Toon posts:

ls -las

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is voor ... [snip onzin/] Hebben jullie nou nooit dat als je even in een dos prompt zit dat je meteen ls -las doet en cp dan wel w of andere aanverwante zaken? waarom trekken ze bij MS niet die commando's recht met *nix dat zou toch een hoop moeite schelen?

Op de shell machine hier gebruiken we een makkelijk scriptje wat bij dos commando's terug geeft:
code:
1
2
3
$ dir
Try 'man ls'
$

etc met andere commando's en aanverwante zaken.

Kortom mijn doel van dit subject, zou het makkelijk zijn om een windows ontwennings project op te starten wat een unix machine windows (dos) commando's laat snappen maar alleen terug geeft hoe je dit in *nix omgevingen doet.

idee, interesse?

Verwijderd

Topicstarter
[off topic] vrouwen kunnen nu al wennen: http://unix.rulez.org/~calver/pictures/Linux4women.jpg [/off topic]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik geef alleen de noodzakelijke opties mee aan ls.
Meestal 'ls' dus. Soms 'ls -A', soms 'ls -l'.
Maar ik heb ls wel gealiased naar 'ls --color=tty -F'

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard dat heb ik ook, maar wat vindt je van dat tweede idee?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Gaat dit een opsomtopic worden?

Ik gebruik bijna altijd ls -l Maar ik heb een scriptje gemaakt die dir heet en de info geeft als in DOS, dus met alle bestanden, het aantal bestanden en een totale grootte.

Ik denk dat het ontwennen van DOS commando's nu minder relevant is, de meeste mensen zijn die al bijna vergeten - alle mensen die de laatste paar jaar pas begonnen zijn hebben vaak amper een (dos)prompt gezien...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Niet een opsom topic, maar voor de nieuwe gebruikers dus de n00bs die nu graag linux willen gaan gebruiken zoals ik al zei een soort ontwennings cursus

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op donderdag 21 maart 2002 14:15 schreef Emil het volgende:
Niet een opsom topic, maar voor de nieuwe gebruikers dus de n00bs die nu graag linux willen gaan gebruiken zoals ik al zei een soort ontwennings cursus
In het diepe springen is wat Linux betreft de beste (ont)wenningscursus IMHO.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 14:18 schreef mithalph het volgende:
In het diepe springen is wat Linux betreft de beste (ont)wenningscursus IMHO.
Ja maar als je ze gewoon kennis laat maken emt die commando's en dan gewoon alles. dus van attrib naar chattr etc etc etc. leer ze hoe je de grote van verschillende dir's ziet en zo een soort linux voor dummy's maar dan automatisch.

Als ze er dan genoeg van hebben halen ze het wel weer weg. Of is dit een beetje dom weg van boven tot onder?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:47

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
batch scriptjes in DOS lossen een boel op ;)

MAar ik denk niet dat er veel mensen zijn die nog diehard in dos werken, het lijkt me ook terecht als MS daar dus minder aandacht aan besteed.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1