Toon posts:

[brainstormsessie] Mobo in luchtdicht cabinet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn phase-change systeem is het nodig om het mobo in een luchtdicht compartiment te monteren waar ik het vocht uittrek dmv een vochtvreter oid. Het is geen doen om straks de CPU, de videokaart, de northbridge en het RAM allemaal los te isoleren.

Mijn twee niet-ideale ideen:

- Ik neem het moboframe van de AOpen HX08, en monteer dat in een 'box' van kunststof met afschroefbare deksel. Ik zorg voor een luchtdichte verbinding tussen frame en box, en ik monteer schuimrubber op de plekken waar de insteekkaarten zitten. Eventueel dicht ik de connectoren op de kaarten nog af. IDE-, floppy- en voedingskabels kunnen tussen 2 rubberen tochtstrips doorgevoerd worden. De disken, voeding en 5.25" apparatuur word buiten dit compartiment gemonteerd.

Probleempunten: doorvoer van de voedingskabels, luchtdicht maken van de insteekkaarten en connectoren op het mobo.

- Ik bouw heel het moboframe in een box, zodanig dat ook alle insteekkaartconnectoren binnen de box zitten. De diverse kabels naar de buitenwereld voer ik door schuimrubber heen voor de afdichting, of ik maak gebruik van diverse 'verlengkabeltjes' waarvan ik de connectoren luchtdicht in de boxwand monteer.

Probleempunten: even een kabeltje inprikken is er niet meer bij. Bij het 'verlengkabel-idee' heb je het probleem dat het voor sommige aansluitingen wel eens lastig zou kunnen worden. Een USB verlengkabeltje van enkele tientallen cm's bijvoorbeeld. Of PS/2. Of UTP.

Ik heb een frisse invalshoek nodig...

Verwijderd

Imho kan je die verlengkabels voor USB ed gewoon overal kopen hoor, en voor zo een klusjesman als jij moet het toch geen probleem zijn om die zelf te maken, of zie ik dat nou verkeerd...
iig veel suc6 ermee :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 13:43 schreef Lomu het volgende:
Imho kan je die verlengkabels voor USB ed gewoon overal kopen hoor, en voor zo een klusjesman als jij moet het toch geen probleem zijn om die zelf te maken, of zie ik dat nou verkeerd...
iig veel suc6 ermee :)
Jawel, maar geen korte. Ik kan wel zo'n kabel kopen en er een stuk tussenuit knippen. De kabel zelf maken is lastig omdat je de connectoren bijna niet aan kunt komen.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:51

Skef

Ik scheer.me

Op donderdag 21 maart 2002 13:46 schreef DaBit het volgende:

[..]

Jawel, maar geen korte. Ik kan wel zo'n kabel kopen en er een stuk tussenuit knippen. De kabel zelf maken is lastig omdat je de connectoren bijna niet aan kunt komen.
Je kan wel de USB-connectoren op je mobo gebruiken (die 10-polige geloof ik, voor 2 aansluitingen).
Daar kan je gewoon weer zo'n bracket bij kopen, en die sloop je dan uit mekaar...

Ik zou zelf voor optie 2 gaan (dus die met de connectoren verlengen dan hè, ik zou niet de kabels door rubber heen prikken -> wordt nie echt luchtdicht dan), en de box gewoon erg "modulair" opzetten, zodat je op de een of andere manier toch makkelijk spul erbij kan zetten...

En UTP maak je toch zelf? PS/2 is ook nog wel zelf te maken hoor, stekkers en bussen kun je bij conrad/andere electroboer zo kopen...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou voor optie 1 gaan. Als je netjes alle spleetjes en gaatjes afdicht (ook de connectoren ed) moet het luchtdicht 'genoeg' zijn om massale condensatie te voorkomen. Er zal altijd wel een beetje lucht van buiten naar binnen lekken...maar dat moet de vochtvreter dan maar opvangen.

Ik denk dat het verstandig is om de lucht in de kast goed te laten circuleren.

I reject your reality, and substitute my own.

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
UTP kan je zelf makkelijk wel maken.
bij de DHZ zaken (skef moest je weten) heb je van die dingen voor in de muur zodat je er een gewone connector in kan douwen.

Als je niet kan knippen omdat je geen tang heb wil ik wel een kabeltje maken en een connector eraan knippen.
Moet je alleen zelf dat ding voor in de muur eraan doen. Maar zelfs mijn vader had geen hulp nodig van me.
Is heel simpel staan kleurcodes op.

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 15:41

boner

misantropisch altruïst

kun je niet alles in een kist monteren met daarin gaten voor de kabels. Kabels door de gaten heen steken en met PUR schuim de gaten afdichten?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Phase change koeling? Dan heb je dus een koelkast-achtig apparaat naast (?) je kast staan met een radiator om de warme en droge lucht die vanaf je CPU met een koelblokje opgenomen is weer kwijt te raken. En je bent bang voor condens rondom de koelblokken, slangen enzo.

Kun je de warme rest-lucht vanaf de radiator niet door de kast heen blazen? Niets werkt beter tegen condens als warme droge lucht. Als je alleen warmte-geleidende materialen gebruikt waar dat per-se nodig is denk ik dat het helemaal niet zo erg is om lucht van zeg 35 graden door je kast heen te blazen.

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Op donderdag 21 maart 2002 14:56 schreef Xavier het volgende:
UTP kan je zelf makkelijk wel maken.
bij de DHZ zaken (skef moest je weten) heb je van die dingen voor in de muur zodat je er een gewone connector in kan douwen.
Ik denk niet dat die dingen luchtdicht zijn....

[off-topic]
Hoezo zou ik dat moeten weten dan? Ken je me ofzow?
[/off-topic]
Op donderdag 21 maart 2002 14:58 schreef boner het volgende:
kun je niet alles in een kist monteren met daarin gaten voor de kabels. Kabels door de gaten heen steken en met PUR schuim de gaten afdichten?
Lijkt me niet echt demontabel meer, en wat als je een kabel toe wilt voegen? Dan heb je dus een probleem...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 15:07 schreef AlterEgo het volgende:
Phase change koeling? Dan heb je dus een koelkast-achtig apparaat naast (?) je kast staan met een radiator om de warme en droge lucht die vanaf je CPU met een koelblokje opgenomen is weer kwijt te raken. En je bent bang voor condens rondom de koelblokken, slangen enzo.

Kun je de warme rest-lucht vanaf de radiator niet door de kast heen blazen? Niets werkt beter tegen condens als warme droge lucht. Als je alleen warmte-geleidende materialen gebruikt waar dat per-se nodig is denk ik dat het helemaal niet zo erg is om lucht van zeg 35 graden door je kast heen te blazen.
dat zou ik dus nooit doen, want dan warm je de boel juist weer op(het is de bedoeling dat de boel tot -20 gekoeld wordt).

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
- Ik neem het moboframe van de AOpen HX08, en monteer dat in een 'box' van kunststof met afschroefbare deksel. Ik zorg voor een luchtdichte verbinding tussen frame en box, en ik monteer schuimrubber op de plekken waar de insteekkaarten zitten. Eventueel dicht ik de connectoren op de kaarten nog af. IDE-, floppy- en voedingskabels kunnen tussen 2 rubberen tochtstrips doorgevoerd worden. De disken, voeding en 5.25" apparatuur word buiten dit compartiment gemonteerd.

Probleempunten: doorvoer van de voedingskabels, luchtdicht maken van de insteekkaarten en connectoren op het mobo.
Dit lijkt mij de mooiste oplossing:
Oplossingen voor de probleem punten:
-doorvoervoedingskabels: door een gat en dan afkitten ofzo? moet toch wel luchtdicht te doen zijn?
-luchtdichtmaken insteekkaarten: niet nodig> kabels van buiten laat je je box binnenkomen en luchtdichtmaken doe je net als bij het vorige puntje
-connectoren op mobo> hier volg ik je effe niet meer.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:18
DaBit, je wilt het 1 keer kunnen afpompen, en daarna hopen dat het goed vacuum blijft? Dat gaat best wel moeilijk worden, zeker als je doorvoeren hebt en ze met huis-tuin-en keuken-spul (kit oid) afdicht.
Als je vacuumonderdelen hebt, kan het wat makkelijker, maar dat zal wel niet in je schuurtje liggen.
Geef even aan hoe jij dacht die doorvoeren goed dicht te krijgen. En hoe ver je de druk wil laten dalen en hoe lang die druk behouden moet blijven zonder pompen.

• SH007
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 16:07 schreef _Evert_ het volgende:
DaBit, je wilt het 1 keer kunnen afpompen, en daarna hopen dat het goed vacuum blijft? Dat gaat best wel moeilijk worden, zeker als je doorvoeren hebt en ze met huis-tuin-en keuken-spul (kit oid) afdicht.
Als je vacuumonderdelen hebt, kan het wat makkelijker, maar dat zal wel niet in je schuurtje liggen.
Geef even aan hoe jij dacht die doorvoeren goed dicht te krijgen. En hoe ver je de druk wil laten dalen en hoe lang die druk behouden moet blijven zonder pompen.
voor zover ik DaBit heb begrepen is het niet de bedoeling om in de hele bak onderdruk te maken. Maar het moet gewoon zo goed als luchtdicht zijn, zodat je de lucht binnenin kan dorgen en geen condens krijgt :)

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 15:08 schreef Skef het volgende:

[..]

Ik denk niet dat die dingen luchtdicht zijn....

[off-topic]
Hoezo zou ik dat moeten weten dan? Ken je me ofzow?
[/off-topic]
Met kit kan je ze luchtdicht maken.

Je werkt of werkte toch bij een DHZ zaak?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

AcouSE

Swedish Chef

USB connector:
http://www.conrad.nl/cgi-bin/ass/AssDisplay.pl?&PP_PAR[USER_ID]=0207067151016724055&TK_PAR[SUCHBEGRIFF]=743941&URL=/nav/frames/f_unten_sws.html&PP_PAR[TEXT]=2

Met een stukkie kabel en een stukje experimenteerprint knutsel je dat toch zo in elkaar?

Verwijderd

stom id misschien, maar misschien kan je alleen de bovenste helft van je mobo isoleren (cpu, mem, northbridge en agp)

verdere insteekkaarten kan je er dan gewoon makkelijk bij prikken...

Verwijderd

je moet hem OF luchtdicht maken, OF juist niet,

-20 is zo koud dat ik dne dat je die lucht nooit droog genoeg krijgt dat je helemaal geen ijsvorming gaat krijgen...

condens is makkelijker te verhelpen met bewegende lucht, maarja ijsvorming stop je daar niet meer

ik snap niet waarom je ook je ram moet isoleren enzo of ga je die ook coolen?

• SH007
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 17:38 schreef clvy82 het volgende:
*knip
ik snap niet waarom je ook je ram moet isoleren enzo of ga je die ook coolen?
dat lijkt me wel, anders ga je het niet isoleren :)

• Chaot
  • Laatst online: 17:40
Kan je er geen overdruk in creëren? Als de lucht eerst laat afkoelen, zodat de condensatie al is gebeurd, en dan in da ding pompen. Als er dan lucht ontsnapt gaat ie naar buiten, en komt er geen vochtige lucht binnen.

Alleen moet je dan zien dat je met iets die druk op peil kunt houden.

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:18
Op donderdag 21 maart 2002 20:23 schreef Chaot het volgende:
Kan je er geen overdruk in creëren? Als de lucht eerst laat afkoelen, zodat de condensatie al is gebeurd, en dan in da ding pompen. Als er dan lucht ontsnapt gaat ie naar buiten, en komt er geen vochtige lucht binnen.

Alleen moet je dan zien dat je met iets die druk op peil kunt houden.
Op zich geen slecht idee. Het probleem is dat je dan aan voldoende, echt droge, lucht moet kunnen komen. En aangezien het koudste punt in DaBit's kastje bij zo'n -20 graden zal liggen, moet je echt 100% droge lucht hebben.
Je hoeft natuurlijk niet continue een grote hoeveelheid droge lucht te pompen in je kast, maar toch denk ik dat het moeilijk is om een bepaalde hoeveelheid lucht voldoende droog te krijgen.
Hier komt ook weer bij dat je dan wel redelijk continue moet blijven pompen, of niet?

Overdrukventiel is geen probleem, dat is gewoon een gecontroleerde lek :)

• php
  • Niet online

php

Het mooiste zou zijn om de luchtdichte kast te voorzien van de juiste "wandcontactdozen" voor de PS/2, UTP, Voeding, bandkabels (scsi connectoren) etc. De enige waar ik mijn twijfels over zou hebben is de videokaart. Deze is natuurlijk het meest kwaliteit-afhankelijk. Voor de rest zijn er denk ik wel alternatieven die goed werken:

UTP wandcontactdoos is makkelijk
PS/2: vroeger had je PS2 brackets, zal toch nog wel ergens te krijgen zijn?
Voeding: Molex connectors zijn moeilijk te krijgen, maar niet onmogelijk
Bandkabels (floppy, harddisk) kan wellicht met een scsi connector, die zijn 50 of 68 polig, en daar zijn ook chassisdelen voor te krijgen.

en wellicht een solid-state airco erin voor de laatste restjes warmte....... (www.melcor.com)

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 18:25
Luchtdicht maken moet niet zo'n probleem zijn. Gewoon een mooi kastje maken wat je overal goed afdicht. Verder om droge lucht te krijgen zou je het beste silicagel of CaCl2 kunnen nemen. Die laatste is het meest hygroscopisch van de twee. Een ander idee is zo'n spuitbus met CO2 of iets dergelijks te gebruiken om je kastje vol te spuiten met een enkel (watervrij) gas. Echter dit kan aardig in de aantallen lopen als je een grote kast hebt en em vaak open en dicht doet.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, het word dus toch het hele mobo in een luchtdicht compartiment, inclusief kaarten. en vervolgens met connectoren en verlengkabeltjes de boel doorsluizen.

Voor de VGA kan ik altijd nog kijken of ik ergens van die dunne RG59 kan krijgen: dan is dat ook goed (ik wil een hoge bandbreedte i.v.m. 2048x1536x60Hz en 1920x1440x75Hz). De rest schijnt dus wel mee te vallen, op hooguit PS/2 na.

Ik hoor hier van mensen dat lucht niet droog genoeg te krijgen is opdat het bij -20 niet condenseert. Geprobeerd heb ik het nog niet, maar hoe erg is dat probleem? Ik wil eigenlijk CaCl2 gebruiken als droogmiddel, en wit kopersulfaat als vochtindicator. Een beetje rijpvorming op de waterblokken vind ik niet erg, als de luchtvochtigheid maar zodanig is dat het weer verdampt als de bloktemp toeneemt (zodat ik geen vocht op m'n mobo krijg).

Het compartiment vacuum trekken levert een hoop problemen op, en is ook niet echt mogelijk, aangezien dan andere componenten op het mobo de warmte niet goed meer af kunnen voeren (PLL, MOSFET's Vcore regulator, etc.)

Het compartiment vullen met droog gas is niet echt een optie, aangezien ik toch wel regelmatig in m'n PC moet zijn, en omdat je het toch niet eenvoudig 100% afgesloten krijgt.

Van 't weekend maar eens kijken voor materiaal. Dat luchtdichte compartiment heb ik ook nodig voor het experimenteren, want een ijsklomp ter grootte van een tennisbal bovenop je proc blijft een eng gezicht.

Iemand nog een goede tip voor het materiaal waarvan ik het compartiment kan maken? Plastics zijn erg statisch, ijzer is zwaar, aluminium is niet te betalen en lastig aan te komen.
(de rest van de kast zal wel Trespa of 8-10mm MDF met plakplastic worden denk ik. Ik heb weinig beters gevonden.

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Op vrijdag 22 maart 2002 11:45 schreef DaBit het volgende:
Iemand nog een goede tip voor het materiaal waarvan ik het compartiment kan maken? Plastics zijn erg statisch, ijzer is zwaar, aluminium is niet te betalen en lastig aan te komen.
(de rest van de kast zal wel Trespa of 8-10mm MDF met plakplastic worden denk ik. Ik heb weinig beters gevonden.
Praxis heeft nu een nieuw soort plakplastic, wat verkocht wordt onder de naam "zelfklevend laminaat", oftewel HDM ElesGo-Flex (geloof ik)...
Errug mooi, en compleet krasvast (heel sterk)...
De maat is 100x250 cm, en het kost € 31,98 oid... Allerlei kleuren (hout, metaal enz.)

Ik zou zoiets nemen, en dan op MDF plakken ja...

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe je hoekjes eigenlijk netjes met plakplastic?

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Pfoe....

Volgens mij is dat spul bij Praxis wat dikker, waardoor je het gewoon direct op elkaar aan kan laten sluiten (zo gebeurt dat ook bij gelamineerde meubelpanelen)...

Bij gewoon plakplastic wordt het lastiger, misschien dat een overlapping wat is? (Dat zou ik wel eerst ff testen op een proef-object, zodat het eindresultaat niet verneukt wordt...)

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Op vrijdag 22 maart 2002 14:13 schreef DaBit het volgende:
Aluminium hoekprofielen misschien? Dat werkt heel mooi af in ieder geval. en ziet er kewl uit

• php
  • Niet online

php

Aluminium niet te betalen? Wat wil je dan allemaal hebben?

En als je een MDF kast maakt, en deze in de epoxy rolt? In ieder geval dampdicht. Moet je alleen nog iets voor je deksel verzinnen.

Vraag bij de computerboer of ze nog PS/2 plaatjes hebben. Die dingen zaten vroeger niet op het moederbord vastgesoldeerd, maar zaten met een los plaatje erbij, is maar een korte tijd geweest, maar wellicht dat er nog iemand met zo'n ding is.

Ik heb zelf wel eens een verlengsnoer PS/2 gebruikt, maar dat kan ik niet aanraden. Tikte ik de D, op het scherm een I, dat soort dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 17:05 schreef Herman het volgende:
Aluminium niet te betalen? Wat wil je dan allemaal hebben?
Genoeg om een boxje te maken waar het mobo in kan. 2-3mm dik materiaal. De manier van bevestigen: platen lijmen in hoekstrips ofzo.
En als je een MDF kast maakt, en deze in de epoxy rolt? In ieder geval dampdicht. Moet je alleen nog iets voor je deksel verzinnen.
Dan kan ik ook perspex of Trespa nemen. Beide zijn dampdicht.
Vraag bij de computerboer of ze nog PS/2 plaatjes hebben. Die dingen zaten vroeger niet op het moederbord vastgesoldeerd, maar zaten met een los plaatje erbij, is maar een korte tijd geweest, maar wellicht dat er nog iemand met zo'n ding is.
Het zou me niets verbazen als dat nog in mijn oude rommel doos zit.. eens kijken..

Verwijderd

Luchtdicht compartiment? Dit is puur om condensatie tegen te gaan? Is het dan niet veel makkelijker om alles toch los te isoleren?

Dit ziet er uit als heeeel veeeeel werk....

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Brilliant idee of brainfart:

Moederbord ondersteboven monteren ?

Alle condens wil dan naar beneden druipen. Alleen op de plek waar, aan de andere kant, CPU en noordbrug zitten zul je een flinke lap neopreen moeten plakken ofzo.

[Edit] "ondersteboven" is misschien niet helemaal het juiste woord. Ik bedoel dus standje Desktop Inverted: tegen het plafond aan dus...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 18:39 schreef Agony het volgende:
Luchtdicht compartiment? Dit is puur om condensatie tegen te gaan? Is het dan niet veel makkelijker om alles toch los te isoleren?

Dit ziet er uit als heeeel veeeeel werk....
Goed isoleren is nog best lastig, zeker als je ook RAM, chipset en videokaart mee wil nemen.

Verder hoef ik met deze constructie geen prut zoals vaseline etc. op m'n mobo te smeren, wat de verkoopwaarde verhoogt. Dat compartiment heb ik met 1 proc/mobo combinatie wel weer terugverdiend.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Heb je bij je huidige -18°C opstelling alleen condensvorming, of ook nog rijp op de leidingen/koelblok?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 15:25
Op vrijdag 22 maart 2002 14:13 schreef DaBit het volgende:
Ehm, transparante siliconen/acrylaat kit? :)

Of misschien een bestaande plasticcen cakedoos ofzo, misschien dat je wel iets kunt vinden dat al in die vorm en grootte bestaat. Lijkt me best handig :)

En alu is niet eens zo heel duur hoor. 1 plaat (1 mm, 1m2) kost iets van €15 ofzo. Dan nog wat profieltjes d'r bij en dan ben je d'r.
Pagina: 1