Toon posts:

256MB PC-100 Cas 2-2-2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een bankje 256mb cas 2-2-2 van dane-elec in mijn pc zitten.
Naar ik merk omdat ik veel met photoshop werk dat mijn swap na een tijdje toch nog wel flink gebruikt wordt.
Wou ik graag wat bijprikken echter ik weet geen enkele winkel waar ik 128 of 256 MB PC-100 Cas 2-2-2 kan krijgen pc133 heb ik niks aan.
Kwil m wel graag naast mn huidige module gebruiken namelijk.
En wil een beetje een merk hebben.
Kheb al gevraagd bij noud van eynstein maar die krijgen ze niet meer vertelde hij mij. :'(

iemand toevallig een adressje waar ik nog wel dit vandaan zou kunnen halen ?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Je kunt gewoon PC133 nemen hoor. Is backwards compatible met PC100 geheugen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 01:08
Ik vergelijk het met autobanden: Als je auto maar 200km/h gaat, dan kan je ook banden eronder zetten die tot 250km/h gaan ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
Inderdaad, gewoon een PC133 DIMM bij in steken. Een fatsoenlijke PC133 DIMM heeft ook de juiste entries (2-2-2) in de SPD voor 100Mhz modus, dus is het allemaal geen probleem :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
oke maar dan moet ik 128MB nemen,
256 pc-133 heb ik niks aan moet namelijk op een SS7 chipset van Ali.
Ik neem aan dat iedereen ook wel weet dat je geen 256mb pc-133 in een 100mhz bord kwijt kan.
256MB PC-133 = double sided
PC-100 moederplankjes lezen alleen single-sided uit voor 256MB
Dus je kunt er wel 256 PC-133 inzeten maar dat werkt half gaar.

Dus daarom opnieuw de vraag, weet iemand waar ik het vandaan kan halen?

• Abbadon
Op vrijdag 22 maart 2002 10:55 schreef Dizity het volgende:
.....
Ik neem aan dat iedereen ook wel weet dat je geen 256mb pc-133 in een 100mhz bord kwijt kan.
256MB PC-133 = double sided
PC-100 moederplankjes lezen alleen single-sided uit voor 256MB
Dus je kunt er wel 256 PC-133 inzeten maar dat werkt half gaar.
Ik zou zeggen, verdiep je wat meer in de materie, dan kom je wel op je uitspraak terug.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 11:13 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, verdiep je wat meer in de materie, dan kom je wel op je uitspraak terug.
Care to explain ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 22 maart 2002 22:22 schreef Dizity het volgende:

[..]

Care to explain ?
Een PC133 reepje kan ook op 100MHz lopen. Zelfs op 66MHz. Sterker: 72, 77, 99, 104, 111, etc.. lukt ook wel. Kortom: PC133 kan op elk denkbaar snelheid onder de 133MHz lopen.

sim-pel

• Abbadon
Op vrijdag 22 maart 2002 22:22 schreef Dizity het volgende:

[..]

Care to explain ?
Ja hoor :) Eenieder in deze topic zegt dat 't geen probleem is, dat PC133 backward compatible is met PC100 (wat in het geval van een goede DIMM ook zo is) en jij gooit er direct een boute opmerking tegen aan dat "iedereen wel weet dat je geen PC133 in een PC100 bord kwijt kan" (pats, schop tegen de schenen). Very self explaining I guess?

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
Er heerst bij veel wat pc's betreft minder-kundige en onkundige mensen (en zelfs bij mensen die veel verstand denken te hebben / horen te hebben van computers) een fabeltje .

Dit fabeltje is dat PC133 niet in een 100 MHz of 66 MHz computer gaat werken (En andersom, for that matters).

PC133 en PC100 geheugen hoeft/is fysiek niet anders.
Alleen het PC133 geheugen is officieel getest en goedgekeurd voor 133 MHz snelheid, en moet dan ook een toegangstijd hebben op de chips van 7,5 Nanoseconden.
Pc100 moet minimaal 10 Ns zijn (of sneller).

Vertaal Voorbeeld :
De nederlandse snelwegen zijn "PC120 Moederbord" (120 KM/U)
Er zijn ook weggetjes waar je maar 80 KM/U mag rijden.
Die noemen we even "Moederbord met PC80 geheugen"

Als jij een auto koopt dan staat daar geaverteerd "Kan tot 200 KM/U topsnelheid" . De Auto noemen we "PC200 DIMM".

Zal de auto op de PC120 en de PC80 "moederbord" passen en goed werken? Tuurlijk ! meer dan goed! de auto rijd met PC120 nog lang niet op zn maximale snelheid en zal dus betrouwbaarder en beter werken, minder snel slijten etc.

----------------------------------------------------------

Doublesided en singlesided heeft niets met PC100 of PC133 of PC66 te maken, maar met de dichtheid van de chips.

Er passen maar max 8 normale SDRAM chips aan 1 kant van een dimm-pcb'tje (dus zegmaar t groene plastic).

Als de fabrikant van het geheugen er voor kiest om goedkope chipjes te nemen, dan moet ie voor 128mb misschien allebei de kanten volstouwen, maar oude chips (minder mb/stuk) kosten minder en dat ding is uiteindelijk tot weer 128 mb!

Een a-merk fabrikant pakt dan misschien zelfs maar 4 chips op 1 kant...die kosten wat meer, maar is wel singlesided 128mb.

Dus , als je moederbord het niet ondersteund, kijk gewoon hoeveel kantjes er op de dimm bevolkt zijn. 1 of 2 ?

t leven is zo simpel, en hardware ook :)

-----------------------------------------------------------

Ohja.

PC100 geheugen kan soms best wel op 133 MHz lopen.
Waarom? Omdat fabrikanten een marge houden op hun producten......reden 2...omdat er ALLEEN nog maar PC133 chipjes worden gemaakt (een fabriek produceerd vaak maar 1 type chip, het hele productieprocess wordt verbeterd namelijk) en alle PC100 al verkocht zijn. Netto resultaat, stempeltje met "pc100" op de chips en ze worden verkocht volgens contract aan andere bedrijven.

Maar bij jou thuis lopen ze toch echt prima op 133 : )

Dit is de hele basis van overclocken.
Je test iets voor jezelf uit tot hoever hij stabiel loopt, in plaats van de waardes die de fabrikant opgeeft "in het algemeen" voor jouw stukje hardware.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
het is trouwens zo dat pc 133 geheugen niet gegarandeerd stabiel loopt op 100 mhz 2-2-2. wil je het zeker weten dat het goed werkt dan moet je echt 2-2-2 geheugen hebben.

Verwijderd

Als je mobo altijd en automatisch je SPD uitleest en je dit niet kunt uitzetten in het BIOS, zou je bij oudere moederborden wel degelijk een probleem kunnen krijgen met PC133 (heb ik in de praktijk weleens meegemaakt). 'PC133 :? Dakkenniknie, mazzels!!!' zegt je bordje dan, oftewel ik ga lekker hangen, en dan heb je dus probs.

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 23:32 schreef smvs het volgende:
het is trouwens zo dat pc 133 geheugen niet gegarandeerd stabiel loopt op 100 mhz 2-2-2. wil je het zeker weten dat het goed werkt dan moet je echt 2-2-2 geheugen hebben.
PC100 of PC133 heeft niks met de CAS-latency te maken. Dat zijn 2 verschillende dingen. Je kunt hooguit zeggen dat niet alle PC133 DIMMetjes, die ook gewoon CAS3 kunnen zijn, wel op 100 Mhz CAS222 trekken. Maar meer ook niet :)

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 03:50 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

PC100 of PC133 heeft niks met de CAS-latency te maken. Dat zijn 2 verschillende dingen. Je kunt hooguit zeggen dat niet alle PC133 DIMMetjes, die ook gewoon CAS3 kunnen zijn, wel op 100 Mhz CAS222 trekken. Maar meer ook niet :)
Wat smvs beweert klopt natuurlijk wel. Als een DIMM gegarandeerd loopt op 133Mhz CAS2, dan loopt hij zeker weten ook op 100Mhz CAS2. En dat is denk ik wat smvs bedoelt :).

• Abbadon
Op vrijdag 22 maart 2002 23:32 schreef smvs het volgende:
Deels heb je helemaal gelijk. Echter, een PC133 DIMM met een juist geprogrammeerde SPD (zoals ik al eerder aanhaalde) heeft geen problemen met PC100 -222 snelheden. Naast de bekende -222 en -333 timings zijn er meerdere settings belangrijk voor een stabiele werking, zoals de tRC en tRCD, als er naast de instellingen voor PC133 snelheid ook alternatieve parameters in de SPD staan voor PC100 modus is er niks aan het handje. Hier heb ik een voorbeeld van een van m'n PC133 DIMM's:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/spdreadout.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/spdreadout2.gif

Aan de hand v.d. FSB en dat te vergelijken met de juiste bits in de SPD wordt automatisch vastgesteld welke parameters worden gebruikt. Dit werkt in de praktijk ook prima, als ik deze DIMM's op 133 instel worden de automatisch de juiste waardes geladen (o.a. -333) en als ik de FSB op 100MHz instel worden andere waardes ingesteld (o.a. -222) en dat natuurlijk 100% stabiel, op een PC100 moederbord :)

Zijn overigens Dane-Elec PC133 DIMM's.

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 09:57 schreef Abbadon het volgende:
Aan de hand v.d. FSB en dat te vergelijken met de juiste bits in de SPD wordt automatisch vastgesteld welke parameters worden gebruikt. Dit werkt in de praktijk ook prima, als ik deze DIMM's op 133 instel worden de automatisch de juiste waardes geladen (o.a. -333) en als ik de FSB op 100MHz instel worden andere waardes ingesteld (o.a. -222) en dat natuurlijk 100% stabiel, op een PC100 moederbord :)
Welke zichzelf 'tweaker' noemende persoon laat zŽn memorytimings nu aan de hand van de SPD instellen :? Hier loopt een Mtek 133Mhz-333 reepje vrolijk op 150Mhz-232, en een Infineon 133Mhz-333 op 150Mhz-222. DaŽs gewoon een kwestie van tweaken en daarna memtest86 draaien. Verder klopt er van die SPD 9 van de 10 keer helemaal niks, dus daar zou ik ook maar niet te snel van uitgaan.

Dus als je die SPD even negeert, dan heeft smvs gewoon 100% gelijk. Overigens draaien veel PC133-333 dimmetjes vaak al op 133Mhz-222 (tenminste, daŽs mijn ervaring) en dus ook zeker op 100Mhz-222. Maar als je het vantevoren zeker wilt weten, moet je voor C222 gegarandeerd PC133 kopen.

• Abbadon
Op zaterdag 23 maart 2002 10:14 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Welke zichzelf 'tweaker' noemende persoon laat zŽn memorytimings nu aan de hand van de SPD instellen :? Hier loopt een Mtek 133Mhz-333 reepje vrolijk op 150Mhz-232, en een Infineon 133Mhz-333 op 150Mhz-222. DaŽs gewoon een kwestie van tweaken en daarna memtest86 draaien. Verder klopt er van die SPD 9 van de 10 keer helemaal niks, dus daar zou ik ook maar niet te snel van uitgaan.

Dus als je die SPD even negeert, dan heeft smvs gewoon 100% gelijk. Overigens draaien veel PC133-333 dimmetjes vaak al op 133Mhz-222 (tenminste, daŽs mijn ervaring) en dus ook zeker op 100Mhz-222. Maar als je het vantevoren zeker wilt weten, moet je voor C222 gegarandeerd PC133 kopen.
Heel stoer allemaal hoor, maar dat voegt nul komma niks toe aan de discussie; je kan met zelf klooien géén garanties afgeven, hooguit waarschijnlijkheden (en daar heeft de topicstarter niks aan). Wat wil je eigenlijk met deze opmerking zeggen "Dus als je die SPD even negeert, dan heeft smvs gewoon 100% gelijk"? Dus als ik de rest v.d. wereld negeer heb ik te allen tijde gelijk :? Erg.. ehm.. hoogstaand ja.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Al die leuke verhalen over autobanden die geheugen zijn en zoh :). Zijn wel mooi, maar een ding klopt er niet aan :D. Ik heb zelf een TX97-E die heeft FSB van 66 Mhz. Ik had toen 133 Mhz noname gekocht, in het mobo gedaan. Startte niet :(. Toen terug gegaan in de winkel, deed het daar wel. Ik helemaal balen, toen werd ik door gewezen naar pc tronix, daar heb ik een pc133 UNGEBUFFERD dimm gekocht en jahoor die deed het :? :7...

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 10:29 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Heel stoer allemaal hoor, maar dat voegt nul komma niks toe aan de discussie; je kan met zelf klooien géén garanties afgeven, hooguit waarschijnlijkheden (en daar heeft de topicstarter niks aan). Wat wil je eigenlijk met deze opmerking zeggen "Dus als je die SPD even negeert, dan heeft smvs gewoon 100% gelijk"? Dus als ik de rest v.d. wereld negeer heb ik te allen tijde gelijk :? Erg.. ehm.. hoogstaand ja.
Gaan we een beetje vervelend lopen doen? Die opmerking van jou voegt juist helemaal niks toe. SPD blablabla. Wat mijn en smvsŽ verhaal toevoegt, is dat als de topicstarter PC133-222 (gegarandeerd) koopt, hij het ook zeker weten op 100Mhz 222 kan laten lopen (mits het geheugen natuurlijk ook aan de juiste voorwaarden voldoet wat betreft buffering ed :)). En even voor jouw informatie: daar gaat dit topic over! Dus kappen met bijdehand doen en denken dat je alles beter weet, ik ben waarschijnlijk al jaren langer een tweaker dan jij, dat blijkt wel uit het feit dat je niet eens weet dat 90% van alle SPDŽs pure bullshit is. Daar heeft je aantal postings niks mee te maken. Nogmaals, wie kijkt er nou naar zŽn SPD :? Als de winkel het garandeert op 222, dan heeft die SPD er geen moer mee te maken. Jij beweer dat smvs maar ten dele gelijk heeft, maar hij heeft helemaal gelijk. Een echte tweaker heeft geen enkele boodschap aan zŽn SPD.

• Abbadon
Op zaterdag 23 maart 2002 11:53 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Gaan we een beetje vervelend lopen doen? Die opmerking van jou voegt juist helemaal niks toe. SPD blablabla. Wat mijn en smvsŽ verhaal toevoegt, is dat als de topicstarter PC133-222 (gegarandeerd) koopt, hij het ook zeker weten op 100Mhz 222 kan laten lopen (mits het geheugen natuurlijk ook aan de juiste voorwaarden voldoet wat betreft buffering ed :)). En even voor jouw informatie: daar gaat dit topic over! Dus kappen met bijdehand doen en denken dat je alles beter weet, ik ben waarschijnlijk al jaren langer een tweaker dan jij, dat blijkt wel uit het feit dat je niet eens weet dat 90% van alle SPDŽs pure bullshit is. Daar heeft je aantal postings niks mee te maken. Nogmaals, wie kijkt er nou naar zŽn SPD :? Als de winkel het garandeert op 222, dan heeft die SPD er geen moer mee te maken. Jij beweer dat smvs maar ten dele gelijk heeft, maar hij heeft helemaal gelijk. Een echte tweaker heeft geen enkele boodschap aan zŽn SPD.
Tja, wat moet ik hier nou weer mee aan? Laat ik me beperken tot het technische gedeelte, ingaan op de andere, behoorlijk ongenuanceerde, opmerkingen van jou (je kent me geen eens) leidt toch tot niets.
Als je goed leest heb ik het vanaf m'n eerste reactie al over een goed geprogrammeerde SPD, dus valt de 90% blabla al af (ik voeg zelfs een voorbeeld van een goed geprogrammeerde SPD bij, maar ach). Alleen een goed geprogrammeerde SPD kan iemand van te voren garanderen dat de PC133 DIMM ook met de -222 settings op 100MHz draait, al het andere blijft giswerk en proberen (tweaken) maar biedt vooraf geen garanties. Ook een PC133 -222 DIMM met een SPD zonder de juiste PC100 parameters zal niet gegarandeerd stabiel lopen op PC100 -222 snelheid, dit omdat de CAS, RAS-to-CAS en RAS Precharge time niet de hele lading dekken. Naast deze drie meest bekende parameters zijn er nog een paar andere belangrijke settings die bepalend zijn voor een goede werking, settings die voor PC100 en PC133 verschillen, dit zijn o.a. de tRC, tRAS, tAC, tHI, tSI. Wanneer de waardes behorend bij zowel PC100 als PC133 in de SPD staan zal zo'n PC133 DIMM probleemloos op PC100 -222 snelheid draaien. Natuurlijk is het ook vereiste dat een DIMM technisch gezien aan de SPD parameters gehoor moet kunnen geven en dat de SPD goed uitleesbaar is, maar met een kwaliteits DIMM is dat geen probleem.
Overigens speel ik ook graag met deze timings voorzover het BIOS of externe software (WPCREDIT) me dit toelaat, alleen wil ik van te voren graag bepaalde garanties hebben, en dat geldt voor meerdere mensen. Niet iedereen hier is tweaker in de zin van het woord zoals jij het aangeeft, en ook niet iedereen is bij machte (hetzij door kennis, of technische beperkingen v.h. BIOS) of heeft gewoon geen zin (niks ergs aan) de diverse parameters handmatig goed in te stellen opdat 'ie een 100% werkend en stabiel systeem heeft, met het riscico dat 't zelfs dan nog niet goed werkt.

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 12:55 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Tja, wat moet ik hier nou weer mee aan? Laat ik me beperken tot het technische gedeelte, ingaan op de andere, behoorlijk ongenuanceerde, opmerkingen van jou (je kent me geen eens) leidt toch tot niets.
Als je goed leest heb ik het vanaf m'n eerste reactie al over een goed geprogrammeerde SPD, dus valt de 90% blabla al af (ik voeg zelfs een voorbeeld van een goed geprogrammeerde SPD bij, maar ach). Alleen een goed geprogrammeerde SPD kan iemand van te voren garanderen dat de PC133 DIMM ook met de -222 settings op 100MHz draait, al het andere blijft giswerk en proberen (tweaken) maar biedt vooraf geen garanties. Ook een PC133 -222 DIMM met een SPD zonder de juiste PC100 parameters zal niet gegarandeerd stabiel lopen op PC100 -222 snelheid, dit omdat de CAS, RAS-to-CAS en RAS Precharge time niet de hele lading dekken. Naast deze drie meest bekende parameters zijn er nog een paar andere belangrijke settings die bepalend zijn voor een goede werking, settings die voor PC100 en PC133 verschillen, dit zijn o.a. de tRC, tRAS, tAC, tHI, tSI. Wanneer de waardes behorend bij zowel PC100 als PC133 in de SPD staan zal zo'n PC133 DIMM probleemloos op PC100 -222 snelheid draaien. Natuurlijk is het ook vereiste dat een DIMM technisch gezien aan de SPD parameters gehoor moet kunnen geven en dat de SPD goed uitleesbaar is, maar met een kwaliteits DIMM is dat geen probleem.
Overigens speel ik ook graag met deze timings voorzover het BIOS of externe software (WPCREDIT) me dit toelaat, alleen wil ik van te voren graag bepaalde garanties hebben, en dat geldt voor meerdere mensen. Niet iedereen hier is tweaker in de zin van het woord zoals jij het aangeeft, en ook niet iedereen is bij machte (hetzij door kennis, of technische beperkingen v.h. BIOS) of heeft gewoon geen zin (niks ergs aan) de diverse parameters handmatig goed in te stellen opdat 'ie een 100% werkend en stabiel systeem heeft, met het riscico dat 't zelfs dan nog niet goed werkt.
Ik ben blij dat jij weer wat genuanceerder geworden bent, dan zal ik dat ook weer worden :).

Inderdaad doen die andere parameters er ook toe, die zijn alleen helemaal niet in te stellen. Een moederbord als de KT7 kijkt helemaal niet in het SPD om deze paramters te bepalen, hoe die het dan wel doet weet ik niet precies, maar waarschijnlijk neemt hij er gewoon een aantal standaardwaarden voor aan. Volgens mij zijn die timingparamters die jij noemt trouwens alleen van belang om te kijken of je geheugen sowieso wel PC133 is, de JEDEC schrijft hier gewoon bepaalde maximale/minimale waarde voor. Voor een PC100 zullen normaal gesproken al deze paramters een nog grotere/kleinere waarde mogen hebben en er ontstaat dus geen enkel probleem als je de PC133 DIMM op 100 Mhz laat draaien, en al helemaal niet voor de CAS, RAStoCAS en RAS precharge settings.

Wat je trouwens ook impliciet uit jouw verhaaltje zou kunnen halen, is dat een DIMM zonder SPD-chip (ja die bestaan) helemaal niet in een modern bord zou kunnen werken. Dit is echter niet waar. Ik heb thuis nog een 32 Mb merkloos en ongespecificeerd SDRAM-dimmetje liggen (was nog van ruim voor de tijd van de PC66 en PC100 standaarden), zonder SPD. En deze loopt ook met gemak op 100MHZ-233 op mŽn KT7, of op 120Mhz-333 :).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zo, dat was weer een geweldige discussie! Lekker gedetailleerd :9

Ik denk dat de topicstarter hier wel meer dan genoeg aan hebt! ;)

• Abbadon
Op zaterdag 23 maart 2002 13:10 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik ben blij dat jij weer wat genuanceerder geworden bent, dan zal ik dat ook weer worden :).

Inderdaad doen die andere parameters er ook toe, die zijn alleen helemaal niet in te stellen. Een moederbord als de KT7 kijkt helemaal niet in het SPD om deze paramters te bepalen, hoe die het dan wel doet weet ik niet precies, maar waarschijnlijk neemt hij er gewoon een aantal standaardwaarden voor aan. Volgens mij zijn die timingparamters die jij noemt trouwens alleen van belang om te kijken of je geheugen sowieso wel PC133 is, de JEDEC schrijft hier gewoon bepaalde maximale/minimale waarde voor. Voor een PC100 zullen normaal gesproken al deze paramters een nog grotere/kleinere waarde mogen hebben en er ontstaat dus geen enkel probleem als je de PC133 DIMM op 100 Mhz laat draaien, en al helemaal niet voor de CAS, RAStoCAS en RAS precharge settings.

Wat je trouwens ook impliciet uit jouw verhaaltje zou kunnen halen, is dat een DIMM zonder SPD-chip (ja die bestaan) helemaal niet in een modern bord zou kunnen werken. Dit is echter niet waar. Ik heb thuis nog een 32 Mb merkloos en ongespecificeerd SDRAM-dimmetje liggen (was nog van ruim voor de tijd van de PC66 en PC100 standaarden), zonder SPD. En deze loopt ook met gemak op 100MHZ-233 op mŽn KT7, of op 120Mhz-333 :).
Hehe, kom ik net terug v.d. kapper en blijkt 't na een wat 'valse start' (ja, ik steek de hand ook in m'n eigen boezem ;) ) toch nog interessant te worden :)
Wat de DIMM's zonder SPD betreft, daar zal het BIOS zelf bepaalde (standaard) instellingen voor gebruiken. Ik meen dat de MSR (Mode Register Set) hier een grote rol in speelt; de SDRAM chip interpreteert de bepaalde signalen die via de adreslijn binnenkomen als input voor het interne register en de chipset herleidt zo de parameters voor CL en lengte en type burst accessen. Dit gebeurt naast de normale lees, schrijf en refresh operaties tijdens het starten v.d. BIOS en wordt voor de duur tot de volgende boot onveranderd vastgelegd. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij maakt een moderne chipset altijd standaard gebruik v.d. SPD als deze aanwezig is, ook de KT133 (ik kan me voorstellen dat als je 'by SPD' uitvinkt de SPD instellingen er nog steeds staan, alleen dat je deze nu aan kan passen). Wat ik in feite aan wou geven is dat een SPD niet heilig is voor de gevorderde tweaker (geef 'm een goed tweakbaar BIOS en hij komt een heel eind heen :) ) maar wel een uitstekende ontwikkeling voor computers in het algemeen waarmee je wel bepaalde garanties kunt krijgen (lees: staan de juiste instellingen in de SPD, dan zal de DIMM ook met die instellingen moeten werken).

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 15:20 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Hehe, kom ik net terug v.d. kapper en blijkt 't na een wat 'valse start' (ja, ik steek de hand ook in m'n eigen boezem ;) ) toch nog interessant te worden :)
Wat de DIMM's zonder SPD betreft, daar zal het BIOS zelf bepaalde (standaard) instellingen voor gebruiken. Ik meen dat de MSR (Mode Register Set) hier een grote rol in speelt; de SDRAM chip interpreteert de bepaalde signalen die via de adreslijn binnenkomen als input voor het interne register en de chipset herleidt zo de parameters voor CL en lengte en type burst accessen. Dit gebeurt naast de normale lees, schrijf en refresh operaties tijdens het starten v.d. BIOS en wordt voor de duur tot de volgende boot onveranderd vastgelegd. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij maakt een moderne chipset altijd standaard gebruik v.d. SPD als deze aanwezig is, ook de KT133 (ik kan me voorstellen dat als je 'by SPD' uitvinkt de SPD instellingen er nog steeds staan, alleen dat je deze nu aan kan passen). Wat ik in feite aan wou geven is dat een SPD niet heilig is voor de gevorderde tweaker (geef 'm een goed tweakbaar BIOS en hij komt een heel eind heen :) ) maar wel een uitstekende ontwikkeling voor computers in het algemeen waarmee je wel bepaalde garanties kunt krijgen (lees: staan de juiste instellingen in de SPD, dan zal de DIMM ook met die instellingen moeten werken).
Dat van dat MSR vind ik wel interessant, dat wist ik allemaal niet precies, daar ga ik eens wat meer over opzoeken. De KT133 kàn inderdaad gebruik maken van de SPD om de geheugenparameters op te zoeken. Een fabrikant als AOpen maakt hier tegenwoordig geloof ik ook altijd gebruik van en hun moboŽs zullen waarschijnlijk wel moeite hebben met SPD-loze dimmetjes. Maar bij de Abit KT7 (inderdaad ook KT133) is er geeneens de mogelijkheid om dit 'by SPD' te laten doen. Hier moet je het altijd handmatig instellen. Een echte tweakerd (waar dit mobo trouwens ook voor bedoeld is) zit daar natuurlijk niet mee, integendeel.

Maar jij wil dus zeggen dat het mobo wel meer instellingen uit het SPD haalt dan de instellingen voor Mhz, CAS, RAS2CAS en RAS precharge? Dit vraag ik me ernstig af, maar het zou kunnen, daar ga ik me eens in verdiepen. Het is volgens mij inderdaad wel zo dat andere parameters ook van belang zijn voor de kwaliteit van een geheugenchip, maar het gevolg daarvan zul je volgens mij alleen merken in de praktijk bij de stabiliteit en bij het overklokken. Volgens mij verwacht een mobo gewoon output van een dimmetje volgens de PC133-standaard, de enige dingen die daarbij verder nog aanpasbaar zijn, zijn de waarden voor CAS, RAS2CAS en RAS precharge.

Over dat SPD-loze dimmetje, de parameters op de KT7 kon ik bij dit reepje net zo instellen als op repen mèt SPD. En dit had ook wel degelijk effect, dat kon ik gewoon meten in een benchmark. Dus het was niet zo, dat het mobo uitging van alleen maar standaardwaarden.

Over de SPD zelf: dit is inderdaad een goede ontwikkeling voor mensen die stabiliteit en gemak het belangrijkst vinden. Het is alleen jammer dat veel fabrikanten zo slordig omspringen met het invullen van de SPD, zo moeilijk kan het volgens mij toch niet zijn :?

• Abbadon
Van MSR weet ik ook niet het fijne, ik heb er een poosje terug iets over gelezen, maar niet meer dan dat.

Ja, het BIOS haalt meer instellingen uit de SPD dan alleen die voor CL, tRCD en tRP en het maximale aantal MHz (combo van tAC en tCYC). Alle voor voor operatie relevante parameters worden tijdens het opstarten uitgelezen, ook parameters als tRRD en tRAS, deze twee bijvoorbeeld omdat er DIMM's zijn die afwijken v.d. PC100/133 standaard, zoals een 'PC150' DIMM (die dus andere, scherpere, waardes behoort te hebben voor tRRD en tRAS). Natuurlijk moeten het BIOS en de chipset wel goed genoeg zijn om alles goed uit te lezen en overeenkomstig te handelen (hoewel de KT133 wel een SPD goed uit zou moeten lezen bleek VIA met de KT133 d'r toch een potje van gemaakt hebben, nu herinner ik me 't weer omdat ik in 2000 een KT133 bord moest kopen en hier ook info over zocht, ik kan me voorstellen dat Abit die hele auto-herkenning daarom maar (deels) achterwege heeft gelaten? ).

Het is idd jammer dat er zo geknoeid wordt met SPD's, da's een reden dat ik ook altijd de bekende A-merk DIMM's aanraad in m'n omgeving, daarop is het veelal goed geregeld :)

Verwijderd

Topicstarter
oke was ik weer,
hoe leuk het ook klinkt in de realiteit werkt het niet
ik heb er al 3 bankjes ingehad
(kingston,samsung hyundai) allemaal pc-133 double
256mb pc-133 is bijna altijd double sided hoe je het ook went of keert.
Dat pakt mn moederbord dus niet :( only single.
Kheb tenminste nog nooit single sided 256mb pc-133 bankjes gezien.
Nou spreek ik eerder over "pc-100 specs" ook beetje verkeerd uitgedrukt, maar de meeste _oudere_ borden met een 100mhz fsb (rec.) (bx,ali V,mvp3) hebben hetzelfde euvel als ik nu heb. (vertel namelijk duidelijk dat ik een ss7bord heb).

Nou kun je er hier discussies over gaan nahouden over cas/ras timings maar dat heeft er weinig mee van doen :D
ik kies gewoon voor het beste en wie zou me dat afraden?
om die paar euro?

Dus waar haal ik nog cas2 pc-100 vandaan ?
of met zekerheid single pc-133 ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer www.geheugen.com
Je moet wel de exacte merk/type van je moederbord kennen :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de link joh :)
kende m al wel (offspring van funprice)
maar nog niet zo ruim gekeken..

hoe denken jullie over transcend bankjes?

• Almachtige
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07-2019
Ga gewoon bij de winkel langs en vraag naar het merk van de chippies en de produktienummer. Schrijf dat op een papiertje, ga dan naar huis en check het ff op internet of het PC100-cas 222 aankan en of het single-sided is(dit betwijfel ik, maar ja). :+

Asus CUSL-2C/Intel PIII 1000@1200 Mhz/512 MB Pc133/Asus V7100 Pro/T 64 MB/Maxtor 20 GB 7200 rpm + Maxtor 80 GB 7200 rpm LB/Creative Audigy/17" Iiyama 8617T

• Abbadon
Heb je in de pricewatch gekeken? Daar zie ik ook PC100 staan. Overigens, wat voor chipset heb je d'r precies op zitten, want ik ben nog steeds verbaasd dat 'ie wel single-sided spul moet pakken en geen double-sided (is met ouder spul veelal juist omgekeerd), een Aladin 5 of zo? En die keren dat je er zo'n PC133 DIMM op had, heb je toen ook met het BIOS gespeeld?

Verwijderd

Ik heb zelf een Ali, SiS en MVP SS7, en bij mij kunnen er alleen SINGLE-SIDED 256MB in, overigens staat dit niet in de manual. In de manual wordt alleen gesproken over maximaal 128MB geheugen. Schijnt ook te maken te hebben met de chipset revisie. Mijn chipset Ali revisie B (Biostar M5ALA rev. 1.1) pakt geen 256MB strips, terwijl diezelfde ramstrip in een Ali revisie E (Jetway Mobo) wel werkt. De MVP (Asus) heb ik persoonlijk niet getest, alhoewel ik veel lees dat mensen er problemen mee hebben ivm double-sided. De SiS is een oplichters bord van Pc-Chips - model PC100 (nee, ik ben er niet ingetrapt, ik heb hem gratis gekregen) de FSB kan namelijk niet hoger dan 90Mhz - terwijl de Bios 100Mhz aangeeft (en dus liegt). En om het nog erger te maken: de chipset kan maar maximaal 83.3Mhz aan. Cas2 is te halen met dit bord, alleen dan wel tot 83.3Mhz, en met maximaal 128MB strips.

Over de geheugen die jij het beste kan gebruiken:
- Single Sided Unbuffered PC133 SDRAM 256MB - minimaal CAS3 op 133Mhz, zou toch wel 85% zeker op CAS2 moeten kunnen op 100-110Mhz in een SS7.

En waar kopen: www.geheugenshop.com en anders in de pricewatch gewoon een paar bedrijven e-mailen met jouw CAS2 Single Sided verhaal.

Aan de andere discussie over SPD-loze chips: in de Bios van een SS7 zit de instelling: autodetect DIMM/CPU clock. Hij gaat volgens mij gewoon een aantal vaste instellingen na en kijkt of de componenten reageren. Na een gevonden FSB/DIMM snelheid gaat hij pas verder met de Pre-Boot (memtest etc.). Volgens mij, als je de autodetect DIMM/CPU clock uitzet, wordt de hele SPD niet eens uitgelezen, maar kan je de settings forceren (zoals imho tweakers betaamt).

Mocht je je helemaal willen uitleven, dan kan je ook je eigen heatspreader maken van een oud stukje aluminium, misschien dat dan het stripje beter op CAS2 wil.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zondag 24 maart 2002 07:45 schreef euss het volgende:
En waar kopen: www.geheugenshop.com
Een dead link? Of ben je in de war met http://shop.tweakers.net/geheugen :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er van alles mee geprobeerd,
volgens de handleiding van het bord pakt ie ook alleen single-sided
het is idd een ali 5 waarbij dit niet wil.
maar heb ook een bx met hezelfde euvel.
met die bx heb ik nog niet zoveel gespeeld, maar met die ali 5 heb ik echt zoveel geprobeerd, eigen instellingen ,spd enz.
128mb pc-133 is geen probleem ,256mb echter wel.
Gewoon echt de chipconfig waar dat bord niks mee kan.
maar ik heb al gevonden wat ik zocht (niet in pricewatch btw.)
die geheugen.com heeft een prachtig assortiment.
dat transcend geheuegen is dat een beetje wat ?

Verwijderd

Je zou eens kunnen meelen naar bijv. informatique die verkopen Dane-Elec best kans dat ze het voor je kunnen bestellen. (of een andere shop die geheugen van Dane-elec verkopen).

Verwijderd

Topicstarter
Dane-elec maakt geen pc-100 cas2 ram meer :(

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 15:41 schreef Dizity het volgende:
Dane-elec maakt geen pc-100 cas2 ram meer :(
LOL daarom moet je ook PC133 kopen. Gewoon een aantal winkels afbellen, of ze ook single-sided 256 Mb PC133-CAS2 hebben en zoja: kopen en erin proppen. Dan kom je trouwens waarschijnlijk bij merkgeheugen uit. Als het dan nog niet werkt, denk ik niet dat het je met PC100 wel gaat lukken. Single-sided 256Mb PC133 bestaat in elk geval wel, ik heb het weleens gezien. En hoe denk je dat ze anders 512Mb dimmetjes maken?

Je bent gek als je nu nog PC100 koopt, het is stervensduur (kwestie van vraag/aanbod), als je het nog kunt vinden, en je raakt het straks aan de straatstenen niet meer kwijt.

Overigens kan de BX wel met dubbelsided 256Mb overweg, dat heb ik namelijk met eigen ogen gezien (op een BE6-II). Dus het zal wel specifiek aan jouw mobo liggen, dat het niet lukt.

Verwijderd

Topicstarter
Dacht je echt dat ik dat nog niet gedaan had?
bij 512 gebruiken ze trouwens totaal andere chips waar mijn bord al helemaal niet mee overweg kan dat is nog geen argument!

btw eerste generaties bx hebben ditzelfde euvel hoor..for sure!
zoek voor de lol maar eens op dit forum daarover.

• Abbadon
Ik ben niet bekend met de ALi Aladdin 5, maar in deze PDF zie ik het volgende staan:
  • Supports 4 single-sided DIMMs based on x4 DRAMs
  • Supports 4 single and double-sided DIMM's based on x8 and x16 DRAM's
  • Supports 64Mbit (16Mx4, 8Mx8, 4Mx16) technology of SDRAMs
Oftwel, ik volg het niet meer. Volgens de specs mag jouw huidige 256MB DIMM helemaal niet werken (want met 64Mbit chips kom maximaal op 128MB DIMM's uit), en mocht het bord sinds de invoering van 128Mbit chips ook deze ondersteunen, dan zou hij prima 256MB double-sided DIMM's aankunnen (want die hebben o.a. ook x8 chips, 16Mx8 om precies te zijn). Lekker duidelijk dus allemaal |:( die ALi 'documentatie'.

Even voor de duidelijkheid, wat voor type 256MB PC100 DIMM heb je d'r nu op zitten? single, double, welke chips (?Mx?)?
Als je daar achter kan komen (staat wellicht op de chips zelf) lijkt me een DIMM met exact dezelfde chipconfiguratie en chips met dezelfde structuurdiepte x datalijnen de enige oplossing.

Wat je BX euvel betreft, daar zul je nooit een single-sided 256MB DIMM volledig op aan de praat krijgen, daar moeten in het 256MB geval double-sideds op met 128Mbit 16Mx8 chips, da's de enige optie.

• Abbadon
Als ik hier kijk zie ik dat Dane-Elec 256MB PC100 DIMM's met 16Mx8 chips aanbiedt voor een bord met Aladdin 5 chipset (in dit geval de Asus P5A), dat is dus double-sided. Derhalve zou een PC133 double-sided (dus ook met 16Mx8 chips) ook moeten werken. Crucial gaat volgens de memory configurator maar tot 128MB, maar wél PC133. Dit is iig één v.d. redenen dat ik me verre houdt van dit soort slecht gedocumenteerde chipsets (VIA spant wat dat betreft helemaal de kroon). Veel succes in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
btw op dimm sticker staat pc-100 cas 2-2-2
STD 32x64 (64-bits)
dit is dus een dubbelzijdige.

Van de ali5 chipset waren trouwens 2 versies; de (1533 south/1541 north) en de (1543c south/1542 north)

me heeft de laatste, dat verklaart je misvertand i guess.
jij hebt een pdf van de 1541..

wat er op crucial site staat klopt trouwens niet...
Max Unbuffered SDRAM: 384 MB <-

ook nog misschien ander wetenswaardigheidje over dit bord.
als je er een k6-2 of lager in hebt kan ie maar omgaan met 128mb heb je er een k6-2/3 + in dan loopt dit tot 768.
(terwijl daar ook weer uitzonderingen op zijn)
ik heb dus een k6-3+ 450

maar hij loopt nu echt goed op both sided 256mb, terwijl ie volgens het boekje dat niet kan :?

echter heb ik al 3 andere pc-133 dimms gehad van 256 die niet wilden. hiervan wist ik echter de chip config niet..

ik zal dus wel op zoek moeten naar dat 32x64 right?

of kan het er ook nog wat mee te doen hebben dat ik geflasht heb naar het laatste beta bios? (was voor extra cpu features voor de k6 +'jes).

mn spd ziet het 2-2-2 bankje overigens als 3-2-2 (ras=2 ras to cas=2 en cas=3) maar heb m gewoon zelf op 2-2-2 gezet.
de 2 cruciale zijn iig 2 :)
Pagina: 1