Ik probeer inmiddels al een uur of 4 deze reactie te posten. @home is vervelend
Nouja, bij deze:
Op vrijdag 29 maart 2002 17:07 schreef el_marcianito het volgende:
[..]
Helaas voor de mooie fabeltjes, maar je kunt dingen wel degelijk _echt_ vergeten en dat doe je ook. Probeer eens een schatting te maken van de hoeveelheid informatie die je dagelijks te verwerken krijgt, dit maal het aantal dagen dat je leeft... Echt enorm veel. Je kunt dit simpelweg niet allemaal onthouden, ook niet diep verborgen. Ergo: je vergeet wel degelijk veel dingen.
Het is een kwestie van compressie he. Alleen je ogen krijgen al vele MB's per seconde aan informatie. Dat is nogal veel om allemaal te onthouden. Dat hoeft dan ook niet, je hersenen zijn waanzinnig efficient in het opbouwen van een compleet beeld aan de hand van enkele beeldpunten. Idem met alle andere emoties.
Ik denk niet dat je je hele leven van seconde tot seconde kunt onthouden, maar alle gebeurtenissen die indruk op je maken wel. Ook als je ze schijnbaar bent vergeten. Er is in de psychologie veel te doen altijd over de betrouwbaarheid van zogenaamde 'hervonden herinneringen', maar feit blijft dat ze in 90% van de gevallen gewoon controleerbaar correct zijn.
In je vorige post zei je dat jeugdherinneringen worden overschreven omdat je hersenen vol zijn. Ik twijfel hier echter aan, dat zou namelijk ook betekenen dat je op latere leeftijd dingen aan bv. je studententijd gaat vergeten, en dat is niet zo. Je kunt je niets van je vroege jeugd herinneren omdat je bewustzijn toen nog niet volledig ontwikkeld was, niet omdat je geheugen vol is.
Ik denk wel dat veel oude herinnering in de loop van je leven worden gedelete, maar dit gebeurd heel selectief. Alleen wat niet de moeite waard is (volgens je hersenen, het kan best zijn dat je er zelf tijdens een tentamen bv. anders over denkt

) wordt gedelete, belangrijke dingen blijf je onthouden. En je kunt iemand zijn hele leven lang informatie blijven voeren, dus een ruimtegebrek is het niet.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett