Toon posts:

[linux] Mozilla, Flash en XMMS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier al eens een topic over geopend, maar het probleem is nu zo anders dat ik maar weer een nieuw topicje start.

Zodra ik XMMS aan heb staan kan Mozilla geen Flash sites meer laden waar geluid in zit. Hetzelde probleem schijnt ook
onder Netscape en Galeon voor te komen.(zelfde plugin, zelfde render engine)

Flash wil denk ik niet laden omdat de soundcard (/dev/dsp ?) al in gebruik is door XMMS, Dit is gebeurt nadat ik XMMS opnieuw heb geinstalleerd.

Waar moet ik zoeken ? heeft plugger hier iets mee te maken ?
en wat is Esound dan ?

Het heeft in het verleden altijd prima gewerkt.

Oh ja, Mozilla 0.9.8 , XMMS 1.17 (denk ik?) en RH 7.2

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Je geluidskaart is al in gebruik door 1 programma (bv XMMS), en dus kan een ander programma er niet bij. Dit is een van de weinige dingen die (nog?) irritant werken onder Linux. ESD (esound - Enlightenment Sound Daemon) vangt dit op: enkel ESD gebruikt de geluidskaart, andere programma's sturen het naar ESD en die mixt.

Is ESD wel gestart? (ps -e | grep esd).
En gebruikt XMMS wel ESD? Die kan namelijk ook OSS gebruiken (of alsa, neem ik aan).
Flash gebruikt geloof ik standaard al ESD indien beschikbaar, daar kan je niet aan instellen. In iedergeval geeft XMMS de geluidskaart weer vrij zodra je op 'stop' klikt, je hoeft XMMS niet helemaal af te sluiten.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Tjonge, wat simpel, ESD is de truuk, hij doet het weer als een speer.

Ik kan aardig m'n weg vinden in Dos en alle Windows smaakjes, maar op Linux is het soms net of ik opnieuw moet leren lopen.....

Nou ja, weer wat geleerd, bedankt !

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 21 maart 2002 20:02 schreef ajvdvegt het volgende:
Dit is een van de weinige dingen die (nog?) irritant werken onder Linux.
Nog ja.
OSS is wat dat betreft tamelijk irritant vind ik (open-once device, geen remixing van bitrates, enz). Dit kun je wel oplossen door een soundserver te gebruiken, maar niet alleen vind ik dit een workaround (hoewel het gebruik van soundservers ook voordelen biedt), er zijn uiteraard ook nog eens meerdere soundservers (nouja, nog maar 2 grote - ESD en ARTSD).

ALSA (zit in kernel 2.5.nogwat, komt als het goed is in 2.6 en is met patches te gebruiken in 2.4) is wat dat betreft beter. Die doet gewoon mixing en bitrates aanpassen in de kernel. Dat betekent dat als je een 48khz-only geluidskaart heb, je programma's gewoon 44 khz kunnen praten. Ook kunnen dan meerdere programma's tegelijk het sounddevice gebruiken (zonder soundserver als tussenstap).

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Hehe, Alsa gaat dus eindelijk goed werken. Alleen wel erg jammer dat Alsa mijn geluidskaart niet ondersteund (au8830). Wrappers voor OSS drivers zijn er zeker niet?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 22 maart 2002 10:52 schreef ajvdvegt het volgende:
Hehe, Alsa gaat dus eindelijk goed werken.
Mja, tschijnt nog steeds redelijk ingewikkeld te zijn..
Alleen wel erg jammer dat Alsa mijn geluidskaart niet ondersteund (au8830). Wrappers voor OSS drivers zijn er zeker niet?
Weet ik niet precies... Ik weet ook niet of OSS eruit gaat in 2.6, maar ALSA zou in 2.6 toch wat meer mainstream moeten worden.
Misschien dat alsa een page op sourceforge heeft...
Pagina: 1