Toon posts:

Apache en bandbreedte..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om Apache te beperken tot een bepaalde bandbreedte? Ik heb een Fast ADSL verbinding met 32kb/s upstream, maar wil Apache graag beperken op bijvoorbeeld 24kb/s .. dit omdat de verkeer op mijn site steeds hoger wordt en daardoor mijn eigen verbinding steeds slomer wordt :+

Voor de rest gebruik ik iptables op een 2.4.18 Linux kernel .. als het met een firewall regel te doen is, hoor ik dat ook graag :)

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:12
mod_bandwith :)

Verwijderd

mod_throttle uit het hoofd.

Verwijderd

WHOEI

Nog ff en ze gaan het snappen...

Nu kom je toch niet met de vraag waar moet ik dat intikken dan he?? :)

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09
Op donderdag 21 maart 2002 18:20 schreef cr33p het volgende:
Voor de rest gebruik ik iptables op een 2.4.18 Linux kernel .. als het met een firewall regel te doen is, hoor ik dat ook graag :)
Ik heb bij ons thuis (Basic ADSL) veel problemen gehad met mensen die tegelijkertijd wilde internetten (lees hard downloaden...) Ik heb me toen een beetje verdiept in QoS die in 2.4.x mogelijk zijn. Ik kan dus iedereen in het huis gewoon een gedeelte van de bandbreedte garanderen.
Dit doe je door een aantal klassen aan te maken (in mijn geval een klasse per persoon in het huis). Je zou het ook anders kunnen indelen, dus dat je poort 80 van je HTTP onder een aparte klasse indeelt en die klasse geef je dan maar 24 KB/s aan bandbreedte.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 18:31 schreef ITsMatthijs het volgende:
WHOEI

Nog ff en ze gaan het snappen...

Nu kom je toch niet met de vraag waar moet ik dat intikken dan he?? :)
-> /dev/null

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 18:26 schreef kieskes het volgende:
mod_bandwidth :)
Hmm.. is inderdaad een optie .. ik ga ff die mod_throttle onderzoeken, die zit standaard bij de Apache installatie zie ik net :)

Thanks! :Y)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:14
Op donderdag 21 maart 2002 18:41 schreef hammerhead het volgende:

[..]

Ik heb bij ons thuis (Basic ADSL) veel problemen gehad met mensen die tegelijkertijd wilde internetten (lees hard downloaden...) Ik heb me toen een beetje verdiept in QoS die in 2.4.x mogelijk zijn. Ik kan dus iedereen in het huis gewoon een gedeelte van de bandbreedte garanderen.
Dit doe je door een aantal klassen aan te maken (in mijn geval een klasse per persoon in het huis). Je zou het ook anders kunnen indelen, dus dat je poort 80 van je HTTP onder een aparte klasse indeelt en die klasse geef je dan maar 24 KB/s aan bandbreedte.
Krijg je dan ook niet het probleem dat je maar kan downloaden vanaf http met 24 kb/s?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• hammerhead
Op donderdag 21 maart 2002 18:57 schreef mhr-zip het volgende:

[..]

Krijg je dan ook niet het probleem dat je maar kan downloaden vanaf http met 24 kb/s?
Dan moet je de klasses zo indelen dat je dus aangeeft dat het om downloaden vanaf een extern netwerk op HTTP....

Dan omzeil je dus het probleem

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz.. ik heb nu mod_throttle draaien ..

Stukje uit mijn httpd.conf:

LoadModule throttle_module /usr/lib/apache/1.3/mod_throttle.so

<IfModule mod_throttle.c>
ThrottlePolicy Original 160k 10s

# <Location /throttle-status>
# SetHandler throttle-status
# </Location>

# <Location /throttle-me>
# SetHandler throttle-me
# </Location>

# <Location /~*/throttle-me>
# SetHandler throttle-me
# </Location>

# ThrottleUser * Original 240k 10s

</IfModule>

---

Als ik nu echter vanuit mijn thuisbak bestanden download vanaf de server (die op kantoor staat), beperkt hij nog steeds de bandbreedte niet :? ik heb 'm nu ff op 16kb/s gezet, maar haal nog steeds de volledige snelheid (en ja, ik heb de server opnieuw opgestart) ..

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :(

Ik heb de documentatie op snert.com gelezen en heb nu gewoon de volgende regels in mijn httpd.conf:

<IfModule mod_throttle.c>
ThrottlePolicy original 80k 5s
</IfModule>

Voor 16kb/s .. maar ik kan nog steeds met 32kb/s downloaden van de server .. restart met 'apachectl restart' heb ik gedaan .. module is geladen .. waarom beperkt hij me niet?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 18:41 schreef hammerhead het volgende:

*QoS / fair queueing*
Ingewikkelde zaak :)

Ik heb het 1 en ander erover opgezocht .. zoals www.docum.org .. schijnt dat ik daarvoor mijn kernel opnieuw mag compileren (QoS opties toevoegen). Hmmz, als ik het niet met die throttle module aan de praat krijg, zal ik er morgen toch eens in moeten duiken..

• hammerhead
Op donderdag 21 maart 2002 20:32 schreef cr33p het volgende:

[..]

Ingewikkelde zaak :)

Ik heb het 1 en ander erover opgezocht .. zoals www.docum.org .. schijnt dat ik daarvoor mijn kernel opnieuw mag compileren (QoS opties toevoegen). Hmmz, als ik het niet met die throttle module aan de praat krijg, zal ik er morgen toch eens in moeten duiken..
Ik had er idd even bij moeten zeggen dat het niet de meest makkelijke oplossing is ;)

Maar het is wel de meest mooie oplossing, je kunt er heel erg leuk mee spelen B-)
In mijn huis hebben we drie personen die meer aan de internetkosten betalen en twee personen die minder betalen. Met behulp van dit QoS heb ik nu ingesteld dat als we met zijn alle bezig zijn met downloaden de bandbreedte naar ratio van hetgeen je betaalt aan abonnement verdeeld wordt B-) *D

Dit is wel een heeeele mooie functionaliteit B-)

--Eddie Rickenbacker

Pagina: 1