Ik zette vanmiddag mijn computer aan en zo opeens geeft hij een rare error aan. Iets van CMOS Checksum Defaults loaded. Ik heb alles al losgekoppeld gehad en toen aangehad maar nog niks. Videokaart heb ik in een andere computer geprobeerd en daar doet hij het wel in. Ik heb de bios al gereset ook niks. Wat kan het nou nog zijn? Je kan aan mijn sign wel zien wat voor computer het om gaat.
CMOS... Lijkt op je BIOS chip... (ben maar newbie)
Zou ook iets met je geheugen kunnen zijn? Ff ander reepje proberen...
Wannneer krijg je deze error? Tijdens het booten neem ik aan?
Zou ook iets met je geheugen kunnen zijn? Ff ander reepje proberen...
Wannneer krijg je deze error? Tijdens het booten neem ik aan?
Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!
Je CMOS backup batterij zal wel af zijn. De nieuwere moederborden zijn uitgevoerd met een CR2032 batterijtje. Als het al een ouder bord is dan kun je pech hebben en dan moet je solderen.
Verwijderd
cmos heeft zeker iets met je bios te maken....probeer effe te kijken waar je cmos zit op je moederbord...
batterij eruit 5 min wachten en er weer in.
haal wel effe je stroom van je pc
opnieuw starten en als we geluk hebben doet ie het weer
[edit] gheghe maal 3 20.02
batterij eruit 5 min wachten en er weer in.
haal wel effe je stroom van je pc
opnieuw starten en als we geluk hebben doet ie het weer
[edit] gheghe maal 3 20.02
Het is een ECS K7VTA3 moederbord. Ik heb hem nog geen maand. Maar wat jullie mij willen vertellen is dat de cmos de batterij is?
Verwijderd
of je batterijtje is leeg of je heb te vaak op je aan knopje gedrukt zodat je cmos is gereset.... dus even weer je bios instellen en kijken of ie het weer doet... door hem ff aan en uit te zetten
Verwijderd
inderdaad brakke batterij of een (deels) gecrashte bios. Maar als je het mobo past hebt en je hebt hem nieuw gekocht dan ga je toch gewoon terug voor de garantie!
Hij heeft het een tijd gedaan aleen vanmiddag was hij zopeens weg. En ik heb hem bij gitron gekocht dus de garantie word moeilijk.
idd als je em naar gistron stuurt ben je em toch snel 3 á 4 weken kwijt
opnieuw flashen geen optie ?
Meestal wil de computer geeneens aan. En als hij al aan wil en ik kom in de bios dan loopt hij vast. En hij gaat aleen aan als hij een tijdje uit heeft gestaan.
het schijnt vaker voor te komen dat ecs lege bios batterijen leveren. gewoon ffe een nieuwe halen
100% zeker dat je batterijtje leeg is, koop een nieuwe voor 2 euro ofzo
Iemand bij mij in de straat zegt dat het komt omdat ik hem overgeklokt had. Kan het daaraan liggen of is dat gelul?
gelul! je batterij is gewoon leeg
Ik had in de bios de fsb op 150 gezet. DAt had ik eerder ook een keer gedaan aleen toen werd mijn videokaart veel te warm. Aangezien ik er vandaag een koeler op heb gezet had ik hem weer hoger gezet. Dat had ik gelijk gedaan toen ik die koeler erop had gezet die koeler is voor de stroom doorverbonden aan het moederbord.
(zo dat is de rest van het verhaal eerst zei ik het niet omdat ik me ervoor schaamde)
(zo dat is de rest van het verhaal eerst zei ik het niet omdat ik me ervoor schaamde)
'k zou eerst eens een clear cmos doen, zodat je bios weer standaard ingesteld is (batterij eruit, stroom eraf of met een jumper en de stroom eraf, echt de stekker eruit).
Als dat niet werkt een nieuw batterij erin, en als laatste proberen hem om te ruilen/op te laten sturen voor garantie.
't is wel klote
, succes!
Als dat niet werkt een nieuw batterij erin, en als laatste proberen hem om te ruilen/op te laten sturen voor garantie.
't is wel klote
Verwijderd
Probeer anders ff je bios te resetten, ook al schijnt die da al gedaan te hebben, moet je ff kijken, zit een jumper op je mobo, meestal onder de IDE, pak je boekje erbij.
Maar batterij zal het idd wel zijn. Bij jouw mobo geen probleem volgens mij. Haal bij de electroboer een nieuwe
Maar batterij zal het idd wel zijn. Bij jouw mobo geen probleem volgens mij. Haal bij de electroboer een nieuwe
Ik heb de bios al een paar keer gereset. Maar hij kan niet kapot zijn gegaan doordat ik hem op (iets)x150 had gezet? En ik heb een extra koeler aangesloten kan die door een fout de batterij hebben leeggetrokken?
De foutmelding kan zeker komen door overklokken (eigen ervaring; ander bord). Maar na een BIOS reset moet alles weer normaal werken.Op donderdag 21 maart 2002 20:50 schreef Mpdrichel het volgende:
Iemand bij mij in de straat zegt dat het komt omdat ik hem overgeklokt had. Kan het daaraan liggen of is dat gelul?
Ik gok ook op de batterij
Chekc ff je batterij. Is al een keer of 6 geopperd. Gewoon ff doen.
PS een fan trekt niet van de batterij, maar van je voeding en nee, je voeding kan die batterij niet opladen, je moet ff een nieuwe halen
PS een fan trekt niet van de batterij, maar van je voeding en nee, je voeding kan die batterij niet opladen, je moet ff een nieuwe halen
Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!
Welke fout melding geeft deze precies 
Zit je heatsink nog goed op je processor
misschien wordt deze wel te heet waardoor het systeem vastloopt..
Zit je heatsink nog goed op je processor
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Hij start nou helemaal niet meer op. Dus ik kan niet precies meer zien wat voor foutmelding hj aangeeft. Als ik hem aanzet gaat aleen het rode laad lampje branden.
Je CMOS komt pas na je bios dus krijg je wel beeld als dus je CMOS kapot is. Heb je de reset jumper op je moederbord ook weer goed terug gezetOp vrijdag 22 maart 2002 15:30 schreef Mpdrichel het volgende:
Hij start nou helemaal niet meer op. Dus ik kan niet precies meer zien wat voor foutmelding hj aangeeft. Als ik hem aanzet gaat aleen het rode laad lampje branden.
Ik zou persoonlijk mijn proc verdenken, maar die heb je verder niet gewisseld dus daar zou het dan niet aan kunnen liggen. Ik zou niet echt 1-2-3 het kunnen zeggen
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Verwijderd
KOOP NOU EERST EEN NIEUW BATTERIJ DAARNA ZIE JE WEL VERDER :0Op vrijdag 22 maart 2002 15:46 schreef RIKZ het volgende:
[..]
Je CMOS komt pas na je bios dus krijg je wel beeld als dus je CMOS kapot is. Heb je de reset jumper op je moederbord ook weer goed terug gezet(om je bios te resetten)
Ik zou persoonlijk mijn proc verdenken, maar die heb je verder niet gewisseld dus daar zou het dan niet aan kunnen liggen. Ik zou niet echt 1-2-3 het kunnen zeggen
Nadat hij een tijd heeft uitgestaan doet hij het wel een en dan zie ik de naam van de processor de HD en de cd rom speler en dan zit hij vast.
Mijn moeder moest vandaaag toch nog in het centrum zijn dus zei zou er wel 1 meenemen. Nou komt ze net thuis zeg ze dat ze hem vergeten isOp vrijdag 22 maart 2002 16:58 schreef garamond2002 het volgende:
[..]
KOOP NOU EERST EEN NIEUW BATTERIJ DAARNA ZIE JE WEL VERDER :0
De preciese error die hij aangeeft is,
Cmos Checksum Error - Defaults Loaded
Press F1 to continue Press del to(vergeten wat daarna komt)
Maar als ik del druk dan loopt hij vast in de bios. En als ik F1 druk dan krijg ik het volgende scherm met alle hardware en dan loopt hij daar vast.
Hij doet het trouwens aleen even als hij een tijd uit heeft gestaan.
En als ik em reset nadat hij vastgelopen is krijg ik aleen het scherm van mijn videokaart te zien en dan loopt hij daar al vast. Reset ik hem dan nog een keer dan gaat aleeen het rooie laadlampje branden.
Cmos Checksum Error - Defaults Loaded
Press F1 to continue Press del to(vergeten wat daarna komt)
Maar als ik del druk dan loopt hij vast in de bios. En als ik F1 druk dan krijg ik het volgende scherm met alle hardware en dan loopt hij daar vast.
Hij doet het trouwens aleen even als hij een tijd uit heeft gestaan.
En als ik em reset nadat hij vastgelopen is krijg ik aleen het scherm van mijn videokaart te zien en dan loopt hij daar al vast. Reset ik hem dan nog een keer dan gaat aleeen het rooie laadlampje branden.
Was het niet toevallig een virus die je BIOS heeft aangetast? D'r zijn er zat die dat kunnen! Als dat zo is, dan moet de Bios terug naar de fabriek.
LACOBO's Tyros2 site: http://www.lacobo.com
Dat denk ik niet. Ik gebruik Norton Anti Virus 2002 met Norton Firewall 2002 en auto update dus hij scant gewoon alles wel.Op zaterdag 23 maart 2002 08:56 schreef LACOBO het volgende:
Was het niet toevallig een virus die je BIOS heeft aangetast? D'r zijn er zat die dat kunnen! Als dat zo is, dan moet de Bios terug naar de fabriek.
Maar ik haal zo even een batterijtje op en dan zie ik wel weer verder of het werkt.
Topic: computer zo opeens weg.
Heeft ie pootjes gekregen dan
Ik wist geen betere naam.Op zaterdag 23 maart 2002 14:29 schreef FerryHeibrink het volgende:
Topic: computer zo opeens weg.
Heb je niet een vriend (of iemand hier van GoT) in de buurt die z'n cpu/mobo aan je uit wil lenen? Dan kun je ff checken of het aan je mobo of processor ligt.
Ruk es alle hardware uit je kast, en start de computer eens op met alleen de processor, een memory module en de videokaart om je mobo (ook geen HD's dus).
Kijken wat ie dan doet, als ie dan nog crasht lijkt het me dat je BIOS naar de maan is.
Kijken wat ie dan doet, als ie dan nog crasht lijkt het me dat je BIOS naar de maan is.
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)
De grootste reden waarom ik hem niet terug kan sturen is omdat ik de bon kwijt ben. Als het wel aan mijn moederbord ligt is hier dan iemand die nog een kassabon met garantie heeft voor een ECS K7VTA3 moederbord? Ik dacht dat de bon het ontvangst bewijs was dus ik had hem weg gegooid.
En een processor lenen word moeilijk. Ik ken niemand hier in Emmen met een Athlon XP.
En een processor lenen word moeilijk. Ik ken niemand hier in Emmen met een Athlon XP.
Had ik al geprobeerd maar dan doet hij precies hetzelfde.Op zaterdag 23 maart 2002 16:56 schreef Delta2 het volgende:
Ruk es alle hardware uit je kast, en start de computer eens op met alleen de processor, een memory module en de videokaart om je mobo (ook geen HD's dus).
En kan het niet zijn dat ik eerst iets moet doen voordat hij pas de nieuwe batterij pakt?
Verwijderd
Nee dat kan nietOp zaterdag 23 maart 2002 17:00 schreef Mpdrichel het volgende:
[..]
Had ik al geprobeerd maar dan doet hij precies hetzelfde.
En kan het niet zijn dat ik eerst iets moet doen voordat hij pas de nieuwe batterij pakt?
Hoe kan ik mijn bios flashen als ik geeneens de computer kan opstarten?
bios reset al geprobeert? met pinnetje op je mobo (tjek je mobo boekje)
Het enige wat ik er nu van kan maken is dat of je geheugen modules minder zijn, of dat je proc te warm wordt. Anders loopt deze niet op dat moment vast. Even kijken of je vaniemandin de buurt een proc mag/kan lenen. Dan even testen, en vooral jekoeling controleren.
Aangezien als deze een tijd heeft uitgestaan hij wel door zijn bios heen komt (je komt dan het totaal overzicht van je hardware) dan doet inprinciepe je hardware het. Dus geen kapotte videokaart, ik zet mijn geld op koelings problemen, of eventueel een cpu die iet helemaal jofel is.
Aangezien als deze een tijd heeft uitgestaan hij wel door zijn bios heen komt (je komt dan het totaal overzicht van je hardware) dan doet inprinciepe je hardware het. Dus geen kapotte videokaart, ik zet mijn geld op koelings problemen, of eventueel een cpu die iet helemaal jofel is.
Het moederbord kan toch ook gewoon kapot zijn?
Verwijderd
Daarom moet je ook een cpu van iemand lenenOp zaterdag 23 maart 2002 17:25 schreef Mpdrichel het volgende:
Het moederbord kan toch ook gewoon kapot zijn?
[Zeikmode]
Wat een n00b.
[Zeikmode]
Of het bios door het overklokken, heb dit zelf gehad met een tweetal abit moederborden. Na het overklokken was het bios corrupt. Gaf ook iets als een cmos checksum error. Bios resetten hielp ook niet meer. Toen maar gehotflashed en niet meer zover overgeclocked.
Do as I say, don't do as I do.
Verwijderd
Sowieso te weinig ram in je systeem dus een exxtra reepje om te testen kan geen kwaad. Het lijkt me verder dat je een harde-bios-reset al geprobeerd hebt, aangezien je niet in de bios komt maar toch zegt dat je 'm gereset hebt. In principe test ie eerst geheugen, dan porcessor en als ie dus tot het hardwarescherm komt wordt of je proc te heet (lijkt me sterk na een reset), of je moederbord is doorgefikt. Tijdens testen sowieso alle extra hardware eruit of los, behalve proc, geh, vid en 3.5 floopy....Als je bootflop redt dan kun je gaan flashen...
Klopt!Op zaterdag 23 maart 2002 17:32 schreef Bart-01 het volgende:
Of het bios door het overklokken, heb dit zelf gehad met een tweetal abit moederborden. Na het overklokken was het bios corrupt. Gaf ook iets als een cmos checksum error. Bios resetten hielp ook niet meer. Toen maar gehotflashed en niet meer zover overgeclocked.
Ik heb hem ook te ver overgeklokt! HOe heb je hem dan gehotflashed? Of is dat hetzelfde als gewoon flashen of bios resetten?
[edit]
Laat maar ik weet al wat hotflashen is. Is er hier dan iemand die mij daarmee wil helpen? Of zou een computerzaak mij ook willen helpen?
[edit]
Verwijderd
het mag ook een simpel durontje zijn of een athlon maar neem wel de bijbehorende cooler...Op zaterdag 23 maart 2002 16:58 schreef Mpdrichel het volgende:
De grootste reden waarom ik hem niet terug kan sturen is omdat ik de bon kwijt ben. Als het wel aan mijn moederbord ligt is hier dan iemand die nog een kassabon met garantie heeft voor een ECS K7VTA3 moederbord? Ik dacht dat de bon het ontvangst bewijs was dus ik had hem weg gegooid.
Pagina: 1