Toon posts:

[CM] Peltier op 0 volt / Peltier-sandwich

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een peltier+water gekoeld systeem te bouwen, maar het lijkt me zonde om zo'n peltier (die nogal wat stroom trekt) altijd aan te hebben staan; aangezien het eigenlijk alleen nuttig is als de CPU flink belast wordt.

Maar ik vraag me dus sterk af of het so simpel is als gewoon de peltier uitzetten (of uit laten zetten door een thermostaat) bij een lage CPU-belasting. Wordt de hitte dan vooral naar mijn koelblok geleidt of zal de 'koude' kant van de peltier samen met mijn CPU gaan oververhitten?

Als dit laatste idd het geval is zit ik nog aan een andere oplossing te denken, een soort peltier-sandwich: eerst een koelblok op de CPU, dan een peltier, en daarop nog een koelblok. Bij lage belasting alleen water door het onderste koelblok pompen en de peltier uitzetten, en bij hoge belasting alleen water door het bovenste koelblok pompen en de peltier aanzetten. Het onderste koelblok zal dan natuurlijk zo moeten worden ontworpen dat ie ook goed werkt als thermische geleider.
Iemand hier ervaring mee? (en dan gaat het me vooral om de thermisch/elektrische eigenschappen van het syteem, het pompsysteem kom ik zelf nog wel uit)

edit:
Oeps, verkeerde tag in subject, moet [WC] zijn natuurlijk :(
Sorry.

Verwijderd

het is natuurlijk mogelijk dmv een programma wat je belasting meet, en dat omzet in een signaal. Alleen het maken ervan lijkt me veel werk en beetje moeilijk

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Zoiets zou je beter kunnen doen met een tempsensor lijkt me.
Dan werkt het gewoon altijd ook als je pc hangt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Het is wel slim bedacht, de warmte van een peltier wegkrijgen doormiddel van een (water)gekoeld blok. Alleen vraag ik me af of het nut heeft om een peltier samen met waterkoeling te gebruiken om te koelen :?

Ken je trouwens niet een NTC gebruiken of iets dergelijks voor je probleem :?

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 18:21 schreef Rave17 het volgende:
Het is wel slim bedacht, de warmte van een peltier wegkrijgen doormiddel van een (water)gekoeld blok. Alleen vraag ik me af of het nut heeft om een peltier samen met waterkoeling te gebruiken om te koelen :?
Ga jij maar eens je processor koelen met alleen een peltier, wordt je kast wel errug warm >:)

Ter verduidelijking: Luchtkoeling (tenzij heel erg extreem) is niet voldoende om de warmte van de hete kant van een peltier weg te halen.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
'k denk niet dat de peltier voldoende geleid als hij uitstaat. 'k denk dat de proc behoorlijk overhit zal raken eigenlijk...

En het lijkt me al helemaal niet zo gezond voor de pelt om telkens aan/uit te gaan....

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Misschien gewoon het voltage lager zetten als ie onder een bepaalde temp. komt (wil ik zelf ook bouwen), dan gaat de peltier minder stroom verbruiken, en als dan de temp. weer boven een bepaalde grens komt, dan gaat ie weer op vol vermogen... iemand een schema?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:10
Het lijkt mij niet erg gezond voor zo'n peltier om hem de hele tijd aan en uit te laten zetten. Er treedt (denk ik) nogal wat slijtage op wanneer je er steeds 10A opzet en dan weer uitzet. Volgens mij is het zelfs zo, dat er een flinke inductie optreedt met alle gevolgen van dien voor de stabiliteit van je systeem.

Oplossing: maak het voltage temperatuur afhankelijk, zodat de thermostaatwerking geleidelijk is en dus inductie niet aan de orde is. Je hebt dan een schakeling nodig met een voltage-regulatie die vergelijkbaar is met die in een Bay-bus. Dus niet een Rheostat (of zoiets), maar gewoon een LM317/LM350 schakeling, met tempsensor ipv potmeter. Je kunt dan wel een potmeter gebruiken om een temperatuur mee in te stellen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Op donderdag 21 maart 2002 18:27 schreef Cutebritney het volgende:
'k denk niet dat de peltier voldoende geleid als hij uitstaat. 'k denk dat de proc behoorlijk overhit zal raken eigenlijk...

En het lijkt me al helemaal niet zo gezond voor de pelt om telkens aan/uit te gaan....
Volledig mee eens! Ik denk inderdaad dat de TEC niet goed genoeg geleid en dat je proc dat niet leuk gaat vinden.....

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Op donderdag 21 maart 2002 20:04 schreef universal creations het volgende:
Het lijkt mij niet erg gezond voor zo'n peltier om hem de hele tijd aan en uit te laten zetten.
Hoe zal een koelbox met thermostaat dan werken?

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 17:01
Op vrijdag 22 maart 2002 12:17 schreef marco899 het volgende:

[..]

Koelboxen met thermostaat bevatten geen peltiers van 172W
maar rond de 50W

Hier hoeft dus ook geen 10A doorheen (lijkt me ook niet zo verstandig voor je stoppenkast :D )

Verwijderd

TEC geleid idd niet voldoende warmte. Je kunt dus 2 dingen doen:

- jouw blokjes-idee. Lijkt me een prima oplossing, alleen wat zwaar en complex

- Een temperatuurregelaar. Dan kun je de temp van je coldplate regelen. En als je wilt dat je pelt niet veel doet, dan zet je de temp van je coldplate toch gewoon op 40 graden ofzo? De gebruikelijke LM317 is daar niet geschikt voor, overigens. Dit ivm de hoge stroomopname van het ding.

Ik zal binnenkort wel een keer het schema posten van mijn fanregelaar. Die is ook voor TEC's te gebruiken.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 22 maart 2002 12:21 schreef DaManiac het volgende:
Koelboxen met thermostaat bevatten geen peltiers van 172W
maar rond de 50W

Hier hoeft dus ook geen 10A doorheen (lijkt me ook niet zo verstandig voor je stoppenkast :D )
Alsof je PC-peltier wel 10A door je stoppenkast jaagt. 10A op 5V is heel wat anders dan 10A op 220V :+

Maar bij mijn weten is veel aan en uitschakelen niet schadelijk voor een peltier. (note: ik heb niet erg veel verstand van peltiers)

Een andere oplossing zou zijn je proc enkel te koelen met water (geen peltier ertussen) en het koelwater te koelen met een peltier (+koelblok+fan). Je zou het reservoir kunnen koelen (en dan misschien je radiator wel achterwege laten), maar ook een extra koelblok op kunnen nemen met daarop de peltier (en luchtkoeling voor die peltier). In het eerste kun je wel minder snel ingrijpen als je proc te warm wordt omdat je het hele reservoir moet afkoelen, maar je hebt minder kans dat per ongeluk je leiding dichtvriest. (hoe dan ook, met bevroren koelwater ben je de klos)
En natuurlijk heb je de beperking dat je niet onder de 12 graden moet gaan koelen ivm condens. Aangezien je nu je pelt op de processor hebt staan heb ik het idee dat 12 graden niet koud genoes is voor je.
En je moet dan dus toch nog een temp-sturing bouwen en als je die toch bouwt had je die net zo goed kunnen bouwen voor de pelt die je nu tussen je proc en de waterkoeling hebt zitten.

Ik zie ook nog wel een originele oplossing die een beetje lijkt op wat jij voorstelde: zet voor het waterkoelblok van je proc nog een extra koelblok voor je peltier (om het water te koelen) en laat die peltier weer koelen door het water wat uit je proc-koelblok komt. Je kunt het koelwater dan nog vlak voordat het de proc-cooler in loopt nog even extra koelen als je hoge belasting verwacht
Dan hoef je iig niet te zorgen dat je water kunt 'schakelen'.

hmmm nu ik het zo zit te typen: waarom niet bouwen wat jij voorstelde en dan het water dat uit je onderste blok komt door het bovenste blok terugvoeren? dan hoef je ook niet met water te schakelen en het water dat uit je proc-koeler komt is toch nog koud genoeg om de hitte van je peltier af te voeren. En mocht je water per ongeluk bevriezen dan zit er ijs in je processorkoelblok en dat smelt vanzelf wel weer :)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:10
En mocht je water per ongeluk bevriezen dan zit er ijs in je processorkoelblok en dat smelt vanzelf wel weer
Ahum, ik denk dan dat je waterpomp een beetje begint te flippen. Overigens bevriest water wat in beweging is veel moelijker dan stilstaand water.

Je verhaal zit vol aardige ideeen, maar ze zijn veel te complex. Het idee van voltage-regulatie is veel makkelijker en goedkoper dan allerlei externe koelmethoden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Gewoon op een volt of 7 a 12 bij een 24 volt pelt alla drift 0.8. een 172 watter.

Dan heb je gewoon dat ie genoeg energie vervoert om te koelen, maar niet echt om koeler te zijn dan het blok.

Een temperatuur sensor is een must omdat je met het verschil stressed, iddle zit. DAn heb je iddle -10 en stressed 50 graden, dat werkt niet. Er zal dus het een en ander aan logica en zo bij moeten.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 14:09 schreef RolandWitvoet het volgende:
hmmm nu ik het zo zit te typen: waarom niet bouwen wat jij voorstelde en dan het water dat uit je onderste blok komt door het bovenste blok terugvoeren? dan hoef je ook niet met water te schakelen en het water dat uit je proc-koeler komt is toch nog koud genoeg om de hitte van je peltier af te voeren. En mocht je water per ongeluk bevriezen dan zit er ijs in je processorkoelblok en dat smelt vanzelf wel weer :)
Volgens mij gaat dat niet werken. Formule voor een peltier-gekoeld systeem (met T[iets] de temperatuur van iets):

(T[warme kant]+T[koude kant])/2=T[omgeving]+T[tgv door de peltier opgenomen vermogen]

Als je water van de ene kant van de peltier naar de andere laat stromen koppel je ze dus thermisch aan elkaar. Stel dat water ideaal warmte geleidt (waar je bij een water-koelsysteem naar streeft) dan is
T[warm]=T[koud]. Stel T[omgeving] op 0 graden dan geldt:

T[warm]=T[koud]=T[tgv opgenomen vermogen]

Mits het opgenomen vermogen van de peltier positief is (en dat is het, anders kon je een koelkast bouwen die net zolang energie levert tot zijn inhoud op het absolute nulpunt zit, zie natuurkundeboek onder "thermodynamica") , dan zal de temperatuur dus stijgen. En dat zonder dat er verder een CPU aan hangt.
Stel dat je dit geheel wel op een CPU zet, die bv. 75 W aan warmte genereert, en je peltier trekt 175 W, dan is het geheel dus warmtebron van 250 W. Als je 2 liter water in je koelsysteem hebt en je begint bij 20 graad C, zou dat volgens mij in drie kwartier aan de kook zijn.
Of zie ik het nou helemaal fout?

Je eerdere idee:
Een andere oplossing zou zijn je proc enkel te koelen met water (geen peltier ertussen) en het koelwater te koelen met een peltier (+koelblok+fan). Je zou het reservoir kunnen koelen (en dan misschien je radiator wel achterwege laten), maar ook een extra koelblok op kunnen nemen met daarop de peltier (en luchtkoeling voor die peltier). In het eerste kun je wel minder snel ingrijpen als je proc te warm wordt omdat je het hele reservoir moet afkoelen, maar je hebt minder kans dat per ongeluk je leiding dichtvriest. (hoe dan ook, met bevroren koelwater ben je de klos)
Dit lijkt me juist wel weer erg haalbaar. Mij lijkt het beste:
3 elementen: een CPU-koelblok, een radiator (of andere vorm van water/lucht warmtewisseling, en een combinatie van 2 koelblokken op elkaar met een peltier ertussen.
Je laat een pomp het water door het CPU koelblok en het koelblok aan de koude kant van de peltier pompen, en een andere pomp pompt water door de radiator en het koelblok aan de warme kant van de peltier. Zo heb je dus eigenlijk een peltier-gekoelde waterstroom door je CPU-koelblok, en een daarvan gescheiden waterkoelsysteem die die peltier weer koelt.
En als je ook nog zin hebt iets te maken om water te schakelen kun je bij lage CPU belasting gewoon de peltier uitzetten en de 2 waterstromen samenvoegen tot 1, zodat je een simpel waterkoelsysteem hebt.

Een belangrijk voordeel van zo'n systeem lijkt me dat je meerdere componenten (zelfs 2 CPU's+GPU+chipset) met 1 peltier kunt koelen. Mits die natuurlijk genoeg kan koelen.

Heeft iemand ervaring met iets dergelijks? Als ik het zo typ & lees lijkt het allemaal te kloppen, maar in de praktijk pakt het toch meestal weer anders uit.

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 19:55 schreef Lord_of_Ironhand het volgende:
Een belangrijk voordeel van zo'n systeem lijkt me dat je meerdere componenten (zelfs 2 CPU's+GPU+chipset) met 1 peltier kunt koelen. Mits die natuurlijk genoeg kan koelen.

Heeft iemand ervaring met iets dergelijks? Als ik het zo typ & lees lijkt het allemaal te kloppen, maar in de praktijk pakt het toch meestal weer anders uit.
't werkt wel, maar je verliest vrij veel van je koelvermogen over je waterstoom. Heb ik met mijn phase-change ook last van. Maar ik vind de voordelen (kan alles koelen, lagere dT/dt) groter dan de nadelen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 00:09 schreef DaBit het volgende:
't werkt wel, maar je verliest vrij veel van je koelvermogen over je waterstoom. Heb ik met mijn phase-change ook last van. Maar ik vind de voordelen (kan alles koelen, lagere dT/dt) groter dan de nadelen.
Misschien een idee om de slangen te isoleren. Van dat zelfde isolatieschuim dat ze om warmwaterleidingen heen doen of zoiets. Maar dan wel iets dunner anders blijft er geen ruimte over.

Verwijderd

Oh, isoleren moet je natuurlijk zowiezo doen. Ik doe dat alleen niet in testopstellingen.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:49

Mad_Demon

de dokter

Op vrijdag 22 maart 2002 12:17 schreef marco899 het volgende:

[..]

Daar zit een 'temperatuurgevoelige' schakelaar op de koude kant, hij knalt gewoon de stroom van dat ding af al ie te koud word. :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Pagina: 1