[mac] inloggen win2k fileserver

Pagina: 1
Acties:

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:12
Er had hier een bepaald iemand in de vorm van systeembeheerder onze fileserver een beetje opnieuw ingericht, maar is daarbij vergeten dat ik ook een Mac in het netwerk heb hangen. Normaal gesproken log ik op de volgende manier in:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/got/mac.gif

maar dit lukt niet meer.
Die man zelf weet niet waar het aan ligt, omdat 'ie geen ervaringen heeft met Macintoshes in een Windows netwerk. Beetje jammer dus. Mag ik weer alles zelf gaan doen...

Maar goed, het probleem is dat ik niet in kan loggen. Heel maf, als ik opstart krijg ik bij het binnen komen van het OS meteen het inlogscherm. Dat is goed, dat was voorheen ook. Maar als ik nu mijn username en password opgeef en op OK klik, verschijnt met een paar seconde hetzelfde schermpje, en er is niets veranderd.

Oftewel, melp.
Ik snap het niet. Op de server heb ik een username en password aangemaakt, en daar shares voor opgegeven. AppleTalk is geinstalleerd, en de users zijn allemaal gecheckd, en hebben full-permission op alle shares.

Specs:

Macintosh
Power Mac G3
IP door DHCP

Server
IP door DHCP

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:04

Eboman

Ondertitel

Ik heb totaal geen ervaring hiermee, maar misschien moet je een nieuwere Microsoft client voor je MAC hebben. Wat voor server was het hiervoor ?? Je zou nog bij username: domein\username kunnen proberen als er een domein is. :)

Edit: Nog even bij MS nagelezen domein\username zou het moeten zijn ...

Signature

• Willem
Eboman:
Ik heb totaal geen ervaring hiermee, maar misschien moet je een nieuwere Microsoft client voor je MAC hebben.
Een Microsoft Client voor de Mac.
Is dat die inlogprocedure als op het plaatje hierboven?
Eboman:
Wat voor server was het hiervoor ?? Je zou nog bij username: domein\username kunnen proberen als er een domein is. :)
De server is niets veranderd.. die sjako heeft alleen wat dingen weggehaald die niet meer terug te halen zijn. En wat, weet ik niet, en hij ook niet meer :{

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Zo te zien klopt die client die je nu hebt wel. (MS-UAM 5.0) Heeft hij soms een bepaalde encryptie ofzo ingesteld waarmee je mac niet overweg kan ?

Mijn vermoeden is dat je Beheerder services for macintosh gedeinstalleerd of disabled heeft. Dan werkt je chooser niet meer.

Ik zou zeggen kijk even samen naar : http://www.microsoft.com/mac/products/win2ksfm/default.asp

Misschien heb je hier nog wat aan ?? :
Windows 2000 Update
NOTE : The System Requirements are Macintosh Operating System 8.5 or higher. Macintosh Operating System versions previous to 8.5 require AppleShare 3.8. Previous versions of Apple Share work only with the MS-UAM 1.0 which do not work with Windows 2000. To install the MS-UAM 5.0 on a Macintosh Client do the following:

From Mac Client, open Mac UAM Volume on the Windows 2000 Server.

Copy the AppleShare Folder under the System Folder.

Run the UAM installer from the Windows 2000 Server.

Note : The only password that can be sent to Volumes on Startup are clear text passwords. You can only use encrypted passwords after the Client Operating System has started.

Signature

• Willem
Eboman:
Zo te zien klopt die client die je nu hebt wel. (MS-UAM 5.0) Heeft hij soms een bepaalde encryptie ofzo ingesteld waarmee je mac niet overweg kan ?
Klopt, het is UAM 5.0, en naar mijn weten staat de encryptie niet anders dan zou moeten...
Eboman:
Mijn vermoeden is dat je Beheerder services for macintosh gedeinstalleerd of disabled heeft. Dan werkt je chooser niet meer.
Dat is gewoon de service "File Server for Macintosh" :?
Ik neem aan van wel... en die service staat op 'automatic'. Als ik 'em stopzet dan krijg ik gelijk de foutmelding op m'n Mac dat de verbinding is verbroken, dus hij heeft verbinding... maar ik kan dus geen shares openen.

/edit
Heb trouwens die laatste versie van UAM gedownload (van die link) maar die krijg ik niet geinstalleerd...

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Met die MACintosh services bedoel ik de services die op de server draaien of kun je de shares wel zien op de server en krijg je access denied, dan zou het nog kunnen dat er een speciale groep is voor macintosh op die W2000 server die hij moet toekennen aan de shares maar volgens mij gaat hij met een apple gebruiker hetzelfde om als een normale gebruiker als je die MS-UAM gebruikt.

[offtopic]
zonde van die motor, nog iets vernomen ?

Signature

• CBA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 21:10

CBA

een vat, een vat, een vat !

Apple standaard UAMs verstuurd het passwoord niet encrypted door naar de server.

Microsoft Authentification V5.0 doet dit wel, maar hiervoor moet je wel een fileke downloaden van de win2k server in het microsoft uam volume en dit installeren.

Als je dit niet wilt gebruiken moet er op de server bij appletalk sharing uitgezet worden dat alleen gebruikers met Microsoft Authentification binnenmogen.

Normaal zou dit dan terug moeten werken.

Diablo 3 Profiel - WoW Warrior

• Willem
Eboman:
Met die MACintosh services bedoel ik de services die op de server draaien of kun je de shares wel zien op de server en krijg je access denied, dan zou het nog kunnen dat er een speciale groep is voor macintosh op die W2000 server die hij moet toekennen aan de shares maar volgens mij gaat hij met een apple gebruiker hetzelfde om als een normale gebruiker als je die MS-UAM gebruikt.
Het was dus zo dat in het verleden, dat ik gewoon kon kiezen welke shares ik actief wilde maken bij het inloggen op de server. Nu krijg ik in plaats van die shares alleen dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/got/mac-03.gif

Hmm, en de oorzaak hiervan kan ik niet achterhalen, en ik kan er ook nog geen oplossing voor vinden...
Eboman:
[offtopic]
zonde van die motor, nog iets vernomen ?
Ja, hij is een week later teruggevonden.. twee straten verder. Redelijk onbeschadigd dus ik ben weer blij :) Thanks for asking... zoiets gaat wel als een lopend vuurtje ;)

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Lijkt meer op een Mac-probleempje zoals ik het nu zie, wat samen hangt met de verandering op de server. Het lijkt wel alsof je die key-chain (what the hell it is) niet kunt gebruiken...

Signature

• CBA

CBA

Op donderdag 21 maart 2002 12:18 schreef willem169 het volgende:

Het was dus zo dat in het verleden, dat ik gewoon kon kiezen welke shares ik actief wilde maken bij het inloggen op de server. Nu krijg ik in plaats van die shares alleen dit:

[afbeelding]

Hmm, en de oorzaak hiervan kan ik niet achterhalen, en ik kan er ook nog geen oplossing voor vinden...
Blijkbaar kan je wel op de server maar alleen aan het microsoft volume, dit is standaard ingesteld van zodra appletalk actief is.

Waarschijnlijk is er dan nog iets mis met de shares.
Heb je wel een appletalk zone aangemaakt bij "routering en ras" in het computer management.

• Willem
CBA:
Waarschijnlijk is er dan nog iets mis met de shares.
Heb je wel een appletalk zone aangemaakt bij "routering en ras" in het computer management.
In dat geval ga ik wel even in [forum=11] een vraag posten hoe ik die Appletalk Zone kan instellen, want met de help van Windows 2000 kom ik er niet uit. Ben nu de server aan het rebooten, want toen ik de Appletalk properties wilde bekijken liep 'ie vast...

• CBA

CBA

Op donderdag 21 maart 2002 13:16 schreef willem169 het volgende:

[..]

In dat geval ga ik wel even in [forum=11] een vraag posten hoe ik die Appletalk Zone kan instellen, want met de help van Windows 2000 kom ik er niet uit. Ben nu de server aan het rebooten, want toen ik de Appletalk properties wilde bekijken liep 'ie vast...
Bij computer management, routering en ras bij de services (services moeten natuurlijk wel gestart worden), kan je dan appletalk routing aanklikken en dan kan je er een zone aanmaken, helemaal niet moeilijk.

• Willem
CBA:
Bij computer management, routering en ras bij de services (services moeten natuurlijk wel gestart worden), kan je dan appletalk routing aanklikken en dan kan je er een zone aanmaken, helemaal niet moeilijk.
*grmbl* @$*(#@#(*&@(#*&(@#*&@*%!&$$)%_%^#!&

Man man man ik haat Microsoft.
Wat een ***** operating system is dat zeg niet te flitsen.

• "Routering & Ras" kan ik niet vinden;wel "Routing & Remote Access" maar dat helpt niet.
• Dat pleures ding loopt al zo snel vast, er is geen zee mee te bevaren :{ :'(
• Ik weet me geen raad meer, ik ben op/leeg/weg ...

• CBA

CBA

Op donderdag 21 maart 2002 14:01 schreef willem169 het volgende:

*grmbl* @$*(#@#(*&@(#*&(@#*&@*%!&$$)%_%^#!&

Man man man ik haat Microsoft.
Wat een ***** operating system is dat zeg niet te flitsen.

• "Routering & Ras" kan ik niet vinden;wel "Routing & Remote Access" maar dat helpt niet.
• Dat pleures ding loopt al zo snel vast, er is geen zee mee te bevaren :{ :'(
• Ik weet me geen raad meer, ik ben op/leeg/weg ...
Indd "routing & remote acces" is het, ik heb gewoon een nederlandse win2k server draaien hier op 't werk, soms wel verwarrend.

Kijk eens in je eventviewer waarom ie vastloopt, zou toch niet mogen.

• Willem
CBA:
Indd "routing & remote acces" is het, ik heb gewoon een nederlandse win2k server draaien hier op 't werk, soms wel verwarrend.
Heb ik geactiveerd, maar dan kan ik nog niets.
En bij m'n Computer Management kan ik nu nog steeds niet een Appletalk Zone definieren...
CBA:
Kijk eens in je eventviewer waarom ie vastloopt, zou toch niet mogen.
Foute System Errors op o.a. Remote Storage melp en WINS terwijl het alleen een fileserver is...

• CBA

CBA

Op donderdag 21 maart 2002 14:09 schreef willem169 het volgende:

Heb ik geactiveerd, maar dan kan ik nog niets.
En bij m'n Computer Management kan ik nu nog steeds niet een Appletalk Zone definieren...
Als je routering inschakeld zie je daar appletalk routering en dat moet je inschakelen en de eigenschappen van je netwerkkaart zie je dan en kan je seed router instellen en een zone.

Pagina: 1