[Soyo Mobo] Vreemde vastloper

Pagina: 1
Acties:

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Mijn Soyo 5TE2 moederbord (Pentium I) doet weird: Na het boot-scherm (geheugen tellen, harddisks zoeken) verschijnt voordat geboot wordt van hd/floppy de samenvattingstabel met alle onderdelen in de computer (je weet wel, bij een Award BIOS). Hier loopt de computer vast vlak voordat het aantal KByte L2 Cache memory geprint gaat worden. Dit is dus nog voordat er van flop/hd geboot gaat worden >> ik kan dus niet booten, ook niet naar een flash-floppy...

Iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Het bord heeft het altijd goed gedaan maar heeft een paar maanden op de plank gelegen.

Wat ik al geprobeerd heb:
- andere Pentium CPU (100, 75, 133)
- BIOS clear (jumper)
- ISA videokaart, PCI videokaart
- alleen video + floppy aan het mobo
- ander geheugen (SIMMs)

Voor de duidelijkheid: het bord heeft 256KB L2 cache en dit staat correct ingesteld op het moederbord, het gaat om vastgesoldeerde chips dus ik kan ze niet uitschakelen of tijdelijk verwijderen om te testen.

[edit] Heb een mogelijke oplossing gevonden om het L2 cache uit te schakelen dmv. een jumper maar dit maakt niets uit, ook het uitschakelen van de L2 cache in de BIOS Setup helpt niet, hij blijft vastlopen op het External cache kopje tijdens het booten.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
niemand?? ... ik word een beetje moedeloos :) ineens doet ie het niet meer :'(

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• The Dutchman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 10:45
schop

----------------------------------------

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
vanwaar vanwaar deze schophulp dutchman :+

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Disable in de BIOS eens elk Caching en Shadowing optie die je maar kunt vinden.

Wat voor simmetjes gebruik je eigenlijk? FPM of EDO? Deed die mobo het eerder wel met deze simmetjes?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Nee, ik heb diverse paren SIMMs geprobeerd. Het is een 430FX set dus EDO en FP zouden beide moeten werken, en op zich werken ze ook wel (het geheugen wordt wel correct geteld tijdens de POST). Diverse types, EDO, FP, diverse snelheden, het maakt niet uit... Ik vind het vreemd dat ie vastloopt op die cache omdat die nou juist onboard zit en het eerst wel goed deed...

BIOS: ik heb alle Shadow/Cache/Geheugen zaken al uitgeschakeld, alsmede diverse ISA/PCI en RAM timings zo traag mogelijk gezet en dan nog loopt ie vast op het kopje External Cache...

Ook diverse Pentium CPU's geprobeerd die allemaal goed werken op andere borden, dus het ligt echt aan het bord maar waarom/hoe/wat?

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
En settings als Write Through / Write Back :?
parity check :?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
parity RAM: uit, want geen parity geheugen
parity cache: geen opties
writeback/writethrough: meer iets voor 486 en oude Pentium borden, geen opties aanwezig

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ligt niet aan SIMM geheugen guess ik.. Misschien is de cache toch een beetje gaar of verkeerd ingesteld. Vervelend dat ze bij jou zijn vastgesoldeerd, waardoor je ze er niet gewoon uit kan plukken :{

Maar als deze computer op de door jou beschreven moment niet vastliep, dan zou hij direct daarna toch de floppenslikker gaan checken of er een flop in zit he? Probeer de floppydrive eens te ontkoppelen en met alleen een videokaart (en uiteraard CPU + geheugen, maar dat wist je al ;) ) te opstarten.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
welk moment heb ik dan beschreven dat ie niet vastliep? Volgens mij heb ik alleen gepost dat hij een aantal maanden geleden nog OK werkte.

Maar goed, met en zonder HDD/FDD heb ik ook al geprobeerd, maakt niets uit... Is er ook een manier om een BootBlock te forceren zodat je met de BootBlock opstart nog een flashfloppy kunt gebruiken om te kijken of een nieuwe BIOS uitkomst biedt?

• Gianni Rombios
  • Niet online
Heb je de manual al bekeken?
ftp://ftp.soyo.de/support/5/5te/manuals/5te2.pdf

Lijkt me ook dat de external cache rot is.
jp3 & jp4 geven 1-2 1-2 256 kb cache
en 2-3 2-3 512 kb cache.
Mogelijk is er een andere combinatie die de cache op het bord uitschakelt?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Hey hey dat noem ik een offence voor de echte tweaker :) Tuurlijk heb ik de manual gedownload :) En inderdaad heb ik die jumpers ook al geprobeerd om de Externe Cache op 0KB in te stellen maar het mag allemaal niet baten... :'(

Iemand misschien nog een manier om Award BootBlock te forceren zodat ik een andere BIOS erin kan flashen?

• Gianni Rombios
  • Niet online
[quote]Op zaterdag 23 maart 2002 09:18 schreef limoentje het volgende:
Hey hey dat noem ik een offence voor de echte tweaker :) Tuurlijk heb ik de manual gedownload :) En inderdaad heb ik die jumpers ook al geprobeerd om de Externe Cache op 0KB in te stellen maar het mag allemaal niet baten... :'(

Ho Sorry,
You is... LIMOENTJE! Even niet opgelet (in mijn formulering).
Pardonnez moi :D

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 23 maart 2002 09:18 schreef limoentje het volgende:
Iemand misschien nog een manier om Award BootBlock te forceren zodat ik een andere BIOS erin kan flashen?
Probeer eens je BIOS te kortsluiten.. Geen idee of dat zou helpen.. Of haal de BIOS chip eruit op het moment dat de computer opstart.

Disclaimer: BalusC verlkaart zich hierbij niet verantwoordelijk voor de gevolgen

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 15:56 schreef BalusC het volgende:
Probeer eens je BIOS te kortsluiten.. Geen idee of dat zou helpen.. Of haal de BIOS chip eruit op het moment dat de computer opstart.

Disclaimer: BalusC verlkaart zich hierbij niet verantwoordelijk voor de gevolgen
is te proberen ja :) en gevolgen? tsja, het bord werkt toch al niet dus eventuele gevolgen maken het niet erger dan het nu is :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
update: knoeien met de BIOS chip levert niets op, nog steeds hetzelfde probleem :'( batterij kan ik er ook niet uithalen want die zit in een blokje vastgesoldeerd, en zoveel maakt dat ook niet uit (heb al CMOS clear gedaan ;))

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zondag 24 maart 2002 11:31 schreef limoentje het volgende:
update: knoeien met de BIOS chip levert niets op, nog steeds hetzelfde probleem :'( batterij kan ik er ook niet uithalen want die zit in een blokje vastgesoldeerd, en zoveel maakt dat ook niet uit (heb al CMOS clear gedaan ;))
Sja.. Dan toch maar een tweedehands (Super)Socket7 overwegen.. :{

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
kdenk het ook :'(

Pagina: 1