Toon posts:

Harddisk Crash... dood??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mjah ik had net een CDRom aan gesloten..
en toen ik me computer rebootte crashte me harddisk(denk ik):'( en nu krijg ik fout dat hij opstart systeem niet kan vinden...
kan dit verholpen worden? :'(

Verwijderd

Geef eens wat meet informatie:

Hoeveel IDE devices heb je? (CD-ROMS, Harddisks e.d.)
Op welke IDE kanalen heb je ze aangesloten.
Welke devices zijn je masters en welke je slaves.

Heb je de master/slave jumpers ook goed gezet?

Verwijderd

Topicstarter
1 harddisk : maxtor Prim Master
1cdrom wou ik 2:( Sec Master
meer niet
jumpers heb ik niet aan gezetten
(hij liep 6weken goed)
IDE nummers weet ik niet

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-04 20:02
je moet toch iets meer info geven, want er kunnen verschillende zaken aan de hand zijn.
- op welke ide poort is je cdrom aangesloten en op welke je hard disk en evt een ander apparaat (liefste cd en hd op verschillende ide kabels en dus ook poorten. HD op IDE:0 en cd op IDE:1)
- als ze op dezelfde kabel zitten, wat zijn de jumper instellingen? de harddisk moet master staan en de cdrom slave (als ze dus op dezelfde kabel staan)
- wat voor ide-kabel gebruik je en hoe heb je deze kabel aangesloten (misschien omgedraaid omdat het anders niet paste, ik bedenk maar wat). de kabel bestaat uit 3 connectoren en 2 stukken flatcable hiertussen. er is een lang stuk en een kort. het uiteinde van het lange stuk moet op het moederbord, en op de andere connectoren moet je de harddisk en de cd-rom aansluiten

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 16:48 schreef jpvk007 het volgende:
je moet toch iets meer info geven, want er kunnen verschillende zaken aan de hand zijn.
- op welke ide poort is je cdrom aangesloten en op welke je hard disk en evt een ander apparaat (liefste cd en hd op verschillende ide kabels en dus ook poorten. HD op IDE:0 en cd op IDE:1)
- als ze op dezelfde kabel zitten, wat zijn de jumper instellingen? de harddisk moet master staan en de cdrom slave (als ze dus op dezelfde kabel staan)
- wat voor ide-kabel gebruik je en hoe heb je deze kabel aangesloten (misschien omgedraaid omdat het anders niet paste, ik bedenk maar wat). de kabel bestaat uit 3 connectoren en 2 stukken flatcable hiertussen. er is een lang stuk en een kort. het uiteinde van het lange stuk moet op het moederbord, en op de andere connectoren moet je de harddisk en de cd-rom aansluiten
daar heb niet aan gezetten...
ik had alleen en cdrom op de zelfde voedings draad
en toen crashte windows en hij wou nie meer opstarten...

• jpvk007
Op donderdag 21 maart 2002 16:47 schreef DeAd_MeTaL het volgende:
1 harddisk : maxtor Prim Master
1cdrom wou ik 2:( Sec Master
meer niet
jumpers heb ik niet aan gezetten
(hij liep 6weken goed)
IDE nummers weet ik niet
maar je zegt dus ook dat ie 6 weken goed liep. en ik begrijp dat je hd op IDE:0 zit (anders is ie nooit primary master) en je cd op IDE:1 (anders kan ie nooit sec master worden). wat heb je dan gedaan dat ie het niet meer doet? kijk eens ff alle kabels na en de jumpers. ze moeten allebei op master staan en met verschillende flatcables op het moederbord aangesloten worden. let ook goed op hoe de kabels zijn aangesloten (pin1 = pin1???)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 16:53 schreef jpvk007 het volgende:

[..]

maar je zegt dus ook dat ie 6 weken goed liep. en ik begrijp dat je hd op IDE:0 zit (anders is ie nooit primary master) en je cd op IDE:1 (anders kan ie nooit sec master worden). wat heb je dan gedaan dat ie het niet meer doet? kijk eens ff alle kabels na en de jumpers. ze moeten allebei op master staan en met verschillende flatcables op het moederbord aangesloten worden. let ook goed op hoe de kabels zijn aangesloten (pin1 = pin1???)
het enigste wat ik gedaan heb is een 2e cdrom (nogzonder flatcable) aan gesloten op de voeding om te kijken of er nog leven in zat...(op de voedings kabel bij de HD)
en toen ik em open deed crashte windows en wou niet meer opstarten...
hij herkent me HD overgens wel als ik op start...
hij wil gewoon windows niet starten..\

edit:

ik ga proberen me HD te scannen met een opstartdisk...
hoop dat het lukt :'(

• jpvk007
hoe zwaar is je voeding en wat zit er nog allemaal meer in je pc? welke processor en videokaart? als er een geforce 2 inzit en een amd heb je minstens 250 watt nodig en liever een 300watt

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 17:11 schreef jpvk007 het volgende:
hoe zwaar is je voeding en wat zit er nog allemaal meer in je pc? welke processor en videokaart? als er een geforce 2 inzit en een amd heb je minstens 250 watt nodig en liever een 300watt
Het al oude voeding fabeltje... Het zou op een bepaalt niveau wel kunnen gaan dagen, maar nog niet met de bovenstaande conf.

Je kan gemakkelijk een AMD XP1800+, GF2GTS, 2HD, 2cd/dvd aan een 235w voeding hangen (amd certified Aopen). Heb het namelijk zelf gebouwd.

Verwijderd

Dus je hebt niet aan je harddisk gezeten? Dat betekent dus dat je harddisk het spontaan niet meer doet?

Als je CD-ROM als enige device op IDE-1 zit aangesloten moet je de jumpers op je CD-ROM op master zetten.

Als je je HD niet aan hebt geraakt lijkt het me stug dat die zomaar kapot gaat. Misschien is tijdens je CD-ROM monteren je harddisk kabel een beetje losgeraakt ofzo??

Probeer de kabels van je CD-ROM en je harddisk eens om te wisselen, misschien doet ie het dan wel. Zorg er dus wel voor dat je harddisk op IDE-0 blijft aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er net achter gekomen
dat me harddisk nog leeft.....
alleen dat ik een virus heb DENK IK
want erstonden rare bestanden kwijt....
ik ben nu aan het formateren dus ik zie straks wel
anders ken ie naar Paradigit

Verwijderd

Topicstarter
Ej jongens Thnx
maar me harddisk LEEFT!! :D