• seamus21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
Hebben jullie ook wel eens, net zoals ik soms, dat je iets gedroomt hebt en dat je dat in het echt meemaakt (en daarbij dan het gevoel hebt dat je dat dan al eerder gedroomt hebt?). Ik heb weleens in het echt iets meegemaakt en toen echt steeds tegen mezelf zei: Ik heb exact hetzelfde gedroomt 2 maanden geleden ofzo

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

Verwijderd

Nee, ik heb weleens deja-vu's, zoiets van:

Zo'n topic heb ik al eens gelezen ...
of
Dit onderwerp is toch al vaker langsgeweest?
;)

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

subtiel Cheatah...

Maar, geef eens wat voorbeelden?
Geef eens een theorie waarom je denkt dat dit gebeurd. Zo wordt het alleen een op-som topic, en dat willen we niet hebben. In W&L willen we erover kunnen discussieren, en zo kan dat niet.

Verandert z'n sig te weinig.

• seamus21
De meeste van dit soort ervaringen gaan over situaties in een klaslokaal. Dan krijg ik dus les en dan zitten er zo een 20 tot 25 andere leerlingen hun eigen dingen te doen en de leraar zwamt wat en schrijft wat op het bord. En dan op een gegeven moment laat het iemand zijn die zijn rode rugtas oppakt komt er bij mij iets naar boven van Hey, dit heb ik eerder meegemaakt er gaat nu dit en dat gebeuren en nu doet de leraar zijn koffer open of hij stapt naar het raam of die en die persoon staat op En dan gebeurt er ook exact wat ik al eerder meegaakt had ... Meestal zijn het momenten van zo een 3 tot 10 seconden dat ik exact weet wat er gaat gebeuren. En daarna komt het gevoel dus naar boven van "Ik heb het gevoel dat ik net iets heb beleefd wat ik exact hetzelfde al eerder heb beleefd.

Een heel erg lange vorm van D - sja - vu?

Verwijderd

Das toevallig, ik had volgens mij net ook een soort en met deja vu :D tijdens het intikken van een post, dezelfde typefout :D

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik krijg dit op de meest rare momenten. Ik krijg dan het gevoel van dat ik dat al eens eerder heb meegemaakt.

Ik heb ook geen idee hoe dit te verklaren valt :? Is het soms een onbekende gave van ons, komt dit door de kracht van onze hersenens, komt dit door reïncarnatie :?

Ik kan het alleen maar gissen wat het zou kunnen zijn en kan het ook niet wetenschappelijk ofzo verklaren :)

Verwijderd

je kan best vaker hetzelfde dromen hoor, komt omdat dromen vaak inverband staan met bepaalde gebeurtenissen in je leven

• Kix@$$
  • Laatst online: 19:59
jep, ik heb het ook weleens gehad, eerst droom je iets (of lijkt zo), en later dan gebeurt het je ook echt...
heel vaag :{ :o

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat is niet zo vreemd. Je droomt 5-6 keer per nacht. En dat 365 dagen per jaar. Dus zeg maar even 2000 dromen per jaar. Het moet al heel gek zijn als er zo eens in de 2-3 jaar niet iets bij zit wat min of meer uitkomt. Vooral als je een beetje creatief er naar toe denkt.

Stel je droomt over een 'Annet' en wordt met een somber gevoel wakker' Maar je kent helemaal geen Annet. Maar een maand later hoor je van iemand dat die een nichtje heeft dat Agnes heet en die is van haar fiets gevallen. Hoppa...een voorspellende droom. Niet dus...je kent minstens 100 mensen en die kennen ook weer allemaal 100 mensen. Je praat dan over een paar duizend mensen en daar zit vast wel een Anja, Annet Agnes ofzo bij. En daar zal in bv een maand tij vastwel iets mee gebeuren.

Mensen die dromen dat vliegtuigen neerstorten bestaan er oom in grote hoeveelheden. Ze beleln zelfs met regelmaat op om te waarschuwen. Dat zijn dus bijna altijd valse waarschuwingen. Maar soms stort er een neer. En dan is er altijd wel iemand die dat net min of meer gedroomd had. Maar met 6 miljard mensen op aarde die allemaal 6 keer per dag dromen kom je al aan 36 miljard dromen per dag. Daar zit vast iets bij wat de volgende dag gebeurd.

En dromen die niet uitkomen vergeet je snel. En die ene drooom in de 3 jaar die uit lijkt te komen onthoud je wel

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ortep schreef:
[..]
Het moet al heel gek zijn als er zo eens in de 2-3 jaar niet iets bij zit wat min of meer uitkomt. Vooral als je een beetje creatief er naar toe denkt.
[..]
En als je zelf denkt dat je voorspellend droomt, dan zal je nog veel vaker dit soort toevalligheden als voorspelling gaan zien. Het zgn. confirmation bias effect.
Confirmation bias refers to a type of selective thinking whereby one tends to notice and to look for what confirms one's beliefs, and to ignore, not look for, or undervalue the relevance of what contradicts one's beliefs. For example, if one believes that during a full moon there is an increase in accidents, one will take notice when accidents occur during a full moon, but be inattentive to the moon when accidents occur during other times of the month. A tendency to do this over time unjustifiably strengthens one's belief in the relationship between the full moon and accidents.
Het verklaart bijvoorbeeld het volgende gesprek:
A: 'Je wast nooit af'
B: 'Ach man, ik was altijd af'
A: 'Afgelopen week heb je volgens mij 6 keer niet afgewassen'
B: 'Pleur op man, ik heb toch zeker 5 keer afgewassen'
A: 'Ik kan me vergissen, maar ik weet toch zeker dat je 3 keer niet hebt afgewassen'
B: 'Nou, ik weet vrij zeker dat ik meer dan 4x heb afgewassen, maargoed, let's drop it'

In dit geval is er nog redelijk recent bewijs en naderen de partijen elkaar. In eerste instantie zijn ze echter beiden van hun gelijk overtuigd: de één neemt selectief waar dat de ander niet afwast en de ander neemt selectief waar dat hij wel afwast.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 09:29 schreef Ortep het volgende:
verhaal
Je begrijpt het verkeerd. Het is dat je een situatie exact meemaakt van te voren in je droom. Bijvoorbeeld dat een bepaald iemand aankomt fietsen, en dat dan precies dat gebeurd wat je droomde, hij valt over een baksteen.
Niet dus dat je droomt dat iemand aan komt fietsen ergens en valt, maar dat je precies weet wie, waar en hoe.
En na een bepaalde tijd gebeurd het in het echt. Das echt supervaag :)

Ik heb er dus ook weleens last van :)

Verwijderd

Op donderdag 21 maart 2002 10:02 schreef Fused het volgende:

En als je zelf denkt dat je voorspellend droomt, dan zal je nog veel vaker dit soort toevalligheden als voorspelling gaan zien. Het zgn. confirmation bias effect.
Hier ben ik het opzich wel mee eens maar het gaat over veel specifiekere details. Zo heeft de vader van een vriend van mij ook heel vaak van die dromen. Hij droomde een keer dat een kennis van 'm zwanger was. Twee dagen later belde ze op om het nieuws te vertellen. Ik geloof echt niet dat confirmation bias hier iets mee te maken heeft.
Het kan trouwens ook minder leuk zijn om van die dromen te hebben. Die man waar ik het net over had heeft bijvoorbeeld ook gedroomd dat z'n vader overleed en ook dat is uitgekomen een week later.
Dit alles kan in principe wel toeval zijn maar het gebeurt bij die man net iets te vaak om dat aan te nemen.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 21 maart 2002 10:48 schreef Cadmium het volgende:
Hier ben ik het opzich wel mee eens maar het gaat over veel specifiekere details. Zo heeft de vader van een vriend van mij ook heel vaak van die dromen. Hij droomde een keer dat een kennis van 'm zwanger was. Twee dagen later belde ze op om het nieuws te vertellen. Ik geloof echt niet dat confirmation bias hier iets mee te maken heeft.
Nee, maar dat is nog steeds geen bewijs. Als het nl niet was uitgekomen was het hem nooit opgevallen. Dan was het gewoon een 'onzin droom' geweest. En bovendien is die kennis waarschijnlijk in de leefdtijdsgroep enzo waarin het niet geheel onwaarschijnlijk is dat ze zwanger wordt. Dus de droom is niet eens erg vreemd. Ik kan wel dromen dat mijn buurvrouw zwanger wordt. Is dat een voorspellende droom? Vast wel, ze zijn net 2 jaar getrouwd en ze hebben al een kind. Het is niet bijzonder dat die droom uitkomt.

Als je nagaat dat je per jaar 2000 dromen hebt dan zou het eerder vreemd zijn als er niet per jaar toevallig eentje uitkomt.

Zelfs als je alle voetbal uitslagen van over 4 weken goed 'droomt' dan zegt dat nog niets. Een chimpansee heeft er denk ik ook wel 33% goed als hij een pijltje op een bord mag gooien. En een voetbal liefhebber heeft meer kennis en kan een aantal dingen wel aardig inschatten. Dus die kennis is aanwezig. Het wordt pas bijzonder als je dat een jaar lang iedere week volhoudt

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Cadmium schreef:
Hij droomde een keer dat een kennis van 'm zwanger was. Twee dagen later belde ze op om het nieuws te vertellen. Ik geloof echt niet dat confirmation bias hier iets mee te maken heeft.
Het kan ook zijn dat hij alleen maar denkt het gedroomd te hebben. Heeft hij ooit echt iets controleerbar voorspeld, of is het allemaal achteraf?

Wat betreft zwanger: misschien heeft hij dat onbewust geroken (feromoonhuishouding veranderd)?
Wat betreft vader: was het echt volslagen onverwacht of was hij al heel oud en zat het er ergens in het jaar aan te komen? Aangezien je zo vaak droomt is het niet onredelijk aan te nemen dat je elke nacht droomt dat je vader sterft wanneer dat eigenlijk ieder moment kan gebeuren. Dat herinner je je dan pas als het echt gebeurt.

De menselijke geest is nogal goed in het creeeren van illusies; dat lijkt me waarschijnlijker dan dat hij echt voorspellende dromen heeft. Bovendien komen er ontzettend veel beelden in dromen voor, die je je pas herinnert als iets werkelijk gebeurt. Draai het eens om: hoe vaak droomt hij iets dat niet gebeurt? Dat weet hij niet.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Nee, maar dat is nog steeds geen bewijs. Als het nl niet was uitgekomen was het hem nooit opgevallen. Dan was het gewoon een 'onzin droom' geweest. En bovendien is die kennis waarschijnlijk in de leefdtijdsgroep enzo waarin het niet geheel onwaarschijnlijk is dat ze zwanger wordt. Dus de droom is niet eens erg vreemd. Ik kan wel dromen dat mijn buurvrouw zwanger wordt. Is dat een voorspellende droom? Vast wel, ze zijn net 2 jaar getrouwd en ze hebben al een kind. Het is niet bijzonder dat die droom uitkomt.
Het lijkt mij ook wel logisch dat er nog een tweede kind aan zit te komen. Als je dat droomt, bestaat er inderdaad een grote kans dat het uitkomt. Maar het gaat niet zozeer om het uitkomen van de droom alleen, belangrijker is het tijdsbestek tussen de droom en het merken dat het is uitgekomen. Als je lang genoeg wacht, wordt ze waarschijnlijk vanzelf wel een keer zwanger maar wat is nu de kans dat je twee dagen later wordt opgebeld met de mededeling "Ik ben zwanger".
Als je nagaat dat je per jaar 2000 dromen hebt dan zou het eerder vreemd zijn als er niet per jaar toevallig eentje uitkomt.
Dat is juist het gekke. Waarom heb ik nog nooit zo'n droom gehad en heeft een ander het weet ik veel hoe vaak per jaar? Als iedereen ongeveer evenveel droomt, waarom zit er dan zoveel verschil in? Er zullen zat mensen zijn die weleens zo'n droom gehad hebben maar er zijn ook mensen die het om de haverklap hebben.
Zelfs als je alle voetbal uitslagen van over 4 weken goed 'droomt' dan zegt dat nog niets. Een chimpansee heeft er denk ik ook wel 33% goed als hij een pijltje op een bord mag gooien. En een voetbal liefhebber heeft meer kennis en kan een aantal dingen wel aardig inschatten. Dus die kennis is aanwezig. Het wordt pas bijzonder als je dat een jaar lang iedere week volhoudt
Hier kan ik niet echt veel tegenin brengen :).

Begrijp me niet verkeerd. Het is niet zo dat ik heilig geloof in die dromen enzo. Ik vind het alleen wel fascinerend en ik heb het ook geprobeerd te verklaren. De verklaringen die ik net gelezen heb, kloppen opzich wel. Maar het blijft gek dat het bij de ene persoon veel vaker gebeurt dan bij een andere.

edit:
Fused, ik reageer zo ff. Eerst lunchpauze :D!!!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 21 maart 2002 11:49 schreef Cadmium het volgende:
Als je lang genoeg wacht, wordt ze waarschijnlijk vanzelf wel een keer zwanger maar wat is nu de kans dat je een dag later wordt opgebeld met de mededeling "Ik ben zwanger".
Ben ik met je eens hoor. Maar als ik dat bv dit jaar 4 keer zou dromen en alle andere buren dromen dat ook. Dan zit er vast wel eentje bij die het net een week voor de mede deling droomde.
Maar het blijft gek dat het bij de ene persoon veel vaker gebeurt dan bij een andere.
Ik denk dat dat ook komt doordat de een zich veel meer dromen weet te herrinneren dan de ander. Dan heb je direkt al veel meer kans dat er een 'goede' tussen zit. En wat al opgemerkt is als je er eenmaal in gelooft dan vindt je vanzelf meer 'bewijzen'.

Je moet eerst de 'wiskunde er op los laten om na te gaan hoe groot de kans is dat je het 'random' goed hebt. Zo van vraag aan 10000 mensen de datum van 'het vliegtuig ongeluk' in 2003 te noemen. Ik weet zeker dat er een paar goed zitten. En las je gaat schuiven met de dag nog wel meer. Wan als een Australier 12 maart zecht is dat 11 Maart in de VS.

Dromen zijn vaag en rommelig. En je weet je vaak ook weer niet alles voor de geest te halen.

Verwijderd

Fused:
Het kan ook zijn dat hij alleen maar denkt het gedroomd te hebben. Heeft hij ooit echt iets controleerbar voorspeld, of is het allemaal achteraf?
Dit voorbeeld was controleerbaar. Hij heeft aan z'n vrouw verteld dat hij dat gedroomd had voordat het 'uitkwam'.
Wat betreft zwanger: misschien heeft hij dat onbewust geroken (feromoonhuishouding veranderd)?
Wat betreft vader: was het echt volslagen onverwacht of was hij al heel oud en zat het er ergens in het jaar aan te komen? Aangezien je zo vaak droomt is het niet onredelijk aan te nemen dat je elke nacht droomt dat je vader sterft wanneer dat eigenlijk ieder moment kan gebeuren. Dat herinner je je dan pas als het echt gebeurt.
Dat feromoon zou wel een verklaring kunnen zijn. Ik heb geen idee hoe het ruikt maar zoals je al zei merk je dat misschien wel onbewust.
Die droom van z'n vader is inderdaad niet echt een goed voorbeeld. Hij was al heel oud. Het enige wat er hier over te zeggen valt, is dat hij verder gewoon gezond was en het niet te verwachten was.
De menselijke geest is nogal goed in het creeeren van illusies; dat lijkt me waarschijnlijker dan dat hij echt voorspellende dromen heeft. Bovendien komen er ontzettend veel beelden in dromen voor, die je je pas herinnert als iets werkelijk gebeurt. Draai het eens om: hoe vaak droomt hij iets dat niet gebeurt? Dat weet hij niet.
Het klopt wel dat hij waarschijnlijk veel meer dromen heeft die niet gebeuren, maar als hij na sommige dromen wakker wordt, weet ie meteen dat dat "zo'n" droom is. Het is niet zo dat hij pas na een gebeurtenis denkt van "Hé, dat heb ik wel eens gedroomd!".

Ortep:
Ik denk dat dat ook komt doordat de een zich veel meer dromen weet te herrinneren dan de ander. Dan heb je direkt al veel meer kans dat er een 'goede' tussen zit. En wat al opgemerkt is als je er eenmaal in gelooft dan vindt je vanzelf meer 'bewijzen'.
Er zijn mensen die zich helemaal niet herrinneren dat ze gedroomd hebben. Zij zeggen dan dat ze niet dromen maar dat klopt niet. Ze kunnen het zich gewoon niet herrinneren. Dus wat je zegt klopt wel.
Als ik een droom heb, weet ik het me bijna altijd te herrinneren maar het is volgens mij allemaal symbolisch ofzo. Ik heb haast nooit een droom die wel eens echt zou kunnen gebeuren. Er zijn zat dingen die wel kunnen gebeuren maar dat zijn bijna altijd alledaagse gebeurtenissen. Dus imo blijft het per persoon verschillen op wat voor manier hij/zij/het droomt.
Je moet eerst de 'wiskunde er op los laten om na te gaan hoe groot de kans is dat je het 'random' goed hebt. Zo van vraag aan 10000 mensen de datum van 'het vliegtuig ongeluk' in 2003 te noemen. Ik weet zeker dat er een paar goed zitten. En las je gaat schuiven met de dag nog wel meer. Wan als een Australier 12 maart zecht is dat 11 Maart in de VS.
Het is wel een soort kansberekening maar als je dit voorbeeld verder doorvoert, wat is de kans dat dezelfde persoon meerdere data goed weet te raden (even ervan uitgaand dat je ze dezelfde vraag ook voor bv. andere jartallen stelt)?
Wat ik bedoel is dat het vaak dezelfde personen zijn met zulke dromen. De dromen en de daarbij behorende gebeurtenissen zijn wel te verklaren maar het is toch gek dat sommige personen vaker dan af en toe zoiets meemaken.
Dromen zijn vaag en rommelig. En je weet je vaak ook weer niet alles voor de geest te halen.
Amen :)

• seamus21
Helemaal weird zo het zijn dat als je net lucide gedroomt hebt en je hebt het opgeschreven en later maak je in het echt exact hetzelfde mee...

Verwijderd

ik heb zoiets ook al vaker gehad , maar dat is wel normaal denk ik :z dus je kunt weer rustig slapen

Verwijderd

Had ik vorige woensdag nog. :)

Het feit is dat een Deja-vu gewoon een soort 'defect' is in je hersenen, dat ervoor zorgt dat hetgeen je meemaakt op dat moment als een herinnering ervaren wordt.

Als ik me niet vergis is dit zelfs wetenschappelijk bewezen

Verwijderd

Het feit is dat een Deja-vu gewoon een soort 'defect' is in je hersenen, dat ervoor zorgt dat hetgeen je meemaakt op dat moment als een herinnering ervaren wordt.

Als ik me niet vergis is dit zelfs wetenschappelijk bewezen
Een deja-vu is een fout in de Matrix.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 21 maart 2002 13:50 schreef Cadmium het volgende:
Het is wel een soort kansberekening maar als je dit voorbeeld verder doorvoert, wat is de kans dat dezelfde persoon meerdere data goed weet te raden (even ervan uitgaand dat je ze dezelfde vraag ook voor bv. andere jartallen stelt)?

Wat ik bedoel is dat het vaak dezelfde personen zijn met zulke dromen. De dromen en de daarbij behorende gebeurtenissen zijn wel te verklaren maar het is toch gek dat sommige personen vaker dan af en toe zoiets meemaken.
Die kans is zelfs vrij groot. We hebben 6 miljard mensen. Daar MOETEN er bij zitten die dat overkomt. Zeker omdat je niet van te voren zegt wat ze moeten dromen. Alles wat min of meer uitkomt is 'goed'.

Het is een beetje analoog aan de vraag: Hoe groot is de kans dat er in een klas met 30 leerlingen, 2 zitten die op dezelfde dag jarig zijn. In eerste instantie zeg je iets van: Heel klein, want er zitten 365 dagen in een jaar en er zijn maar 30 leerlingen. De kans dat er twee op 17 augustus jarig zijn is inderdaad erg klein. Maar er wordt nergens gezegd dat het op een speciale dag moet zijn. Dus je kans neemt ineens met 365 keer toe.

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 12:55 schreef Jywansa het volgende:

[..]

Een deja-vu is een fout in de Matrix.
:) LOL

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Ach zulke dingen heb ik ook wel eens maar dat komt gewoon door je ogen soms is een van je oog iets traager is dan de ander dan lijkt het dat je het eerder mee hebt gemaakt...

Verwijderd

Op vrijdag 22 maart 2002 20:55 schreef artec het volgende:
Ach zulke dingen heb ik ook wel eens maar dat komt gewoon door je ogen soms is een van je oog iets traager is dan de ander dan lijkt het dat je het eerder mee hebt gemaakt...
sorry, maar dat is BS :)
Pagina: 1