Waterkoeling in mijn voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
In mijn queeste de stilste pc ooit te krijgen ben ik gestuit op een bottleneck, namelijk: de voeding. Hoewel ik al in het bezit ben van een superstille enermax hoor ik hem toch nog altijd als ik probeer te pitten.

Ik kwam toen op het idee om deze met waterkoeling te koelen, (de voeding). Heeft iemand dit al eens geprobeerd of is het gewoonweg te leip? Bestaan er kant en klare oplossingen op dit gebied of ben ik een visionaire dromer?

too fly for a white guy

Verwijderd

Heb ik ooit gezien, hier op got, es zoeken misschien(NIET bedoeld als UTFS)???

Verwijderd

Meerdere fans in je voeding die langzaam draaien of een voeding van het dubbele aantal watt
Want doordat ie dan maar de helft van de watt gebruikt kun je de fans heellangzaam zette....

Gefiliciteerd met je 5e post maar de search is ook handig!

• ntsx
Kep al iets gevonden op http://www.zerofanzone.co.uk/
Kwas telkens op topic aan het zoeken en kreeg maar 2 posts te zien |:(

sorry

too fly for a white guy

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wat een probleem kan zijn is het feit dat sommige transistors-of-hoe-heten-die-dingen onder spanning staan.

Maar vraag anders effe aan Freakyfrank op het waterkoeling forum, die is er een tijd mee bezig geweest.

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

JTW

hier heb ik hem precies

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
ik ben daar ook mee bezig , nu zaterdag ga ik mijn enermax431 watt kopen ...

schat toch zo'n 150Euro kosten te hebben om voeding aan te passen, al die voedings draden gaan er dus ook af ....

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Ik heb ooit een watergekoelde voeding gemaakt, maar nooit ingebouwd en wel om het volgende. Zoals de meeste dit zullen aanpakken heb ik de koelribben van alu vervangen door koperen en hier slingergewijs 6mm koperen buis aan bevestigd. Het geheel werkte allemaal perfect in de test opstelling. Toch heb ik het geheel nooit definitief toegepast om de volgende reden: de voeding werd warmer dan met luchtkoeling, omdat het koelwater door cpu, gpu en chipset warmer werd (logisch), daarnaast voor de angst op lekkage gevolgd door electrocutie. Ik toen een enermax 431 Watt gekocht en hier de tempsensor uitgesloopt, zodat deze altijd langzaam draait. Dit geeft minder geluid dan mijn ibm schijven, en het is een stuk veiliger.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

Ik wou/wil het ook gaan doen maar het is een ontzettend ingrijpend klusje waarbij het noodzakelijk is om een speciaal koelblok te maken want anders gaat het nooit goed werken...
Ik ga nu ff testen hoe warm m'n voeding wordt als ik hem op 5v laat blazen..

Verwijderd

Wel gevaarlijk, je zit dan wel met water en 230 te kutten, zorg zeker dat het 100% waterdicht is...

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Je waterkoker zit ook met water en 230 te kutten, je wasmachine, zelfs je hr ketel.

Verwijderd

moest je es ff kijken wat die gasten aan uren moeten verstoken om dat allemaal veilig en goedgekeurd te krijgen, tweaken o.k., maar doe het wel veilig, water met mineralen (puur h2o geleid overgens niet) en elektriciteit is een gevaarlijke combinatie dus ik zou er echt niet al te licht over denken. wat echter wel mogenlijk zou zijn is olie koeling daar hs transformatoren ook met speciale olie gekoeld worden.
Op vrijdag 22 maart 2002 09:35 schreef Herman het volgende:
Je waterkoker zit ook met water en 230 te kutten, je wasmachine, zelfs je hr ketel.

• Munchkin
  • Laatst online: 18-02 19:19
Heeft iemand trouwens al een werkende watergekoelde voeding gemaakt waarvoor je niet eerst alle transistoren en koellichamen moet verwijderen (zoals die gast op virtualhideout had gedaan)? Ik heb dat met een oude voeding geprobeerd, maar dan moet je ongeveer 15 verbindingen tegelijk los solderen => onbegonnen karwei.

Ik wil namelijk mijn voeding ook gaan waterkoelen, omdat dat ik er onlangs achter ben gekomen dat passief koelen dus echt niet gaat (voeding knalde na 3 maanden goed werken uit elkaar).

Zelf zat ik er over te denken een voeding te kopen waar alle (grote, zwaar dissiperende) transistoren op 1 of 2 koellichamen zitten. Op die wat grotere koellichamen kan je volgens mij wel wat platgeslagen koperbuisjes lijmen met a.s. epoxy (geleidt dat spul trouwens elektriciteit?).
Dat zou toch moeten werken, of niet?

Verwijderd

Zowiezo werken een paar platgeslagen buisjes op de bestaande koelribben prima. Zo'n voeding hoef je nou niet echt op 20 graden te houden, dus je kunt nogal wat thermisch verlies hebben.

Het probleem is nog dat de koelribben evt onder spanning kunnen staan, maar dat maak ik niet vaak meer mee in moderne voedingen. Meten is weten.

Verder is water en 230V niet zo gevaarlijk, als je je kast maar aard.

• ntsx
Allemaal heel erg goeie tips en opmerkingen. Ik heb gisteren een goedkope voeding gehaald en een plaat koper en begin binnenkort met de bouw van de voeding.

Ik denk dat zolang je de aansluitingen van het koelblok gewoon buiten de voeding plaatst (de rest aan een stuk) je al een stuk minder kans heb op korsluiting. Condens zal zich niet zo snel vormen omdat het geheel toch niet koud genoeg wordt.

verder wil ik ook melden dat ik de watercooling in mijn case niet in seriegeschakeld zal zijn, dit om te voorkomen dat het water niet steeds warmer wordt.

too fly for a white guy

• Munchkin
  • Laatst online: 18-02 19:19
Op vrijdag 22 maart 2002 12:19 schreef DaBit het volgende:
Het probleem is nog dat de koelribben evt onder spanning kunnen staan, maar dat maak ik niet vaak meer mee in moderne voedingen. Meten is weten.
Vandaar mijn vraag: geleidt a.s. epoxy electriciteit?
Weet iemand daar het antwoord op?

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
ik heb mijn enermax gehaald vandaag, maar er zijn nog veel modificaties nodig voor de waterkoeling , sommige diodes moeten verzwaard worden als ook een hele reeks weerstanden

dus niet alleen de transistoren ....

Verwijderd

Ik heb er ook over gedacht, maar vind het te eng.

Daarbij zijn er buiten de CPU, videochip, chipset en harde schijven meerdere zaken in de kast die warmer worden -: brander, DVD-speler, cd-romspeler, overige chips op het moederbord... en dan is een luchtstroom toch wel handig!

Ik heb een 12cm ventilator -temperatuurgestuurd- in de voeding gezet. Ik hoor hem niet.

• ntsx
Dit projectje van mij is eigenlijk alleen bedoelt voor een webserver, tis alleen een moederbord, voeding, harddisk en een ethernetkaart, daar komt bij dat het hier om een 200 mhz P1 gaat. De onderdelen op het moederbord worden niet echt angstaanjagend warm, laatstaan heet.

too fly for a white guy

Pagina: 1