K6-2: asociaal hoge vcore, gaat het lukken?

Pagina: 1
Acties:

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hai,

ik heb een Asus P55TVP4, met als laagste vcore 2.7 volt. Een K6-2 heeft 2.2 volt nodig, dan heb ik een halve volt teveel, wel erg veel. Dat wordt dus goed koelen, als het überhaubt werkt.
Volgens een aantal sites kan je op de broer van de P55TVP4, de P55T2P4 2.4 volt maken, door zowel 2.7 als 2.8 in te stellen, zou dat ook werken ? Ik kan proberen mn multimeter in mn socket te steken met die config, moet ik wel weten welke pinnetjes.

Enfin, ik heb advies nodig :P

MMX-support is trouwens geen probleem, dat heeft mn tjipset.
ivm met de idioterige UTFS blaters zal ik direct maar ff melden dat ik die gebruikt heb, tevens google, vandaar ook die 2.4-volt-truuk

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27

JWO

ik zou zeggen probeer het, volgens mij fikt ie niet direct door als je em goed koelt..

• m-m
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 20:18 schreef Tweaker-Willem het volgende:
ik zou zeggen probeer het, volgens mij fikt ie niet direct door als je em goed koelt..
nou... is wel veel hoor, een halve volt

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
[topic=430401]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt ook twee jumpers nemen en deze bijvoorbeeld op de 2,7 én 2,8 standen prikken :)

Slechts kwestie van uitproberen of een multimeter bij de hand nemen. Die jumperpinnetjes zijn in feite niks anders dan weerstandjes die je in en uit kunt schakelen. Hoe hoger de weerstand, hoe lager de voltage ( U = I x R, weet je nog? ;) )

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
2.7V is gedoemd om te verbranden (tenzij je een aangepaste athlon koeler oid gebruiken gaat en je core stript)... Verder om de Vcore te kunnen meten moet je gewoon ff de pinlayout van de socket7 standaard opzoeken en expirimenteren (de kans dat de T2P4 dezelfde voltage regulator heeft is vrij reeel, maar wel ff testen natuurlijk...
succes
PS als je nog een K6-2 moet kopen, raad ik het af om zo'n ombouwing te maken aangezien de upgrade bij mij van een 233MMX op een T2P4 naar K6-2 450@6x75 op diezelfde T2P4 maar een performance winst gaf van ongeveer 5%-15% :( het moederbord bottleneckte behoorlijk verder wel leuk als frutsel-hebbedingtje-kijkdathebikgedaan machientje :P tweaken gaat soms om het idee ;) )
edit:

met een T2P4 kun je 2.0v 2.1v 2.2v 2.3v ook maken

• m-m
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 21:24 schreef Gabriel-LG het volgende:
2.7V is gedoemd om te verbranden (tenzij je een aangepaste athlon koeler oid gebruiken gaat en je core stript)... Verder om de Vcore te kunnen meten moet je gewoon ff de pinlayout van de socket7 standaard opzoeken en expirimenteren (de kans dat de T2P4 dezelfde voltage regulator heeft is vrij reeel, maar wel ff testen natuurlijk...
succes
PS als je nog een K6-2 moet kopen, raad ik het af om zo'n ombouwing te maken aangezien de upgrade bij mij van een 233MMX op een T2P4 naar K6-2 450@6x75 op diezelfde T2P4 maar een performance winst gaf van ongeveer 5%-15% :( het moederbord bottleneckte behoorlijk verder wel leuk als frutsel-hebbedingtje-kijkdathebikgedaan machientje :P tweaken gaat soms om het idee ;) )
edit:

met een T2P4 kun je 2.0v 2.1v 2.2v 2.3v ook maken
Dat verfikken met 2.7 leek me ook vrij logisch ja, die performancewinst ach, ja, alle beetjes helpen nietwaar?

En idd, met een T2P4 heb je iets prettigere voltages.
[ocm-mode]
Het leuke is, er zijn op mn TVP4 3 positities voor jumpers, waar geen pinnetjes aan zijn gesoldeerd, en bij iedere positie zit steeds een smd-weerstandje, bij die lege niet. Ik denk eraan daar een weerstandje neer te poten, provosorisch met een stukje draad die jumper dichtmaken en draaien. Moet ik wel even de angst aan mn mobo te solderen overwinnen. :X
[/ocm-mode]

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Op donderdag 21 maart 2002 21:24 schreef Gabriel-LG het volgende:
2.7V is gedoemd om te verbranden...
Wat een onzin. AMD geeft als absoluut maximum voltage 2,6 volt op. Die 0,1 volt meer zal, mits goed gekoeld, echt geen probleem zijn.

Zie http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/21850.pdf

Als je een K6 echt goed wilt koelen, uncap hem dan en zet er een socket A koeler op.

Ik heb een K6-3, die normaal op 2,4 volt hoort op 3,1 volt gehad, zonder schade!

edit:

Kijk maar in de cpu database op www.overclockers.com, daar staan ook de core-voltages bij.

• Gabriel-LG
Op donderdag 21 maart 2002 21:44 schreef m-m het volgende:

[..]

Dat verfikken met 2.7 leek me ook vrij logisch ja, die performancewinst ach, ja, alle beetjes helpen nietwaar?

En idd, met een T2P4 heb je iets prettigere voltages.
[ocm-mode]
Het leuke is, er zijn op mn TVP4 3 positities voor jumpers, waar geen pinnetjes aan zijn gesoldeerd, en bij iedere positie zit steeds een smd-weerstandje, bij die lege niet. Ik denk eraan daar een weerstandje neer te poten, provosorisch met een stukje draad die jumper dichtmaken en draaien. Moet ik wel even de angst aan mn mobo te solderen overwinnen. :X
[/ocm-mode]
Je bedoeld dat er wel 2.2V e.d. jumperplaatsen zijn, maar dat er geen jumper pinnen zitten, of mis je het hele Vcore jumperblock?

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

burn the motherf*%^ker (8>

• qrazi
  • Laatst online: 30-07 05:24
ik heb mijn oude k6-2 500 eens een tijdje op 550 laten lopen, op 2,8 volt.... werd niet te warm (ongveer 60 graden)maar was wel met kast open en papst 120mm fan op 12 volt ervoor....

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

chek je proccesor en kijk hoeveel daar op staat

Vcore 3.3 staat op een 450 van mij...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:21
Op vrijdag 22 maart 2002 16:52 schreef T-Mug het volgende:
chek je proccesor en kijk hoeveel daar op staat

Vcore 3.3 staat op een 450 van mij...
VCore van 2.4 of 2.2 en een VI/O van 3.3V ja...

De K6 233 had een VCore van 3.3V, waardoor je em lekker op een oud Pentium mobo kon drukken zonder dat je problemen kreeg met split voltage :)

2.7V zal voor een goed gekoelde K6/2 geen probleem zijn, is nml het absolute maximum wat je een K6/2 kan voeren.

Overigens over de prestatiewinst: Die K6/2 moet het echt hebben van z'n megahertzen, als ie niet tot 550 ging was de Pentium MMX nog steeds heer en meester op Socket7 gebied. Heb nml die Pentium 166MMX van Gabriel-LG eens op 2.5x100 laten lopen in mn super7 bord, daarbij haalde ie gewoon een K6/2-350 in :) (en hij was maar een klein beetje trager dan mijn K6/3-400 omdat die on-die cache had, die wel mn hele geheugen bestreek)

• Gabriel-LG
Op vrijdag 22 maart 2002 16:57 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

VCore van 2.4 of 2.2 en een VI/O van 3.3V ja...

De K6 233 had een VCore van 3.3V, waardoor je em lekker op een oud Pentium mobo kon drukken zonder dat je problemen kreeg met split voltage :)

2.7V zal voor een goed gekoelde K6/2 geen probleem zijn, is nml het absolute maximum wat je een K6/2 kan voeren.

Overigens over de prestatiewinst: Die K6/2 moet het echt hebben van z'n megahertzen, als ie niet tot 550 ging was de Pentium MMX nog steeds heer en meester op Socket7 gebied. Heb nml die Pentium 166MMX van Gabriel-LG eens op 2.5x100 laten lopen in mn super7 bord, daarbij haalde ie gewoon een K6/2-350 in :) (en hij was maar een klein beetje trager dan mijn K6/3-400 omdat die on-die cache had, die wel mn hele geheugen bestreek)
Het blijft jammer dat je 'em niet met ons natuurkunde expiriment heb gezien toen die met waterkoeling op 350 liep :9~ , hij was echt stukken sneller dan een K6-2 400 :Y)
zelfs iets seneller dan die 400 op 500 8-)

• m-m
  • Niet online
Zo, paar daagjes zonder internet gezeten, ik denk dat ik de gok maar ga wagen, ik heb een groot koelblok dat een cyrix 150mhz@200 ook koel weet te houden, dus hitte afvoeren kannie.

• qrazi
  • Laatst online: 30-07 05:24
Op zaterdag 23 maart 2002 13:02 schreef Gabriel-LG het volgende:

[..]

Het blijft jammer dat je 'em niet met ons natuurkunde expiriment heb gezien toen die met waterkoeling op 350 liep :9~ , hij was echt stukken sneller dan een K6-2 400 :Y)
zelfs iets seneller dan die 400 op 500 8-)
natuurkund experiment? hehe, heb ik ook gedaan in 6 vwo, p166 mmx overclocken, onder het mom van invloed temp nogwat oid... multiplier locked, maar wel 100 mhz fsb.... :)

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

gewoon proberen!!! wel foto's maken van de brand

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27

JWO

ik snap trouwens niet waarom al die k6(-2) processors zo warm worden ik heb hier een 450 @ 500mhz en het SoA koelblok wat er op zit (coolermaster tot 800mhz) is gewoon koud ! :? en jij hij maakt goed contact met de cpu en staat 24/7 te pruttelen.. heb ik een uitzondering ofzo?

• _JGC_
Probeer maar eens een AMD K6/2 passief te koelen, lukt je niet. Weet je ook direct waarom die dingen zo warm worden.
Ik heb zelf een AMD K6/2-350 @ 2.5x95 2.0V gehad, die trok het passief gekoeld net op 50 graden stressed, 2.5x100 was al teveel gevraagd.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 19:14 schreef Tweaker-Willem het volgende:
ik snap trouwens niet waarom al die k6(-2) processors zo warm worden ik heb hier een 450 @ 500mhz en het SoA koelblok wat er op zit (coolermaster tot 800mhz) is gewoon koud ! :? en jij hij maakt goed contact met de cpu en staat 24/7 te pruttelen.. heb ik een uitzondering ofzo?
ik heb hier 3 PC's met K2-6 @500 staan (geen OC) en dat wordt handwarm maar zeker geen 50 of hoger.

• _JGC_
andre: welke cooler? En heb je wel eens zo'n ding stressed of overclocked zien lopen?

BTW: Als je graag wilt weten waarom je heatsink zo koel blijft:

AMD's K6 is gewoon een Duron achtige processor met een alu kapje erover, welke vastzit met 1 drup epoxy-achtig spul aan de core. De enige warmteoverdracht die er plaatsvindt is dus via dat drupje epoxy-spul. Intern kan die CPU dus makkelijk 50 graden worden, terwijl je goed gekoelde heatsink niet eens handwarm wordt.
Er zijn dan ook wel mensen die een K6 zonder klepje hebben, en gewoon 10 graden naar beneden gaan in temperatuur.

Verwijderd

humz dan gaan we toch is met die prosessor spelen =] ligt toch maar niks te doen !

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:59

Bene

list incomprehension

Heb een tijd een K6-2/400 op 2,8 gedraaid. Werd met een Celeron boxed cooler (dus best redelijk) na een uurtje te heet en ging onderuit.

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 09:16 schreef _JGC_ het volgende:
andre: welke cooler? En heb je wel eens zo'n ding stressed of overclocked zien lopen?

BTW: Als je graag wilt weten waarom je heatsink zo koel blijft:

AMD's K6 is gewoon een Duron achtige processor met een alu kapje erover, welke vastzit met 1 drup epoxy-achtig spul aan de core. De enige warmteoverdracht die er plaatsvindt is dus via dat drupje epoxy-spul. Intern kan die CPU dus makkelijk 50 graden worden, terwijl je goed gekoelde heatsink niet eens handwarm wordt.
Er zijn dan ook wel mensen die een K6 zonder klepje hebben, en gewoon 10 graden naar beneden gaan in temperatuur.
ik heb er gewoon een AMD-standaard (supersocket7?) koeler op zitten. Ik heb de pan er nog nooit van af gehaald... maar als ie 37ºC is bij de koeler (handwarm) en er zou 10º bij komen, lijkt mij geen enkel probleem. ik weet de specs niet uit mijn hoofd, maar 20º hoger zou zeker ook nog geen probleem zijn.
eentje draait er al 1.5 jaar zonder problemen, en die heeft mijn oudste kid en die doet er erg veel mee. De andere 2 zijn bij de andere kids in gebruik sinds december j.l., ook zonder enig probleem. Fijne CPU, tot nu toe probleemloos.
Ik draai alles op een laatste versie supersocket 7, 1x red fox ali aladin en 2x jetway 542 ali aladin, alles op 500MHz (geen OC) met 256 MB SDRAM. Een upgrade waar ze nog jaren plezier van kunnen hebben. Nog een keer een sneller schijfje als ik ze tegenkom.....

Nu jouw probleem nog...

PS: mijn system resources veranderen nu niet (meer) als ik full load download ca 140 kbytes/s.

• _JGC_
K6 is idd nog een leuk bakkie, kan je nog tijden mee. Heb vorige week bij iemand met een i430TX bord en een K6 233 met 32MB SDRAM en een 4500RPM harddisk met bad sectors eens een upgrade gegeven: Zelfde CPU en mobo, Western Digital WD200BB 7200RPM, 2x128MB SDRAM. L2 cache kan me geen reet schelen, dat geheugen wordt gewoon gebruikt.
Die mensen kenden hun systeem niet terug, net alsof ze een compleet nieuwe computer hebben gekocht :) (zat ook nog een S3 trio64V2 en een Voodoo2 in :o )
Pagina: 1