Mijn Soyo 5TE2 moederbord (Pentium I) doet weird: Na het boot-scherm (geheugen tellen, harddisks zoeken) verschijnt voordat geboot wordt van hd/floppy de samenvattingstabel met alle onderdelen in de computer (je weet wel, bij een Award BIOS). Hier loopt de computer vast vlak voordat het aantal KByte L2 Cache memory geprint gaat worden. Dit is dus nog voordat er van flop/hd geboot gaat worden >> ik kan dus niet booten, ook niet naar een flash-floppy...
Iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Het bord heeft het altijd goed gedaan maar heeft een paar maanden op de plank gelegen.
Wat ik al geprobeerd heb:
- andere Pentium CPU (100, 75, 133)
- BIOS clear (jumper)
- ISA videokaart, PCI videokaart
- alleen video + floppy aan het mobo
- ander geheugen (SIMMs)
Voor de duidelijkheid: het bord heeft 256KB L2 cache en dit staat correct ingesteld op het moederbord, het gaat om vastgesoldeerde chips dus ik kan ze niet uitschakelen of tijdelijk verwijderen om te testen.
[edit] Heb een mogelijke oplossing gevonden om het L2 cache uit te schakelen dmv. een jumper maar dit maakt niets uit, ook het uitschakelen van de L2 cache in de BIOS Setup helpt niet, hij blijft vastlopen op het External cache kopje tijdens het booten.
Iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Het bord heeft het altijd goed gedaan maar heeft een paar maanden op de plank gelegen.
Wat ik al geprobeerd heb:
- andere Pentium CPU (100, 75, 133)
- BIOS clear (jumper)
- ISA videokaart, PCI videokaart
- alleen video + floppy aan het mobo
- ander geheugen (SIMMs)
Voor de duidelijkheid: het bord heeft 256KB L2 cache en dit staat correct ingesteld op het moederbord, het gaat om vastgesoldeerde chips dus ik kan ze niet uitschakelen of tijdelijk verwijderen om te testen.
[edit] Heb een mogelijke oplossing gevonden om het L2 cache uit te schakelen dmv. een jumper maar dit maakt niets uit, ook het uitschakelen van de L2 cache in de BIOS Setup helpt niet, hij blijft vastlopen op het External cache kopje tijdens het booten.
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!