Toon posts:

Netwerk doorvoer optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een 100 mbit netwerkje, waarbij 3 pcs met elkaar zijn verbonden via een 3com 10/100mbit switch. 1 pc is ene linux bak met een 3com netwerk kaart en de overige 2 pcs windows machines met een of andere realtek clone. Als ik nu via ftp data gaan verzenden op en neer van de linux machine naar de windows machine, dan is gemiddelde transfer rate maar 20-30% van de bandbreedte van het netwerk. (2-3 Mb/s) Ik heb dit ook gezien op andere netwerken, maar het is me toch niet helemaal duidelijk waarom het niet optimaler kan. Een beetje PC moet toch geen moeite hebben om 7-8 mb/s over de pci heen te vlammen of nog meer liever? Of vergis ik me nu ...

Wat is er dan praktisch maximaal haalbaar met zo'n 100 mbit netwerk en hoe optimaliseer ik zoiets? linux K6-450 (server) - 192 MB - 3com netwerk kaart 100 mbit full duplex / Windows 20000 amd-600 - 512 MB - Realtek clone netwerk kaart 100 mbit full duplex

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 21 maart 2002 16:56 schreef BeroX het volgende:
Ik heb thuis een 100 mbit netwerkje, waarbij 3 pcs met elkaar zijn verbonden via een 3com 10/100mbit switch. 1 pc is ene linux bak met een 3com netwerk kaart en de overige 2 pcs windows machines met een of andere realtek clone. Als ik nu via ftp data gaan verzenden op en neer van de linux machine naar de windows machine, dan is gemiddelde transfer rate maar 20-30% van de bandbreedte van het netwerk. (2-3 Mb/s) Ik heb dit ook gezien op andere netwerken, maar het is me toch niet helemaal duidelijk waarom het niet optimaler kan. Een beetje PC moet toch geen moeite hebben om 7-8 mb/s over de pci heen te vlammen of nog meer liever? Of vergis ik me nu ...

Wat is er dan praktisch maximaal haalbaar met zo'n 100 mbit netwerk en hoe optimaliseer ik zoiets? linux K6-450 (server) - 192 MB - 3com netwerk kaart 100 mbit full duplex / Windows 20000 amd-600 - 512 MB - Realtek clone netwerk kaart 100 mbit full duplex
Dat ligt hoogst waarschijnlijk aan je realtek kaartjes.
Het is nu eenmaal een feit dat realtekjes vaak nog erg weinig doorvoor hebben.
Heb je geen 2de 3com 100mbit of een intel ?
Dan kan je eens zonder realtek testen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas niet, maar ik zal eens kijken of ik er niet ergens eentje ff kan lenen. Ben benieuwd wat het verschil in transfer zal zijn.

• TheDancer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 21:05
Dit kan ook te maken hebben met je Windows computer. Het verschilt namelijk ook of je iets van de Windows computer naar een andere computer of van aan andere computer naar de Windows computer kopieert. En vanaf welke computer je de kopie actie start.

Klinkt allemaal misschien wazig, maar probeer maar eens. Zeker in netwerken waar verschillende versies van Windows worden gebruikt is dit goed te merken. Dit kan oplopen tot verschillen van meer dan 35%!

De oorzaak hiervan is (als ik het mij goed herinner) de verschillen in MTU's op de verschillende computers. Ik heb hierover thuis een documentje liggen (helaas alleen op papier); ik zal het nog eens doorlezen en dan hiero wat meer laten weten.

It don't mean a thing, if you can't get that ping - Duke Ellington 1932

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:56
Ik trek hier met 3Commetjes makkeljk 5/6mb/s over mijn hub, heb nu een switch, en heb et nog niet echt precies getest, maar vlammen doen ze wel :D

3Com ownt.. had een 3Com 10/100mbit 8 poorts hub, en heb er nu ook nog een 3Com 10/100mbit 8 poorts switch voor in de plaats gezet (de hub is nu reserve).

Mar zet eens wat specificaties van je pcs neer? (alles als et kan, hd, ram, cpu, etc etc etc, kan namelijk ook aan je pc zelf liggen)

Verwijderd

Topicstarter
Meer details over de pcs dat kan als je dat wilt :-) Zal nu alleen ff de 2 noemen waar ik mee getest heb.Maar meeste stond al in de orignal post hoor ... iets meer details dus nu uit mijn hoofd

AMD Athlon - 600
Asus K7M mainboard bios v1.09
512 MB Kingston SDRAM ( 2x256 )
13.6 GB Fireball (NTFS partitioned)
Realtek RTL8139 10/100
Windows 2000 professional SP2

AMD K6 - 450
Gigabyte mainboard
192 MB SDRAM ( 1x128 1x64 )
45 GB IBM
100 GB Western Digital Caviar
3Com 3C905B-TX
Linux Redhat 6.2

Dit alles verbonden met een 3Com OfficeConnect Dual Speed.

MTU heb ik ook wel eens ana zitten denken maar die zijn op Linux en WIndows op dit moment gelijk. Optimaal is een andere vraag. Als het verschillend was geweest had ik waarschijnlijk het probleem gehad, dat ik niet weet hoe ik dit in linux moet oplossen ;) ifsconfig ofzo?
Pagina: 1