Toon posts:

Wat heb ik nodig voor wireless lan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 pc's die ik graag zou willen koppelen met elkaar d.m.v. een draadloos netwerk.
De bedoeling is dat ik dan gewoon kan sharen met beide computers en ik zou ook graag willen internetten op beiden.

Nou is mijn vraag: Wat heb ik hier allemaal voor nodig?

Ik heb de search gebruikt en ben wel het 1 en ander tegen gekomen, maar ik wordt er niet echt wijzer van.
Benamingen als "brigde" en "accesspoint" klinken me wel bekent in de oren, maar wat heb ik nou precies allemaal nodig en hoe moet dit alles (in welke volgorde?) aangesloten worden?!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Wat ik je aan kan raden is alles van 1 merk te nemen.
Ik zit op dit moment namelijk met de nodige problemen om een Draytek en een Netgear te laten samenwerken.
Om beide het internet te delen zou ik je aan raden om een Draytek 2200W te nemen. Dit is een router (ISDN/ADSL/Kabel), 4-poorts 100Mbit switch en een Access point in één.
Prijs is acceptabel en de configuratie is betrekkelijk eenvoudig.
Laat je alleen niet leiden door de afstanden die op de verpakking en de site genoemd worden van 50 m en meer, want dat haal je vrijwel nooit.
Ik kom niet verder (met fatsoenlijke snelheid) dan een 10 m en ik heb verhalen gehoord van nog minder.
Verder neemt het bereik enorm snel af wanneer je door muren heen moet.

Je kunt ook een ad-hoc oplossing kiezen tussen 2 laptops (dan heb je alleen 2 PCMCIA netwerkkaarten nodig van ongeveen 170-200 euro) om te kunnen werken, alleen moet er dan wel iets geregeld worden van conectie naar de internet aansluiting en moet er altijd een aan staan, als de ander wil internetten.
Ik denk dus dat de eerder genoemde oplossing veruit de makkelijkste is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat bij mijn situatie over 2 pc's.
De een staat boven, de ander staat beneden.
Wat moet ik nou op de pc beneden aansluiten om een verbinding naar boven te krijgen?
En wat moet ik boven aansluiten om deze verbinding te valideren?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• TD-er
als het stand-alone PC's zijn, zou ik gewoon een kabeltje trekken.
Je kunt voor het prijsverschil namelijk heeeel veel kabelgootjes kopen om het allemaal weg te werken.

Wanneer je toch voor wireless wilt gaan, heb je dus 2 netwerkkaartjes nodig en het liefst een routertje.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
De kosten zijn het probleem niet, het gaat er om dat ik geen kabels hoef te trekken.

• TD-er
Op donderdag 21 maart 2002 14:03 schreef CeLLySeC het volgende:
De kosten zijn het probleem niet, het gaat er om dat ik geen kabels hoef te trekken.
Dan moet je gewoon een routertje neerzetten bij je kabel-modem (of welke internet aansluiting dan ook) en 2 PCI Wlan kaartjes aanschaffen. Verder heb je dan nog een AP (AccessPoint) nodig, maar dat is ook mogelijk in de router zelf. Eventueel zou je kunnen besluiten om toch een kabeltje te trekken van router naar eerste PC, om zo'n 170-200 euro uit te sparen.

• Proggy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 10:15
Op donderdag 21 maart 2002 14:22 schreef TD-er het volgende:

[..]

Dan moet je gewoon een routertje neerzetten bij je kabel-modem (of welke internet aansluiting dan ook) en 2 PCI Wlan kaartjes aanschaffen. Verder heb je dan nog een AP (AccessPoint) nodig, maar dat is ook mogelijk in de router zelf. Eventueel zou je kunnen besluiten om toch een kabeltje te trekken van router naar eerste PC, om zo'n 170-200 euro uit te sparen.
Je hebt geen accesspoint nodig voor 2 pc's te koppelen via WLAN. Je kunt de verbindig als het ware crossen. Die router moet je gewoon softwarematig draaien, scheelt veel geld!

Verwijderd

Topicstarter
En hoe doe je dat?

Verwijderd

Topicstarter
En als ik nou die AP op de router aan wil sluiten... hoe doe ik dat? Gewoon de AP in de router pluggen op 1 van de uitgangen?

Verwijderd

Simpel, relatief godkoop en werkend:
Actiontec Homegateway (170 euro) met WLAN twee pccards (a 100 euro.
Dan heb je een vier poort router (bedraaid dus) en wireless toegang voor meerdere pc's bovendien nog Bluetooth voorbereid. Internet, file en printersharing perfect.
Simpele installatie via Explorer, kind kan de was doen.
Bereik in huis is afhankelijk van hoeveelheid beton dat stralen blokkert.

Verwijderd

>:) geen draden :z

Whoooooaaaaaahhhhhhhhhh

• pablo_p
  • Laatst online: 05-04 09:35
2 pc's kan je gewoon direct koppelen dmv van 2 wireless PCI kaartjes die in peer-to-peer mode draaiten(dus 1-op-1). Dat is dan ook het goedkoopste. Nadeel is wel, dat je voor draadloos gebruik altijd beide pc's aan moet zetten. (vergelijk dit maar met een crosscable tussen 2 netwerkkaarten)

Meer gemak krijg je met een Accesspoint, wat je kan vergelijken met een draadloze variant van een hub. Je kan dan 2 tot meer dan 10 pc's gebruiken.

Je kan ook een geintegreerde oplossing kopen, dus router en wireless AP in een. Dit is een kwestie van smaak of je voor integratie bent of voor losse onderdelen.

Als ik het zo lees, zou ik adviseren eerst 2 wireless pci kaartjes te kopen (wel 802.11b / WiFi) compatible en te kijken hope dat bevalt. Wil je meer (meer pc's of betere beschikbaarheid), koop dan een (geintegreerd) AP. Je kan nl makkelijk uitbreiden als alles 802.11b compatible is.

Verwijderd

Topicstarter
Juist! Dat is pas duidelijk! Thanks!

Straks lig ik lekker in m'n bedje met koppijn van al die straling... ;)

Verwijderd

Op donderdag 21 maart 2002 12:51 schreef CeLLySeC het volgende:
Het gaat bij mijn situatie over 2 pc's.
De een staat boven, de ander staat beneden.
Wat moet ik nou op de pc beneden aansluiten om een verbinding naar boven te krijgen?
En wat moet ik boven aansluiten om deze verbinding te valideren?
PC - pc is zelfde als bedraad netwerk, 2 kaartjes dus. Geen acces point

• Swinnio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 09:00
Op donderdag 21 maart 2002 12:29 schreef TD-er het volgende:
Laat je alleen niet leiden door de afstanden die op de verpakking en de site genoemd worden van 50 m en meer, want dat haal je vrijwel nooit.
Ik kom niet verder (met fatsoenlijke snelheid) dan een 10 m en ik heb verhalen gehoord van nog minder.
Verder neemt het bereik enorm snel af wanneer je door muren heen moet.
Nou, ik weet niet wat voor kwaliteit jij hebt staan daar, maar ik haal makkelijk meer dan 10 meter op maximale snelheid (11 Mb). Afhankelijk van de plaats in het gebouw, moet die 50 m echt wel haalbaar zijn. Dit alles met Lucent Access points WLAN kaartjes.

If the world wouldn't suck, we'd all fall off

• TD-er
Op vrijdag 22 maart 2002 08:52 schreef Swinnio het volgende:

[..]

Nou, ik weet niet wat voor kwaliteit jij hebt staan daar, maar ik haal makkelijk meer dan 10 meter op maximale snelheid (11 Mb). Afhankelijk van de plaats in het gebouw, moet die 50 m echt wel haalbaar zijn. Dit alles met Lucent Access points WLAN kaartjes.
Ik heb verschillende merken staan en de Netgear komt verder dan de Draytek, maar ik heb bij de nodige mensen geïnformeerd op de CeBit en die gaven allemaal toe dat de opgegeven afstanden lichtelijk overdreven waren en met een kilo zout genomen moesten worden.
Bij mij halen ze niet veel verder dan 10 m. Dit zal ook wel te maken hebben met de hoeveelheid staal in het gebouw.

Pagina: 1