Toon posts:

versterker nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik in de auto 2x pioneer TS-A6968

http://www2.pioneer-eur.com/pioneer/product_detail.jsp?product_id=512&taxonomy_id=25;131 )

incombinatie met een pioneer autoradio DEH-3300r 4x50 watt mosfet...

Het spul draait zonder een versterker en bij veel bas en hoger volume gaat het toch vrij snel vervormen! Zou u mij kunnen zeggen of het aan de luidsprekers ligt of aan het vermogen van de autoradio? Zou het beter worden met een versterker?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

dat ligt aan het feit dat een 4x50watt autoversterker geen 4x50 watt is, maar eerder 4x10 ofzo.

Meer dan genoeg om hard te spelen (ik gok dat je de 95-100db wel haalt ermee), maar als je in muziek ineens flinke uithalen met veel bas enzo hebt (wat weleens nog veel harder wil zijn dan de muziek), dan heb je een dynamisch stuk reserve nodig (moet-ie eventjes 5-10xzoveel vermogen kunnen leveren) en dat heeft zo'n slap ingebouwd radio'tje niet.

Elk beetje net opgebouwd auto versterkertje heeft dat wel, dus met een mooie 2x50watt losse versterker van een goed merk, ga je ineens wel goed geluid hebben. Ook op hoog niveau (hard spelen)

los versterkertje kan dus helpen. Overigens zijn pioneer 6x9" speakers nou niet echt het allermooiste voor in een auto :o.

Als ik jou was, zou ik een 2 + 1 kanaals versterker kopen en een mooie set voor in je voordeur, een subwoofertje (die sluit je aan op je versterker) en een setje kleine ronde middentoonspeakers voor de hoedenplank ofzo.

Klink VEEEEL mooier dan zo'n set blaas 6x9"ers in de hoedenplank :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11
Op vrijdag 22 maart 2002 00:31 schreef JvS het volgende:
dat ligt aan het feit dat een 4x50watt autoversterker geen 4x50 watt is, maar eerder 4x10 ofzo.

Meer dan genoeg om hard te spelen (ik gok dat je de 95-100db wel haalt ermee), maar als je in muziek ineens flinke uithalen met veel bas enzo hebt (wat weleens nog veel harder wil zijn dan de muziek), dan heb je een dynamisch stuk reserve nodig (moet-ie eventjes 5-10xzoveel vermogen kunnen leveren) en dat heeft zo'n slap ingebouwd radio'tje niet.

Elk beetje net opgebouwd auto versterkertje heeft dat wel, dus met een mooie 2x50watt losse versterker van een goed merk, ga je ineens wel goed geluid hebben. Ook op hoog niveau (hard spelen)

los versterkertje kan dus helpen. Overigens zijn pioneer 6x9" speakers nou niet echt het allermooiste voor in een auto :o.

Als ik jou was, zou ik een 2 + 1 kanaals versterker kopen en een mooie set voor in je voordeur, een subwoofertje (die sluit je aan op je versterker) en een setje kleine ronde middentoonspeakers voor de hoedenplank ofzo.

Ach als je die hoedenplank vervangt door een mooie plaat MDF gaat 't ook flink vooruit :)

• jll
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 12:42

jll

Ja idd ik heb in de mini van mijn zus een sony radio met wisselaar achterin gebouwd en een osio (oke ben ik niet trots op) 2 X 100 watt versterker en in de hoeden plank nou ja gesloten ruimte van de achterkant van de auto heb ik twee philips mx200(watt) ovals gebouwd dit gaat echt extreem hard self zo hard dat de versterker was door gefikt maar die heb ik gerepareerd *D

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

Verwijderd

Ik heb ook een 4x50W radio en dit gaat best wel hard, maar lang niet zoals het hoort.
Ik heb net (ongeveer een 4 uur geleden :)) een Majestic versterker (2x150W) ingebouwd, met 2 Beyma's 6"x9", lekker hard en zuiver, maar wel duur.
Heb ook een 30cm JBL liggen, nu nog een versterker en voorspeakers.
Het klinkt echt wel stukken beter met een versterker, niet alleen harder, maar vooral ook zuiverder, toegegeven, die dingen kosten geld, maar ze zijn het after all zeker en vast waard.
Qua boxen heb ik niet zoveel verstand, maar ik weet in ieder geval wel dat ik zeer tevreden ben met m'n Beyma's :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat van die 10 wat geloof ik wel.... en over die MDF hoedenplank dat heb ik dus ook :)

Het gaat ook wel behoorlijk ik bedoel als ik in de binnenspiegel kijk zie ik alles lekker trillen... ik heb nu dus een actieve subwoofer besteld van Magnat dat leek mij een goede oplossing daardoor kan ik de bas een stuk lager zette op de pioneer's en kan ik alles een stuk harder los draaien... wat denken jullie?

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Op dinsdag 26 maart 2002 18:07 schreef hansaat het volgende:
Oke dat van die 10 wat geloof ik wel.... en over die MDF hoedenplank dat heb ik dus ook :)

Het gaat ook wel behoorlijk ik bedoel als ik in de binnenspiegel kijk zie ik alles lekker trillen... ik heb nu dus een actieve subwoofer besteld van Magnat dat leek mij een goede oplossing daardoor kan ik de bas een stuk lager zette op de pioneer's en kan ik alles een stuk harder los draaien... wat denken jullie?
Met een behoorlijke sub heb je binnenkort niet eens meer een binnenspiegel :+

Tip: ovale luidsprekers gaan voor het gehoor wel laag; maar geluidtechnisch is het niet super. Jouw A serie zou je kunnen vervangen door bv de TS-E serie. Een 17cm rond achter en de maximale maat voor van dezelfde serie is niet verkeerd.

Op een versterker draait het allemaal wat prettiger en volumnieuser; dus als je het geld heb: graag!!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 00:31 schreef JvS het volgende:

Ehm.......Of de waarde die opgegeven word bij een autoradio acuraat is ligt compleet aan welk merk het is.En pioneer geeft watages zeer acuraat op dus die autoradio zal daadwerkelijk 4 x 50 wat zijn.En wat het vervormen betreft het kan 2 dingen zijn,resonantie van de speaker, wat er dus op duid dat de speaker er moeite mee heeft.Of vervorming in de vorm van kraken enz. in dat geval zou de autoradio problemen hebben met het te leveren vermogen,dit wil neit meteen zeggen dat de autoradio niet goed is,dit kan ook al snel onstaan waneer te zware speakers op een te lichte autoradio aangesloten worden.Maar om meteen naar een versterker te grijpen is tog een prijzig grapje......
En goed kwaliteit auto versterker loopt al gauw boven de €300.- En wat die leuke sub enz betreft dat is echt alleen als je super goed geluid erin wilt maar opzich overdreven.

Ik bedoel als je het nou helemaal goed wilt doen......Wat ik van plan ben:1 baslink van infinity, en 6 x infinity kappa......Dan heb je het kwaliteit van een concertzaal,met de bassen van sensation.Is wel een lache combinatie,je bent alleen wel wat meer geld kwijt dan normaal(maar aangezien wij een verkoop punt zijn voor infinity scheelt dat al een heel stuk :P)

Als je je echt op de bassen wilt richten ga dan voor pioneer...Sub: hebben ze verschillende een leuke is wel die van 350 wat als je dan tog leuk bezig bent of bauw er meteen 2 x 30 cm bas speakers in :P

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Op dinsdag 26 maart 2002 20:56 schreef Jazzy_jef het volgende:

[..]

Ehm.......Of de waarde die opgegeven word bij een autoradio acuraat is ligt compleet aan welk merk het is.En pioneer geeft watages zeer acuraat op dus die autoradio zal daadwerkelijk 4 x 50 wat zijn.En wat het vervormen betreft het kan 2 dingen zijn,resonantie van de speaker, wat er dus op duid dat de speaker er moeite mee heeft.Of vervorming in de vorm van kraken enz. in dat geval zou de autoradio problemen hebben met het te leveren vermogen,dit wil neit meteen zeggen dat de autoradio niet goed is,dit kan ook al snel onstaan waneer te zware speakers op een te lichte autoradio aangesloten worden.Maar om meteen naar een versterker te grijpen is tog een prijzig grapje......
En goed kwaliteit auto versterker loopt al gauw boven de €300.- En wat die leuke sub enz betreft dat is echt alleen als je super goed geluid erin wilt maar opzich overdreven.
Als je de duitse vakbladen op car-hifi gebied lees; kom je erachter dat 4x50watt mosfet rond de 4x16/17watt RMS is.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke... maar wat kan ik het beste doen als ik moet kiezen uit deze twee optie's

1. een goede actieve subwoofer achterin
2. een goede losse versterker voor de pioneer's

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 22:58 schreef Jivecar het volgende:

[..]

Als je de duitse vakbladen op car-hifi gebied lees; kom je erachter dat 4x50watt mosfet rond de 4x16/17watt RMS is.
Welk vakblad heb je het dan over....Vermogen in mosfet is ongeveer zelfde als RMS,mosfet versterker zijn zwaar,dus als er opstaat 50 is zon ding echt geen 16/7.

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 09:54 schreef hansaat het volgende:
Ja oke... maar wat kan ik het beste doen als ik moet kiezen uit deze twee optie's

1. een goede actieve subwoofer achterin
2. een goede losse versterker voor de pioneer's
sub......

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op woensdag 27 maart 2002 13:54 schreef Jazzy_jef het volgende:

[..]

Welk vakblad heb je het dan over....Vermogen in mosfet is ongeveer zelfde als RMS,mosfet versterker zijn zwaar,dus als er opstaat 50 is zon ding echt geen 16/7.
Volgens mij heb jij iets ontzettend basics niet begrepen :). Een accu levert namelijk 12V, en de dynamo als de motor draait nog wat meer. Maar je hebt dus de beperking van die spanning. Een headunit gebruikt die spanning om de transistoren of de FETs mee te voeden. Een transistor of FET kan nooit een hogere spanning geven dan zijn voedingsspanning, en zels die haalt hij niet. Dat betekent dus dat een head unit bij 12V accu spanning nooit meer dan 12/2^0.5=8.5Vrms kan zetten over de speakers. En dat geeft bij 4 Ohm een vermogen van 18 Watt.
Op dinsdag 26 maart 2002 20:56 schreef Jazzy_jef het volgende:
En wat het vervormen betreft het kan 2 dingen zijn,resonantie van de speaker, wat er dus op duid dat de speaker er moeite mee heeft.Of vervorming in de vorm van kraken enz. in dat geval zou de autoradio problemen hebben met het te leveren vermogen,dit wil neit meteen zeggen dat de autoradio niet goed is,dit kan ook al snel onstaan waneer te zware speakers op een te lichte autoradio aangesloten worden.
Resonanties in een speaker wordt door de mechanische eigenschappen van die speaker bepaald, en evt door de kast. Niet door of hij er moeite mee heeft :).
En misschien dat je eens kan toelichten wat je met "zware speakers" bedoeld?
Pagina: 1