Toon posts:

"internet server" in linux

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het is me nu eindelijk gelukt om twee netwerkkaarten aan de gang te krijgen (zonder moeite te doen ben ik er al 2 jaar mee bezig :-) . Heb er nu 2nd edition van corel opstaan en een dhcpd packetje die ik op de debian site heb gevonden geinstalleerd.

Het was de bedoeling dat die computer als internetserver diendt (diende?) met daar achter 3 windows machines. (zo'n beetje als sygate)
Maar hoe doe ik dat??

Verwijderd

Ik weet niet of het ook voor jou distro beschikbaar is, maar bij mijn RetHat-bak heb ik IPCHAINS geinstalleerd, en dat werkt perfect. De regel die het eigenlijk allemaal doet:

ipchains -A forward -s 192.168.0.0/24 -d 0/0 -j MASQ

ipchains - het programma
-A forward - regel toevoegen die slaat op forwarding.
-s 192.168.0.0/24 - Source het complete interne netwerk
-d 0/0 - Destination overal (0/0 dus)
-j MASQ - Er mee doen: masqueraden

Daarnaast moet je wel wat beveiligings-regels hebben, zoals:

ipchains -A input -s 192.168.0.0/24 -d 0/0 -j ACCEPT
ipchains -A input -s 0/0 -d 0/0 -j DENY

-A input - Regel toevoegen mbt input op die bak (de server dus)
-s 192.168.0.0/24 - Source interne netwerk
-d 0/0 - destination overal heen
-j ACCEPT - toestaan

-s 0/0 - Source overal
-j DENY - Verbieden

De volgorde van de regels is ook belangrijk: eerst alles wat je TOE wilt staan, daarna alles wat je wil verbieden. Anders verbied je het eerst, en sta je het later toe. In dat geval gebruikt ie gewoon de eerste regel, wat dus niet werkt! :)

Er zijn ook wel meer opties voor ipchains, maar die moet je maar uitvinden door erover te lezen.

Je kunt nog veel meer lezen over ipchains, masquerading, server zijn op http://www.linuxdoc.org . Moet je maar even zoeken!

Sucses ermee! Nappie out :)

Verwijderd

Topicstarter
Met een package find op debian.org kom je uit op een perl interface voor <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>IPChains.pm provides a simplified interface to the Linux kernel IP firewalling routines through Perl. You need to be running a version of the kernel greater than or equal to 2.2.0. (You can use this with some of the 2.1.x versions but for packaging and stability this one is limited to 2.2.0 or later) [/quote]dus het lijkt erop dat standaard in de kernel zit.:)
Zal is ff gaan kijken!

//dateup

Maar een dhcp deamon is dus eigenlijk niet nodig? Kan ook zelf gewoon vaste ip's toekennen?

Verwijderd

Ja, dat doet met een @home-verbinding wel ja! :)

Verwijderd

Nee hoor ik heb hier ook @home gedeeld met ipchains maar ik heb geen DHCP geinstalleerd. Ik heb gewoon DNS servers eigen vaste IP adres Gateway en hostname zelf ingesteld en het werkt hier perfect. Iig beter als dat het eerst met sygate ging. :)

Verwijderd

Owja en ik gebruik Redhat maar dat maakt volgens mij weinig uit want het staat volgens mij gewoon in de kernel. Maar dat moet je geloof ik bij andere distro's wel zelf in de kernel compileren want daar zit het niet standaard in. Bij redhat wel. Redhat roeleert gewoon. ;)

• jms
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

jms

Je kan ook e-smith gebruiken. Dit is een linux distro gebaseerd op redhat die gemaakt is als internet server. Hierbij is al een www, ftp en mail server geconfigureerd en werkt ook gelijk als gateway.
Kijk op www.e-smith.com voor meer info.
Het is echt heel makkelijk te installeren.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:36

Exterazzo

Qeasy

Wat moet je dan invullen bij Windows?
Bij gateway het IP van de computer met IPCHAINS en bij Hostname de naam van de compu? Ofzow?

Audentia

Verwijderd

yep bij gateway het ip van je ipchains server. Bij DNS de naam van de client en het ip van de @home dns server. En natuurlijk een eigen ip en subnetmask. Subnetmask moet overal hetzelfde zijn en ip moet overal verschillen bijv.

192.168.0.1
192.168.0.2
192.168.0.3 enz

Verwijderd

10.* 192.168.* zijn 2 HELE grote IP-ranges die je kan gebruiken voor interne adressen

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heb hier even een <a href="http://www.sharethenet.com">Share The Net</a> flop gebakken en daar een oude Pentium 90 mee opgestart. Werkt prima als gateway/router...
Pagina: 1