Toon posts:

Hoe maak je een ventilator stiller?

Pagina: 1
Acties:
  • 928 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Weet iemand hoe je een ventilator stiller kan maken? Ik heb er eentje die erg goed koelt, alleen hij klinkt als een stofzuiger!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36
uitzetten :) :P

heheh

sorry, maar een lager toerental, als dat teminste nog voldoende koelt...

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-09 09:16
je vinger erin steken :P
Nee maar volgens mij kan dat niet hoor :) Tja alleen een andere cooler kopen die gewoon stiller is, maar verder...

• 504
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-05 15:37

504

Er is een truukje om die fan op 7 volt te laten lopen, maar hoe...dat weet ik niet meer.

Overigens koelt ie dan wel minder (minder Cubic Feet per Minute).

"I think there is a world market for maybe five computers." (Thomas Watson Jr., Chairmain of IBM, 1943)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Maak hem Temperatuur gestuurd.

Ga mijn extra coolers voor mijn TNT2 ook via temperatuur sturen

And The Only One

Verwijderd

Je fan aansluiten op variabele trafo die van 0 - 12 Volt kan. Dan je Voltage zo instellen dat je geen herrie meer hebt, maar nog wel genoeg koeling. Wil je dan een keer extreem (:P hè, hè), dan gooi je de spanning op je fan omhoog!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:19
Je zou d'r een weerstandje tussen kunnen zetten.

Je kan ook een Noisekiller bestellen, maar schijnen erg tegen te vallen.

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Via temperatuur sturen? Ik heb liever altijd de maximale koeling. Kzie geen voordeel in Temp. gestuurde koeling tenzij je niet tegen wat extra geluid kan.

Die-hard Brexiteer

• Animal_X
  • Laatst online: 19:56

Animal_X

Rodin

variant op je vinger er in steken maar dan veel leuker/lekkerder:
Je tong er insteken :) (heb ervaring!!, weddenschapje dat ik verloor met een maat van me)

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Verwijderd

ik isoleer gewoon mij hele kast met van dat piramide schuim spul. werkt goed moet ik zeggen

Verwijderd

Je kunt hem op 7 ipv 12 volt laten draaien, maar dan koelt ie ook minder.

Sluit daarvoor de fan-pluspower-draad (rood) aan op de +12 (voedingstekker-geel) en de fan-minpower-draad (zwart) op de +5 (voedingsstekker-rood). De fan draait dan op 12-5 is 7 volt.

Gaat het alleen om een af en toe optredende irritante resonantie van de fan (en dus niet het normale "bedrijfs"geluid), dan wil een druppeltje olie op het asje nog wel eens helpen (meestal moet je dan even een rond stickertje van de fan afhalen om daarbij te kunnen).

• the noise
  • Laatst online: 21:36
AAAARRHGGHHHRR!!

EEN NOISE-KILLER!!

nooit doen WHEEEELLPPP!!

Verwijderd

Je kast onder je bureau of in een kastje zetten

• Coyote
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04-2021
Als je een ventilator bedoelt die je case koelt (een die dus niet op je proc of vid-kaart zit) moet je er voor zorgen dat de luchtstroom zo min mogelijk obstakels heeft.

Als je bijv bovenin zo'n aopen hx08 een vin dzet blast ie door al die gaatjes heen. wat veel lawaai oplevert. Als je dat gedeelte uit je kast zaagt wordt ie een stuk stiller.

• Universal Creations
  • Laatst online: 20:40
Zeg bunny werkt dit truukje ook om 12+5=17V te krijgen? Ik dacht eigenlijk dat de 2 zwarte 'nul'-draden geaard waren. Ik heb het om deze reden namelijk nog niet uitgeprobeerd om mijn 16V 120mm fan aan te sturen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• [eNeRGy]
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04-2025
Als ie niet is uitgevoerd met kogellagers: trek/duw de bladen van het magneetje af, spuit wat siliconespray, paar minuten wachten, zet weer in elkaar, droog af, draai proef (dus met papier eromheen zodat eventuele druppels niet door je kast slingeren. En zet er weer in... scheelt een hoop!

• Femme
  • Laatst online: 05-09 08:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Eventuele roosters wegslopen. Die dingen zijn zinloos (blokkeren je airflow, veroorzaken herrie - iemand die bij rede is stopt z'n vingers niet in een ventilator).

Verwijderd

universal creations:
als je 't rooie fandraadje in de +12 stopt en 't zwarte draadje in de -5 stopt die naar je mobo gaat heb je natuurlijk 12 - -5 = 17 volt :)
Zo kan je natuurlijk ook nog 24 volt bouwen, maar lijkt met niet dat je fan dat leuk vindt :)

• Floep
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ik isoleer gewoon mij hele kast met van dat piramide schuim spul[/quote]Piramide schuimspul????

wasdat??

Verwijderd

Word het daardoor niet heter in je kast ( ik weet trouwens ook niet wat dat piramide spul is ).
Dus leg es uit wat dat is.

• 504
  • Laatst online: 21-05 15:37

504

Ik heb dus net ff dat truukje met die voltages uitgevoerd op 4 van mijn 5 CaseFans......Yeah Baby.......De helft stiller en nog wel voldoende koeling!!!

"I think there is a world market for maybe five computers." (Thomas Watson Jr., Chairmain of IBM, 1943)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 17 september 2000 05:06 schreef universal creations het volgende:
Zeg bunny werkt dit truukje ook om 12+5=17V te krijgen? Ik dacht eigenlijk dat de 2 zwarte 'nul'-draden geaard waren. Ik heb het om deze reden namelijk nog niet uitgeprobeerd om mijn 16V 120mm fan aan te sturen.[/quote]Nee dit wil om de simpele reden niet werken, om dat een van beiden een NEGATIVE spanning moet zijn. Het verschil moet 17V wezen. en zover ik weet zul je de voeding kortsluiten in een poging. Dit omdat de 5 en 12 geen gescheiden spanningen zijn.

moet dus anders;)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 21:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

toen ik mijn 80mm fan op +5 en +12 aansloot begon mijn voedingsfan ook ineens langzamer te draaien... blij dat me mobo er niet aan hing!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Orac
  • Laatst online: 05-09 10:50

Orac

Ik mis je papa.

Twee opmerkingen:
[1] Gebruik geen weerstand om de spanning te verlagen, want dan heb je er een kachel bij! Maar ja, de mensen die kunnen berekenen welke weerstandswaarde en vermogen je moet gebruiken, weten dat natuurlijk ook wel...

[2] Dat "pyramide schuim spul" is gewoon een schuimrubberen dunne mat. Aan 1 kant ziet het oppervlak eruit als vele pyramides naast elkaar (dus allemaal punten). Zo'n oppervlak schijnt de geluidsgolven goed te dempen.
Pagina: 1