2 even grote, maar toch andere HDDs in RAID

Pagina: 1
Acties:

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik had een vraag en hiervoor de search gebruikt, maar niet echt een bevredigend resultaat gekregen.

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om in een RAID0 setup, twee schijven van bijv. 40GB te zetten.
Nu is het punt wel dat het één IBM DTLA schijf is van 42.1GB, en de andere een maxtor 740DX (iets kleiner) is.

Twee verschillende typen dus.
Is dit mogelijk met het behouden van een opslag capaciteit van rond de 2x40GB (opgeteld in raid 80GB)?

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-04 22:06
Bij 1 van de schijven ga je "verloren klusters" krijgen... Is niet echt aan te raden. Daarnaast moet je eerst ff goed kijken of de access time en doorvoer rate van je beide schijven wel met elkaar overeenkomen.

Is dit niet het geval, krijg je snelheid van de langzaamste schijf in Raid.

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• Vlabakje90
  • Niet online
De doorvoer snelheid is gelijk: ATA100. De accestime weet ik helaas niet.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ATA 100 is de interface snelheid, niet de doorvoer snelheid.
Volgens mij maakt het niet echt uit of ze wel of niet gelijk zijn, je verliest dan wat performance, maar niet veel.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
De snelste schijf heeft een hoger uitvalpercentage omdat die altijd heeel even moet w8ten voor hij voort mag doen.
Om een stabiele stripe te maken kan je best 2 identieke schijven nemen. Mijd de 740DX'ers in stripe want performance suckt.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat valt wel mee hoor. Van wachten slijt een HDD trouwens minder, niet meer denk ik zo.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dan moet de ibm waarschijnlijk vaak w88 op de maxtor.
Dus het is een niet al te optimale opstelling.

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 20:32
Het kan prima om 2 verschillende schijven in een raid 0 instelling te zetten, hoewel het, zoals iedereen al zegt aan te raden is om 2 identieke schijven te gebruiken.

Denk eraan dat de grootte van je stripeset 2 keer zo groot wordt als de kleinste van de 2 gebruikte schijven.

Mijn Firewizzie

• Vlabakje90
  • Niet online
Alles bij elkaar:

-Hij(de array) word 2x zo groot als de kleinste schijf in de array

-Hij(ze) word(en) zo langzaam als de langzaamste schijf in de array

Klopt dit, en is is er nog wat aan toe te voegen? Ik hoor het graag!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Nee, klopt niet helemaal. Alleen sequential reads zijn 2x zo snel als de langzaamste schijf, random reads zijn zo snel als schijf A + schijf B.
Pagina: 1