Toon posts:

Tweede floppydrive installeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag voor iemand die dit @ home wil proberen;

Is het in mogelijk om in een P166 een 2e floppydrive te installeren? OS is windows95.

Is het gewoon inpluggen en aansluiten op dezelfde kabel als de andere, in welke volgorde moet je dat doen?

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:06
Ja en de volgorde maakt niet uit. Geloof dat de laatste op de kabel a: wordt, maar ik kan me ook vergissen. (is al een paar jaartjes geleden)

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
en instellen in de bios !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

It is as simple as that!

Verwijderd

Volgens mij moet dat gewoon kunnen. Even proberen, is toch altijd trial and error met die stomme diskettestations :)
Er kunnen sowieso 2 stations op een kanaal.
Vraag me alleen af waarom je dat zou willen :? Ben dat ding liever kwijt dan rijk.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

pistole

Frutter

sommige floppydrives moeten dan ook nog gejumperd worden (toch :? )

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 10:22 schreef ZeRoC00L het volgende:
en instellen in de bios !
Hoe en wat instellen in de bios? Windows regelt dit toch?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 10:33 schreef pistole het volgende:
Sorry, maar wat is jumperen? Ik heb dit zelf nog nooit gedaan..

Verwijderd

Op donderdag 21 maart 2002 10:35 schreef JeeDee het volgende:

[..]

Hoe en wat instellen in de bios? Windows regelt dit toch?
nee je moet in de bios aangeven dat er aan B: een station is gehangen... A: staat meestal al wel standaard

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:40

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Yep, in de bios aangeven dat er een B: station is geplaatst en de informatie dichtheid aangeven + soort station (3.5" of 5 1/4")

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:06
Op donderdag 21 maart 2002 10:36 schreef JeeDee het volgende:

[..]

Sorry, maar wat is jumperen? Ik heb dit zelf nog nooit gedaan..
Jumpertjes van de floppydrive goedzetten, net als je met een HD doet.. Zo kan je ze master en slave maken..

Verwijderd

Dat werd vroeger gedaan, alle diskdrives van tegenwoordig maken gebruik van de "twist" in de floppykabel.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Op donderdag 21 maart 2002 10:33 schreef pistole het volgende:
dat is heeeeel erg lang geleden, soms moest het wel eens @ 286 of lagere machines, ik kan me niets herinneren over systemen daarna, gewoon een kwestie van instellen in de bios d8 ik

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 21 maart 2002 10:54 schreef richardkraal het volgende:
dat is heeeeel erg lang geleden, soms moest het wel eens @ 286 of lagere machines, ik kan me niets herinneren over systemen daarna, gewoon een kwestie van instellen in de bios d8 ik
En zelfs toen ging het meestal al via de twist.. (Die jumper zat erop zodat je gewoon een straight-cable kon gebruiken om toch een a-drive te krijgen ;)

Verwijderd

Waarom wil je 2 floppydrives dan??? :?

Ga je een RAID opstelling maken :+

Verwijderd

Wel ff in de BIOS aanzetten dat je tweede FloopyDrive er ook in zit

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 17:49
hahaha , floppy's maken gebruik van DMA kanalen, in het totaal heb je er 3. Dus je zou 3 apparaten op 1 floppy kabel aan kunnen sluiten, tegenwoordig zijn floppydrives geloof ik jumperloos, dus moet je gewoon eentje voor de twist en eentje na de twist zetten :)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op donderdag 21 maart 2002 11:18 schreef Bamibal het volgende:
hahaha , floppy's maken gebruik van DMA kanalen, in het totaal heb je er 3. Dus je zou 3 apparaten op 1 floppy kabel aan kunnen sluiten, ...
hahahah
floppycontroller maakt gebruik van 1 DMA kanaal en niet van 3 DMA kanalen (dan zouden de DMA kanalen snel op zijn!). In principe kun je bij de meeste mobo's gewoon 2 floppydrives installeren, bij sommige kunnen er ook 3 op.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

tjonge jonge...

Om jullie even allemaal uit de droom te helpen...
Hoe het op de XT was weet ik niet meer, maar vanaf de AT (286) is er altijd al met een gecrossed flatcabletje gewerkt.
Die jumpers op floppydrives zijn in ieder geval niet voor master/slave toestanden (het is geen IDE waarbij 2 kanalen tegelijk moeten kunnen werken)
Een X86 systeem heeft 6 DMA kanalen 0 t/m 5 (kan je je nog de sb-pro onder dos herinneren?(DMA=Direct Memory Access)
en DMA 2 word over het algemeen gebruikt voor, jawel, de Floppy controller.
Je kan 2 floppydrives op de meeste moederborden kwijt. Je moet hem alleen even aanzetten in je bios (meestal bij standard bios setup ofzo)
.......

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 09:05

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

HA>>OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Pagina: 1