Toon posts:

Maxtor 40GB D740X herkent als 32GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

mijn eerste posting hier en meteen een zeer dringende vraag.
Ik heb al veeeeel soortgelijke topics kunnen terugvinden, maar een echt concrete oplossing stond er niet bij.

Het zit zo: ik heb een PII 350 mhz en draai Win2000. Tevens heb ik op master een 4,3GB schijf staan. Nu wil ik hier de Maxtor 40GB schijf bij plaatsen als slave.
Maarrrr, Windows herkent maar 31,4GB en in de bios staat'ie als iets van 33 GB.

Ik heb de bios (moederboard is MSI MS-6119) al geflashed en alle mogelijke jumpersettings geprobeerd, niks helpt :(. Ik weet dat Maxblast eventueel een oplossing is, maar wil dat echt pas als laatste redmiddel proberen.

Heeft iemand nog een tip/oplossing/advies voor mij? Pleazz?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[topic=309815/1/100]

kijk eens of je de limitation jumper even weg kunt halen als je deze er nog op hebt zitten, en MAXblast installeren als een biosflash niet helpt.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:13
Op woensdag 20 maart 2002 22:53 schreef Owen het volgende:
Beste mensen,

mijn eerste posting hier en meteen een zeer dringende vraag.
Ik heb al veeeeel soortgelijke topics kunnen terugvinden, maar een echt concrete oplossing stond er niet bij.

Het zit zo: ik heb een PII 350 mhz en draai Win2000. Tevens heb ik op master een 4,3GB schijf staan. Nu wil ik hier de Maxtor 40GB schijf bij plaatsen als slave.
Maarrrr, Windows herkent maar 31,4GB en in de bios staat'ie als iets van 33 GB.

Ik heb de bios (moederboard is MSI MS-6119) al geflashed en alle mogelijke jumpersettings geprobeerd, niks helpt :(. Ik weet dat Maxblast eventueel een oplossing is, maar wil dat echt pas als laatste redmiddel proberen.

Heeft iemand nog een tip/oplossing/advies voor mij? Pleazz?

Groet,
Owen
Zeker wel, ik heb precies hetzelfde MOBo als jou. Jij even geluk :) Nee, je moet gewoon even www.maxtor.com bezoeken en daar het programma Maxblast zoeken.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• inquestos
Even ter informatie: er zit dus een buffer op je MOBO, van 32 GB. Is mbv Maxblast op te lossen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Topicstarter
Maar door MaxBlast gaat het systeem toch langzamer lopen? Of zijn er verder geen nadelen aan verbonden?

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-04 11:25
Op woensdag 20 maart 2002 23:41 schreef inquestos het volgende:
Even ter informatie: er zit dus een buffer op je MOBO, van 32 GB. Is mbv Maxblast op te lossen.
Een BUFFER van 32GB? Slaap lekker :Z

[edit: En van MAXBLAST gaat de pc niet trager lopen denk ik hoor]

• inquestos
Op woensdag 20 maart 2002 23:42 schreef Owen het volgende:
Maar door MaxBlast gaat het systeem toch langzamer lopen? Of zijn er verder geen nadelen aan verbonden?
Dacht het niet.

BTW. Er staat niet bij dat maxblast werkt met Windows XP. Maar het kan om oude info gaan.

• inquestos
Op woensdag 20 maart 2002 23:44 schreef arjanscholl het volgende:

[..]

Een BUFFER van 32GB? Slaap lekker :Z

[edit: En van MAXBLAST gaat de pc niet trager lopen denk ik hoor]
zei ik buffer, ik bedoelde barriëre, grens

• Arjan Scholl
  • Laatst online: 10-04 11:25
Op woensdag 20 maart 2002 23:46 schreef inquestos het volgende:

[..]

zei ik buffer, ik bedoelde barriëre, grens
Ah ok ;) Maar dan zit dat altijd nog in het bios of HD, niet op het mobo...

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Of een losse IDE controller erin gooien.

Concrete Loop Watercooling

• inquestos
Op woensdag 20 maart 2002 23:47 schreef arjanscholl het volgende:

[..]

Ah ok ;) Maar dan zit dat altijd nog in het bios of HD, niet op het mobo...
wel een beetje aan 't mierenneuken niet?? :) ;)

beetje overhaast getypt, d8, komen wel weer van die gasten aan die 't weer eens nodig vinden om 't topic meteen op slot te gooien, vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
Maar heeft er iemand nu een oplossing voor mij? Afgezien van Maxblast dan (en wat zijn daar de nadelen van)?

Wat schiet ik met een losse IDE controller op?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Op woensdag 20 maart 2002 23:58 schreef Owen het volgende:
Die herkent elke moderne IDE schijf in een keer goed en benut de snelle interface (werkt dus vanzelf op ATA100/ATA133).

Concrete Loop Watercooling

• inquestos
Op woensdag 20 maart 2002 23:58 schreef Owen het volgende:
Maar heeft er iemand nu een oplossing voor mij? Afgezien van Maxblast dan (en wat zijn daar de nadelen van)?

Gaat je veel geld kosten, zo'n IDE-controller. Gewoon Maxblast downloaden. Ik heb hetzelfde mobo als jou, en heb een aantal weken geleden een Maxtor 60 GB erin gezet. Omdat ik van te voren al van het barriereprobleem afwist, had ik al Maxblast gedownload, en heb ik er verder geen enkel probleem mee gehad. Gewoon goed programma, niks mis mee, nooit iets negatiefs over gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies, maar nooit iets negatiefs over MaxBlast? Ik heb verschillende topics gezien, waar men het heeft over virusscanners, defragmentatie , etc...wat niet goed loopt.

Zo'n IDE controller is idd een beetje dure oplossing.

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-04 22:06
Ik werk ook met Maxblast en heb nog noooooooit problemen gehad. Partitioneren en formatteren gaat zelfs veel sneller als met b.v Fdisk of partition magic.

Gewoon ff bootflop maken van Maxblast.exe en je 32Gb barriere van je Bios in verholpen. ;)

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:01

boesOne

meuh

Owen, Je zal of maxblast moeten gaan gebruiken of een ide controller kopen. Zit niks anders op. Bestaat geen andere oplossing. Het is de limiet van je bios waar je tegenaan loopt.
Of: je zou heeeel hard kunnen gaan zeuren tegen MSI of award danwel AMI of ze niet een custom biosje voor je willen schrijven.. Zou je de rest van de wereld een groot plezier meedoen !

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Haal gewoon effe die jumper aan de achterkant eraf . Ik had ook precies hetzelfde probleem en na lang klooien hoorde ik die jumper achterop helemaal niet nodig is. Haal em eraf en voila je hebt 40 gig.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 10:29

JeroenT

hoi!

welke jumper :? ik heb dat probleem namelijk ook :(

vooral de nieuwere schijven , werken met minder platters ofzow. meer gb op 1 platter

heel vaag want de vorige 40gig hdd van maxtor ging gewoon wel goed

Verwijderd

Topicstarter
Marcelleander; zoals gezegd heb ik alle jumpersettings geprobeerd, dus ook zonder jumpers. ;)

Misschien dat ik idd maar MSI heel lief ga vragen of ze ff een custom BIOS-update voor me maken. :)

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
een maxtor heeft geen jumper die de 32 gb limiet kan begrenzen ibm heeft dit wel.

je bios kan deze hd niet aan is er geen update dan is alleen een losse dma 133 controller de oplossing maxblast is wel een oplossing maar software matig en dus niet echt een super oplossing.

een losse dma 133 controller kost 75 is sneller als op je mainboard en je kan weer 4 hd's aansluiten.

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 21 maart 2002 14:53 schreef monterey het volgende:
een maxtor heeft geen jumper die de 32 gb limiet kan begrenzen ibm heeft dit wel.
Hmmzz.. Heb ik dan een IBM waar Maxtor op staat ofzo :?

M.a.w. Maxtors hebben dit dus wel ;)

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 10:29

JeroenT

hoi!

Uhm sorry voor het schoppen maar het is gelukt bij mij met een BIOS update >:)

nu ziet ie dus de hele schijf.. :7

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle replies,

ik ga zo meteen ff naar de PC-zaak en dan mogen zij het maar oplossen, ik kom er iig niet uit.
Het resultaat hoort u nog van mij.....

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen,

het lag toch aan de jumpersetting. Ook al had ik ze allemaal geprobeerd, blijkbaar was ik bij sommige settings vergeten om in de BIOS te checken hoeveel GB hij herkende, want in Windows zag hij elke keer maar 31.4 GB. Dit kwam omdat de rest (dus zo'n 6 GB) unallocated was, waardoor ik steeds dacht dat ook nu weer de jumpersetting niet goed was. Door het nieuwe schijfvolume te verwijderen en daarna te rebooten en opnieuw te formatteren kwamen ook in Windows alle 38 GB naar boven :)

Oh, en de juiste jumpersetting is; de jumper op de 2e plaats van rechts, verticaal.

• inquestos
Op zaterdag 23 maart 2002 00:37 schreef Owen het volgende:
Nou mensen,

het lag toch aan de jumpersetting. Ook al had ik ze allemaal geprobeerd, blijkbaar was ik bij sommige settings vergeten om in de BIOS te checken hoeveel GB hij herkende, want in Windows zag hij elke keer maar 31.4 GB. Dit kwam omdat de rest (dus zo'n 6 GB) unallocated was, waardoor ik steeds dacht dat ook nu weer de jumpersetting niet goed was. Door het nieuwe schijfvolume te verwijderen en daarna te rebooten en opnieuw te formatteren kwamen ook in Windows alle 38 GB naar boven :)

Oh, en de juiste jumpersetting is; de jumper op de 2e plaats van rechts, verticaal.
Eindelijk eens iemand die de oplossing ook werkelijk post :) Kunnen anderen later er nog wat van leren. *D

Vind 't trouwens wel een beetje vreemd; ik heb niks aan jumpers hoeven te veranderen. MIsschien zijn hier 2 oplossingen voor?

Verwijderd

Topicstarter
Dit geloof je niet, maar ik start vanmorgen m'n PC op en hij herkent opeens de nieuwe schijf helemaal niet, ook niet in de BIOS! Is dat ff vaag! :? Zeker aangezien ik gisteravond zo'n 3 gig aan gegevens op de nieuwe schijf heb gezet.

Is hier een simpele verklaring voor of zit er een geest in m'n PC?

Verwijderd

Topicstarter
Het is nu zo dat de ene keer de schijf wel wordt herkend met opstarten en de andere keer niet, echt heel vaag.

Zou dit aan de bekabeling kunnen liggen of bijv. aan een leeg batterijtje waardoor de instellingen niet elke keer worden opgeslagen?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een ideetje? :?

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds niemand die een oplossing of zelfs maar een ideetje heeft?
Ik heb het probleem nl. nog steeds!

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hm. Linux kan een HD herkennen buiten t BIOS om (ook als ie niet ingesteld staat *D). Ik zou zeggen: download even een Linux bootdisk op bijvoorbeeld ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/redhat/redhat/linux/7.2/en/os/i386/images/boot.img en schrijf m met ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/redhat/redhat/linux/7.2/en/os/i386/dosutils/rawrite.exe even op een flop... daarmee starten en maar zien of ie een /dev/hdb (=primary slave) schijf langs ziet komen.. iets als:

hdb: Maxtor 32049H3

Als Linux nu de schijf niet ziet als de BIOS de schijf niet ziet, dan moet het wel een hardwareprobleem zijn (bekabeling e.d..)

Verwijderd

Topicstarter
Euh...bedankt voor je reply, maar ik draai Win2000. Denk niet dat ik dan iets aan je Linux oplossing heb of wel?

• PiepPiep
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik denk het wel, zo'n linux bootdisk kan je zien als een
dos bootdisk, je zit dan helemaal niet in window maar echt
in linux. Wel een kale versie dus je kan er niet echt veel
mee, alleen setup starten als je de cd hebt denk ik en
fdisk waarschijnlijk ook wel.
Maar als je opstart krijg je geloof ik best wel snel al
je devices te zien en schiet ie gelijk door met andere
tekst over je scherm, je kan dan geloof ik met shift-pgup
weer naar boven scrollen.
Kan ook andere key combinatie zijn, maar is iig shift of ctrl of alt met pgup of cursor omhoog.
Dit is denk ik ook wel handig als je bv een netwerkkaart
hebt en windows niet ziet welke het is, grote kans dat
linux hem dan wel kent en je dus iets meer info hebt om
de goede driver te zoeken.

Jeroen

486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ja dat bedoelde ik... :) al haal je al je harde schijven eruit, kan je nog steeds met zoon Linux floppy starten *D

gewoon ff kijken dus wat de Linux kernel aan zooi neergooit over je schijven (en van dat terugscrollen wist k niet eens dat t kon joh.. bedankt :))

• PiepPiep
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
bij de "echte" installatie van linux heb je meerdere tty's
die je kan kiezen met alt-nummer of alt-funtietoets, weet
niet meer uit me hoofd welke, kan je het ook, maar alleen
als het beeld gescrolt heeft en je nog niet hebt geswitched
Zo kan je soms leuke dingen zien als je iets start met een
grafischtekstmenu ofzo.
Voor zover ik weet lukt het terug scrollen iig met een
bootflop, alleen heb je dan wel maar 1 tty waar je inzit.

Jeroen

486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22

Pagina: 1