdomd dichtbij. ;)
Mwa... Solaris is stabieler :) Die krijg je echt niet zomaar op zijn bek (ok dan draait het ook op Suns eigen hardware). Maar als je geen hardware/driver issues of foute configuraties hebt, dan is GNU/Linux over het algemeen idd erg stabiel.
Hij gaat door. Dat is te prijzen. Maar het feit dat er een draadje wordt geopend puur om even te melden dat Linux niet stabiel is... is vragen om ruzie.
Mja, maar hij crashte dus nadat hij er een uurtje mee aan het prullen was... Dasniecho ®©.
Ok, als je als root cat /proc/kcore > /dev/mem doet, dan crasht het als een baksteen ja, maar hij had het over een spelletje, dan hoort het niet te crashen.
Op zaterdag 23 maart 2002 01:35 schreef Valium het volgende:
Even een extra post: XFree86
Wat heeft iedereen toch tegen dit systeem. Persoonlijk vind ik het niets minder dan geniaal.
Ik niks. Sterker nog, ik vind het heerlijk werken. Maar het is niet perfect. Zeker niet.
Maar er lijken wat mensen last te hebben van grote traagheid en instabiliteit van XFree...
Een relatief platformonafhankelijke grafische omgeving die de verdere afhandeling aan de gebruiker zijn persoonlijke keus overlaat. Netwerktransparant is.
Apps vanaf Solaris op een Sun bak op mijn GNU/Linux i386 bak draaien. En vanaf een i386 FreeBSD bak op mijn parisc HPUX bak. En het werkt gewoon. Heerlijk. Dit is ook een van de punten van X die ik het meest prijs.
En, sinds de 4.x serie, ook nog eens een acceptabel spelletjesplatform blijkt te zijn.
Da is.
Fundamentele problemen zijn er in mijn ogen niet.
Mwa... Zijn er wel.
Een eerste is instabiliteit, gekoppeld aan het feit dat het userspace is (OTOH, als het kernelspace was zou het een flinke rotzooi trappen als er iets fout ging wat normaal een segv zou veroorzaken). Als er dus iets fout gaat in XFree, segvt het en ben je alle apps die draaiden kwijt. Je compu crasht er niet (zelden) door, maar je apps zijn weg, dat is meestal even ernstig.
Ok, XFree crashes zijn hier zeldzaam (1 à 2 keer per jaar per compu ofzo), maar het feit blijft.

Iets anders, mogelijk ook gekoppeld aan het userspace zijn (not sure) is traagheid. Ik vind de traagheid hier erg meevallen, maar bijvoorbeeld het verplaatsen van Windows gaat in MS Windows meestal toch wat soepeler.
Maar dat ik hier weinig last van heb is mogelijk omdat ik tamelijk fatsoenlijke drivers heb.
Slechts marginale verbeteringen zoals instellingen op-de-vlieg veranderen.
Vind ik niet echt marginaal. Ik vind het zeer storend als ik XFree moet restarten voor iets. Ok, voor een upgrade van XFree kan ik erinkomen, maar voor get veranderen van de resolutie van mijn desktop? Mja...
Ook als ik mezelf toevoeg aan een group moet ik XFree restarten (Maar dat is geen XFree issue, meer een Unix (pam?) issue).
(en kom nou niet met "muis is langzaam", want op een windows systeem worden PS/2 calls gewoon genegeerd tijdens schijfactiviteit. Dat is pas irritant.)
Ik vind het irritant dat Galeon het met het openen van een tab oid toch voor elkaar krijgt mijn muis te laten schokken.

En kom nou niet met 'op een windows systeem worden PS/2 calls gewoon genegeerd tijdens schijfactiviteit.', want als we Windows als maatstaf voor alles gingen nemen... :P

Verwijderd

XFree86 is voor (kleinere) verbeteringen vatbaar (ik ben een gewone user). Toch vind ik snelheid geen issue.

Tegenwoordig heeft een groot deel van de GoT-bevolking een behoorlijke pc staan. (>= P3 coppermine, Duron, Athlon) Als je op die pc een desktop Linux systeem zou zetten is performance helemaal geen probleem.

Vooral als je een redelijke NVIDIA kaart hebt zijn drivers snel genoeg om je met de concurrentie te kunnen meten (op die zelfde pc)
Daarnaast kun je onder X prima een cd fikken, een mp3 luisteren, mailen en surfen tegelijk (ik heb een p3 1000 -512 MB, geen burnproof cdrw). Dat werkt allemaal als een zonnetje.

De configuratie van X staat allemaal netjes in 1, hooguit 2 files. In veel gevallen worden de optimale instellingen automagisch gedetecteerd.

En natuurlijk is het zo dat verbeteringen altijd nodig blijven. Maar X maakt ook (wederom perspectief van de gewone gebruiker) grote vorderingen. Ik lees liever tekst van mijn browser (Mozilla 0.99, geen extra fonts) dan van die van mijn vriendin (Win2k/IE, zo'n beetje zelfde hardware).

De mogelijkheid je eigen desktop en windowmanager te kiezen is geweldig. Draait wel allemaal op dezelfde X software, die hoeft niet te worden aangepast.

En eenmaal goed geconfigureerd loopt X ook nauwelijks vast, Misschien eens per jaar of zo.

Vanuit gebruikersperspectief is X zo gek nog niet :)

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 23 maart 2002 03:49 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Niet langzamer? Ik heb ooit Quake III Arena gebenchmarkt op mijn g450... Hij was in GNU/Linux iets sneller dan in Windows (ok, zeer weinig, niet de moeite zelfs, en we hebben het over een zeer goed ondersteund kaartje, maar dannog).
[..]

Mwa... Solaris is stabieler :) Die krijg je echt niet zomaar op zijn bek (ok dan draait het ook op Suns eigen hardware). Maar als je geen hardware/driver issues of foute configuraties hebt, dan is GNU/Linux over het algemeen idd erg stabiel.
[..]

Mja, maar hij crashte dus nadat hij er een uurtje mee aan het prullen was... Dasniecho ®©.
Ok, als je als root cat /proc/kcore > /dev/mem doet, dan crasht het als een baksteen ja, maar hij had het over een spelletje, dan hoort het niet te crashen.
[..]
Goeie punten, al ben ik nooit voorstander geweest van de RedHat aanpak om veel beta-spul mee te leveren in het standaardpakket.
Ik niks. Sterker nog, ik vind het heerlijk werken. Maar het is niet perfect. Zeker niet.
Maar er lijken wat mensen last te hebben van grote traagheid en instabiliteit van XFree...
[..]

Apps vanaf Solaris op een Sun bak op mijn GNU/Linux i386 bak draaien. En vanaf een i386 FreeBSD bak op mijn parisc HPUX bak. En het werkt gewoon. Heerlijk. Dit is ook een van de punten van X die ik het meest prijs.
[..]

Da is.
[..]

Mwa... Zijn er wel.
Een eerste is instabiliteit, gekoppeld aan het feit dat het userspace is (OTOH, als het kernelspace was zou het een flinke rotzooi trappen als er iets fout ging wat normaal een segv zou veroorzaken). Als er dus iets fout gaat in XFree, segvt het en ben je alle apps die draaiden kwijt. Je compu crasht er niet (zelden) door, maar je apps zijn weg, dat is meestal even ernstig.
Ok, XFree crashes zijn hier zeldzaam (1 à 2 keer per jaar per compu ofzo), maar het feit blijft.
Dat is inderdaad zeer vervelend. Als je d'r even over nadenkt is het ook een beetje raar. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld GDM. Die houdt je X bijvoorbeeld in de lucht. Als dan een spelletje je X meeneemt in de afgrond van de Segv, wordt alles afgekapt en een nieuwe verse server gestart.

In principe staan progs en X los van elkaar (server en clients). Wat je kunt doen is snel een nieuwe server omhoog gooien om de oude te vervangen zodat alles verder kan gaan. In theorie is dat te doen lijkt me. Of het praktisch uitvoerbaar is....
Iets anders, mogelijk ook gekoppeld aan het userspace zijn (not sure) is traagheid. Ik vind de traagheid hier erg meevallen, maar bijvoorbeeld het verplaatsen van Windows gaat in MS Windows meestal toch wat soepeler.
Maar dat ik hier weinig last van heb is mogelijk omdat ik tamelijk fatsoenlijke drivers heb.
[..]

Vind ik niet echt marginaal. Ik vind het zeer storend als ik XFree moet restarten voor iets. Ok, voor een upgrade van XFree kan ik erinkomen, maar voor get veranderen van de resolutie van mijn desktop? Mja...
Ook als ik mezelf toevoeg aan een group moet ik XFree restarten (Maar dat is geen XFree issue, meer een Unix (pam?) issue).
[..]

Ik vind het irritant dat Galeon het met het openen van een tab oid toch voor elkaar krijgt mijn muis te laten schokken.

En kom nou niet met 'op een windows systeem worden PS/2 calls gewoon genegeerd tijdens schijfactiviteit.', want als we Windows als maatstaf voor alles gingen nemen... :P
:P

(Hmm....goeie discussie trouwens.)
Op zaterdag 23 maart 2002 04:08 zei janjanjansen wijze woorden
[..]
Vanuit gebruikersperspectief is X zo gek nog niet :)
Zekers. Zeker de 4.x serie, waarin veel klachten zijn verholpen.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 24 maart 2002 01:01 schreef Valium het volgende:
Dat is inderdaad zeer vervelend. Als je d'r even over nadenkt is het ook een beetje raar. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld GDM. Die houdt je X bijvoorbeeld in de lucht. Als dan een spelletje je X meeneemt in de afgrond van de Segv, wordt alles afgekapt en een nieuwe verse server gestart.

In principe staan progs en X los van elkaar (server en clients). Wat je kunt doen is snel een nieuwe server omhoog gooien om de oude te vervangen zodat alles verder kan gaan. In theorie is dat te doen lijkt me. Of het praktisch uitvoerbaar is....
Hmm, daar heb ik zelf ook al eens over nagedacht... GMTA :P :)

Het is een beetje ranzig (het hoort imho niet te crashen en wel dingen on-the-fly te kunnen veranderen enzo), maar sjit, het zou wel stabiel zijn (ok, tenzij XFree je systeem meeneemt)... Je XFree kan segv-en wat hij wil, maar je apps blijven gewoon...

Maar ik vrees dat de implementatie lastiger is dan je zo snel denkt. De comminucatie tussen XFree en apps vindt voornamelijk plaats via sockets en (mits lokaal draaiend) shared memory. Beide methoden worden vrij bruut verstoord op het moment dat XFree crasht.

OTOH, XFree zou een SIGSEGV kunnen afvangen en (ondanks het feit dat er op dat moment memory corruption kan zijn) een nieuwe instance opzetten en de sockets transferren (denk ik)... Shared mem wordt waarschijnlijk lastiger (hmm, misschien ook niet... Heeft shared mem een 'owner'?).

Zeker is dat het veel aanpassingen aan XFree zou vergen :)

• jeroen|IA
Een segmentation fault is helaas niet op te vangen door een proces. De kernel schiet het proces dan genadeloos af.

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op zondag 24 maart 2002 10:52 schreef jeroen het volgende:
Een segmentation fault is helaas niet op te vangen door een proces. De kernel schiet het proces dan genadeloos af.
Ja, het proces zelf. XFree is niet meer te redden, maar de andere progs gaan ook op hun plaat omdat ze de communicatie verliezen met de server. Dat zou je kunnen afvangen. (Do I hear someone say, Racecondities?)

deadinspace:
Sockets kun je afvangen en overzetten gok ik zo. Omdat je die ook over netwerken heen kunt gooien. Shmem wordt lastiger. Dat vergt zeker een flinke rewrite en volgens mij is het niet aan te raden (de memcorruption die je al eerder zei) Die progs kunnen beter gewoon op hun plaat gaan. De "belangrijke apps" zoals tekstverwerkers, IDEs, e-mail progs...hoeven geen gebruik te maken van shmem.

(Begint vrij offtopic te worden. Wordt tijd dat X101X weer wat zegt)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 24 maart 2002 10:52 schreef jeroen het volgende:
Op zondag 24 maart 2002 11:20 schreef Valium het volgende:
Ja, het proces zelf. XFree is niet meer te redden...
Dat is dus niet waar; een SIGSEGV is gewoon af te vangen, net als ieder ander signal (SIGKILL en SIGSTOP daargelaten).
Zie http://gemini.luon.net/~marcelm/tmp/segv.c voor hoe.
Sockets kun je afvangen en overzetten gok ik zo. Omdat je die ook over netwerken heen kunt gooien.
Ja, maar kun je een *bestaande socket* overzetten naar een ander process? Dat betwijfel ik ten zeerste namelijk. Dan zouden de apps dus in staat moeten zijn om zelf een nieuwe socket op te zetten met de nieuwe XFree... Misschien dat dat in Xlibs opgelost kan worden...
Shmem wordt lastiger. Dat vergt zeker een flinke rewrite en volgens mij is het niet aan te raden (de memcorruption die je al eerder zei) Die progs kunnen beter gewoon op hun plaat gaan. De "belangrijke apps" zoals tekstverwerkers, IDEs, e-mail progs...hoeven geen gebruik te maken van shmem.
Zowat alle progs (om te beginnen al alle GTK en alle QT progs) maken gebruik van shmem, omdat dat gewoon sneller is.

Maar zou het niet mogelijk zijn dat shared mem ook te sharen met de net gestarte instance van XFree, waarna de oude instance van XFree oprot en de apps en de nieuwe XFree het shared segment behouden? Lijkt mogelijk, maar niet als shared mem een 'owner' heeft (wat dan dus de oude XFree zou zijn, die dood moet)...

Verwijderd

Ik vind dat linux weinig vast loopt. Crasht xmms wel eens ???? Nee, bij winamp crasht het om het uur. Ik heb mozilla ook nog niet zien crashen. Heb jij wel eens gezien hoe gnome crashte bij het opstarten, nee tuurlijk niet nog nooit gebeurt. Linux crasht echt minder als windoos. Alleen de configuratie moet je even goed hebben

btw: ik heb wat fouten gemaakt en nu hangt gnome telkens als ik af wil sluiten. Wat heb ik fout gedaan? :?

Verwijderd

mijn box crashed altijd als ik rare dingen uit haal met X,
en dat doe ik graag. :)
ik heb een g400 DualHead en ik gebruik ook dualhead, maar dan kan ik niet op de ene monitor tv kijken en op de andere q3 spelen, gewoon omdat q3 1 groot blok video ram wil hebben, en de bttvkaart met overlay daar ook nog ergens wil schrijven, en de driver niet goed afbakend waar de grens ligt. Het gevolg is dat mijn g400 tot stilstand komt en de rest gaat vrolijk mee.
Ik ben nu in de mga source aan het zoeken of het wat beter kan.

Ook heb ik X nooit echt traag gevonden, ook niet in vergelijking met windows. En de mogelijk heden die X bied om over het netwerk heen te werken zijn zo handig dat ik niet zonder kan. (mijn laptop p200 32m ram kan OpenOffice draaien van een 700mhz athlon met 640meg ram).

En ik ben nu met E 0.17 aan het prutsen, en die kan toch echt coole dingen, zonder dat het lijkt of je bak hapert.

En wat betreft gebruik van de sys rq, wie heeft er zelf goed gegokt dat hij ctrl alt del moest hebben om zijn bak te rebooten?

Maar het is wel goed dat m'n bak afentoe crashd, zie ik die framebuffer tux ook weer eens :)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op zondag 24 maart 2002 20:10 schreef Kick het volgende:
Ik vind dat linux weinig vast loopt. Crasht xmms wel eens ???? Nee, bij winamp crasht het om het uur. Ik heb mozilla ook nog niet zien crashen. Heb jij wel eens gezien hoe gnome crashte bij het opstarten, nee tuurlijk niet nog nooit gebeurt. Linux crasht echt minder als windoos. Alleen de configuratie moet je even goed hebben
Dan moet jij je Windows-configuratie even goed hebben, want bij mij crasht winxp vrijwel nooit.
Linux evenmin. Terwijl op m'n vorige computer Linux vrijwel niets anders deed dan instabiel zijn ;( :P

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26

Beaves

Usque ad Finem

Op zondag 24 maart 2002 20:10 schreef Kick het volgende:

btw: ik heb wat fouten gemaakt en nu hangt gnome telkens als ik af wil sluiten. Wat heb ik fout gedaan? :?
Als Winamp bij jouw om het uur op zijn bek gaat, heb je of de eerste beta van Winamp 3 draaien of je configuratie is brak, bij mij is Winamp nog nooit gecrashed, terwijl die altijd open staat.

En Windows 2000 is ook zeer stabiel, alleen moet je dan ook een goede configuratie hebben, dus geen beta shit van nVIDIA bijvoorbeeld.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Solarsparc
  • Laatst online: 16:57
Ik heb Windows 2k (Advanced Server) 73 dagen draaiende gehad zonder problemen, en toen min of meer uitgezet, hij's niet gecrashed. WinXP is qua stabiliteit zeker geen 2k maar het komt een heel eind.
Ook heb ik een Slackware boxje 112 dagen draaiende gehad (tot de stroom uitviel :'( ).
Grootste verschil vond ik de snelheid: in Windows merkte je echt dat het tergend langzaam werd, ook ontstond er een soort cyclus: dan was ie een week lang traag en dan opeens begon ie te ratelen als een gek en een kwartier later liep ie een stuk sneller om vervolgens weer trager te worden.
Bij m'n linux box merkte je totaal geen vertragingen, hij draaide nog net zo "smooth" als dag 1.
Dat is het grootste verschil wat mij is opgevallen qua stabiliteit.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:19
Ik moet ook eerlijk toegeven dat configuratie een heel belangrijk onderdeel is van linux, op mijn oude bak ging het een en ander ook nog wel eens onderuit, maar nooit het volledige systeem (ehhhmmm ik geloof dat ik 1 keer heb meegemaakt dat ik de stekker eruit moest rossen, en dus ook de aan/uit schakelaar niet meer werkte). Anders altijd nog op te lossen met een kill van het een of ander.
Ook moet ik toegeven dat ik hier nog veel XP draai en daar ook best tevreden over ben, daar ik ook daar weinig problemen mee heb.
Wel ben ik het met Valium eens dat linux mijn voorkeur heeft omdat je het naar eigen smaak kunt zetten, en dat is met XP al een heel stuk lastiger (ik zeg dus niet dat het onmogelijk is).

Gewoon spullen

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

(jarig!)
Dit topic raakt echt xtreem off topic (ff disclaimer)
Maar, mijn linuxbrik (deze) moest ik na 65 dagen rebooten om hardware toe te voegen (heb tegelijk nieuwe kernel errop gedrappeert).
Dit heb ik windows nog niet zien doen op deze bak (98 jah, 2000 liep genadeloos vast bij install), en dan zeggen ze dat het aan me harware ligt...

maar, waarom looptie vast bij dat spelletje?
was het een fullscreen spel (dan zeg ik met 99% zekerheid dat het XFree was, of een klein venster?

het schiet mij zo even in het zin dat als een kernel gaat panicen, dattie dan een enorme lading proccessen gaat vermoordden, word de X dan neit toevallig meeenomen?

Maybee we are alone... After all.

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

hammerhead schreef: "En voor zover ik weet doet windows ook niets anders dan SCSI over IDE emuleren voor het branden"

[n00b=on]
Een beetje off-topic, maar waarom moet een brander persé via het SCSI-protocol werken :?
Dat is toch eigenlijk superkrom :?
Een IDE-device die alleen maar SCSI verstaat :?

Waarom kan een brander geen IDE voor het branden spreken dan :? geldt dat ook voor het lezen :?
[n00b=off]

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 25 maart 2002 01:22 schreef Heidistein het volgende:
het schiet mij zo even in het zin dat als een kernel gaat panicen, dattie dan een enorme lading proccessen gaat vermoordden, word de X dan neit toevallig meeenomen?
Als een kernel panicked, dan is het feest voorbij, dan stopt hij spontaan (als je geluk hebt doet hij nog een sync). Hij schiet geen enkel proces af, je computer staat gewoon stil.

Verwijderd

Hallow ... ? Als je een reactie plaatst kijk dan nog eens bij het originele topic, heeft volgens mij niks met SCSI Branders te maken. De onwetendheid van een beginnende linux gebruiker heeft geen zin om gelijk weer een van de 10,000,000 discussies te gaan voeren welk OS nou beter is en dat opensource nou wel of niet beter is...

Sticking to the topic: Mijn XWindows is ook wel eens vastgelopen, maar ja dat was ik toch wel gewend aangezien de hoofdmoot van mijn OSsen in de laatste 9 jaar wel windows is geweest :P ( en DOS natuurlijk *D ) .. dus kep gewoon de resetknop ingedrukt. Problem solved, as usual :z

• hammerhead
Op maandag 25 maart 2002 08:03 schreef freewilly het volgende:
Hallow ... ? Als je een reactie plaatst kijk dan nog eens bij het originele topic, heeft volgens mij niks met SCSI Branders te maken. De onwetendheid van een beginnende linux gebruiker heeft geen zin om gelijk weer een van de 10,000,000 discussies te gaan voeren welk OS nou beter is en dat opensource nou wel of niet beter is...
Als je het hele topic had gelezen (pagina 1) had je gezien dat ik vastlopers heb gehad met Linux toen ik gebruik wilde maken van mijn brander aangesloten op een Promise Ultra 100 Controler. Toen reageerde iemand hierop dat dit te maken zou hebben met het feit dat branders via SCSI over IDE werken en dat de promise controler hiermee problemen zou kunnen hebben.

--Eddie Rickenbacker

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op maandag 25 maart 2002 08:03 schreef freewilly het volgende:
[..]
Sticking to the topic: Mijn XWindows is ook wel eens vastgelopen, maar ja dat was ik toch wel gewend aangezien de hoofdmoot van mijn OSsen in de laatste 9 jaar wel windows is geweest :P ( en DOS natuurlijk *D ) .. dus kep gewoon de resetknop ingedrukt. Problem solved, as usual :z
1) Noem het maar gewoon zoals het heet, X (is nog korter ook)
Xwindows is een verwarring van MS-Windows en Xwindow system. Dus om verwarring te voorkomen. Er zijn ook nog andere namen om uit te kiezen (Xfree, X11 e.d.).
2) Het leuke van Linux is juist dat je geen reset-knop meer nodig hebt. Als X vastloopt kun je dat verhelpen zonder ooit je resetknop te hoeven gebruiken. (Als laatste redmiddel is er altijd de Alt-SysRQ-[S,U,B] langzaam intikken, vooral wachten op de S (sync)). Linux kan niet zo goed tegen resets. Dit omdat Linux gewoon is zo veel mogelijk te bufferen. Dus wanneer je iets hebt lopen installeren en je drukt op reset, dan is je geinstalleerde zooi verdwenen / corrupt. Even ter vergelijking: Mijn resetknop zit niet eens aangesloten.
3) Het mooie was juist dat het topic een beetje van het originele topic afging. De topicstarter had nl. geen vraag, maar meldde even dat zijn Linux hing. Het ging een leuke richting op vond ik.

[ontopic]
En ik blijf erbij dat je geen beta-kwaliteit spelletjes moet meeleveren in je standaardpakket. Dat is ook waarschijnlijk de oorzaak van de problemen die X101X heeft gehad.

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 01:24 schreef brammus het volgende:
hammerhead schreef: "En voor zover ik weet doet windows ook niets anders dan SCSI over IDE emuleren voor het branden"

[n00b=on]
Een beetje off-topic, maar waarom moet een brander persé via het SCSI-protocol werken :?
Dat is toch eigenlijk superkrom :?
Een IDE-device die alleen maar SCSI verstaat :?

Waarom kan een brander geen IDE voor het branden spreken dan :? geldt dat ook voor het lezen :?
[n00b=off]
Je kan natuurlijk een aparte IDE brand standaard gaan maken. Maar denk je eens in, dan moet *alle* brandsoftware opeens twee standaarden gaan ondersteunen. Dus zowel IDE burn als SCSI burn.

Het is natuurlijk veel makkelijker als je lossless eentje emuleert over de ander waardoor je alleen maar SCSI burn hoeft te supporte in je proggie om alle branders te supporten.

En dus gaat IDE burnen over de aloude en overal geaccepteerde SCSI burn, via emulatie :)

De gebruiker merkt er namelijk toch niks van ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 25 maart 2002 11:08 schreef Valium het volgende:
Het leuke van Linux is juist dat je geen reset-knop meer nodig hebt.
Dat is niet helemaal waar... Als je met experimentele drivers werkt ofzo (firewire was dat een tijd geleden nog bijvoorbeeld) loop je dat risico wel degelijk.
Als X vastloopt kun je dat verhelpen zonder ooit je resetknop te hoeven gebruiken. (Als laatste redmiddel is er altijd de Alt-SysRQ-[S,U,B] langzaam intikken, vooral wachten op de S (sync)).
Ik heb al een paar keer gezien dat XFree een bak dus echt helemaal ophing... Het kan echt wel voorkomen.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Klopt... ligt ook wel aan de display driver... op sommige bakken is het meer XFreeze86 :o :)
Wat ook nog wel eens kan gebeuren... als je zowel GPM als X op hetzelfde mouse device zet, dat je hele input core 'freezet'... muis,toetsenbord e.d. helemaal vast, zelfs numlock lampjes e.d. gaan niet meer aan en uit... dan werkt zelfs je magic sysrq key niet meer. Dan kan je altijd nog via SSH/telnet iets doen, maar als je maar 1 bak thuis hebt (of geen netwerk), zul je toch echt de resetknop moeten gebruiken :{

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 25 maart 2002 13:59 schreef Jotti het volgende:
als je zowel GPM als X op hetzelfde mouse device zet, dat je hele input core 'freezet'... muis,toetsenbord e.d. helemaal vast, zelfs numlock lampjes e.d. gaan niet meer aan en uit... dan werkt zelfs je magic sysrq key niet meer.
Ehm, weet je dat zeker? De SysRq key wordt namelijk direct door de kernel keyboard interrupt handler afgevangen, daarna gaat het par richting applicaties...

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Dat weet ik heel zeker ja. Helaas, mag ik wel zeggen.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Valium

Valium

- rustig maar -

Daar kun je vaak nog omheen door een lirc-device te hebben of je joystick aangesloten te houden voor deze dingen.

En natuurlijk kan het je systeem meenemen als je experimentele drivers gebruikt. Ik heb vrijdag nog gebruik gemaakt van exp. drivers en me hele HD gewist, maar je weet dat dat kan gebeuren. We hebben het in deze draad echter wel over een "normale" situatie. Daarin hoort dat gewoon niet te gebeuren.

Als je normaal spul gebruikt zonder exp. hacks en beta-direct-rendering spul, dan is Linux rotsstabiel. Quake-veel, Tribes2, HOMM, Wine (nou ja, wordt al randje) werken wel prima. De beta-zooi bijf je af, of je neemt genoegen met de nadelen.

Het is een beetje dubbeltje op de eerste rij idee waar de Nederlanders denkik wel bekend om staan. Alle nieuwe patches en alphadrivers installeren en dan willen dat het gewoon werkt en dat vervolgens als bewijs aanslepen dat linux niet stabiel zou zijn wanneer het toch vastloopt.

EN DAAR BOVENOP IS HET WATER OOK NOG EENS AFGESLOTEN VOOR ONDERHOUD!

(Damn, wat loop ik te flamen...1..2..3..4..5..6..7..8..9..A..B..C..D..E..F. Ik ben weer rustig. Even tijd voor koffie. Oh nee dat kan niet, want er is geen water...)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 25 maart 2002 15:37 schreef Valium het volgende:
1..2..3..4..5..6..7..8..9..A..B..C..D..E..F. Ik ben weer rustig.
LOL
Pagina: 1