Onder boten hangt vaak een anode. Dit is een stuk zink dat minder edel is dat de boot zelluf. Door deze geleidend met de boot onder water te verbinden zal de anode wel wegroesten maar de boot niet. Zou zo iets ook werken op een radiator die je bij een watercooler gebruikt?
Ja, voorzover ik weet werkt dit wel. Het id van zoiets is dat het minst edele metaal als eerste corrodeert.
Overigens hoef je dit alleen te gebruiken als je verschillende metalen gebruikt in je setup (koper en alu).
Overigens hoef je dit alleen te gebruiken als je verschillende metalen gebruikt in je setup (koper en alu).
I reject your reality, and substitute my own.
Het lijkt me dat de anode idd lekker makkelijk roest, en er dus verontreiniging in je water komt.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Verwijderd
Ik heb een tijdje bij een groothandel in watersportartikelen gewerkt (als orderpicker) en ik vroeg me al af waar die anode's voor waren...
Zo zie je maar weer: op GoT leer je meer! (lijkt wel een TV-reclame zeg!
)
Zo zie je maar weer: op GoT leer je meer! (lijkt wel een TV-reclame zeg!
Er zijn GoT'ers die claimen al een jaar WK te hebben draaien met 2 verschillende metalen zonder dat er iets van corrosie is te zien.
1 gebruikte zelfs alleen maar kraanwater met een scheut koelvloeistof.
Gedestilleerd water met water wetter zou zeer goed moeten helpen.
Over een anode zijn de meningen verdeeld maar het kan zeker niet kwaad om het aan de buitenkant van je radiator te bevestigen.
1 gebruikte zelfs alleen maar kraanwater met een scheut koelvloeistof.
Gedestilleerd water met water wetter zou zeer goed moeten helpen.
Over een anode zijn de meningen verdeeld maar het kan zeker niet kwaad om het aan de buitenkant van je radiator te bevestigen.
Aan de buiten kant werkt natuurlijk niet.Op donderdag 21 maart 2002 16:01 schreef Gman het volgende:
Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500
Zink werkt dus niet.
Verklaring staat op tabel 48 van je binas
Verklaring staat op tabel 48 van je binas
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik zou inderdaad maar geen zink gebruiken. Magnesium anodes zijn wel geschikt, maar al met al is het een groot gedoe om zo'n ding fatsoenlijk te laten werken. Het ding moet vastgelast worden of met bouten vastgezet aan het te beschermen deel. het ding is groot lomp en onhandig. Zelfs de kleinste anodes (voor de BB motor) zijn vergeleken met de rest nog veel te lomp.
Gewoon een scheut uitgekookt water en eventueel een klots waterwetter en/of koelvloeistof. Auto's doen het daar jaren op, met alu radiator en metalen motorblok.
Gewoon een scheut uitgekookt water en eventueel een klots waterwetter en/of koelvloeistof. Auto's doen het daar jaren op, met alu radiator en metalen motorblok.
in boilers vind je magnesium staven denk ik
allee toch een materiaal tegen de kalk , maar ben niet zeker dat het magnesium is
allee toch een materiaal tegen de kalk , maar ben niet zeker dat het magnesium is
uit de Guide die op T.net staat:
De laatste oplossing, het gebruiken van een opofferingsmetaal stopt de reactie niet, maar zorgt er wel voor dat er geen schade meer aangericht wordt aan het waterblok of de radiator. Omdat aluminium en koper beide veel edeler zijn dan magnesium zullen ze niet reageren. Alleen het zink is de pineut, en als je dat af en toe vervangt is er niks aan de hand.
De redox-beredeneringen die hier gemaakt worden kloppen niet!!!
Om een redox-reactie (oxideren in dit geval) op te laten treden, zijn er 3 vereisten nodig:
1. Een potentiaal verschil van meer dan 0,30 V
2. Een ionen-brug
3. Een electrisch geleidende brug met lage weerstand voor de electronen
1 is aanwezig, 2 alleen wanneer er geen gedestileerd water wordt gebruikt. 3 tenslotte is niet aanwezig, of je gebruikt metalen leidingen.
Om een redox-reactie (oxideren in dit geval) op te laten treden, zijn er 3 vereisten nodig:
1. Een potentiaal verschil van meer dan 0,30 V
2. Een ionen-brug
3. Een electrisch geleidende brug met lage weerstand voor de electronen
1 is aanwezig, 2 alleen wanneer er geen gedestileerd water wordt gebruikt. 3 tenslotte is niet aanwezig, of je gebruikt metalen leidingen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Pagina: 1